איך להפסיד 40 מיליארד ד' ועדיין להיות עם מיליארד חברים?

עידו צביקל, מנהל קשרי יועצים מיטב בית השקעות, סוקר את השתלשלות הדברים טרום הנפקת פייסבוק, אחריה ולאן מובילים פניה
עידו צביקל | (5)

פייסבוק היא ללא ספק ההנפקה שכל העולם חיכה לה. אחרי הכל, מעטות החברות שבזמן מאוד קצר שינו באופן קיצוני כל כך את העולם בו אנו חיים.

ההשפעה של פייסבוק על החיים שלנו רחבה יותר מחידוש הקשר עם חברים מהתיכון, צבא או אפילו מהצצה באלבומי התמונות של החברים מהיסודי. על כך יעידו המהפכות שחווה העולם שלנו בשנים האחרונות, בין אם מדובר באביב הערבי, בתנועות המחאה באירופה וארה"ב, או אפילו מחאת האוהלים והקוטג' בישראל, כולם החלו את דרכם בפייסבוק ומשם פרצו ברחובות.

כיום כבר ברור לכולם, בין אם אתה פוליטיקאי, מנהיג חברתי, או לקוח ממורמר, הדרך האפקטיבית ביותר להעביר מסרים היא דרך הסטטוס שלך. בעצם הפייסבוק הוא ה'הייד-פארק' של המאה ה-21. הייד-פארק שחברים בו מעל למיליארד אנשים מכל רחבי העולם שהבינו שהכוח של האתר הזה הוא גדול בהרבה מכל כוח שיהיה לכל אתר אינטרנט בהיסטוריה הקצרה שלו.

לפיכך, על גבי התפיסה של החברה שהולכת לשנות את העולם ועם אוסקר ביד על הסרט 'הרשת החברתית', נכנסה החברה ב-18 למאי 2012 בשערי הנאסד"ק וכאן התסריט מתחיל להסתבך.

בין הרשת החברתית לטיטניק

אז מה גורם לחברה שכל העולם חיכה לקנות מניות שלה כדי להצטרף למהפכה הגדולה של המאה הנוכחית, לזכות תוך פחות מ-3 חודשים בתואר ההנפקה הגרועה ביותר בהיסטוריה?

הבעיה העיקרית של פייסבוק כמו רוב החברות בתחום הרשתות החברתיות, הוא איך לעזאזל עושים ממה שיש לנו ביד, כסף. או במילים אחרות מדוע בזמן ש-GOOGLE ו-APPLE נסחרות במכפילי רווח של 20 ו-15 בהתאמה, הונפקה פייסבוק במכפיל רווח של 100. חברה בתחום הפעילות של פייסבוק משיגה את רוב ההכנסות שלה מפרסומות. המודל העסקי של החברה כרגע מצליח לייצר כסף, אבל הרבה פחות ממה שאנשים חושבים. בשנה האחרונה הרוויחה החברה קצת פחות מ-800 מיליון דולר, עובדה שלא מנעה מהמשקיעים לתת להנפקה תג מחיר של קרוב ל-100 מיליארד דולר, כאשר חלק גדול מהשווי הזה מתמחר צפי שבעתיד יהיה יותר טוב.

לאחר אופוריית ההנפקה, העשן התחיל להתפוגג, ואז המשקיעים התחילו להבין שייתכן שפייסבוק עשתה הפיכות בעולם, שינתה את הצורה בה אנשים מתקשרים עם חברים שלהם והפילה את הגבולות בין מדינות ובין אנשים ועל הדרך גם גרמה לכולנו לגדל אבטיחים בפארמוויל. אבל בשורה התחתונה היא לא מרוויחה מזה מספיק כסף.

וכך ממחיר הנפקה מנופח של 45 דולר, צנחה החברה מיום המסחר הראשון שלה כאשר ביום שישי האחרון היא כבר צופה בשער ה-20 דולר מלמטה וסוגרת שלושה חודשים מהגיהנום בצניחה של מעל ל-50% בשווי החברה. זוהי לא תמונה שהמשקיעים יעשו לה LIKE.

כאשר פותחים שמפניה בעמק הסיליקון, בוול סטריט דופקים את הראש בקיר. אילו פה היו נגמרות הבעיות של פייסבוק, המצב של המשקיעים היה יכול להיות טוב, אבל הסיפור של ההנפקה הזאת לא נגמר רק בדוחות הכספיים ובמחיר הנפקה מנופח.

כחלק מההנפקה הונפקו בתחילת הדרך 500 מיליון מניות, אך מעל ל-1.5 מיליארד מניות נוספות הונפקו לבעלי המניות בחברה והיו חסומות למכירה עד ליום שישי האחרון בו נפתחו למסחר 280 מיליון מניות. שחרור המניות יימשך במהלך החודשים הקרובים כאשר נקודות המפתח היא ה-12 לנובמבר בו יפתחו 1.2 מיליארד מניות. את אותן מניות מחזיקים בעיקר בעלי המניות המקוריים בחברה, כמו מארק צוקרברג, ראשי החברה ומשקיעים פרטיים שנכנסו בתחילת הדרך, אך ישנו מספר לא מבוטל של מניות המוחזקות על ידי עובדי החברה שקיבלו בהנפקה - מה שאומר שכנראה מכירות בקבוקי השמפניה בעמק הסיליקון יזנקו בחודשים הקרובים. אבל מבחינת משקיעי המניה השמפניות כנראה יישארו עמוק במקרר.

2 רכישות גדולות עם סימן שאלה גדול

מיום ההנפקה ביצעו בפייסבוק שתי רכישות גדולות, אחת ממחישה את הבעיות הקיימות בחברה כאשר רכישת אינסטרגרם במיליארד דולר הייתה לא יותר מפעולה הנובעת מהלחץ של החדירה לתחום הסלולר וחסימת מתחרים.

מצד שני הרכישה של FACE.COM הישראלית היא מהלך שמסמל את העתיד של תחום הפרסום ברשת המבוסס על זיהוי פנים. כולנו צריכים לזכור שהעתיד של עולם הפרסום הולך להיות שונה מכל מה שאנחנו מכירים. המטרה היא להיות כמה שיותר אישי וכמה שיותר ממוקד, והחברה שתחזיק במידע תקבל את הכסף. גוגל כבר שם, ונכון להיום מקבלת תשלום של פי 10 על כל הקלקה ממה שפייסבוק מקבלת.

מה צופה לנו ה-TIMELINE?

מבחינת פייסבוק יש מספר מכשולים שצריך לצלוח בכדי לשנות את המומנטום הנוכחי במצב המניה:

1. יצירת אפליקציה סלולרית שתאפשר הכנסות מפרסומות מגולשים בסלולר. יכולת שכיום לא קיימת והיא העקב אכילס של החברה בהתחשב שחדירת הטלפונים החכמים מגדילה במהירות את מספר החיבורים דרך הסלולר על חשבון המחשב (נכון להיום, על כל משתמש שנכנס דרך הסלולר החברה אינה מרוויחה דבר) כניסה לתחום זה הוא קריטי מבחינתה.

2. שיפור היכולת לפרסום ממוקד בכדי להעלות את הרווח פר הקלקה. כיום גוגל מרוויחה פי 10 מפייסבוק פר הקלקה. יכולת פרסום בסלולר יחד עם הכנסת טכנולוגיות חדשות לפרסום ממוקד עם הדור הרביעי של הסלולר יכולות לתת מענה לבעיה זו.

3. חדירה לתחומי פעילות חדשים. נכון להיום פייסבוק היא יותר מאתר, היא מאגר נתונים ענק הכולל מידע מקיף על 15% מאוכלוסיית העולם החל משם ומקום מגורים ועד אלבום החתונה כולל ההכנות שלפני. השאלה היא איך משתמשים במידע הזה - על השאלה הזאת החברה עדיין לא מצאה את התשובה, אבל ההודעה על טלפון סלולרי של החברה שיצא במהלך שנת 2013 - מוצר שיכול להיות תחילת הדרך של החברה לחדירה לתחומים חדשים ומיקסום הכוח האדיר של מיליארד משתמשים שיכולים להיות בקשר אחד עם השני.

אז האם צריך לעשות LIKE או IGNORE?

בשורה התחתונה פייסבוק, למרות מיליארד משתמשיה, ולמרות שמדובר ברשת החברתית הגדולה ביותר בעולם, עדיין חברת חלום. השאלה הגדולה היא האם החברה תדע לשלב בין נוחות המשתמש של האתר להחדרת כמות גדולה יותר של פרסומות.

למי שראה את הסרט 'הרשת החברתית', זוכר את הויכוח האם צריך לפרסם באתר על חשבון חווית המשתמש? והאם שילוב פרסומות תבריח את המשקיעים? למעשה, זו הבעיה הגדולה שעומדת מול החברה - האם ייתכן שבעתיד יקום מתחרה קטן זריז ובעל מוטיבציה שיגנוב משתמשים מפייסבוק המבוגרת והכבדה? היום מצב זה נראה הזוי, אך יש לזכור שלפני פייסבוק כבר היו לנו את ה-ICQ, המסנגר ו-MySpace שירדו מגדולתן.

על השאלות האלה נקבל תשובות רק במהלך השנים הקרובות, רק שכרגע יש לנו 1.2 מיליארד מניות שמשתחררות לשוק ואת זה שום פילטר של האינסטגרם לא יוכל לטשטש.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אמיר 20/08/2012 21:27
    הגב לתגובה זו
    בוא תספר משהו שאנחנו לא יודעים
  • 3.
    האחים וינקלווס 20/08/2012 17:31
    הגב לתגובה זו
    אכן מוכשר, עוד נשמע עליו
  • 2.
    סקירה מצוינת וכתבה מעולה ,מאיזה בית השקעות הבחור הזה? (ל"ת)
    סוקר 20/08/2012 16:46
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אפי 20/08/2012 14:52
    הגב לתגובה זו
    הם לא יכולים לגבות 2 $ לשנה מכל משתמש וכך כבר יהיה להם עוד 2 מיליארד $ בשנה?מי לא ישלם(מחיר ממוצע תלוי במדינה)
  • דן 20/08/2012 16:45
    הגב לתגובה זו
    ברגע שהם יגבו 2 דולר ממשתמש באותו הרגע 50-80 אחוז מהמשתמשים הרשומים בפייסבוק לא ישלמו, לא יוכלו להיות פעילים, ובאותו הרגע לחברה הרבה פחות משתמשים רשומים זה יפיל את המניה ב50 אחוז
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.