משקיע
צילום: Adam Nowakowski on Unsplash
פרשנות

הנאסד"ק צנח ב-3.6%, אבל...

מה ההבדל בין שבירה שבה השוק נופל תוך דקות ב-3% לירידה מדורגת; מהו הנתון הכי חשוב לשוק המניות ואיך הוא ישפיע על השווקים, איך זה שיש עדיין הרבה אופטימיים ועל מה הם מתבססים והאם ידעתם שפייסבוק מעולם לכאורה לא היתה זולה יותר (אבל יש כאן קאץ')? 
אבישי עובדיה | (28)

מי שעקב אחרי המסחר בוול סטריט אמש חזה בקרבות קשים בין האופטימיים לפסימיים. הפסימיים הגיעו עם תחמושת טובה יותר. הם "ירו"  בארטילריה כבדה – "הנפט מזנק, מחירי האנרגיה בעלייה, האינפלציה תמשיך לעלות". בארסנל שלהם יש גם את "העלייה הצפויה בריבית", נשק שקשה להתמודד איתו וגם כמובן את ההסלמה באוקראינה שמבטאת חשש גדול להידרדרות במערכת היחסים בין המערב לרוסיה-סין וגיבוש של סדר עולמי חדש. אז כן, הפסימיים חזקים בעת הזו, אבל האופטימיים נתנו פייט.

עד לפני ימים בודדים המלחמה באוקראינה דווקא לא הורידה את וול סטריט (מאז המלחמה ועד לסוף שבוע שעבר המדדים עלו ב-4%). הסיבה היא ההערכה שהריבית תעלה פחות מהציפיות בגלל המצב הגיאופוליטי. כלומר האופטימיים קיבלו מתנה – לצד הפגיעה של המלחמה באוקראינה תהיה הפחתה בקצב העלאות הריבית, שתומכת בשווקים. ההפחתה הצפויה הזו היא לא בשל סיבות כלכליות אמיתיות, ההיפך. צריך להעלות את הריבית ובקצב מהיר. אבל האמריקאים לא רוצים לזעזע את השווקים שלהם בתקופה רגישה גיאופוליטית.

הם שלחו רמזים עבים שהריבית תעלה כנראה לאט יותר, אבל השאירו סימני שאלה גדולים לגבי ההמשך ולא סיפקו מענה לשאלה הבוערת ביותר – איך נלחמים באינפלציה ובעלייה במחירי הנפט והסחורות. במקביל, חלק מהאופטימיים נשברו. אלו שהעריכו שהמלחמה תגיע מהר לסיום דיפלומטי, ראו שפגישה אחרי פגישה, המגעים נפסקים בלי התקדמות והפנימו שלא מדובר בתרגיל צבאי גדול, אלא במלחמה של ממש.

ואז הגיעו הפירמות הענקיות, הפירמות המערביות שבזו אחר זו החרימו את הרוסים. זה אולי נועד ללחוץ על הרוסים, לבודד אותם, אולי לשאוף לכך שפוטין יגיד – "אוי מה עשיתי, עכשיו אני לא יכול לראות נטפליקס, אני חייב לסיים את המלחמה". אבל זה כמובן לא קרה. אולי ההיפך, וזה גם העלה שאלות מאוד מטרידות על החברות האלו שהופכות להיות עוצמתיות, אולי כמו מדינות.

והגיעו הימים האחרונים. ימים של ירידות, אבל ירידות שאפשר לעכל אותן. ירידות בהילוך שלישי, עד אתמול. אתמול רשם הנאסד"ק ירידה של 3.6%. זה מתואר בתקשורת הכלכלית האמריקאית כשבירה. אבל מי שהיה צמוד אתמול למסכים ראה קרבות קשים. שבירה וכניעה מתבטאות בנפילות חדות – הנאסד"ק יכול לרדת תוך דקות ב-3%-4%. היו ויהיו ימים כאלו. אבל אתמול הירידות היו מדורגות, הנאסד"ק איבד 1.8%, ורק אחרי 30 דקות זה הגיע ל-2%, ורק אחרי שעה זה הגיע ל-2.5%. הירידות אומנם הלכו והתעצמו, אבל לא היתה שבירה שבה האופטימיים נכנעו.

זה מעניין, כי יש קונים, יש עדיין אופטימיות, וזה למרות שהנשק של הפסימיים נראה כאמור הרבה יותר מרשים. אז איך זה שבינתיים לא ראינו שבירה גדולה? לא יודע. ייתכן, אגב, ששבירה גדולה תגיע. אבל אני יכול לנחש מאיפה האופטימיים שואבים את הכוח שלהם – מהמיקרו. שוק המניות הוא אוסף של חברות. המאקרו שמבטא את הסביבה הכלכלית כמובן משפיע, אבל בסופו של יום מנהל השקעות אמור לבחור מניות ספציפיות. הוא בוחר אותן לפי הציפיות - הרווח הצפוי של החברה. הוא מודד את הרווח הזה ביחס לרווח השנה, הוא מבין כמה החברה צפויה לצמוח, ובשלב הבא הוא בוחן אם התמחור של החברה מתאים לו.

הנה דוגמה – פייסבוק צפויה להרוויח השנה 12.4 דולר למניה ובשנה הבאה 14.6 דולר למניה. מחיר המניה ירד ל-187 דולר. מכפיל הרווח (שווי שוק חלקי רווח או – מחיר מניה חלקי רווח למניה) עומד על 12.8 לשנה הבאה ו-15 לשנה הנוכחית. פייסבוק אף פעם לא היתה כל כך זולה במונחי מכפילי רווח. זה בגלל הירידה הכללית בשווקים (כ-20% מהשיא) ובגלל בעיות ספציפיות של פייסבוק – צמיחה נמוכה ביחס לעבר – צמיחה צפויה בהכנסות של 12% השנה לעומת 2021 (נמוך מהערכות קודמות) וצמיחה צפויה של כ-17% בין 2022 ל-2023 כאשר ההכנסות הצפויות ב-2023 יסתכמו ב-154.9 מיליארד דולר, לעומת 132.4 מיליארד דולר ב-2022. על התחזיות האלו חתומים עשרות רבות של אנליסטים, כלומר זאת הערכת השוק נכון לעכשיו.

קיראו עוד ב"גלובל"

פייסבוק מעולם לא היתה לכאורה זולה יותר

ההערכה הזו יכולה להשתנות, אבל  יושב לו מנהל השקעות בכיר בגוף השקעות ושואל את עצמו – "לקנות או לא לקנות". הוא נזכר שבשנתיים האחרונות כל פעם שהוא התלבט הוא פספס את השוק, אז הוא קונה. הוא קונה לתוך הירידות, זה אמיץ, אבל מבחינתו – המיקרו מנצח את המאקרו. השאלה הגדולה ולאף אחד אין בשלב הזה תובנות – האם המאקרו יחלחל למיקרו ובאיזה אופן?

 

פייסבוק אומנם נראית זולה אופטית, אבל האם כל המסביב ישפיע עליה ויגרום לכך שהצמיחה שלה תרד מדרגה? בהחלט יכול להיות. אם מונעים מפייסבוק להיות ברוסיה, זה איבוד קהל, אם מונעים תקשורת בווטסאפ וכניסה לאינסטגרם, זה יזיק למספרים של פייסבוק. אומנם חברות טכנולוגיה יחסית פחות פגיעות מנתוני מאקרו וממצב גיאופוליטי מאשר חברות מסורתיות-תפעוליות, אבל גם בהן זה יכול לפגוע. והפגיעה בהן עלולה להתגלגל למכה קשה יותר במחיר המניה. וול סטריט מתמחרת בעיקר צמיחה. השווי של חברות הטכנולוגיה לא נובע לרוב מהרווחים שלהן בפועל אלא ממה שיהיה בהמשך (אגב, פייסבוק דווקא לא חברת צמיחה קלאסית, היא הפכה לסוג של חברה היברידית, אפילו מוטה יותר לחברת ערך), וכל פיפס של אחוז בצמיחה קדימה מוחק שווי משמעותי. חברה שתדווח על ירידה בצמיחה מ-10% ל-5% תאבד משווייה עשרות אחוזים. למה ללכת רחוק – זה מה שקרה לפייסבוק – ירידה מצמיחה של כ-17%-18% לקצב של כ-12% הורידה את המניה ביום אחד ב-27% (מחיקת הערך היומית הגדולה בהיסטוריה – 240 מיליארד דולר).

ולכן, השאלה הגדולה היא איך האירועים בעולם ישפיעו על הצמיחה של החברות בוול סטריט ושאלה מקבילה היא איך האירועים ישפיעו על הצמיחה העולמית, כי הרי הצמיחה העולמית היא בעצם החיבור של הצמיחה של הכל, לרבות הפירמות.

האופטימיים כנראה לא הגיעו לשאלה הזו או שהם סבורים שהצמיחה לא תחלחל משמעותית לציפיות העתידיות של הפירמות. הפסימיים סבורים שזה יחלחל. כאן נמצא הקרב האמיתי. זה קרב קשה, האופטימיים לא נשברים והם גם מנפנפים במשבר המשמעותי הקודם בשוקי המניות – התפרצות הקורונה – היתה ירידה, אפילו מפולת, אבל מעז יצא מתוק והשווקים תיקנו במהרה ושברו שיאים. המאקרו אומנם היה חלש בתקופת הקורונה, אבל הצרכנים החזירו את הירידה בצמיחה בריבית דריבית – הם יצאו מהמשבר עם תיאבון עז לקניות. הצמיחה אחרי הקורונה תיקנה את הירידה בעת הקורונה. "ואם כך" – טוענים האופטימיים, "גם אם תהיה ירידה בצמיחה, תוך זמן קצר יסתכלו אל מעבר למשבר ויראו חזרה לצמיחה. לכן לא שווה להיות בחוץ, אולי ההיפך. למצוא הזדמנויות".

אף אחד לא יודע באמת מה יהיה. אף אחד לא יודע אם זה העיתוי לקנות או למכור. יצא לנו לפגוע לפני מספר חודשים (לקוות לטוב להיערך לרע), אבל כמובן שיכולנו גם לפספס. מי שמשקיע לטווח ארוך, צריך שלא להיות מושפע מהמשבר הנוכחי, מי שמשקיע לזמן קצר הוא מלכתחילה מהמר. אחרים שמשקיעים בלי לדעת לכמה זמן, צריכים לעשות חושבים ולהעריך את יכולת הספיגה שלהם. אולי הם לא יזדקקו לה, אבל היא תמיד צריכה להילקח בחשבון.

צריך גם להפנים שלמרות הכל, אנחנו בסה"כ 20% מתחת לשיא בנאסד"ק. ביתר המדדים, קצת מעל 10% מהשיא. זה לא ביג דיל, בשלב הזה מדובר בתיקון. בארץ, מצבנו יחסית עדיין טוב מאוד ביחס לעולם. אז אולי חטפתם מכה, אבל בשלב הזה היא לא גדולה.

הנתון הכי חשוב לשווקים הפיננסיים

אז כל אחד צריך להחליט באיזה צד הוא – אופטימי או פסימי, וצריך גם להסתכל על המספר שכנראה יקבע הכל. ריבית, מלחמה, רוסיה, נפט, אינפלציה – כל הגורמים האלו מתנקזים כאמור לציפיות של הפירמות ומשפיעים או עלולים להשפיע על הצמיחה. מבין כל הפירמות יש פירמה אחת שהיא מעל כולן וגם כעת היא די חסינה – אפל, שירדה 11% בלבד מהשיא. מבין כל המספרים של אפל המספר הכי חשוב הוא שיעור הצמיחה.

נכון שאפל לא הענקית היחידה וגם אמזון וגוגל הן גורילות על, אבל אפל זאת אפל. אפל צפויה ב-2022 למכור ב-395.6 מיליארד דולר – צמיחה של 8.2% ביחס ל-2021. היא צפויה להרוויח 6.16 דולר למניה. המניה נסחרת ב-159 דולר, מדובר במכפיל רווח של 26 לשנה הנוכחית. בשנה הבאה על פי התחזיות (ויש עשרות רבות של אנליסטים שמעריכים), החברה תרוויח 6.57 דולר למניה על 418 מיליארד דולר – מדובר בצמיחה בהכנסות של 5.6% בלבד. כל זעזוע בצמיחה של אפל יציף את השאלה אם היא חברת צמיחה או חברת ערך. חברה מדהימה, הכי מדהימה בעולם, אבל ככל שאתה גדול יותר כך קשה יותר לצמוח, בטח כשהסביבה מקשה. אפל היא הפָנים של השווקים הפיננסיים. היא מחזיקה מעמד כמו סלע בתקופה האחרונה. אם משהו יחלחל אליה, זה עלול לסמן את השבירה הגדולה של השוק.

כתבות אחרונות של אבישי עובדיה:

>> קוויק צפויה לזנק היום, האם הפעם זה אמיתי?

>> יינות ביתן - הסיפור האמיתי: קרפור היא מסך עשן למצב הבעייתי של הרשת

>> פוטין פלש לנאסד"ק, ביידן לא ישתוק

     לכתבות נוספות

תגובות לכתבה(28):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 18.
    מעניין מאוד. תודה. (ל"ת)
    הקורא 11/03/2022 01:59
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    יוס 09/03/2022 23:04
    הגב לתגובה זו
    בתחושה שלי - מה שהיה הוא לא מה שיהיה. תחילת נפילת המערב כולל ארה"ב, הפסדים בשוקי המניות לאורך זמן, דווקא בגלל שכולם בטוחים שהמניות יחזרו לעלות, דווקא בגלל זה התחושות שלי הפוכות
  • 16.
    שי 09/03/2022 00:15
    הגב לתגובה זו
    מה יהיה לכל המשקיעים אם הבורסה תיפול חזק? אם כל הכלכלה תתרסק? אפל ופייסבוק מניות ברזל? הן יכולות להיעלם מחר!!! ממתי לשחק באיזה משחק מטופש בנייד יותר חשוב וקודם לחיטה ולחימום בחורף? חצי מהבורסה זה חברות פנאי שלא באמת צריך אותם בחיים וכנראה היינו מסתדרים יופי בלעדיהן. כל הסיפור הוא שמכרו לנו שאי אפשר בלי... אפשר ואפשר.
  • 15.
    שף וקוסם 08/03/2022 21:33
    הגב לתגובה זו
    היום. עד 7 שבועות לאחר מכן היא תעלם מההסטוריה..
  • 14.
    יובי 08/03/2022 15:14
    הגב לתגובה זו
    אמרתה את כל האמת בפנים!!! דרך אגב אני אופטימי :)
  • מה זה אמרתה? (ל"ת)
    HEY U 08/03/2022 21:34
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    משקיע 08/03/2022 13:55
    הגב לתגובה זו
    המון מניות בארה"ב התרסקו בעוצמה אדירה - תבדקו לבד: BA TSLA BABA TEVA PYPL ועוד אלפי חברות קרסו אנו קרובים לתחתית ובתנאי שתהיה רגיעה כל שהיא עם פוטין השטן שמסכן את שלום העולם.
  • אנו רחוקים 93% עד לתחתית ומשם ריסוק טוטאלי. (ל"ת)
    למשקיע במבי 08/03/2022 21:36
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    .... 08/03/2022 13:26
    הגב לתגובה זו
    יודע שכשהשווקים בירידות וכשיש דם ברחובות זאת ההזדמנות הכי טובה לרווחים הכי גבוהים..אני מתחיל לקנות ומשאיר בצד למקרה שהשוק ירד עוד 10%-15%מי שמשקיע לטווח ארוך וינהג ככה יראה בעתיד רווחים הרבה יותר גדולים
  • לקושקוש 08/03/2022 21:43
    הגב לתגובה זו
    והגופים הפסידו רוב או כל כספם. מצגת השקר כאילו לטווח ארוך תמיד מרוויחים זה הבל ורעות רוח.. 90 אחוז מהחברות תהיינה ברגרסיה קשה או שתעלמנה לחלוטין...והפעם המקרה אף יותר גרוע..עשרת החברות בלון שסחבו את השווקים מעלה בפארש...אם בכלל תהיינה קיימות..הן תהיינה במחיר שחותר למגע עם 0(אפס)!!!!!!
  • למקושקש 10/03/2022 00:12
    איפה הלכת.. טווח ארוך כוונה לטווח של 10 עד 25 שנה, כמובן שהכל בהתאם לשינויים בצריכה, בכלכלה, טכנולוגיה וההתפתחות האנושית, אבל אם לצורך העניין תשקיע במחקות מדד תקופות כאלה הן תקופות טובות להתחיל לאסוף
  • 11.
    הדלק של העליות זה כמות הכסף האדירה שהזרים הפד , לכן די ברור הוא שמה שהיה הוא לא מה שיהייה , אנחנו נכנסים לתקופה של ירידות חדות מאוד הן במניות והן בנדל"ן. (ל"ת)
    זה רק תחילת הירידות 08/03/2022 13:25
    הגב לתגובה זו
  • בכל סוגי האגח והסחורות והנדלן...העולם הולך לכאוס נוראי. (ל"ת)
    וגם 08/03/2022 21:44
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    סמי 08/03/2022 12:47
    הגב לתגובה זו
    המומ עם רוסיה נדון לכשלון פוטין זה רק אלימות וכח המלחמה צפויה לעלות מדרגה לכן הבורסות לא יוכלו לתקן למעלה כל זמן שאין וודאות לכיוון של סיום הלחימה. בלי קשר לאיכות החברות, אנשים בפאניקה והם מוכרים וחוזרים למזומן חוסר הוודאות פשוט גדול מדי והסיכון להפסיד עולה כל הזמן לכן הירידות
  • 9.
    משקיע 08/03/2022 12:16
    הגב לתגובה זו
    תוצאות בודקים במבחן הזמן של שנים , וזו עובדה שהשקעה לטווח ארוך תמיד עובדת.
  • 8.
    יפה נאמר (ל"ת)
    אקבולבול 08/03/2022 10:42
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    קראתי פעמיים - כתב משובח (ל"ת)
    מנחם 08/03/2022 10:33
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    משקיע קטן 08/03/2022 10:10
    הגב לתגובה זו
    האסטרטגיה שלי זה להשקיע לטווח אורך... הרי הכל על הנייר, רווחים והפסדים נמדדים ביום שמוכרים את האחזקות. לא ממליץ כלום רק רשמתי את דעתי.
  • HEY U 08/03/2022 13:25
    הגב לתגובה זו
    לא הוא מה שיהיה...העתיד שחור משחור...אלפי חברות כולל המנופחות שהובילוט את העולם בכחש מעלה...לא תהיינה קיימות בשנים קדימה..
  • 5.
    מבין2 08/03/2022 10:03
    הגב לתגובה זו
    ובחודשים הקרובים ירידות
  • 4.
    יוסי ק 08/03/2022 10:01
    הגב לתגובה זו
    פעם מוביל האחד ופעם השני.
  • הגדולים עושים סיבוב כרגיל, הקטנים יפסידו (ל"ת)
    סמי 08/03/2022 12:48
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מעניין (ל"ת)
    דניאל 08/03/2022 09:47
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    איציק 08/03/2022 09:32
    הגב לתגובה זו
    בשנת 2020 בעת הנפילות הפד נחלץ לעזרה והזרים טריליונים לשוק, לא בטוח שהפעם הוא יכול לחזור על התרגיל נזה
  • F.R הוא במצב גרוע בהרבה מסוס מת!!! (ל"ת)
    איצ 08/03/2022 13:25
    הגב לתגובה זו
  • סמי 08/03/2022 12:51
    הגב לתגובה זו
    פוטין תכנן הכל, כולל העיתוי הוא יודע שלפד נגמר הנשק ושכל מהלך כלכלי של סנקציות יפגע בכלכלות של המערב (גם של סין) לכן הוא לא חושש, הוא דיקטטור מצידו שהעם שלו יסבול, המערב לא מסוגל לסבול הוא בנה תוכנית מסודרת ולקח בחשבון את כל התרחישים, אבל כנראה לא בהיקפי הסנקציות בפועל עדיין הוא דיקטטור, הוא לא יכול לוותר ופשוט לסגת, הוא חייב תמונת נצחון ואת כיבוש קייב לכן לא משנה מה - הוא יהרוס את קייב, השאלה רק כמה אנשים יהרגו בדרך ואותו זה לא ממש מעניין הוא יקריב גם עשרות אלפי חיילים בשביל זה
  • 1.
    מספיק לקשקש-המצב גרוע-מלחמה ואינפלציה של נגמרת (ל"ת)
    יוסי 08/03/2022 09:29
    הגב לתגובה זו
  • קיסוס 08/03/2022 13:28
    הגב לתגובה זו
    המלחמה והאינפלציה..יש עוד אלפי פרמטרים שהם שחורים משחור..
פיטר לינץ
צילום: PAT greenhouse - GLOBE STAFF
דבר הגורו

פיטר לינץ' - "המניות הטובות ביותר לקנות הן אלה שאף אחד לא שמע עליהן עדיין"

ב-1977, בגיל 33, לינץ' קיבל את ניהול קרן מג'לן של פידליטי, שהיתה אז קרן קטנה יחסית עם 18 מיליון דולר בלבד. במשך 13 השנים הבאות הוא הפך אותה לקרן הגדולה בעולם, עם 14 מיליארד דולר מנוהלים. לדבריו, "הדבר החשוב ביותר הוא לא כמה אתה צודק אלא כמה אתה מרוויח כשאתה צודק"

עמית בר |

הוא נולד ב-19 בינואר 1944 בניוטון שבמסצ'וסטס. פיטר לינץ' גדל במשפחה אירית-אמריקאית ממעמד הביניים. אביו, תומאס לינץ', היה פרופסור למתמטיקה בבוסטון קולג' ונפטר מסרטן כשפיטר היה רק בן 10. המוות המוקדם של האב אילץ את המשפחה להתמודד עם קשיים כלכליים, ופיטר החל לעבוד כנער סבל במועדון גולף יוקרתי כדי לעזור בפרנסת המשפחה. דווקא שם, במועדון הגולף, הוא נחשף לראשונה לעולם ההשקעות דרך שיחות ששמע בין אנשי עסקים עשירים.

לינץ' למד היסטוריה בבוסטון קולג' ואחר כך עשה MBA בוורטון. הוא שירת שנתיים בצבא כקצין ארטילריה בקוריאה ובווייטנאם. ב-1966, בזמן שעדיין היה סטודנט, הוא התמחה בפידליטי כאנליסט קיץ. המנהלים בחברה התרשמו ממנו והציעו לו משרה קבועה אחרי הצבא. הוא התחיל כאנליסט מתכות וכימיקלים, ובהדרגה התקדם בחברה.

במהלך לימודיו, לינץ' השקיע את כל חסכונותיו, בסכום כולל של 1,000 דולר, במניית חברת תעופה בשם קטנה. המניה עלתה מ-7 דולרים ל-33 דולר בתוך שנה וחצי בזכות מלחמת וייטנאם שהגבירה את הביקוש להובלת מטענים צבאיים. הרווח הזה מימן את כל לימודי התואר השני שלו. באופן  אירוני, הוא הרוויח מהמלחמה שבה נלחם מאוחר יותר כחייל.

ב-1977, בגיל 33, לינץ' קיבל את ניהול קרן מג'לן של פידליטי, שהיתה אז קרן קטנה יחסית עם 18 מיליון דולר בלבד. במשך 13 השנים הבאות הוא הפך אותה לקרן הגדולה בעולם, עם 14 מיליארד דולר מנוהלים. התשואה השנתית הממוצעת שלו היתה 29.2% - כמעט כפול מהתשואה של מדד S&P 500. מי שהשקיע 1,000 דולר בקרן ביום שלינץ' קיבל אותה היה מחזיק 28 אלף דולר ביום שבו פרש.

החיים האישיים שלו סבלו מההצלחה המקצועית. לינץ' עבד 90-80 שעות בשבוע, ביקר במאות חברות בשנה וקרא אינספור דו"חות. אשתו קרולין, שעמה התחתן ב-1968 ויש להם שלוש בנות, כמעט שלא ראתה אותו. ב-1990, בשיא הצלחתו ובגיל 46 בלבד, הוא הודיע על פרישה. הסיבה הרשמית היתה רצון לבלות יותר זמן עם המשפחה, אבל היו גם שמועות על בעיות בריאות מהלחץ הכבד. "כשהילדים שלי היו קטנות, פספסתי יותר מדי רגעים חשובים. לא רציתי לפספס את שנות הנעורים שלהן", הוא אמר.

טראמפ מחייךטראמפ מחייך

טראמפ: תפסיקו לדווח רבעונית

בפוסט שפרסם ב-Truth Social, קורא נשיא ארה״ב לבטל את חובת הדיווח הרבעוני של חברות ציבוריות ולהסתפק בדיווח חצי-שנתי; לטענתו, בכפוף לאישור ה-SEC, שינוי כזה יציב את החברות האמריקאיות בעמדה תחרותית יותר מול סין, יחסוך כסף ויאפשר למנהלים להתמקד בניהול במקום ביעדים קצרי טווח

רן קידר |
נושאים בכתבה טראמפ SEC

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הצהיר כי יש לבטל את חובת הדיווח הרבעוני של חברות ציבוריות בארה"ב ולהסתפק בדיווח פעמיים בשנה. בפוסט שפרסם ברשת החברתית שלו, Truth Social, הסביר טראמפ כי השינוי, בכפוף לאישור רשות ניירות הערך האמריקאית (SEC), עשוי לחסוך עלויות לחברות, להפחית את העומס הרגולטורי ולאפשר להנהלות להתמקד בניהול אסטרטגי של עסקיהן במקום במרדף אחר עמידה ביעדים קצרי טווח. 

טראמפ השווה בין המודל האמריקאי, הנשען על דיווחים רבעוניים (טפסי 10-Q) ועל דוח שנתי מלא (10-K), לבין סין, שלדבריו מתכננת את מהלכיה העסקיים לטווחים של 50-100 שנה. "לא טוב שחברות אמריקאיות נאלצות לרדוף אחרי מספרים רבעוניים במקום לחשוב לטווח ארוך," כתב. הוא ציין כי מעבר לדיווח חצי-שנתי יעניק לחברות גמישות, יפחית את ההוצאות הניהוליות ויאפשר להן לתכנן לטווח רחב יותר.


כיום, חובת הדיווח הרבעוני נועדה להבטיח שקיפות לציבור המשקיעים, לספק מידע פיננסי עדכני ושוויוני, ולחזק את אמון השוק. ה-SEC מבהירה כי הדיווחים התכופים נועדו ליצור "מגרש משחקים שוויוני" בין משקיעים פנימיים לחיצוניים. עם זאת, טראמפ הדגיש כי הניסיון הבינלאומי מצביע על כך שניתן לוותר על החובה, היות ובאיחוד האירופי ובבריטניה כבר בוטלה חובת הדיווח הרבעוני, וחברות נדרשות להציג דו"חות חצי-שנתיים ושנתיים בלבד, במטרה לעודד תכנון ארוך טווח. 

המהלך של טראמפ עשוי להשפיע דרמטית על מבנה שוק ההון האמריקאי: מצד אחד, הוא עשוי להקל על חברות ולהקטין את הלחץ התקשורתי והפיננסי סביב כל רבעון; מצד שני, הוא עלול לפגוע בשקיפות ובזרימת המידע למשקיעים ולגרום לחשש מפני עלייה בפערי מידע ובסיכון למשקיעים הקטנים. מומחים מדגישים כי בעוד שחברות גדולות יכולות לנהל תקשורת ישירה עם שוק ההון גם ללא דיווח רבעוני, עבור חברות קטנות ובינוניות שקיפות שוטפת היא קריטית למשיכת הון ואמון משקיעים. הצעת טראמפ מגיעה על רקע העובדה שהוא עצמו מחזיק בשליטה ברשת Truth Social, שהפכה לחברה ציבורית ב-2024 באמצעות מיזוג עם SPAC. בכך עולה השאלה האם ליוזמה יש גם אינטרסים עסקיים ישירים, לצד הרצון המוצהר לשנות את כללי המשחק בוול סטריט.