האם ההצלחה של מניות הבנקים תמשיך גם ל-2014?
מניות הבנקים האמריקניים עומדות לחתום שנה מוצלחת במיוחד. שנתיים, ליתר דיוק. אחרי התחתית הכפולה שנקבעה בשלהי 2011 ותחילת 2012, מניות הסקטור הפיננסי, שנפגע קשות תדמיתית וכספית בעטיה של התפוצצות בועת הסאב-פריים והמשבר הפיננסי בעקבותיו, לא מפסיקות לטפס מעלה, הודות לנזילות הגדולה שמגיעה מכיוון הפד ויתר הבנקים המרכזיים. הנה, תציצו כדוגמא במניית בנק ההשקעות מורגן סטנלי. גם בהשוואה לתשואה של המדדים הכלליים, מניות הבנקים הציגו תשואה עודפת.
אך מה הלאה? האם הראלי הנוכחי מיצה את עצמו? האם הסיכונים הכרוכים בהשקעה במניות הפיננסיים גדולים מדי כעת? ישנן דעות לכאן ולכאן, אבל כרגע השיח סביב מניות הבנקים נקשר בעיקר למדיניות הפדרל ריזרב, ודיון זה רלוונטי יותר ויותר בעיקר אחרי נתוני התעסוקה החיוביים שראינו בשבוע שעבר, והרמיזות העבות ששמענו אתמול מפי כמה בכירים בפד על הכוונה להתחיל בצימצום ממש בקרוב.
תמיד מפחיד להיכנס בשיא, אבל ישנם כמה נימוקים חזקים לאלה שחושבים שאותן מניות ימשיכו לעלות גם ב-2014. ראשית, התביעות שהוגשו בעקבות המחדלים של התפוצצות בועת הסאב-פריים כבר קרובות ברובן להסדר, וזו בהחלט גיבנת שהכבידה על המגזר.
אחד המפתחות המרכזיים הוא שוק האג"ח והיחס בין התשואות לטווח הארוך לתשואות לטווח הקצר. כולם מסכימים כרגע שתחילת צמצום ההרחבה יביא לעלייה בתשואה לטווח ארוך וגידול הפער בין הטווח הארוך לטווח הקצר. אם אכן כך יקרה, הבנק המרכזי ינהל את התהליך כמו שצריך ולא נראה סחרור פיננסי שיביא לזינוק בתשואות לטווח הקצר, הדבר בהחלט אמור לתרום מאוד לרווחיות הבנקים, הלווים לטווח קצר ומלווים לטווח ארוך. למעשה, זו נקודת המפתח.
- האי הקטן שעלול להצית מלחמת עולם שלישית; כל התרחישים
- עלייה קלה במספר התביעות לדמי אבטלה בארה"ב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפרופו יציבות
הרגולציה אמורה להגביר את הזהירות במתן ההלוואות. הדבר עשוי לעורר חשש לרווחיות הבנקים בתחום ההשקעות המסוכנות, הרי בסופו של דבר כולנו למודי משבר 2008, ומדיניות זהירה דווקא תסייע ליציבות המגזר הפיננסי ותגביר את הביקוש למניות הבנקים בתיקי ההשקעות.
לסיכומו של עניין, מניות הבנקים המסחריים הגדולים כמו בנק אוף אמריקה, סיטי, גולדמן ומורגן, מהוות אולי יותר מכל בבואה של יכולתו ותבונתו של הבנק הפדרלי לנהל את משחק ההדפסה ולהצליח לצאת ממנו בשלום. כרגע בשוק עדיין מאמינים שהבנק המרכזי שולט במצב, ועל כן אותן מניות ממשיכות לעלות.
- 1.ומה עם בנקים פה 11/12/2013 13:42הגב לתגובה זוהאם זה נראה לך הגיוני שגברת כהן קנתה את המדד ב 20.3.2008 ונכון ל 29.8.2013 לא ראתה רווח של פרוטה שחוקה אחת ? כמובן שזה מתייחס לארצנו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIהמטוס מספר 1 של מדינת ישראל
מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה
מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?
אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.
הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה.
מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.
