האם נולדה אלטרנטיבת השקעה חדשה - הביטקוין?
מטרת מאמר זה אינה להציג את ה-BITCOIN, המשקיעים הפוטנציאליים יוכלו למצוא ברשת אינפורמציה נרחבת בנושא, כולל הסברים מלומדים על יתרונותיו וחסרונותיו של המטבע המבוזר. מטרת המאמר, הינה לבחון האם קיימת אלטרנטיבת השקעה למשקיעים, אשר דוגלים בערך של פיזור השקעות.
עבור הקוראים שטרם נחשפו לתופעה הרחבה של המטבע הווירטואלי, אסביר בקצרה. מדובר במטבע דיגיטלי בעל קוד פתוח, אשר נוצר לראשונה בינואר 2009. הביטקוין אינו בשליטה של אף ממשלה או בנק מרכזי, ומבוסס על רשת של עמית לעמית. הוא נחשב לנפוץ ביותר מבין המטבעות האלטרנטיביים.
כמות הביטקוין בעולם מוגבלת ל-21 מיליון יחידות. נכון להיום קיימים קצת מעל 10 מיליון יחידות ביטקוין. תנועות המטבע נשלטות בצורה מבוזרת ע"י מס' מחשבים, והמטבע אינו נשלט ע"י גורם מרכזי אחד. עיקר פעולות המסחר בביטקוין מבוצע דרך זירת המסחר MT. GOX. עיקר פעולתה של זו האחרונה, הוא יצירת מקום מפגש בין קונה למוכר. לאחר רכישה של מטבע הוא נשמר בארנק אלקטרוני וירטואלי שמזוהה לפי כתובת ביטקוין המורכבת מתווים באורך 27 עד 34 סימנים.
המהפכה של הביטקוין גרמה לבנק המרכזי באירופה, ה-ECB, להוציא לאחרונה דוח המתייחס למטבעות הדיגיטליים בכלל ולביטקוין בפרט, "מטבע זה מהווה תחרות אל מול הדולר והאירו, וחייב להיות בפיקוח בנקים מרכזיים". אמירה מן הסוג הנ"ל של מוסד פיננסי כדוגמת הבנק המרכזי, העלתה את קרנו של המטבע בקרב משקיעים פוטנציאליים. הראשונים לזהות את פוטנציאל ההשקעה בשנת 2009 - עת הושקו המטבעות הראשונים, נהנו המשקיעים מערכו הנמוך שנע סביב סנטים בודדים. בימים אלה ערכו של ביטקוין בודד חצה מכבר את רף 100 דולרים, כך שחישוב פשוט מעיד על תשואה של אלפי אחוזים למשקיעים השונים לאורך התקופה.
בתקופה אשר מאופיינת בשפל אמון הצרכנים במערכות בנקאיות ובבנקים מרכזיים, כדוגמת האירועים האחרונים שפקדו את קפריסין בחודש מארס נוכח הרצון למסות פיקדונות, גרמו לערך המטבע לזנק בחדות וליהנות מביקושים ערים באירופה, זאת בעיקר בשל חששות מגזירות שיבואו על שאר מדינות האיחוד.
ההשקעה במטבע הביטקוין דומה יותר במאפיינים שלה להשקעה בסחורות, ולא להשקעה במטבעות, בשל כמות מוגבלת של מטבעות (בדומה לזהב) והתנודתיות נגזרת מביקוש והיצע. כמו כן ידוע כי השקעה בסחורות שכיחה בתקופות בהן קיים חשש מפני התפרצות אינפלציונית וחוסר ודאות כלכלית. בדומה לשוק הסחורות, כך גם ערכו של הביטקוין סובל מתנודתיות במחירו ואינו מחלק דיבידנד, ריבית או קופון. המשקיעים אשר בוחרים בו כאפיק השקעה, מונעים ממניעים ספקולטיביים.
עבור משקיעים מתוחכמים יותר, בשלב זה לא קיימת פלטפורמת מסחר המאפשרת מסחר ממונף או לחלופין מכירה ב-SHORT. ניתן להניח שעד אשר ערכו של המטבע והרעיון שעומד מאחוריו לא יתייצב - לא ימהרו לפתוח ולקיים זירות מן הסוג הנ"ל, מתוך רצון לא לחשוף את המטבע הצעיר למתקפות של ספקולנטים ולתנודתיות גבוהה. כל משקיע יבחן, האם השקעה מן הסוג הנ"ל מתאימה לפורטפוליו ההשקעות שלו. רק הזמן יוכיח האם מדובר בהשקעה נבונה.
- 8.ורק אל תשאלו מחר איפה הבסף (ל"ת)ירון 10/04/2013 16:16הגב לתגובה זו
- 7.הנמר 09/04/2013 23:10הגב לתגובה זומה הקשר של המאמר המלומד לשוק ההון אני מחכה למאמר של הגדול מכולם מחכה לאיתי
- 6.יופי של כתבה! (ל"ת)אוביקטיבי 09/04/2013 18:25הגב לתגובה זו
- 5.מנדי 09/04/2013 13:57הגב לתגובה זו'ממציאי' הביטקוין התכוונו ליצור תחליף למטבע. תחליף שאינו נשלט ע"י בנק מרכזי. בפועל המבחן לכל מטבע הוא השימוש השוטף בו כאמצעי קניה/מכירה לכל דבר. הביטקוין אינו עומד במבחן הזה כי יש דברים מעטים בלבד שנסחרים בביטקוין. וזה לא עומד להשתנות בימי חיינו. יוצא מזה שהבטיקוין נופל בפח של אמצעי השקעה- אנשים קונים או מוכרים אותו בדיוק כמו סחורה. ומכיוון שכך-הוא מועד להיות בועה שהתנפחה מעבר לפרופורציה. מי ש'נכנס' עכשיו להשקעה בביטקוין יפסיד המון כשהבועה תתפוצץ - והיא תתפוצץ. כש'מטבע' מאבד את הערך האמיתי שלו (מול דברים שאפשר לקנות איתו) אז הוא מקבל ערך שמשקיעים מוכנים לנפח אותו עד שהם לא מוכנים ואז יהיה הפיצוץ. אבל בהצלחה... לתמימים
- 4.רונית 09/04/2013 13:37הגב לתגובה זויפתחו בהמשך זירות מסחר , זה עניין של זמן
- 3.השועל 09/04/2013 12:46הגב לתגובה זואחת הכתבות המרתקות ביותר שקראתי לאחרונה... כתבה שתשנה את פני המדיניות הכלכלית בעשורים הקרובים יישר כוח לא יכול להמתין לכתבה הבאנ!! אשריך
- 2.מעניין מאד, תודה (ל"ת)איתן 09/04/2013 12:09הגב לתגובה זו
- 1.משה 09/04/2013 11:38הגב לתגובה זוצריך להסתכל על המוצר הזה כמו על סחורה יש לו מאפיינים זהים .
משקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא הזדמנות בשבילכם?
הכנסות ותחזיות ל-2026. האם מניות פנסוניק וסימנס מעניינות? ומה הכיוון של אירופה?
אנחנו מתחילים את ההכנות שלנו להמראת 2026. אפשר להדק חגורות. כמיטב המסורת נקרא ונצליב בין תחזיות הגופים הגדולים שמעסיקים את מיטב המומחים והאסטרטגים ונבדוק אותן על הגרף. הגרף יכריע!
ג׳י פי מורגן מסכמים את התחזית שלהם באמירה ש״הסיכון הגבוה ביותר למשקיעים ב-2026 הוא אי חשיפה לכוחות שמעצבים את הכלכלה בעשור הקרוב.״ מה הם הכוחות?
1. מהפכת ה-AI ושלושת מרכיבי הענף: חברות הטכנולוגיה הגדולות, חברות שרשרת האספקה וחברות שמטמיעות AI.
2. מגלובליזציה לפיצול עולמי ויצירת גושים עולמיים. שיקולי ביטחון, אנרגיה ושרשראות אספקה גוברים על שיקולי יעילות. מודגשות המגמות הבאות: אירופה – השקעה בתחומי הגנה, ארצות הברית – השקעה במפעלים מקומיים (INTC זוכה לציון מיוחד), סין - השקעה ב-AI ודרום אמריקה כמקור למשאבי טבע קריטיים.
- פנסוניק מורידה תחזיות: שוק הסוללות נחלש, ומה הקשר לטסלה?
- טאואר מאריכה את ההסכם עם פנסוניק, ההכנסות ייחתכו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3.אינפלציה גבוהה ובלתי יציבה. התשובה היא השקעה בנכסים ריאליים וסחורות. ציון מיוחד מקבלות קרנות ה-REIT בתחום מרכזי הנתונים. כמו כן משתמע ביקוש לנדל״ן בארה״ב וממנו נגזר ביקוש לתשתיות נדל״ן.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
