טסלה בשיא חדש: מה ההיסטוריה אומרת לנו שעשוי לקרות עכשיו?
המניה חצתה אמש רף היסטורי של 424 דולר אחרי זינוק של 67% מאז נובמבר בזמן שהמשקיעים הוותיקים נזכרים בשיא הקודם כשהמניה איבדה מחצית מערכה בשנה שלאחר מכן
לאחר יותר משלוש שנים של המתנה, מניית טסלה TESLA INC הגיעה אמש (רביעי) לשיא חדש כשנסגרה ברמה של 424.77 דולר, מעל לשיא הקודם של 409.97 דולר (מתואם לפיצול) שנקבע ב-4 בנובמבר 2021. במהלך המסחר המניה אף נגעה ב-424.88 דולר, גבוה מהשיא התוך-יומי הקודם של 414.50 דולר.
מאז הבחירות ב-5 בנובמבר זינקה המניה בכ-67%, או 168 דולר למניה, והוסיפה כ-555 מיליארד דולר לשווי השוק של החברה. האנליסטים בוול סטריט, מצידם, העלו את מחירי היעד בממוצע בכ-40 דולר למניה, אך מתקשים לעמוד בקצב העליות.
שווי השוק של טסלה עומד כעת על יותר מ-1.3 טריליון דולר, גבוה בכ-100 מיליארד דולר מהשיא של 2021. יש לציין כי שווי השוק עבר את השיא מ-2021 כבר ביום שלישי, כאשר כיום יש כ-150 מיליון מניות יותר במחזור בהשוואה לאז.
ההיסטוריה מדאיגה את המשקיעים
אך בעוד שהמספרים הנוכחיים מרשימים, הנתונים ההיסטוריים מעוררים דאגה. בשנה שלאחר השיא של 2021, ביצועי המניה היו חלשים במיוחד. שלושה חודשים לאחר השיא, המניה צנחה בכ-28%, מרמה של כ-410 דולר ל-291 דולר. כעבור שנה, המניה נסחרה ב-207 דולר, ירידה של כמעט 50%.- אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
- ניצחון למאסק: בית המשפט העליון החזיר את חבילת השכר ההיסטורית של טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כיום המניה נסחרת במכפיל רווח של כ-125 על תחזיות הרווח ל-2025. זו לא הפעם הראשונה שטסלה נסחרת במכפילים כה גבוהים - מצב דומה נרשם בינואר 2022, ינואר 2021, ובמספר נקודות זמן ב-2020.
הביצועים לאחר ינואר 2022 דומים מאוד לאלו שלאחר שיא נובמבר 2021. המניה איבדה כשני שלישים מערכה בשנה שלאחר מכן. עם זאת, בשנים 2020 ו-2021, המניה הצליחה להתמודד היטב עם מכפילים גבוהים - היא זינקה ביותר מ-740% ב-2020 והוסיפה עוד 50% ב-2021.
גארי בלאק, מייסד משותף של קרן Future Fund Active ומשקיע בטסלה, מציין כי בתחילת 2022 המניה נסחרה במכפיל של כ-145 על הרווח השנתי. לפי תחזית הרווח המותאמת שלו ל-2025 של 3.30 דולר למניה ומכפיל דומה, מניית טסלה עשויה להתקרב ל-480 דולר. בלאק מדגיש כי תחזית הרווח שלו עשויה להיות שמרנית אם הדגם החדש והזול של טסלה, המתוכנן ל-2025, יזכה להצלחה. "אני לא טוען שטסלה צריכה להיסחר שם," הוא מוסיף, "אבל מכפיל כזה אינו מופרך אם אתה מאמין שנהיגה אוטונומית מלאה נמצאת מעבר לפינה וטסלה היא היחידה שיכולה לספק אותה."
- אנבידיה משתלטת על מתחרה - חברת השבבים גרוק
- בנק אוף אמריקה: מכירות השבבים יעלו ב-30% ב-2026
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
לצד השקת הדגם החדש, טסלה מתכננת להשיק שירות מוניות אוטונומי (רובוטקסי) בסוף 2025. תוכניות אלו עשויות להוות רוח גבית משמעותית לתחזיות הרווח של החברה.
התמונה מעורבת
הניתוח ההיסטורי של מכפילי הרווח מציג תמונה מעורבת, אך חשוב לזכור שכל תקופה היא שונה. ביצועי המניה ב-2022 הושפעו מרכישת טוויטר (כיום X) על ידי המנכ"ל אילון מאסק, בעוד שהיקפי המכירות של טסלה צמחו במהירות ב-2022 ו-2023. עם זאת, מחירי הרכבים החשמליים החלו לרדת בשל עליית הריבית והתגברות התחרות. בתחילת 2022, זמן קצר לאחר השיא, וול סטריט צפתה שטסלה תרוויח כ-5 דולר למניה ב-2023, אך בפועל היא הרוויחה רק מעט יותר מ-3 דולר למניה.
כיום המשקיעים מצפים שטסלה תרוויח כ-4.25 דולר למניה ב-2026. הכיוון של תחזית זו יהיה כנראה הגורם המשמעותי ביותר בקביעת מחיר המניה בהמשך 2025.
השקת הדגם הזול החדש ושירות הרובוטקסי המתוכננים ל-2025 עשויים לספק רוח גבית חזקה לתחזיות. אך גם אם התחזיות יעלו, המשקיעים עדיין יצטרכו להחליט כמה הם מוכנים לשלם עבור רווחי טסלה - ויכוח שככל הנראה לא יסתיים לעולם.
בגולדמן זאקס מצננים את ההתלהבות
בית ההשקעות גולדמן זאקס הטיל לאחרונה ספק ביכולתה של טסלה להמשיך במגמת הצמיחה, כשפרסם תחזית המנוגדת להערכות החברה. בניגוד להנהלת טסלה המבטיחה המשך צמיחה במסירות ב-2024, האנליסטים של גולדמן צופים קיפאון במספרי המסירות, וקובעים מחיר יעד של 250 דולר למניה - נמוך משמעותית מהמחיר הנוכחי של כ-422 דולר.
הפערים בין התחזיות צפויים להתבטא כבר בתוצאות הרבעון הרביעי של 2023. בעוד טסלה צופה מסירות של לפחות 515,000 כלי רכב, גולדמן זאקס מעריך כי החברה תמסור 510,000 יחידות בלבד. תחזית זו, המבוססת על ניתוח נתוני מכירות אזוריים, אופטימית יותר מקונצנזוס האנליסטים של FactSet, הצופה מסירות של כ-503,000 כלי רכב - ירידה של כ-1% בהשוואה לתקופה המקבילה.
המחלוקת מתחדדת סביב תחזיות 2025, כאשר טסלה מציגה יעד שאפתני של 2.3 מיליון מסירות, המבוסס על השקת דגם חדש וזול יותר בתחילת השנה וצמיחה צפויה של 20% עד 30%. האנליסטים, מצידם, צופים מסירות של 2.1 מיליון כלי רכב בלבד.
טסלה נסחרת כעת לפי שווי של 1.3 טריליון דולר, לאחר שמנייתה זינקה כבר ב-69% מתחילת השנה וב-76% בשנה האחרונה כולה.
- 1.לרון 13/12/2024 06:28הגב לתגובה זוולא ממליץ אך בפרוש מכרתי עד הירידה שתבוא,יושב ומחכה!!!
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.
שבביםבנק אוף אמריקה: מכירות השבבים יעלו ב-30% ב-2026
בסקירה עדכנית של בנק אוף אמריקה לשנת 2026, מצביע האנליסט ויווק אריה על כך שתעשיית השבבים נמצאת רק באמצע תהליך שינוי ארוך טווח. לדבריו, מדובר בגל טרנספורמציה שצפוי להימשך כעשור, כאשר הבינה המלאכותית מהווה את מנוע הביקוש המרכזי.
לפי התחזית, מכירות השבבים הגלובליות צפויות לצמוח בכ־30% בשנה הקרובה, ולראשונה לחצות רף של טריליון דולר בהכנסות שנתיות. אם התחזית תתממש, מדובר בנקודת ציון משמעותית עבור תעשייה שבעבר נחשבה מחזורית ותלויה בעיקר בצרכנות ובמחשוב אישי. אריה מדרג את חברות השבבים לפי שיעורי הרווח הגולמי, ומעדיף את אלה שמציגות מרווחים גבוהים ויציבים לאורך זמן. לטענתו, המרווחים משקפים לא רק יעילות תפעולית אלא גם כוח שוק.
ברשימת המועדפות שלו לשנת 2026 נכללות שש חברות גדולות: אנבידיה, ברודקום, לאם ריסרץ’, KLA, אנלוג דיבייסז וקיידנס. המכנה המשותף לכולן הוא שליטה חזקה בנישות שבהן הן פועלות, עם נתחי שוק שמגיעים לעיתים ל־70% ואף יותר.
שוק מרכזי הנתונים צפוי להגיע ליותר מטריליון דולר
התחזית של בנק אוף אמריקה נשענת על גידול חד בהשקעות במרכזי נתונים. לפי ההערכות, שוק מערכות מרכזי הנתונים לבינה מלאכותית עשוי להגיע ליותר מ־1.2 טריליון דולר עד 2030, בקצב צמיחה שנתי ממוצע של כ־38%. עיקר הפוטנציאל טמון במאיצי AI, רכיבי החומרה שמבצעים את החישובים הכבדים, המוערכים כשוק של כ־900 מיליארד דולר.
- הביקוש לזיכרון דחף את לאם ריסרץ’ לשיא כל הזמנים
- שווי של כ-8 מיליארד דולר: יצרנית השבבים סריבראס מצטרפת למתחרות אנבידיה בשוק ה-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, העלויות הגבוהות של תשתיות AI יוצרות גם זהירות. הקמה של מרכז נתונים בהספק של ג’יגה־ואט אחד עשויה לעלות יותר מ־60 מיליארד דולר, כאשר כחצי מהסכום מופנה ישירות לחומרה. השאלה המרכזית היא האם ההשקעה תצדיק את עצמה כלכלית. אריה סבור שלחברות הטכנולוגיה הגדולות אין באמת ברירה. לדבריו, ההשקעות הן גם התקפיות וגם הגנתיות: מצד אחד ניסיון לנצל הזדמנויות חדשות, ומצד שני מהלך שנועד להגן על פלטפורמות קיימות מפני תחרות עתידית.
.jpg)