הבנק המרכזי האירופי: הסרת מגבלות הקורונה בסין תגרום לעלייה באינפלציה
ההחלטה של סין לפתוח מחדש את כלכלתה תגביר את האינפלציה באירופה מכיוון ששניהם מתחרים על יותר אנרגיה, כך אמרה נשיאת הבנק המרכזי של אירופה (ה-ECB) כריסטין לגארד.
השבוע התקיים ויכוח נרחב בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, שוויץ, האם ההחלטה של בייג'ינג לסיים את מדיניות ה"אפס-קורונה" שלה תביא לעלייה או לירידה באינפלציה. מצד אחד, יש הטוענים שמכיוון ששרשראות האספקה חוזרות לפעילות אז הפתיחה המחודשת עשויה להקל על חלק מהלחצים האינפלציוניים שאירופה התמודדה איתם בחודשים האחרונים. מצד שני, אחרים, ובהם הנשיאה לגארד, מציינים שסין תצרוך יותר אנרגיה - מה שיוסיף ללחצים האינפלציוניים.
הפתיחה המחודשת של סין היא "משהו שיהיה חיובי עבור סין בעיקר, וגם עבור שאר העולם, אבל בעבורנו יהיה מדובר בלחץ אינפלציוני, פשוט בגלל שרמת האנרגיה שנצרכה על ידי סין בשנה האחרונה הייתה בוודאי פחותה ממה שהם יצרכו השנה ללא ההגבלות. כמות ה-LNG (גז טבעי נוזלי) שהם יקנו משאר העולם תהיה גבוהה ממה שראינו ואין כל כך הרבה קיבולת פנויה במונחים של נפט וגז", אמרה לגארד בדאבוס.
סוכנות האנרגיה הבינלאומית הזהירה שחברות אירופאיות עלולות להתמודד עם עלויות גבוהות יותר כשהן תרצנה השנה לרכוש גז טבעי מכיוון שתהיה תחרות רבה יותר על הסחורה. האינפלציה הייתה אחד האתגרים הגדולים ביותר עבור אזרחי אירופה בשנה האחרונה, בעיקר הודות לחשבונות אנרגיה גבוהים יותר כתוצאה מהחרם ההדדי שהטילה עליה רוסיה.
- מכין את הקרקע לפד': הבנק המרכזי האירופי צפוי להוריד ריבית
- רמז? ה-ECB "כמה בנקים באיחוד האירופי עשויים להיות פגיעים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ה-ECB העלה את הריבית ארבע פעמים במהלך 2022, והביא את ריבית הפיקדונות שלו ל-2%. הבנק המרכזי אמר בדצמבר כי יגדיל את הריבית עוד ב-2023 כדי להתמודד עם האינפלציה הגואה. הנתונים האחרונים כן הראו האטה מסוימת באינפלציה, גם אם היא נשארת הרבה מעל היעד של 2% של ה-ECB. האינפלציה בדצמבר הגיעה ל-9.2% בגוש האירו, זו הייתה הירידה החודשית השנייה ברציפות בעליות המחירים ברחבי גוש האירו.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע
רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.
בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.
יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק
לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.
במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב", המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.
- מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
- מיומנו של יועץ השקעות - על הדילמה בין השקעה בבורסה להשקעה בדירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא
בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.
