רילוקשיין: כך תגדילו את פוטנציאל התשואה בקונצרני
כשבוחנים סדרות קונצרניות בישראל אל מול אגרות חוב בדירוג אשראי דומה בעולם מתקבלת תמונה ברורה - הגיע הזמן להגדיל את רכיב האג"ח בחו"ל על חשבון אג"ח מקומיות.
בשנה האחרונה חלו תנודות משמעותיות ומנוגדות בתשואות האג"ח בעולם על רקע השונות הרבה במדיניות המוניטרית שמפעילים הבנקים המרכזיים. לשינוי זה השלכות מהותיות על כדאיות ההשקעה באיגרות חוב בישראל, בעיקר ברכיב הקונצרני.
אם נעבור בקצרה על התמורות העיקריות בשוקי האג"ח ברחבי העולם, נמצא שבארה"ב חל זינוק חד בתשואות האג"ח הממשלתיות כתוצאה מצמצום ההרחבה הכמותית של הפד ושיפור הנתונים הכלכליים. אחת התוצאות המרכזיות של הצמצום המוניטארי בארה"ב הייתה עליית תשואות באיגרות החוב בשווקים המתעוררים, אשר מאופיינות בקורלציה הפוכה למגמת הדולר בעולם.
בעוד שאיגרות החוב הנקובות בדולר אמריקני ובמטבעות שווקים מתעוררים רשמו בחודשים האחרונים עליית תשואות, מקבילותיהן הנקובות באירו ובשקל רשמו מגמה הפוכה. באירופה אנו חווים כבר זמן ממושך בירידת תשואות במרבית המדינות, כולל אלה שהשקעה בהן מלווה ברמת סיכון גבוהה יחסית. למשל, איגרות החוב של ספרד, מדינה אשר נמצאת במשבר כלכלי עמוק, נסחרות בתשואה דומה לזו של ממשלת ארה"ב. מדובר במצב אבסורדי למדי לאור העובדה שהאירו נמצא בלחץ לפיחות ביחס לדולר, כך שמשקיע זר, שישקיע באג"ח הספרדיות, צפוי להשיג תשואה נמוכה יותר מזו הצפויה באג"ח האוצר האמריקניות.
- הבורסה משיקה מדדי אג"ח חדשים: יותר פיזור ושליטה
- שוק העבודה האמריקאי ממשיך להיות יציב - הסיכוי להפחתת ריבית יורד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מכאן אנחנו חוזרים לישראל, פה הפחתות הריבית והסביבה הכלכלית המקומית הביאו להתכווצות מרווח התשואה בין איגרות חוב של ממשלת ישראל לבין ממשלת ארה"ב, מרמה של יותר מ-1% לפני שנה לרמה של 0.3% בלבד באג"ח ל-10 שנים, כאשר בסדרות לטווח של 5 שנים הפער נסגר לחלוטין.
במקביל לתהליך כיווץ המרווח הממשלתי בין ישראל לחו"ל, מרווחי האשראי בשוק הקונצרני בישראל המשיכו להצטמצם בשנה החולפת לרמה של 1.2% באג"ח בדירוגי A+ מקומיים. כאן נכנסת ההשלכה המהותית של שני תהליכים אלו: הירידה במרווח הממשלתי של ישראל ביחס לחו"ל בשילוב הירידה במרווח האשראי המקומי. בניגוד לשנים עברו, האג"ח הקונצרניות בישראל כבר לא נסחרות בתשואות לפדיון, שהן עדיפות משמעותית ביחס למקבילותיהן בחו"ל. חלקן אף נסחרות כיום בתשואה נמוכה יותר מאג"ח דומות שנסחרות בשווקים הגלובליים.
הכוונה בהשוואה זו היא לבחון איגרות חוב ישראליות וזרות בדירוגי אשראי בינלאומיים דומים, לא דירוג מקומי מול בינלאומי. זה אומר שבמקום להשוות בין אג"ח של חברה ישראלית בדירוג מקומי AA לאג"ח AA בעולם, נעשה את ההמרה המתאימה לפי הסולם של סוכנות הדירוג S&P ונשווה אותה ל-BBB בעולם.
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין...
בבחינה זו ניתן לראות שאותן אג"ח קונצרניות מקומיות בדירוג ilA+ (המקביל ל-BBB בעולם) נסחרות כיום בתשואה של 2.9% בלבד ביחס ל-4.1% לפני שנה, בעוד שהתשואה הממוצעת בקרב אג"ח דולריות בדירוג BBB עולמי עומדת כיום על 2.9%. כלומר, בשנה החולפת הצטמצם מרווח התשואה בין אג"ח קונצרניות בישראל לבין מקבילותיהן בחו"ל בשיעור חד של 1.2%, וכעת הן נסחרות בתשואות דומות.
כיצד לגוון את התיק באג"ח בחו"ל?
כאמור, בשנה החולפת חלו תמורות מוניטאריות רבות בעולם. כעת יש מקום להתמקד בשלושה סוגי אג"ח בחו"ל, שמציגות חלופה מעניינת ביחס לאג"ח הקונצרניות המקומיות:
אג"ח קונצרניות נקובות דולר בדירוגי השקעה . מגוון האפשרויות בסוג אג"ח זה הוא כמעט בלתי מוגבל, לכן חשוב למקד את מאמצי החיפוש בעיקר באג"ח בעלות רמות סיכון דומות לאג"ח מקומיות בישראל, אבל שנסחרות בתשואה עודפת. דוגמא לכך היא אגרת החוב של בורסת נאסד"ק, בעלת דירוג עולמי של BBB- לפדיון בעוד 5 שנים, שנסחרת כיום בתשואה של 3.2% - כלומר תוספת של 30 נקודות בסיס ביחס לאג"ח בעלות דירוג עולמי דומה בשוק הקונצרני שלנו. בנוסף, במידה ונגדר את החשיפה לדולר, אנו צפויים לקבל תוספת תשואה כתוצאה מפער הריביות בין השקל לדולר.
אג"ח ממשלות זרות נקובות דולר . במעבר לאג"ח חברות בחו"ל יש לשים לב כי חלק לא מבוטל מהממשלות בעולם, ביניהן ישראל, נוהגות להנפיק לעתים בשווקים הגלובליים חוב נקוב דולר אמריקני. סוג אג"ח זה הינו אפשרות נוספת לגיוון תיק האג"ח הישראלי באג"ח דולריות עם סיכון אשראי דומה לאג"ח הקונצרניות בישראל. למשל ממשלת מקסיקו מציעה איגרות חוב דולריות בדירוג עולמי של BBB+, בתשואה לפדיון של 3.5%. גם בסוג זה ניתן לגדר את השפעת שער החליפין ובתמורה ליהנות לפער הריביות החיובי של השקל אל מול הדולר.
אג"ח שווקים מתעוררים נקובות במטבע מקומי . הפיחות החד ממנו סבלו השווקים המתעוררים בשנה שעברה, בשילוב יציאת הכספים הרבה מהן הובילו לעלייה משמעותית בתשואות האג"ח שלהן. כעת, ניתן למצוא אג"ח מסוג זה של ממשלות אינדונזיה, ברזיל, דרום אפריקה, הודו ורוסיה בתשואות של 6% ומעלה. צריך לזכור כמובן את התנודתיות הגבוהה שמלווה בהשקעה זו, הן בהיבט מחירי האג"ח והן בהיבט שערי החליפין. אך שילוב אג"ח מסוג זה בתיק במינון מתאים עשוי להגדיל משמעותית את פוטנציאל התשואה שלנו.
לסיכום, התהליך הכפול של צמצום המרווח הממשלתי בין ישראל לארה"ב, יחד עם צמצום פער התשואה של האג"ח הקונצרניות בישראל למקבילותיהן ברמת הסיכון בחו"ל, מעלה את הכדאיות להגדיל את רכיב האג"ח בחו"ל בתיק על חשבון אג"ח מקומיות.
- 6.דודו 25/06/2014 23:23הגב לתגובה זולמשקיע הישראלי שרוצה להישאר בשקלים ולהיות מגודר לשקל יש מעט מאוד אפשרויות היום בתחום קרנות הנאמנות. תעודות סל אג"ח חו"ל מגודרות כמעט לא קיימות - יש אחת בלבד. צריך עוד חברות שירימו את הכפפה באפיק הזה ויציעו קרנות איכותיות עם דמי ניהול שפויים. היום דמי הניהול בקרנות האלו הם מעל 1%!
- 5.האשקלוני 25/06/2014 05:51הגב לתגובה זוהיום בהמרת אג"ח דולרי לשקל, מקבלים תשואה שקלית נמוכה יותר מדולרית. תבדוק ותיווכח בעצמך.
- 4.אודה על המלצה לתעודת סל המכילה אגח"ים שונים מהעולם (ל"ת)ונסחרת בארה"ב 24/06/2014 17:01הגב לתגובה זו
- 3.העלו דירוג למקסיקו היא A- היום לא BBB+ כמו שכתוב (ל"ת)משקיע 24/06/2014 16:24הגב לתגובה זו
- 2.יעל 24/06/2014 13:18הגב לתגובה זוהדבר זה אג"ח בחו"ל - זה ברור
- 1.הקונצרני בארץ - בועה ענקית (ל"ת)איל 24/06/2014 13:18הגב לתגובה זו

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון
כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?".
דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס.
Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.
ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי מזמין ומדוע?
קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון
כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?".
דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס.
Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.
ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי מזמין ומדוע?
קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.
