האם ההצלחה של מניות הבנקים תמשיך גם ל-2014?

יוחאי שויגר, אנליסט ב-FXCM ישראל, מסכם את השנה החולפת של מניות הבנקים בארה"ב וצופה כיצד יתנהגו בשנה הבאה
יוחאי שויגר | (1)

מניות הבנקים האמריקניים עומדות לחתום שנה מוצלחת במיוחד. שנתיים, ליתר דיוק. אחרי התחתית הכפולה שנקבעה בשלהי 2011 ותחילת 2012, מניות הסקטור הפיננסי, שנפגע קשות תדמיתית וכספית בעטיה של התפוצצות בועת הסאב-פריים והמשבר הפיננסי בעקבותיו, לא מפסיקות לטפס מעלה, הודות לנזילות הגדולה שמגיעה מכיוון הפד ויתר הבנקים המרכזיים. הנה, תציצו כדוגמא במניית בנק ההשקעות מורגן סטנלי. גם בהשוואה לתשואה של המדדים הכלליים, מניות הבנקים הציגו תשואה עודפת.

אך מה הלאה? האם הראלי הנוכחי מיצה את עצמו? האם הסיכונים הכרוכים בהשקעה במניות הפיננסיים גדולים מדי כעת? ישנן דעות לכאן ולכאן, אבל כרגע השיח סביב מניות הבנקים נקשר בעיקר למדיניות הפדרל ריזרב, ודיון זה רלוונטי יותר ויותר בעיקר אחרי נתוני התעסוקה החיוביים שראינו בשבוע שעבר, והרמיזות העבות ששמענו אתמול מפי כמה בכירים בפד על הכוונה להתחיל בצימצום ממש בקרוב.

תמיד מפחיד להיכנס בשיא, אבל ישנם כמה נימוקים חזקים לאלה שחושבים שאותן מניות ימשיכו לעלות גם ב-2014. ראשית, התביעות שהוגשו בעקבות המחדלים של התפוצצות בועת הסאב-פריים כבר קרובות ברובן להסדר, וזו בהחלט גיבנת שהכבידה על המגזר.

אחד המפתחות המרכזיים הוא שוק האג"ח והיחס בין התשואות לטווח הארוך לתשואות לטווח הקצר. כולם מסכימים כרגע שתחילת צמצום ההרחבה יביא לעלייה בתשואה לטווח ארוך וגידול הפער בין הטווח הארוך לטווח הקצר. אם אכן כך יקרה, הבנק המרכזי ינהל את התהליך כמו שצריך ולא נראה סחרור פיננסי שיביא לזינוק בתשואות לטווח הקצר, הדבר בהחלט אמור לתרום מאוד לרווחיות הבנקים, הלווים לטווח קצר ומלווים לטווח ארוך. למעשה, זו נקודת המפתח.

אפרופו יציבות

הרגולציה אמורה להגביר את הזהירות במתן ההלוואות. הדבר עשוי לעורר חשש לרווחיות הבנקים בתחום ההשקעות המסוכנות, הרי בסופו של דבר כולנו למודי משבר 2008, ומדיניות זהירה דווקא תסייע ליציבות המגזר הפיננסי ותגביר את הביקוש למניות הבנקים בתיקי ההשקעות.

לסיכומו של עניין, מניות הבנקים המסחריים הגדולים כמו בנק אוף אמריקה, סיטי, גולדמן ומורגן, מהוות אולי יותר מכל בבואה של יכולתו ותבונתו של הבנק הפדרלי לנהל את משחק ההדפסה ולהצליח לצאת ממנו בשלום. כרגע בשוק עדיין מאמינים שהבנק המרכזי שולט במצב, ועל כן אותן מניות ממשיכות לעלות.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ומה עם בנקים פה 11/12/2013 13:42
    הגב לתגובה זו
    האם זה נראה לך הגיוני שגברת כהן קנתה את המדד ב 20.3.2008 ונכון ל 29.8.2013 לא ראתה רווח של פרוטה שחוקה אחת ? כמובן שזה מתייחס לארצנו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.