סין
צילום: unsplash

הקטר לא עוצר: הכלכלה הסינית צמחה ב-2.3% ב-2020, אבל...

בעוד מרבית העולם התכווץ כלכלית, הנתונים של סין מרשימים במיוחד עם צמיחה ברבעון האחרון של 6.5%. אבל הצרכן הסיני, שאמור להיות המנוע של הכלכלה שם, מקרטע
ארז ליבנה | (3)

זה נכון שסין נכנסת עכשיו לסבב סגרים נוסף בשל התפשטות מחודשת של נגיף הקורונה בכמה מחוזות, אבל בכל הקשור לצמיחה, סין משאירה לעולם אבק. בעוד מרבית מדינות העולם מדברות על צמיחה שלילית שנעה בין 5% ל-10%, ברבעון האחרון של 2020 התמ"ג הסיני צמח בשיעור של 6.5%. ב-2020 כולה צמחה הכלכלה הסינית ב-2.3%. לא פחות ממדהים.

 

אם ניזכר איך החלה השנה הזו אז המספרים בכלל מדהימים. בסוף 2019 נגיף הקורונה החל מתפשט בשטחה של סין במחוז ווהאן. לאחר שהסינים התעלמו מאזהרות הרופאים, הם הבינו עם מה יש להם עסק ובינואר השנה פשוט סגרו למעלה מחצי מדינה בניסיון למגר את התפשטות הנגיף.

זה יצר את השבר הכי גדול בהיסטוריה המודרנית של שרשרת האספקה העולמית. הצמיחה ברבעון אגב עמדה על מינוס 6.8%. אבל אחרי ההלם הראשוני, ברבעון השני הכלכלה חזרה לצמוח, בתמיכת המערך היצרני במדינה.

 

המספרים המצוינים האלה הכו גם את תחזיות האנליסטים, שצפו שהכלכלה תצמח בקצת למעלה מ-2%. בסקר אנליסטים של רויטרס, הקונצנזוס סבר שהתמ"ג הסיני ברבעון הרביעי יעמוד על 6.1% בלבד. יתר על כן, אנליסטים בשוק צופים שהצמיחה תעלה ב-12% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, בבנק ההולנדי ING, העריכו כי הכלכלה הסינית תצמח ב-7%, למרות שהקונצנזוס סבור שהכלכלה הסינית תצמח ב-8.4% ב-2021.

 

אבל כמובן שיש אבל. מדדי ה-PMI – המדדים שעוקבים אחרי מנהלי רכש, כש-50 נקודות ומעלה מראה על התרחבות כלכלית ופחות מכך מראה על התכווצות כלכלית – של החודש האחרון מקרטעים, כשהמדד שעוקב אחרי עסקים קטנים ירד מתחת ל-50 נקודות בדצמבר. אבל זה לא הדבר היחיד.

 

כמו שכתבנו, סין נכנסת לסבב סגרים חדש, שנכון לכרגע אמנם לא נראים חמורים כמו אלה שראינו בתחילת 2020, אבל עדיין, לא באמת יודעים איך ובכמה הם ישפיעו על הכלכלה שם. שלישית, ההוצאות של הצרכנים הפרטיים ירדה. למרות שהממשל הסיני דוחף לצמיחה המבוססת על צרכנות פנים, מכירות הקמעונאים ירדו ב-3.9% ב-2020 ביחס ל-2019. כמו כן, אשתקד הצכרנות הפרטית עמדה על 54.3% מהתמ"ג לעומת 57.8% מהתמ"ג ב-2019.

 

זה מעיד על כך שהצרכנים בסין לא אופטימיים כמו המספרים שהממשלה מנסה לשדר. ידתר על כן, רק בחודש שעבר הזריקה הממשלה הסינית 20 מיליארד דולר כדי למנוע מחנק בשוק האג"ח הסיני וגם הוסיפה סובסידיות לעסקים קטנים.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    סין משאירה לעולם אבק ......בשקרים. פחחח (ל"ת)
    לא מאמין להם בשיט 18/01/2021 14:20
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אנונימי 18/01/2021 14:14
    הגב לתגובה זו
    הכתבות לא עולות
  • 1.
    ברור 18/01/2021 14:13
    הגב לתגובה זו
    המחלה שהנדסו ע"מ להשתלט על העולם כלכלית.הרי זה ברור לכולם ממזמן...
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)

החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי

החוזה על הנאסד"ק מוביל את העליות; אחרי 40 יום של השבתה, מתגבש פתרון; מה זה בכלל השבתת הממשל בארה"ב ומדוע היא מתרחשת? 

מנדי הניג |
נושאים בכתבה דונלד טראמפ

החוזים עולים עם תקווה לסיום השבתת הממשל - הסנאט שוקל הצעת מימון זמני לפעילות הממשל. 

שוקי ההון פותחים את השבוע באופטימיות זהירה, כשברקע יוזמה חדשה לסיום ההשבתה הפדרלית שנמשכת כבר 40 ימים ומונעת פרסום נתונים כלכליים חשובים. חוזי דאו ג'ונס עולים ב-0.6%, החוזים על S&P 500 מתחזקים ב-0.7% והחוזים על הנאסד"ק עולים ב-1.2%.

ההצעה שנידונה בסנאט כוללת מימון זמני עד ינואר, לצד שלוש הצעות תקציב נפרדות למימון בנייה צבאית, ענייני ותיקי צבא, פעילות הקונגרס, מינהל המזון והתרופות (FDA) ומשרד החקלאות. ייתכן שבמידה ותאושר, חברי בית הנבחרים, שנמצאים בפגרה עד 16 בנובמבר, יידרשו לחזור מוקדם כדי להצביע.

מהי השבתת ממשל, ולמה זה קורה?

השבתת ממשל (Government Shutdown) מתרחשת כאשר הקונגרס האמריקאי לא מצליח לאשר את תקציב המדינה או חוקי ההוצאה הנדרשים להפעלת סוכנויות הממשל. ברגע שאין אישור למימון, סוכנויות רבות מושבתות באופן חלקי או מלא עד להשגת הסכמה. עובדים פדרליים נשלחים לחופשה כפויה ללא שכר, תוכניות ממשלתיות מתעכבות, ובין היתר מוקפאים גם פרסומי נתוני מאקרו חשובים.

השבתות כאלה הן לא נדירות בפוליטיקה האמריקאית, והן לרוב נובעות ממחלוקות פוליטיות חריפות בין המפלגות, בעיקר סביב סוגיות תקציביות, מדיניות רווחה, הגירה, חינוך ובריאות. במקרים רבים הן משמשות כלי לחץ פוליטי, שבו צד אחד מסרב לאשר את התקציב אלא אם יתקבלו תנאיו בנושאים שנויים במחלוקת.

במקרה הנוכחי, השבתת הממשל נמשכת כבר 40 ימים, אחת הארוכות ביותר בעשור האחרון. מדובר בהשלכה ישירה של כישלון בהעברת הצעת התקציב הפדרלי, מה שהביא להשבתת שירותים לא חיוניים. מלבד הפגיעה הישירה בעובדי המדינה, יש גם השפעות עקיפות על שוקי ההון, מאחר שנתונים כלכליים לא מתפרסמים והשקעות מתעכבות.