הקטר לא עוצר: הכלכלה הסינית צמחה ב-2.3% ב-2020, אבל...
זה נכון שסין נכנסת עכשיו לסבב סגרים נוסף בשל התפשטות מחודשת של נגיף הקורונה בכמה מחוזות, אבל בכל הקשור לצמיחה, סין משאירה לעולם אבק. בעוד מרבית מדינות העולם מדברות על צמיחה שלילית שנעה בין 5% ל-10%, ברבעון האחרון של 2020 התמ"ג הסיני צמח בשיעור של 6.5%. ב-2020 כולה צמחה הכלכלה הסינית ב-2.3%. לא פחות ממדהים.
אם ניזכר איך החלה השנה הזו אז המספרים בכלל מדהימים. בסוף 2019 נגיף הקורונה החל מתפשט בשטחה של סין במחוז ווהאן. לאחר שהסינים התעלמו מאזהרות הרופאים, הם הבינו עם מה יש להם עסק ובינואר השנה פשוט סגרו למעלה מחצי מדינה בניסיון למגר את התפשטות הנגיף.
זה יצר את השבר הכי גדול בהיסטוריה המודרנית של שרשרת האספקה העולמית. הצמיחה ברבעון אגב עמדה על מינוס 6.8%. אבל אחרי ההלם הראשוני, ברבעון השני הכלכלה חזרה לצמוח, בתמיכת המערך היצרני במדינה.
המספרים המצוינים האלה הכו גם את תחזיות האנליסטים, שצפו שהכלכלה תצמח בקצת למעלה מ-2%. בסקר אנליסטים של רויטרס, הקונצנזוס סבר שהתמ"ג הסיני ברבעון הרביעי יעמוד על 6.1% בלבד. יתר על כן, אנליסטים בשוק צופים שהצמיחה תעלה ב-12% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, בבנק ההולנדי ING, העריכו כי הכלכלה הסינית תצמח ב-7%, למרות שהקונצנזוס סבור שהכלכלה הסינית תצמח ב-8.4% ב-2021.
- עלייה של 30% מתחילת השנה - השוק הסיני עקף את וול סטריט
- כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל כמובן שיש אבל. מדדי ה-PMI – המדדים שעוקבים אחרי מנהלי רכש, כש-50 נקודות ומעלה מראה על התרחבות כלכלית ופחות מכך מראה על התכווצות כלכלית – של החודש האחרון מקרטעים, כשהמדד שעוקב אחרי עסקים קטנים ירד מתחת ל-50 נקודות בדצמבר. אבל זה לא הדבר היחיד.
כמו שכתבנו, סין נכנסת לסבב סגרים חדש, שנכון לכרגע אמנם לא נראים חמורים כמו אלה שראינו בתחילת 2020, אבל עדיין, לא באמת יודעים איך ובכמה הם ישפיעו על הכלכלה שם. שלישית, ההוצאות של הצרכנים הפרטיים ירדה. למרות שהממשל הסיני דוחף לצמיחה המבוססת על צרכנות פנים, מכירות הקמעונאים ירדו ב-3.9% ב-2020 ביחס ל-2019. כמו כן, אשתקד הצכרנות הפרטית עמדה על 54.3% מהתמ"ג לעומת 57.8% מהתמ"ג ב-2019.
זה מעיד על כך שהצרכנים בסין לא אופטימיים כמו המספרים שהממשלה מנסה לשדר. ידתר על כן, רק בחודש שעבר הזריקה הממשלה הסינית 20 מיליארד דולר כדי למנוע מחנק בשוק האג"ח הסיני וגם הוסיפה סובסידיות לעסקים קטנים.
- האנבידיה של עולם הביוטי - ספורה: מנגנון חדשנות, צמיחה גלובלית ושותפויות
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "אנבידיה נסחרת במכפיל שפל היסטורי" בנק אוף אמריקה ממליץ לנצל...
- 3.סין משאירה לעולם אבק ......בשקרים. פחחח (ל"ת)לא מאמין להם בשיט 18/01/2021 14:20הגב לתגובה זו
- 2.אנונימי 18/01/2021 14:14הגב לתגובה זוהכתבות לא עולות
- 1.ברור 18/01/2021 14:13הגב לתגובה זוהמחלה שהנדסו ע"מ להשתלט על העולם כלכלית.הרי זה ברור לכולם ממזמן...
מניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPTהמניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום יותר מפי 50
החברה שנכנסה לוול סטריט לתוך שלד, פועלת בתחום סימון וזיהוי חומרים, ומציעה טכנולוגיה שמאפשרת לעקוב אחר מוצרים לאורך שרשרת האספקה באמצעות סמנים כימיים המשולבים בחומר עצמו. הסמנים שומרים על תכונותיהם גם לאחר עיבוד, התכה או מיחזור, ומאפשרים לזהות את מקור החומר גם בשלבים מתקדמים של תעשייה. למרות שהחברה פעלה במספר ענפים והציגה יכולות טכנולוגיות ייחודיות, היא התקשתה במשך שנים לבסס לעצמה מעמד יציב בשוק ההון. מה שהדליק את המשקיעים בתקופה האחרונה היה סדרת הודעות שהחברה פרסמה. בכנס בדובאי חשפה SMX יכולות זיהוי של זהב וכסף לאחר התכה, יכולת שלטענתה קיבלה הכרה מגוף רגולטורי מקומי. לאחר מכן פרסמה החברה דוחות נוספים שהציגו התקדמות במימוש הטכנולוגיה בתחומים נוספים.
בנוסף וכנראה הסיבה העיקרית לזינוק, החברה הציגה לאחרונה גם הסכם מימון משמעותי עם קרן Target Capital 1 בהיקף של כ־110 מיליון דולר. ההסכם כולל שטר המרה ויכולת למשוך אשראי נוסף, ללא מגבלות משמעותיות. מבחינת השוק, מדובר באיתות של תמיכה מצד גוף מוסדי, אך גם במהלך שמדגיש את הצורך של החברה בהון נוסף כדי להמשיך לפעול בקצב הנוכחי. השילוב בין גיוס ההון, ההכרה הטכנולוגית והחשיפה בתקשורת יצר תמהיל שמוכר היטב בשוק האמריקאי: ציפייה שעסק קטן יחסית יצליח לפרוץ לתחומים גדולים. תנאי כזה מייצר לעיתים הזדמנויות אמיתיות, אך גם פותח פתח לתנועות חדות שמנותקות מהמצב העסקי בפועל.
ההיסטוריה של SMX בשוק ההון מורכבת. החברה הונפקה באוסטרליה לפני שש שנים, ולאחר מכן ביצעה מיזוג SPAC לפי שווי של כ־200 מיליון דולר. אף על פי שהחברה התחילה פעילות מסחרית רק בשנים האחרונות, הדוחות הכספיים מצביעים על הפסדים משמעותיים. במחצית הראשונה של השנה הפסדיה המצטברים הגיעו ליותר מ־100 מיליון דולר, והיא טרם הציגה הכנסות משמעותיות. בעלי המניות המרכזיים בחברה השתנו גם הם. קיבוצים שהחזיקו מניות בתקופת המיזוג כבר אינם חלק מהתמונה. כיום, שני בעלי העניין העיקריים הם המנכ"ל חגי אלון והיו"ר אופיר שטרנברג, כל אחד עם החזקה של כ־6%.
האתגר הכפול
מצד אחד הטכנולוגיה של SMX מציעה מענה לסוגיות שהעסיקו תעשיות שונות במשך זמן רב, מזיהוי מתכות יקרות לאחר עיבוד ועד שיפור האמינות של נתונים בתחום הרגולציה הסביבתית. מצד שני, הפיכת יכולת טכנולוגית למקור הכנסה עקבי דורשת תהליך ארוך: בניית מערך מסחרי, חדירה לשווקים שמרניים יחסית ועמידה בתקנים רגולטוריים מחייבים. הפער הזה עדיין לא נסגר, והוא נמצא במרכז הדיון סביב פוטנציאל הצמיחה של החברה.
חנות ספורה בדוחא שבקטאר, מתוך האתר הרשמיהאנבידיה של עולם הביוטי - ספורה: מנגנון חדשנות, צמיחה גלובלית ושותפויות
עם הכנסות שנתיות במיליארדים, עוד ועוד חנויות שנפתחו בכל העולם, חוויית קניה שכוללת AI, ספורה צומחת בעקביות כשחקן המוביל בתעשיית הביוטי העולמית
ספורה (Sephora), ענקית הקמעונאות ממשיכה לצמוח גם השנה, בתקופה של אי וודאות כלכלית. ב-2025, דו"ח הרבעון השלישי של LVMH מציין הכנסות כוללות של 58.1 מיליארד אירו בתשעת החודשים הראשונים, עם עלייה אורגנית של 1%, כאשר חטיבת הסחר הסלקטיבי, הכוללת את ספורה, רשמה צמיחה של 7%.
רשת הקמעונאות לקוסמטיקה שהוקמה ב-1970 על ידי דומיניק מנדל בצרפת, החלה כחנות יחידה בפריז והתרחבה למותג גלובלי וכיום נמצאת תחת בעלות LVMH מאז 1997. הרכישה על ידי LVMH, שהייתה תמורת 262 מיליון אירו, אפשרה הרחבה מהירה, כולל כניסה לארה"ב ב-1998 עם רכישת 29 חנויות מ-Helene Curtis. עד שנת 2000, הרשת הגיעה ל-300 חנויות בארה"ב וכיום היא מפעילה 3,400 חנויות ב-35 מדינות, כולל 1,200 בארה"ב, 500 באירופה ו-300 באסיה. המודל העסקי מבוסס על גישה פתוחה למוצרים, ללא דלפקים סגורים, מה שמאפשר התנסות ישירה ומגביר מכירות ב-25% בהשוואה למודלים מסורתיים.
ספורה עצמה השיגה צמיחה כפולה משיעור השוק, עם עלייה בהכנסות ובשולי רווח, למרות ירידה של 3% במכירות בארה"ב ברבעון הראשון עקב בסיס השוואה גבוה. בחצי השנה הראשונה, חטיבת הבשמים והקוסמטיקה של LVMH נשארה יציבה, הודות למכירות בצפון ודרום אמריקה, אירופה והמזרח התיכון, כאשר הכנסות החטיבה הגיעו ל-39.8 מיליארד אירו. ההשקה של מותג Rhode של היילי ביבר באוקטובר 2025 הניבה מכירות שבועיות שיא של 4.7 מיליון דולר בצפון אמריקה, והשקת MAC Cosmetics בארה"ב בתחילת 2026 תכפיל את נוכחות המותג ב-500 חנויות פיזיות ובאתר. חטיבת הביוטי של LVMH גם רשמה צמיחה אורגנית של 2%, עם דגש על שוק אסיה, שם מכירות ספורה גדלו ב-5%.
גם בעידן האון ליין ספורה ממשיכה לפתוח חנויות
ספורה
חווה גם התרחבות בהיקף החנויות שלה. בעוד רשתות רבות רק סוגרות חנויות בעידן הקניות המקוונות, עם דגש על אמריקה הלטינית: 10 חנויות חדשות במקסיקו וברזיל ב-2025. בבריטניה, שם פועלות 10 חנויות כיום עם תוספת של 2 עד סוף השנה כאשר מוצב יעד של 20 עד 2026. בצפון אמריקה,
ספורה משקיעה 500 מיליון דולר בשדרוג 700 חנויות ב-5 השנים הקרובות, כולל שילוב טכנולוגיה כמו מסכי מגע ומערכות לאבחון סוג עור שיתאימו לכל לקוחה את המוצרים המתאימים לסוג העור הספציפי שלה.
בסין, הרשת מחזקת נוכחות עם 100 חנויות, ומשלבת מוצרים מקומיים כמו סרומים
קוריאניים, שמהווים כ-15% מהמכירות באסיה. באירופה, ספורה מתרחבת בגרמניה עם 5 חנויות חדשות ב-2025, ובצרפת, ארץ המוצא, היא מפעילה 300 חנויות עם מכירות של כ-2 מיליארד אירו בשנה. בשוק המפרץ הפרסי, ספורה הרחיבה שותפות עם e.l.f. Beauty בנובמבר 2025, מה שמאפשר כניסה
למדינות כמו סעודיה ואיחוד האמירויות, עם צפי למכירות של 50 מיליון דולר בשנה ראשונה. שותפות עם Kohl's בארה"ב תרמה לצמיחה של 5.4% בקטגוריית אקססוריז ברבעון השלישי, כאשר ספורה תופסת 25% משטחי החנויות של Kohl's ב-2025.
- רד סטאר משיקה אתר חדש: המהפכה הדיגיטלית בעולם הקוסמטיקה מגיעה לישראל
- לימודי קוסמטיקה: הדרך המהירה להפוך לאשת עסקים מצליחה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

