עליות המחירים לא מעניינות: בארה"ב לא מפסיקים לקנות חטיפים
לאחרונה הודיעה רשת המכולות הצרפתית קארפור כי תפסיק למכור את מוצרי פפסיקו PEPSICO INC בסניפיה עקב "עליות מחירים בלתי מקובלות". ענקית החטיפים והשתייה מיהרה להגיב ואמרה כי היא זו שהפסיקה לספק לסופרמרקט. העימות הציבורי הזה הוא עדות נוספת לאינפלציית המזון באירופה שנשארה גבוהה למרות האטת עליות המחירים בארה"ב. חברות כמו פפסיקו מעלות מחירים מסיבה אחת פשוטה: הביקוש עדיין גבוה.
הדוחות האחרונים של פפסיקו מציגים כי למרות התלונות על מחירים הגבוהים מצד צרכנים, פוליטיקאים וסופרמרקטים, החברה ממשיכה להרוויח הרבה כסף באירופה.
בדוחותיה לרבעון השלישי של החברה, תמהיל המחירים של פפסיקו בשוק האירופאי עלה ב-13% לעומת שנה קודם לכן, בעוד היקף המכירות נותר זהה. עם ניהול חכם של הוצאות, ענקית המזון הגדילה את הרווחים שלה עוד יותר. בנטרול ההשפעה משערי מט"ח, הרווח התפעולי של פפסיקו באירופה גדל ב-34% ברבעון האחרון לעומת השנה שעברה ושולי הרווח גדלו ב-82 נקודות בסיס.
בכל האזורים הגיאוגרפיים, המצב היה דומה. המחירים של מוצרי פפסיקו היו גבוהים ב-11% ברבעון האחרון לעומת השנה שעברה, בעוד נפח המכירות ירד רק ב-2.5%. זה תורגם לצמיחה של 8.8% בהכנסות האורגניות, בעוד הרווח התפעולי האורגני גדל ב-12%. בדומה לפפסיקו, חברות מזון רבות אחרות העלו מחירים בעקבות האינפלציה הגואה עם פגיעה מוגבלת להיקף המכירות. חלק מהחברות ראו את שולי הרווח שלהן מתכווצים ב-2022 על רקע עלויות האנרגיה הגבוהות, אך רובן הצליחו לשמור או אפילו להרחיב את שולי הרווח בשנים האחרונות.
הצרכנים קונים יותר מהמוצרים הזולים ופחות מהיקרים
חברת מונדלז אינטרנשיונל, המייצרת אוריאו ו-Ritz, העלתה את המחירים ב-12% ברבעון האחרון לעומת השנה שעברה, אך נפח המכירות לא ירד. להפך, הצרכנים קנו ב-3.8% יותר. גם יצרנית השוקולד הרשי HERSHEY CO THE הציגה עלייה בהיקף המכירות של 1% למרות עליית מחירים של כמעט 10%.- קרנות ענפיות ייחודיות: זרקור אל הפינות הנסתרות של שוק ההון
- 38% מהמזון שמיוצר בישראל הולך לאיבוד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, אנשים היו פחות סבלניים עם מוצרי מזון יקרים. חברת מותגי קונגרה, הידועה בארוחות המוכנות והשימורים שלה, דיווחה לאחרונה על ירידה של 3% בהיקף המכירות למרות שתמהיל המחירים שלה ירד מעט מלפני כשנה. כמו כן, נפח המכירות של חברות כמו קמפבל סופ וג'נרל מילס ירד ב-5% ו-4% בהתאמה, מלפני שנה, גם כשהמחירים היו גבוהים רק ב-3%. כדאי לציין, החברות הללו העלו מחירים פעמים רבות במהלך השנה האחרונה, אך הצרכנים המשיכו לרכוש יותר מהמוצרים הזולים שלהן ופחות מהמוצרים היקרים, מה שמשך מטה את תמהיל המחירים ואת ערך המכירות הכולל.
העימות בין פפסיקו וקארפור - האם רשת המכולות תצליח להשיג עסקה טובה יותר?
החרם של קארפור על פפסיקו נועד לנסות ולגרום לענקית המזון להוריד מחירים, אך המכירות של מוצרי פפסיקו בקארפור מהוות רק 0.25% מההכנסות העולמיות של חברת החטיפים והמשקאות, כך שצפויה השפעה מועטה על פפסיקו. בכל זאת, המתיחות הזו בין החברות מהווה דוגמה לאופן בו הקמעונאים - שעליהם מופעל לחץ מצד הצרכנים שמתחילים בתקופה של מצב כלכלי לא פשוט לשים לב למחירים ומצד נציגי ציבור מודאגים - יכולים לנקוט בעמדה אגרסיבית ולדרוש הורדת מחירים.
גם אם יושג השכם בין החברות, יהיה קשה לדעת האם תהיה ירידת מחירים כאשר המשא ומתן לא מתנהל לרוב לעיני הציבור. בשנת 2022, היינץ הפסיקה לספק את פחיות השעועית, המרקים והקטשופ לרשת הסופרים הגדולה בבריטניה טסקו, בעקבות מחלוקת בנוגע למחירים. שני הצדדים הצליחו להגיע די מהר להסכם והחזירו את המוצרים למדפים, אך נמנעו מלחשוף את פרטי ההסכם.
- אופיר נאור ניצח את צים - החברה תכניס שני דירקטורים חיצוניים
- לקראת דוחות מיקרון: מחירי הזיכרון עולים והציפיות גבוהות במיוחד
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
לסיכום: לפעולות הצרכנים צפויה השפעה גדולה יותר על חברות המזון מאשר חרם מצד רשתות הסופרים בכל הקשור לקביעת המחירים. מוצרים כמו פפסי ודוריטוס הם (לרוב) לא מוצר חיוני לחיים ובמידה והקונים יחליטו לקנות פחות, לפפסיקו לא תהיה ברירה אלא להוריד מחירים וכתוצאה מכך לצמצם את שולי הרווח.
- 1.אלון 15/01/2024 11:04הגב לתגובה זוזה הזמן לחרם צרכנים והתנהגות נבונה שלנו כצרכנים ויש לנו כוח, היצרנים מחפשים סיבות להעלות מחירים כי אנחנו פראירים, לא לקנות במחירים מופקעים.... הם יראו שהביקושים יורדים ואז כמו טאטלה יורידו מחירים.
רובוטיקה (רשתות)למה מניית הרובוטיקה הזאת מזנקת היום ב-80%?
חברת AMC Robotics, שפועלת מאז 2014 והשלימה לאחרונה מיזוג SPAC, מציגה רובוט אבטחה אוטונומי למחסנים, שווי שוק של כ־250 מיליון דולר והיקף מצומצם של מניות זמינות למסחר
מניית AMC Robotics (AMCI) מזנקת ב-80%, יום אחד בלבד לאחר זינוק חד של כ־168%. העלייה האחרונה מצטרפת לגל עניין שנוצר סביב החברה בעקבות שורת התפתחויות עסקיות, ובראשן המעבר לשלב מסחור של טכנולוגיית הרובוטיקה מבוססת הבינה המלאכותית שפיתחה. בשוק רואים במהלך זה שינוי מהותי באופי החברה, ממיזם טכנולוגי בשלב מוקדם לחברה המבקשת לייצר הכנסות בפועל.
AMC Robotics פועלת מאז 2014, אך עד לאחרונה פעלה הרחק מאור הזרקורים של שוק ההון. פעילותה התמקדה בפיתוח פתרונות אבטחה חכמים, בעיקר באמצעות שילוב של ראייה ממוחשבת, עיבוד תמונה ובינה מלאכותית במערכות פיקוח וניטור. אחד המוצרים המרכזיים בפעילות ההיסטורית של החברה הוא קו מצלמות האבטחה YI, שנועד לשימושים מסחריים ותעשייתיים. עם השנים הרחיבה החברה את תחומי הפעילות שלה מעבר למצלמות, מתוך ניסיון להציע פתרונות אבטחה אוטונומיים ומבוססי תוכנה.
לאחרונה חשפה החברה רובוט ארבע-רגלי אוטונומי, המבוסס על טכנולוגיית Visual-AI, המיועד לסיורי אבטחה ותגובה לאירועים במחסנים, מרכזים לוגיסטיים ואתרים תעשייתיים. הרובוט נועד לפעול באופן עצמאי, לנווט בסביבה מורכבת ולהגיב לאירועים בזמן אמת. לפי תיאורי החברה, הרובוט משלב חיישנים מתקדמים עם יכולות עיבוד תמונה ובינה מלאכותית, ומסוגל לקבל החלטות תפעוליות ללא צורך במפעיל אנושי צמוד. השוק הלוגיסטי, שבו נרשמת מגמה מתמשכת של אוטומציה, נתפס כיעד המרכזי ליישום הטכנולוגיה.
מנכ״ל החברה, שון דה, אמר עם פרסום התוכניות למסחור כי החברה נכנסת לשלב חדש בפעילותה. לדבריו, השאיפה היא להביא לשוק מוצרים שיספקו רמת אוטומציה גבוהה יותר ללקוחות ארגוניים, תוך שיפור היעילות והבטיחות באתרי פעילות.
כבר לא שלד בורסאי
בתחילת דצמבר הושלם מיזוג שבמסגרתו חדלה החברה לפעול כשלד בורסאי מסוג SPAC, והחלה להיסחר כחברה תפעולית בנאסד״ק תחת הסימול AMCI. לפני המיזוג, פעילותה הציבורית של החברה הייתה מוגבלת להחזקת כספים בנאמנות, ללא פעילות עסקית שוטפת. עם השלמת העסקה שוחררו הכספים, והחברה קיבלה גישה להון שנועד לממן את המעבר משלב פיתוח לשלב מסחור.

מסחר סביב השעון - נאסד"ק מבקשת לאפשר מסחר 23 שעות ביממה
הבורסה הגישה בקשה ל-SEC; ההפעלה צפויה במחצית השנייה של 2026
נאסד"ק, הבורסה השנייה בגודלה בארה"ב עם שווי שוק של כ-37 טריליון דולר, הגישה בקשה רשמית לרשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) להרחבת שעות המסחר במניות ומוצרי מסחר סחירים ל-23 שעות ביום, חמישה ימים בשבוע. ההצעה כוללת מקטע יומי מ-4:00 עד 20:00 שעון ניו יורק, הפסקה של שעה, ומקטע לילי מ-21:00 עד 4:00. כיום המסחר הרציף נמשך 6.5 שעות (9:30-16:00), עם שעות מוקדמות ומאוחרות שמסכמות כ-16 שעות פעילות כוללת. ההפעלה צפויה במחצית השנייה של 2026, בכפוף לאישור רגולטורי ותיאום תשתיות.
בזמן שהבורסה אצלנו משנה את ימי המסחר מראשון לשישי ומאבדת את היתרון הגדול שלה - מסחר בימים שאין במקומות אחרים, השאיפה של הבורסות האחרות בעולם היא להרחיב את המסחר ככל שניתן. במילים אחרות, הבורסה בת"א לקראת שינוי גדול בימי המסחר כשהרכבת כבר מזמן יצאה מהתחנה והכוונה בוול סטריט לאפשר מסחר רציף כמעט 24 שעות ביממה.
מסחר מסביב לשעון
המהלך משקף ביקוש גובר ממשקיעים גלובליים. שוק המניות האמריקאי מהווה כשני שלישים משווי החברות הרשומות בעולם, והחזקות זרות במניות אמריקאיות הגיעו ל-17 טריליון דולר בשנה האחרונה. משקיעים באסיה ובאירופה דורשים גישה מיידית להתפתחויות מאקרו-כלכליות, דוחות רווחים ואירועים גיאופוליטיים שמתרחשים מחוץ לשעות המסורתיות. פלטפורמות כמו רובינהוד ואינטראקטיב ברוקרס כבר מאפשרות מסחר מורחב דרך זירות אלטרנטיביות (ATS), וחלקן, כמו Blue Ocean, פועלות 24/7.
במקביל, NYSE Arca קיבלה אישור ל-22 שעות מסחר (1:30-23:30), אך טרם הפעילה אותו. גוף הסליקה DTCC מתכנן מעבר לסליקה רציפה 24 שעות ביממה החל מיוני 2026, כדי לתמוך בעסקאות מורחבות ולצמצם סיכוני נגד.
- וולמארט עוברת לנאסד"ק במהלך היסטורי - המניה טסה ב-6%
- הנאסד״ק עלה ב-1%; צ׳ק-אפ זינקה ב-190%, טבע נפלה ב-5%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עבור משקיעים פרטיים, ההארכה מגבירה נגישות ומאפשרת תגובה מהירה לחדשות, במיוחד באזורי זמן מרוחקים. כיום רוב הפעילות בשעות המורחבות מגיעה ממשקיעים פרטיים, שנהנים מגמישות גבוהה יותר מבעבר. עם זאת, נזילות נמוכה בשעות הלילה עלולה להוביל לספרדים רחבים יותר ולתנועות מחירים חדות על נפח נמוך.
