ג'נרל מוטורוס
צילום: ג'נרל מוטורוס

ג'נרל מוטורס מעלה תחזיות; המניה קופצת ב-6%

החברה תגדיל את הייצור של טנדרים כבדים שרווחיים מאוד לחברה בכ-1,000 משאיות בחודש ובנוסף תגדיל את התפוקה של טנדרים בינוניים; הצפי לגידול הכנסות של 1.5-2 מיליארד דולר ברבעון השני
צחי אפרתי |
נושאים בכתבה ג'נרל מוטורס

תעשיית הרכב נפגעה קשות מהמחסור העולמי במוליכים למחצה, כתוצאה מהתגברות הביקושים למחשבים אישיים ואלקטרוניקה צרכנית במהלך משבר הקורונה. אבל  GENERAL MOTORS נפגעה פחות קשה מאשר רבים ממתחרותיה – החברה דיווחה שתגביר את התפוקה בשני מפעלים למשאיות ותכה את תחזיות הרווח במחצית הראשונה. בתגובה המנייה קופצת ב-6%.

 

עוד ציינה החברה כי היא תגדיל את הייצור של טנדרים כבדים שרווחיים מאוד לחברה בכ-1,000 משאיות בחודש. הקרדיט לגידול נובע מיעילות בקו הייצור. בנוסף החברה תגדיל את התפוקה של טנדרים בינוניים בעקבות יכולתה של ג'נרל מוטורס להבטיח אספקה ​​נוספת של שבבים. ג'נרל מוטורס בנתה טנדרים ללא השבבים והחזיקה אותם במפעל; משאיות אלה יושלמו, ייבדקו וימסרו במהלך השבועות הקרובים. הצפי של החברה שמשאיות אלה יספקו ככל הנראה הכנסות נוספות של 1.5-2 מיליארד דולר ברבעון השני.

החברה דיווחה כי מספר קטן יותר של כלי רכב שהוחזקו במפעלים אחרים הממתינים לשבבים יושלמו וימסרו במהלך חודשים יוני-יולי. בנוסף תבוטל ההשבתה המסורתית של חופשת הקיץ במפעלי ההרכבה לדגמים המבוקשים, ואלו יעבדו במשמרות בכדי להחזיר את המלאי הדליל בשווקים.

עם זאת, דווח כי הייצור במפעלים אחרים בצפון אמריקה, אסיה ודרום אמריקה יופחת עד יוני ויולי בגלל המחסור העולמי במוליכים למחצה לרכב. במהלך המחצית השנייה החברה מצפה כי אספקת מוליכים למחצה תתאושש, מה שיאפשר ייצור מוגבר ומשלוחי רכב. ג'נרל מוטורס ומתחרותיה הגדולות, כולל פורד וסטלנטיס, קיזזו חלק מאובדן עלויות הייצור על ידי העלאת מחירים.

 

מדוע GM מצפה להכות את התחזיות של המחצית הראשונה?

החברה דיווחה כי מאמציה לתעדף ייצור כלי רכב בעלי רווחיות גבוה יותר על רקע המחסור בשבבים, מאמציהם של צוותי ההנדסה לנצל בצורה הטובה ביותר את השבבים שהיו ברשותה, ובנוסף החברה קיבלה משלוח של שבבים מוקדם מהצפוי. כתוצאה מכך מעריכים בג'נרל מוטורס כי תוצאות המחצית הראשונה יהיו טובות משמעותית מהתחזיות הקודמות.

GM דיווחה בחודש שעבר כי היא צפויה לספק מחצית ראשונה "חזקה", עם רווחים מתואמים לפני מימון ומס של כ-5.5 מיליארד דולר. במשך השנה כולה, החברה העריכה כי היא הרווח הצפוי נע בין  10-11 מיליארד דולר, עם רווח מתואם למניה של 4.5-5.25 דולר למניה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.