אמנון שעשוע מובילאיי
צילום: Photography courtesy of Nasdaq, Inc

מובילאיי מזנקת מעל 20% ביומיים: הדוחות מעודדים אך האתגרים עדיין מרחפים

למרות העליות, מובילאיי עדיין מתמודדת עם אתגרים משמעותיים הכוללים תלות בשוק הסיני, תחרות, ואתגרים רגולטוריים. עם זאת, היא עדיין שחקנית משמעותית בתחום
אביחי טדסה | (1)

מניית מובילאיי רשמה עלייה של כ-24% ביומיים האחרונים, החברה הציגה דוחות לרבעון השלישי שהצליחו להכות את תחזיות השוק. עם זאת, ההכנסות רשמו ירידה שנתית של 8% בשל ירידה בביקוש בשווקים מסוימים, ובעיקר בסין. הדוחות הצביעו על יציבות בתזרים המזומנים והמשיכו לתמוך באופטימיות בקרב המשקיעים, למרות האתגרים שהחברה ניצבת מולם. מבעד לעליות ביומיים האחרונים, ישנם מספר אתגרים וסיכונים שהמשקיעים לא בהכרח מביאים בחשבון. החברה תלויה בשווקים עם אי ודאות כלכלית ורגולטורית, ופועלת בסביבה תחרותית בה כל טעות יכולה להשפיע על הערכת השווי שלה.

אמנון שעשוע; קרדיט:ג'ונתן הפנר

אמנון שעשוע; קרדיט: ג'ונתן הפנר​

 

התלות של מובילאיי בשוק הסיני

מובילאיי נהנית מביקוש רב לטכנולוגיות הנהיגה האוטונומית שלה מצד יצרניות רכב סיניות, שמחפשות חדשנות שתאפשר להן לשדרג את המערכות לרכבים חשמליים. אך התלות בשוק הסיני, שהפך לאחד ממוקדי ההכנסות המשמעותיים של החברה, טומנת בחובה סיכונים ניכרים. כל שינוי בתנאי הסחר בין סין לארה"ב או לאירופה עלול להשפיע ישירות על הביקוש לטכנולוגיות של מובילאיי. בנוסף, תנודתיות בביקוש הסיני לרכבים חשמליים ורגולציות משתנות בשוק זה עלולות להקשות על החברה לשמר יציבות בבסיס ההכנסות שלה.

החברה צריכה לעבוד על פיזור גיאוגרפי גדול ככל הניתן על מנת להימנע מבעיות ולפזר את הסיכונים הרגולטוריים והגיאופוליטיים. אומנם מובילאיי מציינת כי שיתוף הפעולה עם לקוחותיה המרכזיים מספק בסיס יציב יחסית, אך גיוון גיאוגרפי חיוני כדי למזער את הסיכון בשוק הסיני.

התחרות מול הענקיות

מובילאיי ממצבת את עצמה כמובילה בתחום ה-ADAS והנהיגה האוטונומית, אך ההתפתחות המהירה של הטכנולוגיות בתחום מביאה עמה אתגרים. חברות ענק, כמו טסלה, ו-Waymo של גוגל, ממשיכות להשקיע מיליארדי דולרים בפיתוח מערכות דומות, מה שמעלה את רף התחרות. ההחלטה של מובילאיי לסגור את מחלקת הלידאר, שהובילה למחיקת מוניטין של 2.7 מיליארד דולר, מעידה על קושי אפשרי לשמור על היתרון הטכנולוגי מול המתחרות הגדולות והמשאבים האדירים שלהן.

החברה מתכננת להמשיך לפתח את מערכות EyeQ6, שממנפות את גישות הבינה המלאכותית, אך השאלה היא האם מובילאיי תצליח לשמר את היתרון שלה, במיוחד כאשר המתחרות הגדולות משקיעות בטכנולוגיות חיישנים ותוכנה מתקדמות. הצלחתה העתידית של מובילאיי תימדד כאשר החברה תצליח להביא לשוק מוצרים חדשים שיתחרו בפיתוחים של החברות הגדולות ויבדילו אותה מהן.

השפעות הרגולציה 

אחד מההיבטים החשובים הוא התאמות רגולטוריות לתחום הרכב האוטונומי. הרגולציה בתחומים אלו מתפתחת בקצב איטי יחסית לשוק, והשפעות הרגולציה על מובילאיי ועל תחום הנהיגה האוטונומית כולו הן מרחיקות לכת. לדוגמה, תהליך אישור רגולציות מתקדמות באירופה ובארה"ב עשוי לעכב השקת מוצרים מסוימים או לחייב את החברה לערוך התאמות טכנולוגיות נוספות, מה שעלול להוביל לעלויות נוספות ולאובדן שוק זמני.

החברה גם מתמודדת עם אתגרים רגולטוריים משמעותיים בשוק הסיני. לאחרונה, התקשורת הסינית העלתה חששות בנוגע לטכנולוגיות מערביות, כולל אלו של מובילאיי, והאשימה חברות זרות במיפוי בלתי חוקי של כבישי סין והעברת מידע רגיש למדינות שלישיות. בנוסף, החברה מתמודדת עם תחרות גוברת מצד יצרניות רכב וטכנולוגיה סיניות, המפתחות פתרונות נהיגה אוטונומית משלהן. 

עם כל זאת, מובילאיי ממשיכה להעמיק את שיתופי הפעולה שלה עם יצרניות רכב בינלאומיות, במטרה להאיץ את אימוץ הטכנולוגיות שלה בשוק העולמי. שיתופי הפעולה עם חברות כמו פולקסווגן, ופורד מהווים נדבך מרכזי באסטרטגיית הצמיחה שלה, ומאפשרים לה לא רק גישה ישירה לשווקים חדשים אלא גם פלטפורמה להטמעת הפתרונות המתקדמים שלה, כולל מערכות ה-EyeQ6, וכך מציבים אותה כשחקנית משמעותית בתחום.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ידען ידוע 01/11/2024 21:51
    הגב לתגובה זו
    ואליטת חרל״פ-שעשוע הידועה לשמצה שיושבת עד היום בבורד, מצויה בניגוד אינטרסים מוחלט עם עולם המוניות האוטונומיות, גם אחרי ההנפקה וגם אחרי רכישת אינטל וגם אחרי כל הבוכטה שעשתה.
ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)

גיבור סיני - מתפקיד בכיר באנבידיה ל-5 מיליארד דולר בשבוע

ז'אנג ג'יאנגז'ונג: המיליארדר החדש של סין הפך לגיבור לאומי - "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר", מבטיח עצמאות שבבים מלאה עד 2030  

ליאור דנקנר |

השם החם ביותר בשוק הסיני השבוע הוא ז'אנג ג'יאנגז'ונג, בן 55, מייסד ומנכ"ל מור טרדס, שהפך רשמית למיליארדר בזכות זינוק של 500% במניית החברה ביום המסחר הראשון אחרי ההנפקה.

עד לפני חמש שנים הוא היה סגן נשיא ומנהל פעילות אנבידיה NVIDIA Corp. -0.31%   בסין הגדולה. ב-2019 עזב את החברה האמריקאית, ובאוקטובר 2020 הקים את מור טרדס עם מטרה אחת ברורה: לבנות GPU סיני שיוכל להתחרות באנבידיה, גם אם הסנקציות האמריקאיות יהפכו מוחלטות. ביום שישי האחרון ההימור שלו התממש בצורה דרמטית. מור טרדס גייסה 8 מיליארד יואן בהנפקה בבורסת שנגחאי, המניה זינקה מ-114 יואן ל-600 יואן ביום אחד, ושווי החברה הגיע ל-282 מיליארד יואן (כ-40 מיליארד דולר), אם כי בהמשך התממש לכ-32 מיליארד דולר.

אנבידיה היא מזמן כבר לא כוכבת יחידה על הבמה. הקולגות שלה לא יושבים מהצד בחיבוק ידיים וכך שמענו לאחרונה על עוד ועוד השקות של שבבים שמטרגטים את ה״בטן הרכה״ של אנבידיה - תעשיית השבבים לכלי הבינה המלאכותית. כדי לעשות קצת סדר, סקרנו את כל השחקניות בתעשייה, כל אחת והמיקוד העסקי שלה והמיקום שלה בשרשרת הערך - כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?


מיליארדר בין לילה

ז'אנג, שמחזיק ישירות ובעקיפין בכ-16% מהמניות, ראה את ההון האישי שלו מטפס תוך יממה ל-5 מיליארד דולר והפך לאחד מעשירי הטכנולוגיה החדשים הבולטים בסין. ז'אנג הוא בוגר הנדסת חשמל ותואר שני מצינגחואה. לפני אנבידיה הוא ניהל את פעילות השרתים של Dell באסיה ואת HP בסין. ב-2006 הצטרף ל-NVIDIA, טיפס עד לתפקיד סגן נשיא וראש הפעילות בסין הגדולה.

בסין קוראים לו "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר". הידע הפנימי הזה, יחד עם תמיכה ממשלתית מלאה, הפך את מור טרדס מפרויקט סטארט-אפ ל"נכס לאומי" תוך חמש שנים בלבד.

אלי גליקמן נשיא ומנכל צים
צילום: איתי רפפורט, חברת החדשות הפרטית

המאבק בצים מחריף: בעלי מניות דורשים לפטר את המנכ"ל ולשנות את הדירקטוריון

הדירקטוריון דחה הצעת רכש של אלי גליקמן לפי שווי 2.4 מיליארד דולר, בעוד בעלי מניות טוענים לחוסר שקיפות ולפער מהותי בין שווי השוק למזומן בקופה לקראת אסיפת בעלי מניות מתוחה במיוחד ב־26 בדצמבר

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן



אסיפת בעלי המניות של ציםZIM Integrated Shipping Services -1.05%  , שתתקיים ב־26 בדצמבר, בדרך להיות לאחד האירועים המתוחים ביותר שידעה החברה. בשבועות האחרונים מתנהל מאבק פרוקסי חריף בין ההנהלה לדירקטוריון מצד אחד וקבוצת בעלי מניות ישראלים מן הצד האחר המחזיקים יחד למעלה מ-8% ממניות מהחברה ודורשים שינוי בהרכב הדירקטוריון ולפטר או לשהות את המנכ״ל אלי גליקמן.

ההצעה לרכישת צים

הוויכוח סביב תהליך בחינת החלופות האסטרטגיות הוא אחד הנושאים המרכזיים במאבק. צים אישרה כי הדירקטוריון דן בהצעה שהגיש המנכ"ל אלי גליקמן לרכוש את החברה לפי שווי של כ־2.4 מיליארד דולר, או כ־20 דולר למניה. הצעה שהדירקטוריון בחר שלא לקדם בשלב זה. במקביל, נבחנות הצעות ממשקיעים אסטרטגיים נוספים בענף, ובהם גורם מוכר כמו כאמור הפג לויד. קבוצת בעלי המניות המתנגדים טוענת כי הדירקטוריון לא הציג שקיפות מספקת בנוגע להצעות שהתקבלו, ובעיקר בנוגע להצעה שהובלה, לכאורה, על ידי המנכ״ל. לטענתם, הצעה זו נעשית במחיר שאינו משקף את ערכה הכלכלי של החברה, ואף נמוך מסך המזומנים שבקופתה, עובדה שלדבריהם יוצרת ניגוד עניינים מהותי שיש לנהל בזהירות יתרה.



הקבוצה טוענת לפער מהותי בין שווי השוק לבין ערכה הכלכלי של צים, ומבקשת למנות שלושה דירקטורים חדשים מטעמה. לדבריהם, החברה אינה פועלת להצפת ערך למרות קופת מזומנים משמעותית, נכסים תפעוליים ושווי צי אוניות ומכולות שאינו משתקף בדוחות הכספיים כפי שהם מוצגים כיום. לפי הקבוצה, בקופת החברה מצויים כ־3 מיליארד דולר במזומנים, סכום גבוה משווי השוק.


במסמכים ששלחו המשקיעים לחברה הם מביעים דאגה מכך שהדירקטוריון לא השהה את השתתפות ההנהלה בתהליך בחינת הרכישה, אף שהמנכ"ל עשוי להיות אחד מהגורמים המעוניינים בעסקה. המשקיעים טוענים כי בהיעדר הפרדה ברורה בין הנהלה לבין הגורמים השוקלים לרכוש את החברה, עלול להיפגע האינטרס של כלל בעלי המניות. במקביל, ביקורת הועלתה גם בנוגע לאופן הצגת המידע למשקיעים. המשקיעים טוענים כי נתוני החכירה שהוצגו בתקופה האחרונה עלולים ליצור רושם מטעה לגבי מבנה החוב של החברה. לטענתם, הצגת חכירות לפי IFRS 16 ללא הפרדה ברורה בין חוב פיננסי לבין התחייבויות תפעוליות, עלולה לגרום למשקיעים שאינם בקיאים בתקינה לחשוב שהחברה ממונפת יותר מכפי שהיא בפועל.


מנגד, צים והדירקטוריון מנסים לייצב את המערכת לקראת האסיפה. החברה מינתה שני דירקטורים חדשים משלה ומבקשת מבעלי המניות לאשרם ברוב. בנוסף, צים הדגישה בפני המשקיעים כי מאז הנפקתה ב־2020 היא הכפילה את קיבולת המכולות וחילקה דיבידנדים בהיקף 5.4 מיליארד דולר. החברה גם אישרה כי היא בעיצומו של תהליך בחינת חלופות אסטרטגיות, תהליך הכולל, לפי גורמים בענף, פניות מצד חברות ספנות בינלאומיות ובהן הפג לויד.