טסלה מאבדת 4% - קיצוץ המחירים של פורד הוא רק סיבה אחת
מניית מובילת הרכבים החשמליים טסלה TESLA INC ממשיכה במגמה השלילית ונסחרת גם היום (שלישי) בירידות. נראה כי הסיבה העיקרית לכך היא הורדת המחירים של פורד FORD MOTOR שמשפיעה על טסלה ועל מגזר הרכבים החשמליים כולו.
פורד הודיעה היום כי תוריד את מחירי רכבי המוסטנג מאך-E קרוסאובר 2023 בין 3,100 ל-8,100 דולר, תלוי בגרסת הרכב. עם זאת, החברה הודיעה כי לא תוזיל את רכבי 2024. גם יצרנית הרכבים החשמליים הסינית אקספנג XPENG הזהירה כי התחרות האינטנסיבית במגזר החשמלי עלולה להסתיים ב"מרחץ דמים", הצהרה שסביר שעזרה גם היא לירידות. לאחרונה דווח גם על חלודה שנמצאה ברכבי הסייברטארק שהושקו רק לאחרונה, כאשר המסגרת של הטנדר החשמלי מכוסה בפלדת אל חלד לא צבועה שעשויה להחליד.
הפחתת המחירים של פורד מסמנת כי נותר לחברה מלאי עודף של רכבים חשמליים, בעוד ההצהרה של אקספנג כנראה מרמזת על כך שהתמחור יישאר תחת לחץ לזמן מה.
שולי הרווח של טסלה נלחצו ככל שהמתחרים הגבירו את הייצור, כתוצאה מכך יצרניות רכבים רבות הורידו מחירים. שיעור הרווח התפעולי של טסלה ברבעון הרביעי עמד על 8%, ירידה של כשמונה נקודות אחוז משנה לשנה. בוול-סטריט צופים שולי רווח תפעולי של כ-9% ברבעון הראשון.
בדוחותיה לרבעון הרביעי טסלה פספסה את הציפיות ורשמה רווח למניה של 71 סנט על הכנסות של 25.1 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים לרווח למניה של 73 סנט על הכנסות של 25.64 מיליארד דולר. שולי הרווח הגולמי נפלו בעקבות הורדות המחירים ועמדו על 17.6% בלבד, בעוד הצפי היה ל-18.1%. זוהי ירידה גם לעומת הרבעון השלישי אז עמדו שולי הרווח על 17.9%.
מכירות הרכבים צמחו בכמעט 40% משנה לשנה ועמדו על 1.8 מיליון יחידות. בוול-סטריט מצפים לבין 2.1 ל-2.2 מיליון יחידות ב-2024, עלייה של 20% בלבד. "טעינו לגמרי כשציפינו שמאסק והצוות יתנהגו כמו אנשים בוגרים ויספקו סקירה אסטרטגית ופיננסית של קיצוץ המחירים, מבנה שולי הרווח והביקוש המשתנה", כתב דן איבס מוודבוש. "במקום זאת קיבלנו שיחת ועידה כושלת עם תחזית מאקרו לטווח הארוך של טסלה."
חבילת השכר של מאסק
לאחרונה בית המשפט בדלוור ביטל את חבילת השכר של מנכ"ל טסלה אלון מאסק שהגיעה ל-56 מיליארד דולר, לאחר שמצא כי תהליך אישור השכר היה "פגום באופן עמוק". למאסק היו "קשרים נרחבים" עם אלו שקבעו את חבילת השכר שאושר בשנת 2018.
"מאסק היה "מנכ"ל על" שאחז בכמה מעמדות המפתח המשפיעות ביותר בחברה (מנכ"ל, נשיא ומייסד), ונהנה מקשרים חזקים עם הדירקטורים שמונו לשאת ולתת מטעם טסלה, ושלט בהליך שהוביל את ההנהלה לאשר את חבילת השכר שלו" כתבה השופטת.
- המאבק בצים מחריף: בעלי מניות דורשים לפטר את המנכ"ל ולשנות את הדירקטוריון
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הישראלית שמזנקת ב-100% בוול-סטריט
חבילת השכר אושרה, כאמור, בשנת 2018, והיא תלויה במספר אבני דרך. אותם אבני דרך תוארו בשנת 2018 כ"קשים להשגה". הסבירות להשגת אותן אבני דרך בשנת 2018 תפסה חלק נרחב מדיוני בית המשפט.
לאחר פרסום הדוחות האחרונים הביע מאסק את רצונו לקבל יותר שליטה בחברה, ואף איים במרומז שיוציא חלק מהפעילות בחברה לחברות אחרות שבבעלותו או לפיתוח עצמאי אם לא יתמלא מבוקשו. כעת מחזיק מאסק כ-13% ממניות החברה, ומאחזקה זו נובע רוב עושרו, אם כי הוא מחזיק בחברות נוספות כמו הרשת החברתית X, חברת ספייסX הוא אמר שהוא מעוניין להחזיק כ-25% ממניות החברה, ואם לא הוא יעדיף לפתח את יכולות הבינה המלאכותית והייצור הרובוטי במקום אחר. "אני לא מחפש עוד כסף, אני רק רוצה ניהול יעיל של טכנולוגיה מאד עוצמתית".
- 2.שיפור ברמת הכתבות (ל"ת)ג׳יימס 21/02/2024 04:33הגב לתגובה זו
- 1.מה שנאמר 21/02/2024 03:07הגב לתגובה זומאסר חומס בקיצור להתרחק
ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)גיבור סיני - מתפקיד בכיר באנבידיה ל-5 מיליארד דולר בשבוע
ז'אנג ג'יאנגז'ונג: המיליארדר החדש של סין הפך לגיבור לאומי - "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר", מבטיח עצמאות שבבים מלאה עד 2030
השם החם ביותר בשוק הסיני השבוע הוא ז'אנג ג'יאנגז'ונג, בן 55, מייסד ומנכ"ל מור טרדס, שהפך רשמית למיליארדר בזכות זינוק של 500% במניית החברה ביום המסחר הראשון אחרי ההנפקה.
עד לפני חמש שנים הוא היה סגן נשיא ומנהל פעילות אנבידיה NVIDIA Corp. -0.31% בסין הגדולה. ב-2019 עזב את החברה האמריקאית, ובאוקטובר 2020 הקים את מור טרדס עם מטרה אחת ברורה: לבנות GPU סיני שיוכל להתחרות באנבידיה, גם אם הסנקציות האמריקאיות יהפכו מוחלטות. ביום שישי האחרון ההימור שלו התממש בצורה דרמטית. מור טרדס גייסה 8 מיליארד יואן בהנפקה בבורסת שנגחאי, המניה זינקה מ-114 יואן ל-600 יואן ביום אחד, ושווי החברה הגיע ל-282 מיליארד יואן (כ-40 מיליארד דולר), אם כי בהמשך התממש לכ-32 מיליארד דולר.
אנבידיה היא מזמן כבר לא כוכבת יחידה על הבמה. הקולגות שלה לא יושבים מהצד בחיבוק ידיים וכך שמענו לאחרונה על עוד ועוד השקות של שבבים שמטרגטים את ה״בטן הרכה״ של אנבידיה - תעשיית השבבים לכלי הבינה המלאכותית. כדי לעשות קצת סדר, סקרנו את כל השחקניות בתעשייה, כל אחת והמיקוד העסקי שלה והמיקום שלה בשרשרת הערך - כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?
מיליארדר בין לילה
ז'אנג, שמחזיק ישירות ובעקיפין בכ-16% מהמניות, ראה את ההון האישי שלו מטפס תוך יממה ל-5 מיליארד דולר והפך לאחד מעשירי הטכנולוגיה החדשים הבולטים בסין. ז'אנג הוא בוגר הנדסת חשמל ותואר שני מצינגחואה. לפני אנבידיה הוא ניהל את פעילות השרתים של Dell באסיה ואת HP בסין. ב-2006 הצטרף ל-NVIDIA, טיפס עד לתפקיד סגן נשיא וראש הפעילות בסין הגדולה.
בסין קוראים לו "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר". הידע הפנימי הזה, יחד עם תמיכה ממשלתית מלאה, הפך את מור טרדס מפרויקט סטארט-אפ ל"נכס לאומי" תוך חמש שנים בלבד.
המאבק בצים מחריף: בעלי מניות דורשים לפטר את המנכ"ל ולשנות את הדירקטוריון
הדירקטוריון דחה הצעת רכש של אלי גליקמן לפי שווי 2.4 מיליארד דולר, בעוד בעלי מניות טוענים לחוסר שקיפות ולפער מהותי בין שווי השוק למזומן בקופה לקראת אסיפת בעלי מניות מתוחה במיוחד ב־26 בדצמבר
אסיפת בעלי המניות של ציםZIM Integrated Shipping Services -1.05% , שתתקיים ב־26 בדצמבר, בדרך להיות לאחד האירועים המתוחים ביותר שידעה החברה. בשבועות האחרונים מתנהל מאבק פרוקסי חריף בין ההנהלה לדירקטוריון מצד אחד וקבוצת בעלי מניות ישראלים מן הצד האחר המחזיקים יחד למעלה מ-8% ממניות מהחברה ודורשים שינוי בהרכב הדירקטוריון ולפטר או לשהות את המנכ״ל אלי גליקמן.
הקבוצה טוענת לפער מהותי בין שווי השוק לבין ערכה הכלכלי של צים, ומבקשת למנות שלושה דירקטורים חדשים מטעמה. לדבריהם, החברה אינה פועלת להצפת ערך למרות קופת מזומנים משמעותית, נכסים תפעוליים ושווי צי אוניות ומכולות שאינו משתקף בדוחות הכספיים כפי שהם מוצגים כיום. לפי הקבוצה, בקופת החברה מצויים כ־3 מיליארד דולר במזומנים, סכום גבוה משווי השוק.
מנגד, צים והדירקטוריון מנסים לייצב את המערכת לקראת האסיפה. החברה מינתה שני דירקטורים חדשים משלה ומבקשת מבעלי המניות לאשרם ברוב. בנוסף, צים הדגישה בפני המשקיעים כי מאז הנפקתה ב־2020 היא הכפילה את קיבולת המכולות וחילקה דיבידנדים בהיקף 5.4 מיליארד דולר. החברה גם אישרה כי היא בעיצומו של תהליך בחינת חלופות אסטרטגיות, תהליך הכולל, לפי גורמים בענף, פניות מצד חברות ספנות בינלאומיות ובהן הפג לויד.
חברת הייעוץ ISS נתנה רוח גבית לדירקטוריון כשפרסמה המלצה לתמוך במועמדים שהציבה החברה ולא באלו שמציעה קבוצת בעלי המניות הישראלים. לפי ISS, לא הוצגו על ידי בעלי המניות טענות משכנעות מספיק לשינוי מהותי בהרכב הדירקטוריון.
- חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד
- דירקטוריון צים: "בודקים מכירת החברה; יש מציעים רבים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההצעה לרכישת צים
הוויכוח סביב תהליך בחינת החלופות האסטרטגיות הוא אחד הנושאים המרכזיים במאבק. צים אישרה כי הדירקטוריון דן בהצעה שהגיש המנכ"ל אלי גליקמן לרכוש את החברה לפי שווי של כ־2.4 מיליארד דולר, או כ־20 דולר למניה. הצעה שהדירקטוריון בחר שלא לקדם בשלב זה. במקביל, נבחנות הצעות ממשקיעים אסטרטגיים נוספים בענף, ובהם גורם מוכר כמו כאמור הפג לויד. קבוצת בעלי המניות המתנגדים טוענת כי הדירקטוריון לא הציג שקיפות מספקת בנוגע להצעות שהתקבלו, ובעיקר בנוגע להצעה שהובלה, לכאורה, על ידי המנכ״ל. לטענתם, הצעה זו נעשית במחיר שאינו משקף את ערכה הכלכלי של החברה, ואף נמוך מסך המזומנים שבקופתה, עובדה שלדבריהם יוצרת ניגוד עניינים מהותי שיש לנהל בזהירות יתרה.
