אלון מאסק טסלה
צילום: פייסבוק אלון מאסק

טסלה מאבדת 4% - קיצוץ המחירים של פורד הוא רק סיבה אחת

הפחתת המחירים של פורד מסמנת כי נותר לחברה מלאי עודף של רכבים חשמליים, בעוד ההצהרה של אקספנג כנראה מרמזת על כך שהתמחור יישאר תחת לחץ לזמן מה
אדיר בן עמי | (2)

מניית מובילת הרכבים החשמליים טסלה TESLA INC ממשיכה במגמה השלילית ונסחרת גם היום (שלישי) בירידות. נראה כי הסיבה העיקרית לכך היא הורדת המחירים של פורד FORD MOTOR שמשפיעה על טסלה ועל מגזר הרכבים החשמליים כולו. 

פורד הודיעה היום כי תוריד את מחירי רכבי המוסטנג מאך-E קרוסאובר 2023 בין 3,100 ל-8,100 דולר, תלוי בגרסת הרכב. עם זאת, החברה הודיעה כי לא תוזיל את רכבי 2024. גם יצרנית הרכבים החשמליים הסינית אקספנג XPENG הזהירה כי התחרות האינטנסיבית במגזר החשמלי עלולה להסתיים ב"מרחץ דמים", הצהרה שסביר שעזרה גם היא לירידות. לאחרונה דווח גם על חלודה שנמצאה ברכבי הסייברטארק שהושקו רק לאחרונה, כאשר המסגרת של הטנדר החשמלי מכוסה בפלדת אל חלד לא צבועה שעשויה להחליד.

הפחתת המחירים של פורד מסמנת כי נותר לחברה מלאי עודף של רכבים חשמליים, בעוד ההצהרה של אקספנג כנראה מרמזת על כך שהתמחור יישאר תחת לחץ לזמן מה. 

שולי הרווח של טסלה נלחצו ככל שהמתחרים הגבירו את הייצור, כתוצאה מכך יצרניות רכבים רבות הורידו מחירים. שיעור הרווח התפעולי של טסלה ברבעון הרביעי עמד על 8%, ירידה של כשמונה נקודות אחוז משנה לשנה. בוול-סטריט צופים שולי רווח תפעולי של כ-9% ברבעון הראשון.

בדוחותיה לרבעון הרביעי טסלה פספסה את הציפיות ורשמה רווח למניה של 71 סנט על הכנסות של 25.1 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים לרווח למניה של 73 סנט על הכנסות של 25.64 מיליארד דולר. שולי הרווח הגולמי נפלו בעקבות הורדות המחירים ועמדו על 17.6% בלבד, בעוד הצפי היה ל-18.1%. זוהי ירידה גם לעומת הרבעון השלישי אז עמדו שולי הרווח על 17.9%.

מכירות הרכבים צמחו בכמעט 40% משנה לשנה ועמדו על 1.8 מיליון יחידות. בוול-סטריט מצפים לבין 2.1 ל-2.2 מיליון יחידות ב-2024, עלייה של 20% בלבד. "טעינו לגמרי כשציפינו שמאסק והצוות יתנהגו כמו אנשים בוגרים ויספקו סקירה אסטרטגית ופיננסית של קיצוץ המחירים, מבנה שולי הרווח והביקוש המשתנה", כתב דן איבס מוודבוש. "במקום זאת קיבלנו שיחת ועידה כושלת עם תחזית מאקרו לטווח הארוך של טסלה."

 

חבילת השכר של מאסק

לאחרונה בית המשפט בדלוור ביטל את חבילת השכר של מנכ"ל טסלה אלון מאסק שהגיעה ל-56 מיליארד דולר, לאחר שמצא כי תהליך אישור השכר היה "פגום באופן עמוק". למאסק היו "קשרים נרחבים" עם אלו שקבעו את חבילת השכר שאושר בשנת 2018.

"מאסק היה "מנכ"ל על" שאחז בכמה מעמדות המפתח המשפיעות ביותר בחברה (מנכ"ל, נשיא ומייסד), ונהנה מקשרים חזקים עם הדירקטורים שמונו לשאת ולתת מטעם טסלה, ושלט בהליך שהוביל את ההנהלה לאשר את חבילת השכר שלו" כתבה השופטת.

קיראו עוד ב"גלובל"

חבילת השכר אושרה, כאמור, בשנת 2018, והיא תלויה במספר אבני דרך. אותם אבני דרך תוארו בשנת 2018 כ"קשים להשגה". הסבירות להשגת אותן אבני דרך בשנת 2018 תפסה חלק נרחב מדיוני בית המשפט. 

לאחר פרסום הדוחות האחרונים הביע מאסק את רצונו לקבל יותר שליטה בחברה, ואף איים במרומז שיוציא חלק מהפעילות בחברה לחברות אחרות שבבעלותו או לפיתוח עצמאי אם לא יתמלא מבוקשו. כעת מחזיק מאסק כ-13% ממניות החברה, ומאחזקה זו נובע רוב עושרו, אם כי הוא מחזיק בחברות נוספות כמו הרשת החברתית X, חברת ספייסX הוא אמר שהוא מעוניין להחזיק כ-25% ממניות החברה, ואם לא הוא יעדיף לפתח את יכולות הבינה המלאכותית והייצור הרובוטי במקום אחר. "אני לא מחפש עוד כסף, אני רק רוצה ניהול יעיל של טכנולוגיה מאד עוצמתית".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    שיפור ברמת הכתבות (ל"ת)
    ג׳יימס 21/02/2024 04:33
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מה שנאמר 21/02/2024 03:07
    הגב לתגובה זו
    מאסר חומס בקיצור להתרחק
נאסדק
צילום: טוויטר

מסחר סביב השעון - נאסד"ק מבקשת לאפשר מסחר 23 שעות ביממה

הבורסה הגישה בקשה ל-SEC; ההפעלה צפויה במחצית השנייה של 2026

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה נאסד"ק

נאסד"ק, הבורסה השנייה בגודלה בארה"ב עם שווי שוק של כ-37 טריליון דולר, הגישה בקשה רשמית לרשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) להרחבת שעות המסחר במניות ומוצרי מסחר סחירים ל-23 שעות ביום, חמישה ימים בשבוע. ההצעה כוללת מקטע יומי מ-4:00 עד 20:00 שעון ניו יורק, הפסקה של שעה, ומקטע לילי מ-21:00 עד 4:00. כיום המסחר הרציף נמשך 6.5 שעות (9:30-16:00), עם שעות מוקדמות ומאוחרות שמסכמות כ-16 שעות פעילות כוללת. ההפעלה צפויה במחצית השנייה של 2026, בכפוף לאישור רגולטורי ותיאום תשתיות.


בזמן שהבורסה אצלנו משנה את ימי המסחר מראשון לשישי ומאבדת את היתרון הגדול שלה - מסחר בימים שאין במקומות אחרים, השאיפה של הבורסות האחרות בעולם היא להרחיב את המסחר ככל שניתן. במילים אחרות, הבורסה בת"א לקראת שינוי גדול בימי המסחר כשהרכבת כבר מזמן יצאה מהתחנה והכוונה בוול סטריט לאפשר מסחר רציף כמעט 24 שעות ביממה. 


מסחר מסביב לשעון

המהלך משקף ביקוש גובר ממשקיעים גלובליים. שוק המניות האמריקאי מהווה כשני שלישים משווי החברות הרשומות בעולם, והחזקות זרות במניות אמריקאיות הגיעו ל-17 טריליון דולר בשנה האחרונה. משקיעים באסיה ובאירופה דורשים גישה מיידית להתפתחויות מאקרו-כלכליות, דוחות רווחים ואירועים גיאופוליטיים שמתרחשים מחוץ לשעות המסורתיות. פלטפורמות כמו רובינהוד ואינטראקטיב ברוקרס כבר מאפשרות מסחר מורחב דרך זירות אלטרנטיביות (ATS), וחלקן, כמו Blue Ocean, פועלות 24/7.

במקביל, NYSE Arca קיבלה אישור ל-22 שעות מסחר (1:30-23:30), אך טרם הפעילה אותו. גוף הסליקה DTCC מתכנן מעבר לסליקה רציפה 24 שעות ביממה החל מיוני 2026, כדי לתמוך בעסקאות מורחבות ולצמצם סיכוני נגד.

עבור משקיעים פרטיים, ההארכה מגבירה נגישות ומאפשרת תגובה מהירה לחדשות, במיוחד באזורי זמן מרוחקים. כיום רוב הפעילות בשעות המורחבות מגיעה ממשקיעים פרטיים, שנהנים מגמישות גבוהה יותר מבעבר. עם זאת, נזילות נמוכה בשעות הלילה עלולה להוביל לספרדים רחבים יותר ולתנועות מחירים חדות על נפח נמוך.

וול סטריט השוק האמריקאיוול סטריט השוק האמריקאי
סקירה

טסלה סיימה בשיא חדש, למונייד זינקה ב-8%; הנאסד״ק עלה ב-0.2%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה וול סטריט

השווקים בוול סטריט סיימו את יום שלישי במגמה מעורבת, לאחר שפרסום נתוני תעסוקה הצביע על תמונה לא אחידה של שוק העבודה האמריקאי. המשקיעים ניסו לאזן בין עלייה במספר המשרות שנוספו בנובמבר לבין עלייה חדה בשיעור האבטלה, שהגיעה לרמה הגבוהה ביותר מאז 2021.

אחרי יום תנודתי במיוחד, מדד הנאסד״ק, המוטה לטכנולוגיה, עלה בכ־0.2%, בין היתר בעקבות עלייה במניית טסלה לשיא חדש על רקע התקדמות בפרויקט הרובוטקסי של החברה. מנגד, מדד S&P 500 ירד בכ־0.2%, ומדד דאו ג׳ונס איבד כ־0.6%, כאשר מניות של חברות תעשייה ופיננסים הכבידו על המסחר.

דו״ח התעסוקה הציג תמונה מעורבת. מספר המשרות במשק האמריקאי עלה בנובמבר ב־64 אלף בלבד, לאחר ירידה חדה באוקטובר, בין היתר על רקע צמצום בתעסוקה הפדרלית בעקבות השבתת הממשל. שיעור האבטלה עלה ל־4.6%, הרמה הגבוהה ביותר מאז 2021, אך כלכלנים מזהירים כי הנתונים מושפעים מגורמים חד־פעמיים ולכן אינם משקפים בהכרח שינוי מגמה ברור.

בפדרל ריזרב ובשוק ההון נוטים להתייחס לנתונים בזהירות. כלכלנים מציינים כי הנתונים האחרונים מספקים הצדקה להורדות הריבית שכבר בוצעו בעבר, אך אינם תומכים בהרחבה מוניטרית עמוקה יותר בטווח הקצר. ההערכה הרווחת היא שהבנק המרכזי יעדיף להמתין לנתוני דצמבר, שייחשבו אמינים יותר, לפני קבלת החלטות מדיניות נוספות.

נתונים נוספים מהכלכלה הריאלית מחזקים את תמונת הביניים. מכירות הקמעונאות בארה״ב נותרו כמעט ללא שינוי באוקטובר, כאשר הוצאות חזקות בכמה תחומים קוזזו בירידה במכירות רכב. במקביל, מחירי הנפט המשיכו לרדת לרמות של כ־55 דולר לחבית. התמונה הכוללת מצביעה על כלכלה שמאטה אך אינה נשברת, תרחיש שמציב את השווקים במצב של המתנה זהירה להמשך הנתונים.