וול סטריט
צילום: unsplash.com @bylolo

לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט, האנליסטים מנתחים

האנליסטים מגיבים לירידות השערים בוול סטריט בשבוע החלוף לאחר פרסום הפרוטוקולים של פגישת הפד' האחרונה, ומערכים את המשמעות שלהם על השווקים; מה ניתן ללמוד מהביצועים הסקטוריאליים על הפעילות הכלכלית?
איתן גרסטנפלד | (9)

שבוע המסחר בוול סטריט ייפתח על רקע ירידות השערים בשבוע החולף, על רקע פרסום הפרוטוקולים מישיבת הפד' שמחודש מרץ. האנליסטים מנסים ללמוד מהפרוטוקולים על המדיניות של הבנק בתקופה הקרובה, ווהשפעה שלה על שוקי המניות והאג"ח. למדור קרנות נאמנות של ביזפורטל פרוטוקול דיוני הפד מחודש מרץ חושף גישה ניצית בפתח השבוע, כלכלני בנק לאומי מתייחסים לחשיפת הפרוטוקולים של ישיבת FOMC מאמצע חודש מרץ, בשבוע שעבר. אלו, מלמדים לדידם כי הפד מתכנן להתחיל ולצמצם את המאזן שלו בקרוב, בקצב חודשי של קרוב ל-100 מיליארד דולר לחודש. זהו קצב כפול מאשר בתקופה שבין 2017 לבין-2019. הפד שומר לעצמו את דרגות החופש הנדרשות על מנת לשנות את הסכומים הללו על פי הצורך. עיקר הצמצום יתבסס על מהלך פסיבי שבו אג"חים מגיעים לפדיון. לדבריהם, בכירי הפד נסוגו מהרעיון של העלאת ריבית של 50 נקודות בסיס בחודש שעבר בגלל אי הוודאות שנוצרה מהפלישה של רוסיה לאוקראינה. אלמלא התפתחות זו ועם אינפלציה מעל היעד, סיכונים אינפלציוניים כלפי מעלה, וריבית הנמוכה במידה ניכרת מן הרמה הרצויה לטווח ארוך יותר, חברי הפד היו מעדיפים עלייה של 50 נקודות בסיס בהחלטת חודש מרץ. לאור חוסר הוודאות הקשורה לפלישה של רוסיה לאוקראינה, הם סברו כי עלייה של 25 נקודות בסיס תתאים יותר בפגישה זו מאשר 50 נקודות בסיס. חברי פד רבים ציינו כי עלייה אחת או יותר של 50 נקודות עשויה להתאים לפגישות העתידיות של וועדת השווקים הפתוחים. בנסיבות אלו, של קריאת חברי הפד למהלכי העלאה של 50 נ"ב, צפוי שריבית הפד תגיע ל-2.50-2.75% עד לסוף השנה. עד כה, נראה שהשוק עשה את כמעט כל העבודה עבור הפד, עם הידוק מוניטרי של ממש שבא לידי ביטוי בעקום התשואות ובציפיות על ידי המכשירם הפיננסיים השונים. עתה נותר לפד רק לעמוד בציפיות. שוקי האג"ח והמניות מגיבים להצהרות ופעולות הפד' בהמשך לכך, אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות בית השקעות, מנסה להסביר את התגובות של השוק לצעדים של הפד' באמצעות משל על שיכורים: "מי שאוהב לשתות (ככה לפחות סיפרו לי) יודע שיש שלושה מצבי שכרות: בראשון, אם אתה מבין לבד שאתה שיכור מצבך לא חמור אך כדאי להתחיל להרגיע. בשני, אנשים סביבך אומרים לך שאתה שיכור וכדאי להחליף את האלכוהול במים. בשלישי, אלו שאתה שותה איתם והם שיכורים בעצמם אומרים לך שהגזמת. במקרה כזה עדיף להתרחק ככל שניתן מבני אנוש אחרים ולהתכונן לבוקר קשה. באופן דומה, האמירות של חברת הנהלת הפד' והסגנית המיועדת של פאוול, לייאל בריינרד, בשבוע שעבר לא סתם השפיעו על השווקים כפי שהשפיעו. בריינרד היא מהנציגות היוניות ביותר של הפד בשנים האחרונות והיתה במשך תקופה ארוכה התומכת הנלהבת ביותר של המדיניות המתונה של ג'נט ילן. אם בריינרד אומרת שהמלחמה באינפלציה היא בעדיפות עליונה ושתהליך צמצום המאזן צריך להיות מהיר יותר אז משקיעי האג"ח נכנסים לכוננות לפני שהחמרמורת מגיעה. אגב, לא רק שבריינרד מסמלת יותר מכל את שינוי התפיסה של הפד אלא גם שהיא חברת הוועדה הנוכחית היחידה שתמשיך להצביע גם ב-2023 ו-2024. לכן, לתפיסה שלה יש השלכות לא רק על העלאות הריבית של הפד השנה אלא גם לאחר מכן. הביצועים הסקטוריאליים מנבאים באופן מובהק האטה בפעילות הכלכלית אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, מצביע על כך שבחינת הקשר בין הביצועים היחסיים של מניות הסקטורים והתת-סקטורים השונים לעומת השינויים (בפיגור של כחודשיים) במדד האינדיקאטורים המובילים בארה"ב בין השנים 2002-2022, מראה שיש סקטורים בעלי יכולת גבוהה מאוד לנבא האצה או האטה עתידית בפעילות הכלכלית. מקור: מיטב דש הסקטורים הנמצאים בחלק הימני של הטבלה למטה משיגים ביצועים עודפים על פני S&P 500 לקראת האטה בקצב הגידול של מדד האינדיקאטורים המובילים, כאשר לקראת ההאצה בפעילות הם דווקא נחלשים. ביצועי הסקטורים בצד שמאל של הטבלה בדיוק הפוכים. כפי שניתן לראות, הסקטורים שבדרך כלל מצטיינים לקראת ההאטה הציגו מתחילת חודש מרץ ביצועים עודפים משמעותיים לעומת הסקטורים בצד שמאל של הטבלה, מה שמצביע באופן מובהק ששוק המניות צופה להאטה מתקרבת בכלכלה האמריקאית. לבסוף, לאור עליית הסיכון באפיק המנייתי, בדקו במיטב דש איזה סקטורים הציגו את הביצועים הטובים ביותר ביחס למדד הכללי S&P 500 בתקופות של נפילות חדות בשוק המניות של יותר מ-15% בין השנים 1990-2019 (היו 9 אפיזודות כאלה). לדבריהם, "מסתבר שמניות סקטור הצריכה השוטפת בכל האפיזודות השיגו תשואה עודפת משמעותית על פני המדד הכללי. מלבדן, סקטור התשתיות, שירותי הבריאות והתקשורת הכו את המדד הכללי ב-8 מתוך 9 המקרים. סקטור הטכנולוגיה, הפיננסיים, התעשייה והצריכה המחזורית  ברוב המקרים היו נחותים. מקור: Bloomberg, מיטב דש ברוקראז' 

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    סין סגורה הבורסות בדרך למטה. (ל"ת)
    שגיא 11/04/2022 07:21
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אמרתי לכם תצטיידו בפוטים ושורטים נמשיך מטה (ל"ת)
    יעקב 11/04/2022 07:07
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אדום אדום 11/04/2022 03:53
    הגב לתגובה זו
    לא צריך להיות נביא או אנליסט כדי להבין שהשוק ימשיך לרדת
  • 4.
    חיים 11/04/2022 03:28
    הגב לתגובה זו
    בתחילת השנה tom lee . והצוות שלו אמר אלו סקטורים יהיו חזקים. ומסתבר שצדק . אנרגיה ובריאות. כעת צריך להמתין בצד לירידות. ולחפש הזדמניות כמו disny.שממש מתקרבת לתמיכה ב 128.5 . השאלה הגדולה האם מנית העם zim סיימה את הירידות.
  • 3.
    בקיצור, המשך ירידות... (ל"ת)
    ציון קובסי 10/04/2022 19:56
    הגב לתגובה זו
  • זה ברור כשמש וחזק למטה (ל"ת)
    אמיר 11/04/2022 07:06
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מר ציפן 10/04/2022 19:47
    הגב לתגובה זו
    הרבה מילים רובן ללא קשר ביניהן. שום דבר חד משמעי. שום מסקנה. שום המלצה. טעל אלה אנחנו צריכים לסמוך עם הכסף שלנו?
  • קוביקו 10/04/2022 22:02
    הגב לתגובה זו
    מהר אני מעריך
  • 1.
    חרטא בארטא (ל"ת)
    עידו 10/04/2022 18:14
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".