אילון מאסק טסלה
צילום: צ'ארלי דיטס, unsplash, יוטיוב

מאסק מנסה להרגיע: רכישת טוויטר תטיב עם טסלה אך לא פירט איך

אילון מאסק מנסה להרגיע את משקיעי טסלה לאחר שהמניה ירדה ב-30% מאז השלמת רכישת טוויטר 
אלירן אלישע | (1)
אילון מאסק, הבעלים והמנכ"ל של יצרנית המכוניות החשמליות טסלה TESLA INC , צייץ היום בטוויטר : "אני אוודא שבעלי המניות של טסלה ייהנו מטוויטר לטווח ארוך" כלומר שרכישת טוויטר תיטיב עם טסלה ואולי טוויטר תתמזג עם הפעילות של טסלה.   מאסק השלים השנה את רכישת טוויטר במחיר של 54 דולר למניה, אחרי סאגה בתהליך הרכישה שבו חזר בו מכוונה לרכוש את טוויטר בשל "נתונים לא נכונים" על משתמשים מזוייפים. טוויטר בתגובה תבעה אותו בבית המשפט שהוא מחויב להשלים את העסקה או לשלם את הקנס שהוסכם מראש על יציאה מהחוזה.  לפני תחילת הדיונים בבית המשפט, מאסק כהרגלו הפתיע את כולם וצייץ שהוא מוכן לחזור לרכוש את טוויטר באותו מחיר שסוכם מראש, בתנאי שטוויטר תמשוך את התביעה. אחרי הרכישה, בכירים בטוויטר פוטרו או התפטרו וכך מאסק לקח עליו הרבה מהסמכויות, מה שהדאיג את משקיעי טסלה שניהול טוויטר יגזול מזמנו של מאסק. המשקיעים כרגע אינם מסכימים עם ההשקפה של מאסק ושלחו את טסלה לירידות של 30% מאז רכישת טוויטר. מאסק אז תירץ את הרכישה כמשהו שמשתלב עם החזון הכולל בניית אפליקציית-על, אך הוא לא פירט מה זאת האפליקציה ואילו שירותים היא תציע אך ההערכות הן שזה יהיה בסגנון של האפלקצייה הסינית WeChat שבבעלות טנסנט TENCENT HOLDINGS .   מאסק אינו פירט איך הוא רואה את השילוב בין הפעילויות של טוויטר וטסלה, אך יש אנליסטים שמערכים שתהיה אינטגרציה בין שתי הפעילויות ע"י שימוש בניסיון של טוויטר עם פרסומות ומודעות ממוקדות. למשל, הפעילות של טוויטר יכולה להשתלב בפלטפורמת ההפעלה של טסלה, המציעה לנהגים חוויה דומה כמו גוגל מפות שמציעה חנויות ומקומות בידור בסביבה הקרובה. רוס גרבר, ראש בית השקעות Gerber Kawasaki Wealth Management המוכר כתומך ותיק של טסלה, הציע לדירקטוריון טסלה למנות מנכ"ל זמני עד שמאסק יסיים לנהל את טוויטר בשל האתגרים שעומדים בפני טסלה ובראשם המצב המאקרו כלכלי והחששות  שהולכים למיתון. אנליסט גולדמן זאקס, מארק דילייני, חתך את מחיר היעד של טסלה מ-305 דולר למחיר של 235 דולר למניה כאשר הוא מצביע על ניהול טוויטר כגורם הראשי לירידות. כמו כן הוא מציין שניהול הרשת החברתית גורר הרבה באז סביב מאסק מה שגורם לתדמית שלו להיות שנויה במחלוקת בפני קהלים שונים - דבר שפוגע בתדמית של טסלה שבאופן אוססיטיבי מקושרת למאסק.  

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לילי 15/12/2022 07:47
    הגב לתגובה זו
    לטסלה אין סוכנים ואין הוצאות פרסום . לטסלה יש פרסום עקיף סמוי ע"י מאסק ורשת של אנשי יחסי ציבור .
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


אילון מאסק ספייסXאילון מאסק ספייסX

האם ספייסX תהיה חברה של טריליון דולר?

מה עושה ספייסX של אילון מאסק, למה מעריכים שהיא תהיה ה-IPO הגדול בהיסטוריה, והאם היא תהיה גדולה מטסלה?

רן קידר |

עסקת מניות בה מכרו עובדים מניות לקרנות, מציבה את שוויה של ספייסX על 800 מיליארד דולר, זינוק של 100% לעומת 400 מיליארד דולר לפני כחצי שנה. המחיר למניה בעסקה עמד על 421 דולר, כפול ממחיר של 212 דולר בעסקאות קודמות. שווי זה ממקם את ספייסX מעל חברות פרטיות כמו OpenAI (שווי 500 מיליארד דולר) ובייטדאנס (שווי 200-250 מיליארד דולר), ומקרב אותה לענקיות ציבוריות כמו טסלה (שווי 1.5 טריליון דולר).

נראה שטסלה היא המודל לחיקו או הרף לפחות מבחינת השווי - אילון מאסק בעל השליטה והמנכ"ל של טסלה הוא גם המוביל של ספייסX ואנחנו כבר יודעים שהוא יודע להשביח חברות. מאסק יודע לקחת חלום ולהפוך אותו למציאות. החלומות האלו בינתיים לא בהכרח רווחיים מאוד, אבל וול סטריט מאוהבת. השווי של טסלה הוא לא קשור להיותה חברת רכבים, אלא חברת AI שעומדת בין המובילות בתחום עם תכנון להיות המובילה ברובוטקסי ורובוטים הומנואידים. השווי של ספייסX לא קשור לביצועים הנוכחיים שלה, אלא לפוטנציאל. 

ספייסX יכולה להיות חברה בשווי של טסלה ואפילו יותר. העלייה בשווי ל-800 מיליון דולר נובעת מצמיחה בהכנסות, בעיקר מסטארלינק החברה הבת (הרחבה בהמשך) ומשיגורים תכופים יותר לחלל, אך העסקה גם מבטאת התקרבות להנפקה לציבור שאמורה להיות בשנה הבאה לפי שווי של 1.2-1.5 מיליארד דולר. 

שווי של 1.5 מיליארד דולר, אם יהיה, משקף מכפיל של 100 על הכנסות 2025 המוערכות ב-15 מיליארד דולר, גבוה ממכפילי חברות טכנולוגיה ציבוריות כמו פלנטיר (70 על הכנסות 2026). השווי מבוסס על פוטנציאל עתידי - כמות המנויים שצפויה על פי מאסק לסטארלינק עד 2040 יכולה להגיע למאות רבות של מיליונים. ההכנסות בהתאם יעלו על 100 מיליארד דולר.  



סטארלינק: מעצמה גלובלית


סטארלינק, רשת האינטרנט הלווייני של ספייסX, הפכה למקור ההכנסה העיקרי, עם 8 מיליון מנויים, עלייה מ-5 מיליון בפברואר ומ-7 מיליון בספטמבר. הצפי להכנסות מסטארלינק עומד על 11.8 מיליארד דולר ב-2025, ו-15.9 מיליארד דולר ב-2026. שירות זה מהווה 70% מהכנסות ספייסX, לעומת 30% משיגורים מסחריים וממשלתיים.