אילון מאסק טסלה
צילום: צ'ארלי דיטס, unsplash, יוטיוב

מאסק מנסה להרגיע: רכישת טוויטר תטיב עם טסלה אך לא פירט איך

אילון מאסק מנסה להרגיע את משקיעי טסלה לאחר שהמניה ירדה ב-30% מאז השלמת רכישת טוויטר 
אלירן אלישע | (1)
אילון מאסק, הבעלים והמנכ"ל של יצרנית המכוניות החשמליות טסלה TESLA INC , צייץ היום בטוויטר : "אני אוודא שבעלי המניות של טסלה ייהנו מטוויטר לטווח ארוך" כלומר שרכישת טוויטר תיטיב עם טסלה ואולי טוויטר תתמזג עם הפעילות של טסלה.   מאסק השלים השנה את רכישת טוויטר במחיר של 54 דולר למניה, אחרי סאגה בתהליך הרכישה שבו חזר בו מכוונה לרכוש את טוויטר בשל "נתונים לא נכונים" על משתמשים מזוייפים. טוויטר בתגובה תבעה אותו בבית המשפט שהוא מחויב להשלים את העסקה או לשלם את הקנס שהוסכם מראש על יציאה מהחוזה.  לפני תחילת הדיונים בבית המשפט, מאסק כהרגלו הפתיע את כולם וצייץ שהוא מוכן לחזור לרכוש את טוויטר באותו מחיר שסוכם מראש, בתנאי שטוויטר תמשוך את התביעה. אחרי הרכישה, בכירים בטוויטר פוטרו או התפטרו וכך מאסק לקח עליו הרבה מהסמכויות, מה שהדאיג את משקיעי טסלה שניהול טוויטר יגזול מזמנו של מאסק. המשקיעים כרגע אינם מסכימים עם ההשקפה של מאסק ושלחו את טסלה לירידות של 30% מאז רכישת טוויטר. מאסק אז תירץ את הרכישה כמשהו שמשתלב עם החזון הכולל בניית אפליקציית-על, אך הוא לא פירט מה זאת האפליקציה ואילו שירותים היא תציע אך ההערכות הן שזה יהיה בסגנון של האפלקצייה הסינית WeChat שבבעלות טנסנט TENCENT HOLDINGS .   מאסק אינו פירט איך הוא רואה את השילוב בין הפעילויות של טוויטר וטסלה, אך יש אנליסטים שמערכים שתהיה אינטגרציה בין שתי הפעילויות ע"י שימוש בניסיון של טוויטר עם פרסומות ומודעות ממוקדות. למשל, הפעילות של טוויטר יכולה להשתלב בפלטפורמת ההפעלה של טסלה, המציעה לנהגים חוויה דומה כמו גוגל מפות שמציעה חנויות ומקומות בידור בסביבה הקרובה. רוס גרבר, ראש בית השקעות Gerber Kawasaki Wealth Management המוכר כתומך ותיק של טסלה, הציע לדירקטוריון טסלה למנות מנכ"ל זמני עד שמאסק יסיים לנהל את טוויטר בשל האתגרים שעומדים בפני טסלה ובראשם המצב המאקרו כלכלי והחששות  שהולכים למיתון. אנליסט גולדמן זאקס, מארק דילייני, חתך את מחיר היעד של טסלה מ-305 דולר למחיר של 235 דולר למניה כאשר הוא מצביע על ניהול טוויטר כגורם הראשי לירידות. כמו כן הוא מציין שניהול הרשת החברתית גורר הרבה באז סביב מאסק מה שגורם לתדמית שלו להיות שנויה במחלוקת בפני קהלים שונים - דבר שפוגע בתדמית של טסלה שבאופן אוססיטיבי מקושרת למאסק.  

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לילי 15/12/2022 07:47
    הגב לתגובה זו
    לטסלה אין סוכנים ואין הוצאות פרסום . לטסלה יש פרסום עקיף סמוי ע"י מאסק ורשת של אנשי יחסי ציבור .
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.