גרום פאואל יור הפדרל ריזרב
צילום: צילום מסך, אתר הפד'
מאקרו כלכלה

למרות עליות השערים בסוף השבוע: ניתן היה למצוא תימוכים גם לירידות

שווקי המניות אמנם עלו בסוף השבוע הודות לדברי היו"ר פאואל, וההקלות הצפויות בסגר הנוקש בסין, אך מנגד עומדים סקר הצרכנים המאכזב, מצב הלחימה באוקראינה, וחוסר היכולת של פאואל להבטיח נחיתה רכה
אמיר כהנוביץ | (2)

וול סטריט עברה ביום שישי לעליות בולטות, כשברקע יו"ר הפד, פאואל, ומסטר (נשיאת הפד של קליבלנד) חזרו והדגישו שהם לא שוקלים העלאות ריבית של יותר מ-50 נ"ב בשתי ההחלטות הקרובות. גם מכיוון סין המשקיעים יכלו לאסוף שבריר תקווה לאחר שמחוז שנחאי הודיע שהוא שואף לאפס קורונה עד אמצע מאי, מה שעשוי לרמוז על הקלות קרובות בהגבלות שם.

מצד שני אפשר היה למצוא בקלות גם טיעונים להמשך הירידות, בין היתר בדברים אחרים של פאואל, על כך שהפד לא יוכל להבטיח שהאטת הכלכלה תהיה "נחיתה רכה" שכן זאת תלויה לדבריו גם בגורמים שהפד לא יכול לשלוט בהם. גם סקר הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן נראה איום, עם קריסת ציפיות הצרכנים קדימה. דו"ח של חברת מחקר המאקרו "פנטיאון מאקרואקונומיקס" אמר שבמצב רגיל סקר כל כך נמוך היה מבטיח מיתון שנה קדימה בהוצאות הצרכניות, אלא שכיום הצרכנים בארה"ב יושבים על 3.5 טריליון דולר מזומן יותר ממה שהיה להם טרום הקורונה, כך שבהחלט סביר שהם יוכלו להמשיך לצרוך ע"ח החיסכון. אגב, הטיעון הזה עשוי להסביר גם השפעה נמוכה יחסית של הריבית לרסן את הביקושים ולקרר את האינפלציה.

גם גזרת המלחמה באוקראינה לא סיפקה הרבה הקלה בסוף השבוע, זאת למרות שראש המודיעין הצבאי של אוקראינה טען שעד כה המלחמה עוברת טוב ולהערכתו תסתיים עד סוף השנה. אם כבר, יש שחוששים שכוונות ההצטרפות של פינלנד ושבדיה לנאט"ו יובילו את הרוסים לאיזושהי תגובה. *הסבר אפשרי אחר לעליות ביום שישי, ואולי גם הסביר יותר, הוא "מכירות יתר" שמשכו משקיעי ערך (בסגנון באפט), ובמיוחד למניות הצמיחה. "ליתר ביטחון נקנה מניות".

התחזקות הדולר הופכת פתאום לגורם סיכון גדול לצמיחה העולמית - מתחילת השנה הדולר זינק מול סל המטבעות ב-7% לשיא של שנתיים. תזוזות חדות כל כך בדולר מובילות ליציאה מאיזון במדינות רבות, בעיקר מתעוררות. הן מחמירות את האינפלציה במדינות רבות, מאיימות על יציבות לווים שלוו בדולר (שכעת ידרשו להחזיר הרבה יותר במונחי המטבע המקומי), מסכנות את הצמיחה במדינות עם גירעון בחשבון השוטף (שיתקשו כעת לממן את עודף היבוא שלהן), ואפילו היצרנים באותן מדינות, שלכאורה היו צריכים ליהנות ממטבע חלש, אמרו לבלומברג שהתועלת שלהם מהמטבע החלש נמוכה לעומת הבעיה שהוא יוצר להם במחירי יבוא התשומות. הגורמים השליליים הללו דוחקים בבנקים המרכזיים של מדינות רבות להדק את המדיניות המוניטרית שלהם יותר ממה שהתכוונו, הודו ומלזיה לדוגמה נאלצו לבצע החודש העלאות ריבית גבוהות מהצפוי בשל היחלשות המטבעות שלהן, מה שיגדיל את הסיכוי שלהן להיכנס למיתון וכך את העולם כולו למיתון מסונכרן, מבלי מקום לגושים משמעותיים שיוכלו למשוך אותו קדימה. 

ישראל התחילה את 2022 במומנטום חזק בתחום הנדל"ן - נתוני התחלות הבניה לדירות שלא למכירה שפרסמה למ"ס בסוף השבוע הראו קפיצה חדה של 15.1% (בניכוי עונתיות) ברבעון הראשון. זוהי אינדיקציה חזקה לכל התחלות הבניה ברבעון. נזכיר כי ברגע שבניה החלה, בהנחה ולא תיעצר באמצע, היא תספק זרם קבוע של הוצאה על השקעות למשק למשך כל תקופת הבניה, מה שיספק לנו עוגן כלכלי משמעותי ודי מבטיח לנו צמיחה נאה השנה, זאת בנוסף לאפקט הבסיס הגבוה שאיתו נכנסנו ל-2022 (הצמיחה הגבוהה מאד ברבעון הרביעי של 2021). 

היום יפורסם בישראל מדד המחירים לצרכן לחודש אפריל - לפי הערכתינו ולפי ממוצע הערכות הכלכלנים המדד עלה בשינוי חודשי של 0.8% ושנתי של 4.0%. לאחר ההפתעה כלפי מטה במדד מרץ ולאור אינדיקציות מעודכנות לעליה חדה במחירי המזון בישראל (לאחר פסח) נראה שהסיכוי להפתעה הוא בעיקר כלפי מעלה. מצד שני בעולם ההפתעות במדד אפריל היו נמוכות מאד (לפי מדד הפתעות האינפלציה העולמי של סיטי).

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    פנסיונר 15/05/2022 12:11
    הגב לתגובה זו
    שלא קשורים לריבית כמו נפט וסחורות בגלל המלחמה
  • דוד 15/05/2022 16:34
    הגב לתגובה זו
    עליית מחיר בעיקרה היא מאינפלציה. (הביצה והתרנגולת)
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.