אלון מאסק טסלה
צילום: פייסבוק אלון מאסק

טסלה מאבדת 4% - קיצוץ המחירים של פורד הוא רק סיבה אחת

הפחתת המחירים של פורד מסמנת כי נותר לחברה מלאי עודף של רכבים חשמליים, בעוד ההצהרה של אקספנג כנראה מרמזת על כך שהתמחור יישאר תחת לחץ לזמן מה
אדיר בן עמי | (2)

מניית מובילת הרכבים החשמליים טסלה TESLA INC ממשיכה במגמה השלילית ונסחרת גם היום (שלישי) בירידות. נראה כי הסיבה העיקרית לכך היא הורדת המחירים של פורד FORD MOTOR שמשפיעה על טסלה ועל מגזר הרכבים החשמליים כולו. 

פורד הודיעה היום כי תוריד את מחירי רכבי המוסטנג מאך-E קרוסאובר 2023 בין 3,100 ל-8,100 דולר, תלוי בגרסת הרכב. עם זאת, החברה הודיעה כי לא תוזיל את רכבי 2024. גם יצרנית הרכבים החשמליים הסינית אקספנג XPENG הזהירה כי התחרות האינטנסיבית במגזר החשמלי עלולה להסתיים ב"מרחץ דמים", הצהרה שסביר שעזרה גם היא לירידות. לאחרונה דווח גם על חלודה שנמצאה ברכבי הסייברטארק שהושקו רק לאחרונה, כאשר המסגרת של הטנדר החשמלי מכוסה בפלדת אל חלד לא צבועה שעשויה להחליד.

הפחתת המחירים של פורד מסמנת כי נותר לחברה מלאי עודף של רכבים חשמליים, בעוד ההצהרה של אקספנג כנראה מרמזת על כך שהתמחור יישאר תחת לחץ לזמן מה. 

שולי הרווח של טסלה נלחצו ככל שהמתחרים הגבירו את הייצור, כתוצאה מכך יצרניות רכבים רבות הורידו מחירים. שיעור הרווח התפעולי של טסלה ברבעון הרביעי עמד על 8%, ירידה של כשמונה נקודות אחוז משנה לשנה. בוול-סטריט צופים שולי רווח תפעולי של כ-9% ברבעון הראשון.

בדוחותיה לרבעון הרביעי טסלה פספסה את הציפיות ורשמה רווח למניה של 71 סנט על הכנסות של 25.1 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים לרווח למניה של 73 סנט על הכנסות של 25.64 מיליארד דולר. שולי הרווח הגולמי נפלו בעקבות הורדות המחירים ועמדו על 17.6% בלבד, בעוד הצפי היה ל-18.1%. זוהי ירידה גם לעומת הרבעון השלישי אז עמדו שולי הרווח על 17.9%.

מכירות הרכבים צמחו בכמעט 40% משנה לשנה ועמדו על 1.8 מיליון יחידות. בוול-סטריט מצפים לבין 2.1 ל-2.2 מיליון יחידות ב-2024, עלייה של 20% בלבד. "טעינו לגמרי כשציפינו שמאסק והצוות יתנהגו כמו אנשים בוגרים ויספקו סקירה אסטרטגית ופיננסית של קיצוץ המחירים, מבנה שולי הרווח והביקוש המשתנה", כתב דן איבס מוודבוש. "במקום זאת קיבלנו שיחת ועידה כושלת עם תחזית מאקרו לטווח הארוך של טסלה."

 

חבילת השכר של מאסק

לאחרונה בית המשפט בדלוור ביטל את חבילת השכר של מנכ"ל טסלה אלון מאסק שהגיעה ל-56 מיליארד דולר, לאחר שמצא כי תהליך אישור השכר היה "פגום באופן עמוק". למאסק היו "קשרים נרחבים" עם אלו שקבעו את חבילת השכר שאושר בשנת 2018.

"מאסק היה "מנכ"ל על" שאחז בכמה מעמדות המפתח המשפיעות ביותר בחברה (מנכ"ל, נשיא ומייסד), ונהנה מקשרים חזקים עם הדירקטורים שמונו לשאת ולתת מטעם טסלה, ושלט בהליך שהוביל את ההנהלה לאשר את חבילת השכר שלו" כתבה השופטת.

קיראו עוד ב"גלובל"

חבילת השכר אושרה, כאמור, בשנת 2018, והיא תלויה במספר אבני דרך. אותם אבני דרך תוארו בשנת 2018 כ"קשים להשגה". הסבירות להשגת אותן אבני דרך בשנת 2018 תפסה חלק נרחב מדיוני בית המשפט. 

לאחר פרסום הדוחות האחרונים הביע מאסק את רצונו לקבל יותר שליטה בחברה, ואף איים במרומז שיוציא חלק מהפעילות בחברה לחברות אחרות שבבעלותו או לפיתוח עצמאי אם לא יתמלא מבוקשו. כעת מחזיק מאסק כ-13% ממניות החברה, ומאחזקה זו נובע רוב עושרו, אם כי הוא מחזיק בחברות נוספות כמו הרשת החברתית X, חברת ספייסX הוא אמר שהוא מעוניין להחזיק כ-25% ממניות החברה, ואם לא הוא יעדיף לפתח את יכולות הבינה המלאכותית והייצור הרובוטי במקום אחר. "אני לא מחפש עוד כסף, אני רק רוצה ניהול יעיל של טכנולוגיה מאד עוצמתית".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    שיפור ברמת הכתבות (ל"ת)
    ג׳יימס 21/02/2024 04:33
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מה שנאמר 21/02/2024 03:07
    הגב לתגובה זו
    מאסר חומס בקיצור להתרחק
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.