מאקרו כלכלה

למרות עליות השערים בסוף השבוע: ניתן היה למצוא תימוכים גם לירידות

שווקי המניות אמנם עלו בסוף השבוע הודות לדברי היו"ר פאואל, וההקלות הצפויות בסגר הנוקש בסין, אך מנגד עומדים סקר הצרכנים המאכזב, מצב הלחימה באוקראינה, וחוסר היכולת של פאואל להבטיח נחיתה רכה
אמיר כהנוביץ | (2)

וול סטריט עברה ביום שישי לעליות בולטות, כשברקע יו"ר הפד, פאואל, ומסטר (נשיאת הפד של קליבלנד) חזרו והדגישו שהם לא שוקלים העלאות ריבית של יותר מ-50 נ"ב בשתי ההחלטות הקרובות. גם מכיוון סין המשקיעים יכלו לאסוף שבריר תקווה לאחר שמחוז שנחאי הודיע שהוא שואף לאפס קורונה עד אמצע מאי, מה שעשוי לרמוז על הקלות קרובות בהגבלות שם.

מצד שני אפשר היה למצוא בקלות גם טיעונים להמשך הירידות, בין היתר בדברים אחרים של פאואל, על כך שהפד לא יוכל להבטיח שהאטת הכלכלה תהיה "נחיתה רכה" שכן זאת תלויה לדבריו גם בגורמים שהפד לא יכול לשלוט בהם. גם סקר הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן נראה איום, עם קריסת ציפיות הצרכנים קדימה. דו"ח של חברת מחקר המאקרו "פנטיאון מאקרואקונומיקס" אמר שבמצב רגיל סקר כל כך נמוך היה מבטיח מיתון שנה קדימה בהוצאות הצרכניות, אלא שכיום הצרכנים בארה"ב יושבים על 3.5 טריליון דולר מזומן יותר ממה שהיה להם טרום הקורונה, כך שבהחלט סביר שהם יוכלו להמשיך לצרוך ע"ח החיסכון. אגב, הטיעון הזה עשוי להסביר גם השפעה נמוכה יחסית של הריבית לרסן את הביקושים ולקרר את האינפלציה.

גם גזרת המלחמה באוקראינה לא סיפקה הרבה הקלה בסוף השבוע, זאת למרות שראש המודיעין הצבאי של אוקראינה טען שעד כה המלחמה עוברת טוב ולהערכתו תסתיים עד סוף השנה. אם כבר, יש שחוששים שכוונות ההצטרפות של פינלנד ושבדיה לנאט"ו יובילו את הרוסים לאיזושהי תגובה. *הסבר אפשרי אחר לעליות ביום שישי, ואולי גם הסביר יותר, הוא "מכירות יתר" שמשכו משקיעי ערך (בסגנון באפט), ובמיוחד למניות הצמיחה. "ליתר ביטחון נקנה מניות".

התחזקות הדולר הופכת פתאום לגורם סיכון גדול לצמיחה העולמית - מתחילת השנה הדולר זינק מול סל המטבעות ב-7% לשיא של שנתיים. תזוזות חדות כל כך בדולר מובילות ליציאה מאיזון במדינות רבות, בעיקר מתעוררות. הן מחמירות את האינפלציה במדינות רבות, מאיימות על יציבות לווים שלוו בדולר (שכעת ידרשו להחזיר הרבה יותר במונחי המטבע המקומי), מסכנות את הצמיחה במדינות עם גירעון בחשבון השוטף (שיתקשו כעת לממן את עודף היבוא שלהן), ואפילו היצרנים באותן מדינות, שלכאורה היו צריכים ליהנות ממטבע חלש, אמרו לבלומברג שהתועלת שלהם מהמטבע החלש נמוכה לעומת הבעיה שהוא יוצר להם במחירי יבוא התשומות. הגורמים השליליים הללו דוחקים בבנקים המרכזיים של מדינות רבות להדק את המדיניות המוניטרית שלהם יותר ממה שהתכוונו, הודו ומלזיה לדוגמה נאלצו לבצע החודש העלאות ריבית גבוהות מהצפוי בשל היחלשות המטבעות שלהן, מה שיגדיל את הסיכוי שלהן להיכנס למיתון וכך את העולם כולו למיתון מסונכרן, מבלי מקום לגושים משמעותיים שיוכלו למשוך אותו קדימה. 

ישראל התחילה את 2022 במומנטום חזק בתחום הנדל"ן - נתוני התחלות הבניה לדירות שלא למכירה שפרסמה למ"ס בסוף השבוע הראו קפיצה חדה של 15.1% (בניכוי עונתיות) ברבעון הראשון. זוהי אינדיקציה חזקה לכל התחלות הבניה ברבעון. נזכיר כי ברגע שבניה החלה, בהנחה ולא תיעצר באמצע, היא תספק זרם קבוע של הוצאה על השקעות למשק למשך כל תקופת הבניה, מה שיספק לנו עוגן כלכלי משמעותי ודי מבטיח לנו צמיחה נאה השנה, זאת בנוסף לאפקט הבסיס הגבוה שאיתו נכנסנו ל-2022 (הצמיחה הגבוהה מאד ברבעון הרביעי של 2021). 

היום יפורסם בישראל מדד המחירים לצרכן לחודש אפריל - לפי הערכתינו ולפי ממוצע הערכות הכלכלנים המדד עלה בשינוי חודשי של 0.8% ושנתי של 4.0%. לאחר ההפתעה כלפי מטה במדד מרץ ולאור אינדיקציות מעודכנות לעליה חדה במחירי המזון בישראל (לאחר פסח) נראה שהסיכוי להפתעה הוא בעיקר כלפי מעלה. מצד שני בעולם ההפתעות במדד אפריל היו נמוכות מאד (לפי מדד הפתעות האינפלציה העולמי של סיטי).

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    פנסיונר 15/05/2022 12:11
    הגב לתגובה זו
    שלא קשורים לריבית כמו נפט וסחורות בגלל המלחמה
  • דוד 15/05/2022 16:34
    הגב לתגובה זו
    עליית מחיר בעיקרה היא מאינפלציה. (הביצה והתרנגולת)
פלנטיר אלכס קארפפלנטיר אלכס קארפ

פלנטיר נופלת ב-9% - מה עשויה להיות הסיבה?

המניה צונחת חמישה ימים ברציפות ומובילה את הירידות במדד S&P 500 בעוד משקיעים מוכרים אחרי עלייה של 409% בשנה האחרונה

אדיר בן עמי |

מניית פלנטיר טכנולוגיות Palantir -9.35%  צונחת כבר חמישה ימי מסחר ברציפות, והיום (שלישי) היא מובילה את הירידות במדד S&P 500 עם נפילה של 8.8%. המניה, שעלתה 409% בשנה האחרונה, נסחרת כעת במכפיל של 214 פעמים הרווחים הצפויים, לעומת 22 פעמים בממוצע מדד S&P 500. זהו מכפיל שמתאים יותר לסטארט-אפ בשלבים ראשונים מאשר לחברה בוגרה עם הכנסות של מיליארדי דולרים.


אין גורם ברור לנפילה הנוכחית, אבל ההסבר הפשוט ביותר הוא לקיחת רווחים אחרי עלייה מטורפת. משקיעים שקנו את המניה לפני שנה ורואים עליית ערך של מעל 400% מתחילים לשאול את עצמם אם לא הגיע הזמן לממש. הערכת השווי של החברה מבוססת על ציפיות עתידיות שקשה לעמוד בהן. המניה נסחרת במכפיל של 90 פעמים המכירות, מה שהופך אותה לאחת החברות היקרות ביותר בשוק האמריקאי.


פלנטיר לעומת OpenAI

חברת המחקר Citron פרסמה דוח קשה נגד פלנטיר, שבו היא משווה אותה ל-OpenAI ומגיעה למסקנה שפלנטיר יקרה גם במחיר של 40 דולר למניה. לפי החישובים שלהם, גם אם פלנטיר תסחר במכפיל זהה ל-OpenAI, המניה צריכה להיות שווה 40 דולר ולא 160. ההשוואה ל-OpenAI חושפת את הבעיה המרכזית בפלנטיר. OpenAI מייצרת הכנסות של כמעט 30 מיליארד דולר ב-2026 לעומת 5.6 מיליארד דולר של פלנטיר. גם במכפיל זהה, פלנטיר שווה הרבה פחות.


אבל יש בעיה עמוקה יותר: פלנטיר לא צריכה להיסחר במכפיל זהה ל-OpenAI. השתיים הן חברות שונות לחלוטין עם מודלים עסקיים שונים. OpenAI פועלת במודל מנוי גלובלי עם מיליוני משתמשים, בעוד פלנטיר תלויה בחוזים ממשלתיים גדולים ואטיים.


שוק היעד של OpenAI נמדד בטריליוני דולרים - כל צרכן, עסק ומפתח בעולם יכול להשתמש בשירותיה. שוק היעד של פלנטיר מוגבל לחוזי ביטחון וארגונים גדולים שצומחים לאט ומתמודדים עם ענקיות כמו מיקרוסופט. OpenAI יוצרת מה שנקרא "גלגל תנופה" - כל משתמש חדש משפר את המודלים, מחזק את המוצר ומרחיב את התעלה התחרותית. זה בדיוק מה שגוגל עשתה בזמנו. פלנטיר לא יוצרת אפקט כזה - לקוח אחד לא משפר את הפלטפורמה עבור הבא.


שוק שבדרך לרוויה

קנבה (רשתות)קנבה (רשתות)

קנבה מתקרבת ל-IPO: מכירת מניות לעובדים לפי שווי של 42 מיליארד דולר לפני הנפקה

קנבה  מציעה נזילות לעובדים ומושכת משקיעים מוסדיים חדשים בעסקה לפי שווי שיא. מקדמת פתרונות בינה מלאכותית לעסקים ומתחזקת מול מתחרות כמו אדובי ופיגמה. עם הכנסות שנתיות של מעל 3.3 מיליארד דולר ורווחיות מתמשכת, קנבה מאותתת שהשלב הבא כבר באופק

עמית בר |
נושאים בכתבה IPO קנבה

קנבה, פלטפורמת העיצוב הגרפי שהחלה כסטארטאפ אוסטרלי צנוע, נערכת ככל הנראה למהלך הבא בשוק ההון. החברה הודיעה על מכירת מניות לעובדים לפי שווי של 42 מיליארד דולר, עלייה של כ-30% לעומת הערכת השווי הקודמת ב-2024, אז הוערכה ב-32 מיליארד דולר. מדובר בעסקה משנית שאינה כוללת גיוס הון, אלא מאפשרת לעובדים לממש מניות קיימות לטובת משקיעים מוסדיים חדשים וקיימים, ובהם פידליטי וג'יי פי מורגן. המכירה מעניקה נזילות לעובדים, שומרת על מבנה הבעלות הנוכחי ומציבה את קנבה כחברה פרטית, אך בשוק מעריכים כי זהו צעד מקדים להנפקה. הגופים המשקיעים כנראה עושים זאת כשלב טרום הנפקה. 


הכנסות של 3.3 מיליארד דולר, רווחיות 8 שנים ברציפות וקהל של 240 מיליון משתמשים

קנבה מדווחת על קצב הכנסות שנתי (ARR) של למעלה מ-3.3 מיליארד דולר, עם יותר מ-240 מיליון משתמשים פעילים בחודש. החברה פועלת בלמעלה מ-190 מדינות ומעסיקה אלפי עובדים. בשוק רואים בה מועמדת מובילה להנפקה, בין היתר הודות לרווחיות רציפה במשך 8 שנים, הישג נדיר בענף הטכנולוגיה. במקביל, קנבה משנה כיוון אסטרטגי. לאחר שנים של התמקדות במשתמשים פרטיים, כגון מעצבים עצמאיים, משווקים ויוצרי תוכן, החברה מפנה מבט למגזר הארגוני. היא מציעה פתרונות מותאמים לחברות גדולות, הכוללים כלים לעבודה שיתופית, ניהול מותגים, אוטומציה גרפית ויכולות בינה מלאכותית מתקדמות.

קנבה מתמודדת עם תחרות עזה. אדובי, הפעילה בתחומי פוטושופ, לייטרום ופרימייר, מפתחת את Firefly, מודל בינה מלאכותית ייעודי. גם פיגמה, המתמקדת במעצבי מוצר, מהווה מתחרה משמעותית ונחשבת לאחד האקזיטים המרשימים של השנים האחרונות.עם זאת, היתרון של קנבה ניכר: שילוב של עוצמה טכנולוגית ונגישות. היא מאפשרת למשתמשים ליצור עיצובים, מסמכים, סרטונים ומצגות ללא עקומת למידה תלולה. בשנה האחרונה הושקו כלים מבוססי בינה מלאכותית, כגון עורך תמונות המופעל בהנחיות טקסט, פתרונות למצגות חכמות וכלים להפקת תוכן שיווקי אוטומטי.


המכירה לעובדים, שלב ביניים בדרך לבורסה?

במסגרת העסקה הנוכחית, עובדים בכירים ובעלי אופציות יכלו למכור מניות למוסדיים בהיקף המוערך בכ-1.6 מיליארד דולר. העסקה התבצעה על רקע ביקוש חזק, ונראה כי היא משמשת כמבחן אמון מצד השוק. עבור העובדים, המהלך מספק תגמול משמעותי ללא צורך בהנפקה. עבור המשקיעים, זו הזדמנות להיכנס לחברה לפני שלב ציבורי.אף שקנבה לא פרסמה לוחות זמנים להנפקה, השילוב של שווי גבוה, בסיס משתמשים רחב, הכנסות יציבות, רווחיות ותמיכת משקיעים מוסדיים ממצב אותה כמועמדת מובילה להנפקה בשנה הקרובה.החברה, שהוקמה ב-2013 על ידי מלאני פרקינס וקליף אוברכט, הפכה לאחד המותגים המובילים ב"דמוקרטיזציה של עיצוב גרפי". ייתכן כי בקרוב היא תהפוך גם לאחד השמות הבולטים בשוק ה-IPO.