עליות המחירים לא מעניינות: בארה"ב לא מפסיקים לקנות חטיפים
לאחרונה הודיעה רשת המכולות הצרפתית קארפור כי תפסיק למכור את מוצרי פפסיקו PEPSICO INC בסניפיה עקב "עליות מחירים בלתי מקובלות". ענקית החטיפים והשתייה מיהרה להגיב ואמרה כי היא זו שהפסיקה לספק לסופרמרקט. העימות הציבורי הזה הוא עדות נוספת לאינפלציית המזון באירופה שנשארה גבוהה למרות האטת עליות המחירים בארה"ב. חברות כמו פפסיקו מעלות מחירים מסיבה אחת פשוטה: הביקוש עדיין גבוה.
הדוחות האחרונים של פפסיקו מציגים כי למרות התלונות על מחירים הגבוהים מצד צרכנים, פוליטיקאים וסופרמרקטים, החברה ממשיכה להרוויח הרבה כסף באירופה.
בדוחותיה לרבעון השלישי של החברה, תמהיל המחירים של פפסיקו בשוק האירופאי עלה ב-13% לעומת שנה קודם לכן, בעוד היקף המכירות נותר זהה. עם ניהול חכם של הוצאות, ענקית המזון הגדילה את הרווחים שלה עוד יותר. בנטרול ההשפעה משערי מט"ח, הרווח התפעולי של פפסיקו באירופה גדל ב-34% ברבעון האחרון לעומת השנה שעברה ושולי הרווח גדלו ב-82 נקודות בסיס.
בכל האזורים הגיאוגרפיים, המצב היה דומה. המחירים של מוצרי פפסיקו היו גבוהים ב-11% ברבעון האחרון לעומת השנה שעברה, בעוד נפח המכירות ירד רק ב-2.5%. זה תורגם לצמיחה של 8.8% בהכנסות האורגניות, בעוד הרווח התפעולי האורגני גדל ב-12%. בדומה לפפסיקו, חברות מזון רבות אחרות העלו מחירים בעקבות האינפלציה הגואה עם פגיעה מוגבלת להיקף המכירות. חלק מהחברות ראו את שולי הרווח שלהן מתכווצים ב-2022 על רקע עלויות האנרגיה הגבוהות, אך רובן הצליחו לשמור או אפילו להרחיב את שולי הרווח בשנים האחרונות.
הצרכנים קונים יותר מהמוצרים הזולים ופחות מהיקרים
חברת מונדלז אינטרנשיונל, המייצרת אוריאו ו-Ritz, העלתה את המחירים ב-12% ברבעון האחרון לעומת השנה שעברה, אך נפח המכירות לא ירד. להפך, הצרכנים קנו ב-3.8% יותר. גם יצרנית השוקולד הרשי HERSHEY CO THE הציגה עלייה בהיקף המכירות של 1% למרות עליית מחירים של כמעט 10%.- קרנות ענפיות ייחודיות: זרקור אל הפינות הנסתרות של שוק ההון
- 38% מהמזון שמיוצר בישראל הולך לאיבוד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, אנשים היו פחות סבלניים עם מוצרי מזון יקרים. חברת מותגי קונגרה, הידועה בארוחות המוכנות והשימורים שלה, דיווחה לאחרונה על ירידה של 3% בהיקף המכירות למרות שתמהיל המחירים שלה ירד מעט מלפני כשנה. כמו כן, נפח המכירות של חברות כמו קמפבל סופ וג'נרל מילס ירד ב-5% ו-4% בהתאמה, מלפני שנה, גם כשהמחירים היו גבוהים רק ב-3%. כדאי לציין, החברות הללו העלו מחירים פעמים רבות במהלך השנה האחרונה, אך הצרכנים המשיכו לרכוש יותר מהמוצרים הזולים שלהן ופחות מהמוצרים היקרים, מה שמשך מטה את תמהיל המחירים ואת ערך המכירות הכולל.
העימות בין פפסיקו וקארפור - האם רשת המכולות תצליח להשיג עסקה טובה יותר?
החרם של קארפור על פפסיקו נועד לנסות ולגרום לענקית המזון להוריד מחירים, אך המכירות של מוצרי פפסיקו בקארפור מהוות רק 0.25% מההכנסות העולמיות של חברת החטיפים והמשקאות, כך שצפויה השפעה מועטה על פפסיקו. בכל זאת, המתיחות הזו בין החברות מהווה דוגמה לאופן בו הקמעונאים - שעליהם מופעל לחץ מצד הצרכנים שמתחילים בתקופה של מצב כלכלי לא פשוט לשים לב למחירים ומצד נציגי ציבור מודאגים - יכולים לנקוט בעמדה אגרסיבית ולדרוש הורדת מחירים.
גם אם יושג השכם בין החברות, יהיה קשה לדעת האם תהיה ירידת מחירים כאשר המשא ומתן לא מתנהל לרוב לעיני הציבור. בשנת 2022, היינץ הפסיקה לספק את פחיות השעועית, המרקים והקטשופ לרשת הסופרים הגדולה בבריטניה טסקו, בעקבות מחלוקת בנוגע למחירים. שני הצדדים הצליחו להגיע די מהר להסכם והחזירו את המוצרים למדפים, אך נמנעו מלחשוף את פרטי ההסכם.
- ג'יימי דיימון: "כלכלת אירופה בבעיה אמיתית - ואם היא תיפול, כולנו נשלם את המחיר"
- הבלרינה שהפכה למיליארדרית - סיפורה של לואנה לופס לארה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המעשה הטוב של השבוע - חברה נתנה לה לפני 40 שנה הלוואה כדי...
לסיכום: לפעולות הצרכנים צפויה השפעה גדולה יותר על חברות המזון מאשר חרם מצד רשתות הסופרים בכל הקשור לקביעת המחירים. מוצרים כמו פפסי ודוריטוס הם (לרוב) לא מוצר חיוני לחיים ובמידה והקונים יחליטו לקנות פחות, לפפסיקו לא תהיה ברירה אלא להוריד מחירים וכתוצאה מכך לצמצם את שולי הרווח.
- 1.אלון 15/01/2024 11:04הגב לתגובה זוזה הזמן לחרם צרכנים והתנהגות נבונה שלנו כצרכנים ויש לנו כוח, היצרנים מחפשים סיבות להעלות מחירים כי אנחנו פראירים, לא לקנות במחירים מופקעים.... הם יראו שהביקושים יורדים ואז כמו טאטלה יורידו מחירים.

המעשה הטוב של השבוע - חברה נתנה לה לפני 40 שנה הלוואה כדי לסיים את הלימודים והיא החזירה לה עכשיו מיליארדים
על כוחה של נתינה, על השקעה במיזים חברתיים, ועל סקוט מקינזי, התורמת הגדולה היום בעולם
אגואיזם הופך בעשורים האחרונים למניע מרכזי כשהנתינה, חברות עזרה לזולת מאבדים מהחשיבות שלהם, אבל לא אצל כולם וטוב שכך. הנתינה היא כוח שמחזיר את עצמו במעגל קסום. הפילוסופיה העתיקה מסבירה שהנותן מקבל הרבה מאוד מהנתינה. הנותן לא רק עוזר לאחר, אלא גורם במעשה לשיפור (מוכח מחקרית) של מצבו הנפשי. נתינה נחשבת לאחד הגורמים החזקים לאושר.
סיפורה של מקנזי סקוט, המיליארדרית הפילנתרופית וגרושתו של ג'ף בזוס מייסד אמזון, הוא סיפור מדהים על בעלת הון של מיליארדים שמחלקת את רובו למטרות נעלות. והנה תרומה- השקעה מסוג אחר שעשתה מקינזי השבוע. לפני כ-40 שנה, כשהייתה סטודנטית שנה ב' באוניברסיטת פרינסטון, עמדה סקוט בפני משבר: חסרו לה 1,000 דולר לשכר לימוד, והיא שקלה לנשור מהלימודים. שותפתה לחדר, ג'יני טרקנטון, מצאה אותה בוכה והחליטה לפעול. היא ביקשה מאביה להלוות את הכסף, מעשה נדיבות פשוט ששינה את מסלול חייה של סקוט. "הייתי נותנת למקנזי את הכליה השמאלית שלי", אמרה טרקנטון לאחרונה, "זה פשוט מה שעושים בשביל חברים".
קריאה באותו הקשר: תרומה של 1.1 מיליארד דולר בעיקר למחקר מדעי - מאחד מהאנשים העשירים בעולם
כיום, שוויה הנקי של סקוט מוערך במעל 30 מיליארד דולר, בעיקר ממניות אמזון שקיבלה בהסכם הגירושים ב-2019. היא תרמה יותר מ-19 מיליארד דולר לארגונים שונים, בהתמקדות בצדק חברתי, השכלה וביטחון כלכלי. אבל את הטובה האישית ביותר היא מחזירה עכשיו לטרקנטון, שהקימה את חברת Funding U – מיזם המספק הלוואות מבוססות הישגים לסטודנטים ממשפחות בעלות הכנסה נמוכה, ללא צורך בערבים. החברה נולדה מהבנתה של טרקנטון את הקשיים שסקוט חוותה, במיוחד בעידן שבו עלויות הלימודים זינקו.
סקוט קפצה על ההזדמנות להשקיע ב-Funding U, ומספקת חלק ניכר מההון להלוואות בתעריפים מוזלים. היא תורמת 30 סנט לכל דולר מולווה, מה שמאפשר לחברה לגייס השקעות גדולות יותר מבנקים כמו גולדמן סאקס. זה לא רק החזר הלוואה, זה השקעה שמגלגלת מיליארדים בפוטנציאל, שכן Funding U מסייעת לאלפי סטודנטים להשלים תארים ולהשתלב בשוק העבודה. האלגוריתם של החברה מתבסס על ציונים והישגים, ולא על היסטוריית אשראי, מה שהופך אותה להוגנת יותר.
GE Aerospaceהחברה בת ה-134 שנולדה מחדש לפני 6 שנים
GE, שלאורך המאה ה-20 יצרה והובילה את מנועי הצמיחה העיקריים של כלכלת ארה"ב, הידרדרה מאז בשל ניהול כושל. מנהל מצוין שהגיע אליה ב-2018 הפך בהדרגה את הקערה על פיה בין היתר באמצעות פיצול החברה לשלוש. מי שהחזיק במניה לפני הפיצול מורווח מעצם המהלך ומהעליות במניות שבאו בעקבותיו. ואחרי כל זה האנליסטים עדיין ממליצים עליהן כ"קנייה"
כעת מתחילה בוול סטריט עונת הסיכומים של 2025. בתחילת השנה יצא ראש צוות יועצי שוק ההון של מורגן סטנלי בתחום ניהול השקעות, אנדרו סלימון, בתחזית אופטימית לפיה "האופטימיות חוזרת עם סיום שנת 2024 לאחר ששוק השוורים נכנס לשנתו השלישית. זאת כאשר זרימת קרנות קמעונאיות הפכה סוף סוף לחיובית יותר והאנליסטים מוול סטריט התאימו את תחזיותיהם לגבי 2025, מה שמרמז על רווחים דו-ספרתיים".
הופתעתי אז כי הבוס של סלימון, מרק וילסון, דווקא המשיך לדבוק בתחזיותיו השליליות. אלא שסלימון צדק וכפי שקורה מאז התחיל המיזוג בין מהפכת הטכנולוגיה לכלכלת המיינסטרים ב-2009, גם 2025 הסתיימה חיובית, ואין שום סיבה שזה לא יימשך כל עוד המהפכה ממשיכה והנשיא טראמפ מטפח את MAGA.
אני חושב ששנת 2026 תהיה "שנת המכונית האוטונומית שתתחיל להשתלט על הכבישים", לצד "שנת תעשיות החלל" שבה נראה את כלכלת החלל פורחת ולצד "שנת המעבר בבריאות מטיפול לאבחנה", מה שלדעתי יחזיר את פייזר לכותרות. כדאי לפיכך להכניס לתצפית את GE, את טסלה ואת פייזר. דעתי היא שבמהלך השנה החדשה תגיע וול סטריט סוף סוף למסקנה שטסלה היא הרבה יותר מחברת מכוניות חשמליות וש-GE חזרה לגדולתה מימי המנכ"ל האגדי ג'ק וולש ושפייזר "השתחררה מענן הקורונה". יחד עם זאת, המשקיעים צריכים להקפיד על אסטרטגיות של "לא להיות חזירים" ושל "מעקב אישי צמוד" לפני קבלת החלטות השקעה. היום, עם ה-AI, אין שום סיבה לסמוך על אף אחד חוץ מעצמכם.
מהפך עסקי נדיר
GE, שלקראת סוף המאה ה-19 זרעה את זרעי מהפכת הטכנולוגיה הנוכחית ובמהלך מאה השנים הראשונות לחייה, לאורך המאה ה-20 ובאמצעות טכנולוגיות חדשניות, יצרה והובילה את מנועי הצמיחה העיקריים של כלכלת ארה"ב בתחומים כמו תעופה, אנרגיה, כוח, תחבורה, ציוד רפואי, מוצרי החשמל ביתיים, תקשורת, מחשוב, בידור ופיננסים ואפילו התחילה את תעשיית החלל, נקלעה לקראת סוף המאה ה-20 לסף פשיטת רגל. אבל, בהובלתו של מנהל-על ייחודי, הצליחה בניגוד לכל הציפיות, לחזור בגדול.
- הקאמבק המרשים של הכחולה הגדולה
- למה טראמפ יצליח לממש את תוכניתו ואיזו מניה יכולה לעוף לחלל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כעת מובילה החברה את מהפכת תעשיית החלל הצעירה שלדעתי תעצב את כלכלת המאה ה-21. לא רק שהחברה הוותיקה ביצעה מהפך עסקי נדיר, אלא היא גם הצליחה להחזיר למשקיעים בה את ערך השקעתם בריבית דריבית ונחשבת כיום, ערב יום הולדתה ה-134, כאחת ההשקעות המומלצות ביותר למשקיעים לטווח הארוך למרות העליות החדות בשנים האחרונות.
