כלכלת ישראל מול העולם המודרני: אי של שפיות או אי-שפיות?
כלכלת אירופה במצב קשה עד אנוש. האזרחים בחלק ממדינות ה-PIIGS יוצאים לרחובות במחאות אלימות על רקע תוכניות הצנע המתחדשות, האבטלה הגואה והמצב הכלכלי הסבוך. כלכלת ארה"ב ניצבת בפני צוק פיסקאלי, האבטלה לא יורדת מתחת ל-10% וענף הדיור לא מתאושש. יפן תקועה במיתון ודיפלציה כבר למעלה משני עשורים. בכל אותן מדינות הריבית אפסית כבר זמן רב, ולא נראה שהיא הולכת לעלות בקרוב וצמיחה חזקה וברת קיימא לא ניראת באופק.
בניגוד למרבית העולם המערבי (OECD), כלכלת ישראל מפגינה עוצמה מרשימה. עפ"י לקט אינדיקטורים כלכליים שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בסוף אוקטובר יצוא הסחורות עלה בשיעור של 12.8% בשיעור שנתי והיבוא ירד בשיעור של 11.7% במונחים שנתיים. כלומר, מאזן הסחר של ישראל משתפר. בנוסף, מדד הפידיון ומדד הייצור עלו בחודשים יולי-אוגוסט בשיעורים של מעל 12% במונחים שנתיים.
האינפלציה בישראל נמצאת בתוך היעד השנתי ולריבית יש עוד לאן לרדת, אם בנק ישראל יחפוץ בכך. האבטלה בישראל אמנם במגמת עלייה, אך נכון לעכשיו נמצאת תחת שליטה וקרובה יחסית לאבטלה המבנית. מעל כל במה אפשרית ניתן לשמוע קולות על כמה המצב הכלכלי של ישראל טוב ביחס לעולם. כמה טוב לחיות בארץ כי בארה"ב, אירופה ויפן יש האטה או מיתון.
יחד עם זאת, היינו עדים לתנועה של משקיעים זרים החוצה מהשוק המקומי שלנו. ברבעון השני יצאו מהבורסה בת"א כ-2.4 מיליארד דולר וב-12 חודשים האחרונים (שנגמרו ביוני), משכו הזרים סכום לא מבוטל של כ-11 מיליארד דולר מהבורסה בת"א. נוסיף לכך את זרימת הכספים של המוסדיים בארץ לחו"ל ונבין מדוע ראינו ביצועי חסר בשוק המקומי בחצי הראשון של השנה ביחס לחלק מבורסות מדינות ה-OECD.
שאלת המיליון דולר היא מי צודק? האם אלו הנתונים המאקרו כלכליים היבשים המראים כי ישראל הינה אי של יציבות כלכלית בעולם המערבי או שמא צודקים המשקיעים הזרים באחד העם אשר החזירו כספים "הביתה". בעולם המודרני, אין יותר משקים אוטרקים. לכן, ישראל קשורה בטבור כלכלי לעולם. לפיכך ראינו התאוששות של השוק המקומי ביחס לעולם החל מהרבעון השלישי וביתר שאת מספטמבר. פערים בלתי מוסברים נסגרים במהרה ומה שזול סופו לעלות.
למרות כך, אין להיתפס לשאננות. עיקר קשריה הכלכליים של ישראל הינם עם האיחוד האירופי (כ-30% מסך ייצוא הסחורות) וארה"ב (כ-24% מסך ייצוא הסחורות). ברם, ישראל הינה מדינת היי-טק וחלק ניכר מהיצוא שלנו הינו יצוא שירותים (מו"פ, רישויונות תוכנה, דירותי מחשב וכו'). בענף זה ארה"ב הינה שותף הסחר הגדול ביותר עם כ-56% מסך הייצוא, ואירופה אחראית על 33% מסך ייצוא השירותים.
חברות אירופיות ואמריקניות קורעות תחת נטל הכלכלות שלהן. צימצום השקעות בתחום התוכנה והחומרה בהחלט עומד על סדר יומן (למעט מה שנדרש מבחינה רגולטורית). בנוסף, חלק ניכר מיצוא השירותים הטכנולוגיים הינו על בסיס חוזים ארוכי טווח, אך מו"פ עדיין אחראי על כ-50% מיצוא השירותים הטכנולוגיים.
קטר ההיי-טק המקומי נוסע על מסילות ברזל המובילות לאירופה וארה"ב. אם ארה"ב ואירופה לא יצליחו למצוא נתיב להתאוששות החברות הטכנולוגיות הפועלות בישראל ו"יורידו הילוך" בכל הקשור בפעילותן המקומית - ישראל תחווה האטה משמעותית בפעילותה.
נכון להיום, ישראל עדיין יציבה מבחינה כלכלית, אבל יש לנקוט במשנה זהירות. אי יציבות פוליטית (בחירות) אי יציבות ביטחונית (התחממות הגזרה הדרומית, אירן) ורגולציה הינן רק חלק מאירועים אשר יכולים להתרחש בישראל ולהפוך את הקערה על פיה.

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון
כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?".
דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס.
Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.
ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי מזמין ומדוע?
קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון
כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?".
דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס.
Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.
ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי מזמין ומדוע?
קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.
