עליות המחירים לא מעניינות: בארה"ב לא מפסיקים לקנות חטיפים
לאחרונה הודיעה רשת המכולות הצרפתית קארפור כי תפסיק למכור את מוצרי פפסיקו PEPSICO INC בסניפיה עקב "עליות מחירים בלתי מקובלות". ענקית החטיפים והשתייה מיהרה להגיב ואמרה כי היא זו שהפסיקה לספק לסופרמרקט. העימות הציבורי הזה הוא עדות נוספת לאינפלציית המזון באירופה שנשארה גבוהה למרות האטת עליות המחירים בארה"ב. חברות כמו פפסיקו מעלות מחירים מסיבה אחת פשוטה: הביקוש עדיין גבוה.
הדוחות האחרונים של פפסיקו מציגים כי למרות התלונות על מחירים הגבוהים מצד צרכנים, פוליטיקאים וסופרמרקטים, החברה ממשיכה להרוויח הרבה כסף באירופה.
בדוחותיה לרבעון השלישי של החברה, תמהיל המחירים של פפסיקו בשוק האירופאי עלה ב-13% לעומת שנה קודם לכן, בעוד היקף המכירות נותר זהה. עם ניהול חכם של הוצאות, ענקית המזון הגדילה את הרווחים שלה עוד יותר. בנטרול ההשפעה משערי מט"ח, הרווח התפעולי של פפסיקו באירופה גדל ב-34% ברבעון האחרון לעומת השנה שעברה ושולי הרווח גדלו ב-82 נקודות בסיס.
בכל האזורים הגיאוגרפיים, המצב היה דומה. המחירים של מוצרי פפסיקו היו גבוהים ב-11% ברבעון האחרון לעומת השנה שעברה, בעוד נפח המכירות ירד רק ב-2.5%. זה תורגם לצמיחה של 8.8% בהכנסות האורגניות, בעוד הרווח התפעולי האורגני גדל ב-12%. בדומה לפפסיקו, חברות מזון רבות אחרות העלו מחירים בעקבות האינפלציה הגואה עם פגיעה מוגבלת להיקף המכירות. חלק מהחברות ראו את שולי הרווח שלהן מתכווצים ב-2022 על רקע עלויות האנרגיה הגבוהות, אך רובן הצליחו לשמור או אפילו להרחיב את שולי הרווח בשנים האחרונות.
הצרכנים קונים יותר מהמוצרים הזולים ופחות מהיקרים
חברת מונדלז אינטרנשיונל, המייצרת אוריאו ו-Ritz, העלתה את המחירים ב-12% ברבעון האחרון לעומת השנה שעברה, אך נפח המכירות לא ירד. להפך, הצרכנים קנו ב-3.8% יותר. גם יצרנית השוקולד הרשי HERSHEY CO THE הציגה עלייה בהיקף המכירות של 1% למרות עליית מחירים של כמעט 10%.- קרנות ענפיות ייחודיות: זרקור אל הפינות הנסתרות של שוק ההון
- 38% מהמזון שמיוצר בישראל הולך לאיבוד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, אנשים היו פחות סבלניים עם מוצרי מזון יקרים. חברת מותגי קונגרה, הידועה בארוחות המוכנות והשימורים שלה, דיווחה לאחרונה על ירידה של 3% בהיקף המכירות למרות שתמהיל המחירים שלה ירד מעט מלפני כשנה. כמו כן, נפח המכירות של חברות כמו קמפבל סופ וג'נרל מילס ירד ב-5% ו-4% בהתאמה, מלפני שנה, גם כשהמחירים היו גבוהים רק ב-3%. כדאי לציין, החברות הללו העלו מחירים פעמים רבות במהלך השנה האחרונה, אך הצרכנים המשיכו לרכוש יותר מהמוצרים הזולים שלהן ופחות מהמוצרים היקרים, מה שמשך מטה את תמהיל המחירים ואת ערך המכירות הכולל.
העימות בין פפסיקו וקארפור - האם רשת המכולות תצליח להשיג עסקה טובה יותר?
החרם של קארפור על פפסיקו נועד לנסות ולגרום לענקית המזון להוריד מחירים, אך המכירות של מוצרי פפסיקו בקארפור מהוות רק 0.25% מההכנסות העולמיות של חברת החטיפים והמשקאות, כך שצפויה השפעה מועטה על פפסיקו. בכל זאת, המתיחות הזו בין החברות מהווה דוגמה לאופן בו הקמעונאים - שעליהם מופעל לחץ מצד הצרכנים שמתחילים בתקופה של מצב כלכלי לא פשוט לשים לב למחירים ומצד נציגי ציבור מודאגים - יכולים לנקוט בעמדה אגרסיבית ולדרוש הורדת מחירים.
גם אם יושג השכם בין החברות, יהיה קשה לדעת האם תהיה ירידת מחירים כאשר המשא ומתן לא מתנהל לרוב לעיני הציבור. בשנת 2022, היינץ הפסיקה לספק את פחיות השעועית, המרקים והקטשופ לרשת הסופרים הגדולה בבריטניה טסקו, בעקבות מחלוקת בנוגע למחירים. שני הצדדים הצליחו להגיע די מהר להסכם והחזירו את המוצרים למדפים, אך נמנעו מלחשוף את פרטי ההסכם.
- המאבק בצים מחריף: בעלי מניות דורשים לפטר את המנכ"ל ולשנות את הדירקטוריון
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הישראלית שמזנקת ב-100% בוול-סטריט
לסיכום: לפעולות הצרכנים צפויה השפעה גדולה יותר על חברות המזון מאשר חרם מצד רשתות הסופרים בכל הקשור לקביעת המחירים. מוצרים כמו פפסי ודוריטוס הם (לרוב) לא מוצר חיוני לחיים ובמידה והקונים יחליטו לקנות פחות, לפפסיקו לא תהיה ברירה אלא להוריד מחירים וכתוצאה מכך לצמצם את שולי הרווח.
- 1.אלון 15/01/2024 11:04הגב לתגובה זוזה הזמן לחרם צרכנים והתנהגות נבונה שלנו כצרכנים ויש לנו כוח, היצרנים מחפשים סיבות להעלות מחירים כי אנחנו פראירים, לא לקנות במחירים מופקעים.... הם יראו שהביקושים יורדים ואז כמו טאטלה יורידו מחירים.
ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)גיבור סיני - מתפקיד בכיר באנבידיה ל-5 מיליארד דולר בשבוע
ז'אנג ג'יאנגז'ונג: המיליארדר החדש של סין הפך לגיבור לאומי - "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר", מבטיח עצמאות שבבים מלאה עד 2030
השם החם ביותר בשוק הסיני השבוע הוא ז'אנג ג'יאנגז'ונג, בן 55, מייסד ומנכ"ל מור טרדס, שהפך רשמית למיליארדר בזכות זינוק של 500% במניית החברה ביום המסחר הראשון אחרי ההנפקה.
עד לפני חמש שנים הוא היה סגן נשיא ומנהל פעילות אנבידיה NVIDIA Corp. -0.31% בסין הגדולה. ב-2019 עזב את החברה האמריקאית, ובאוקטובר 2020 הקים את מור טרדס עם מטרה אחת ברורה: לבנות GPU סיני שיוכל להתחרות באנבידיה, גם אם הסנקציות האמריקאיות יהפכו מוחלטות. ביום שישי האחרון ההימור שלו התממש בצורה דרמטית. מור טרדס גייסה 8 מיליארד יואן בהנפקה בבורסת שנגחאי, המניה זינקה מ-114 יואן ל-600 יואן ביום אחד, ושווי החברה הגיע ל-282 מיליארד יואן (כ-40 מיליארד דולר), אם כי בהמשך התממש לכ-32 מיליארד דולר.
אנבידיה היא מזמן כבר לא כוכבת יחידה על הבמה. הקולגות שלה לא יושבים מהצד בחיבוק ידיים וכך שמענו לאחרונה על עוד ועוד השקות של שבבים שמטרגטים את ה״בטן הרכה״ של אנבידיה - תעשיית השבבים לכלי הבינה המלאכותית. כדי לעשות קצת סדר, סקרנו את כל השחקניות בתעשייה, כל אחת והמיקוד העסקי שלה והמיקום שלה בשרשרת הערך - כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?
מיליארדר בין לילה
ז'אנג, שמחזיק ישירות ובעקיפין בכ-16% מהמניות, ראה את ההון האישי שלו מטפס תוך יממה ל-5 מיליארד דולר והפך לאחד מעשירי הטכנולוגיה החדשים הבולטים בסין. ז'אנג הוא בוגר הנדסת חשמל ותואר שני מצינגחואה. לפני אנבידיה הוא ניהל את פעילות השרתים של Dell באסיה ואת HP בסין. ב-2006 הצטרף ל-NVIDIA, טיפס עד לתפקיד סגן נשיא וראש הפעילות בסין הגדולה.
בסין קוראים לו "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר". הידע הפנימי הזה, יחד עם תמיכה ממשלתית מלאה, הפך את מור טרדס מפרויקט סטארט-אפ ל"נכס לאומי" תוך חמש שנים בלבד.
המאבק בצים מחריף: בעלי מניות דורשים לפטר את המנכ"ל ולשנות את הדירקטוריון
הדירקטוריון דחה הצעת רכש של אלי גליקמן לפי שווי 2.4 מיליארד דולר, בעוד בעלי מניות טוענים לחוסר שקיפות ולפער מהותי בין שווי השוק למזומן בקופה לקראת אסיפת בעלי מניות מתוחה במיוחד ב־26 בדצמבר
אסיפת בעלי המניות של ציםZIM Integrated Shipping Services -1.05% , שתתקיים ב־26 בדצמבר, בדרך להיות לאחד האירועים המתוחים ביותר שידעה החברה. בשבועות האחרונים מתנהל מאבק פרוקסי חריף בין ההנהלה לדירקטוריון מצד אחד וקבוצת בעלי מניות ישראלים מן הצד האחר המחזיקים יחד למעלה מ-8% ממניות מהחברה ודורשים שינוי בהרכב הדירקטוריון ולפטר או לשהות את המנכ״ל אלי גליקמן.
הקבוצה טוענת לפער מהותי בין שווי השוק לבין ערכה הכלכלי של צים, ומבקשת למנות שלושה דירקטורים חדשים מטעמה. לדבריהם, החברה אינה פועלת להצפת ערך למרות קופת מזומנים משמעותית, נכסים תפעוליים ושווי צי אוניות ומכולות שאינו משתקף בדוחות הכספיים כפי שהם מוצגים כיום. לפי הקבוצה, בקופת החברה מצויים כ־3 מיליארד דולר במזומנים, סכום גבוה משווי השוק.
מנגד, צים והדירקטוריון מנסים לייצב את המערכת לקראת האסיפה. החברה מינתה שני דירקטורים חדשים משלה ומבקשת מבעלי המניות לאשרם ברוב. בנוסף, צים הדגישה בפני המשקיעים כי מאז הנפקתה ב־2020 היא הכפילה את קיבולת המכולות וחילקה דיבידנדים בהיקף 5.4 מיליארד דולר. החברה גם אישרה כי היא בעיצומו של תהליך בחינת חלופות אסטרטגיות, תהליך הכולל, לפי גורמים בענף, פניות מצד חברות ספנות בינלאומיות ובהן הפג לויד.
חברת הייעוץ ISS נתנה רוח גבית לדירקטוריון כשפרסמה המלצה לתמוך במועמדים שהציבה החברה ולא באלו שמציעה קבוצת בעלי המניות הישראלים. לפי ISS, לא הוצגו על ידי בעלי המניות טענות משכנעות מספיק לשינוי מהותי בהרכב הדירקטוריון.
- חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד
- דירקטוריון צים: "בודקים מכירת החברה; יש מציעים רבים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההצעה לרכישת צים
הוויכוח סביב תהליך בחינת החלופות האסטרטגיות הוא אחד הנושאים המרכזיים במאבק. צים אישרה כי הדירקטוריון דן בהצעה שהגיש המנכ"ל אלי גליקמן לרכוש את החברה לפי שווי של כ־2.4 מיליארד דולר, או כ־20 דולר למניה. הצעה שהדירקטוריון בחר שלא לקדם בשלב זה. במקביל, נבחנות הצעות ממשקיעים אסטרטגיים נוספים בענף, ובהם גורם מוכר כמו כאמור הפג לויד. קבוצת בעלי המניות המתנגדים טוענת כי הדירקטוריון לא הציג שקיפות מספקת בנוגע להצעות שהתקבלו, ובעיקר בנוגע להצעה שהובלה, לכאורה, על ידי המנכ״ל. לטענתם, הצעה זו נעשית במחיר שאינו משקף את ערכה הכלכלי של החברה, ואף נמוך מסך המזומנים שבקופתה, עובדה שלדבריהם יוצרת ניגוד עניינים מהותי שיש לנהל בזהירות יתרה.
