חניון חנייה רכב
צילום: Istock

המתחרה של טסלה: NIO מזנקת ב-41% לאחר הדו"חות

לאחר התרסקות של יותר מ-80% מתחילת השנה, יצרנית הרכבים הסינית מצליחה להפתיע בדו"חות עם עלייה שנתית של 22% בהכנסות והפסד קטן מהצפוי
עמית נעם טל | (1)
נושאים בכתבה טסלה סין רכב

לאחר שהשלימה צניחה של יותר מ-80% מוקדם יותר השנה, מניית יצרנית הרכבים הסינית NIO (סימול:NIO) מתאוששת מאז תחילת ספטמבר האחרון ומזנקת כעת ביותר מ-41% ברקע לפרסום הדו"חות לרבעון האחרון. 

המכירות של NIO הסתכמו ברבעון האחרון ברמה של 31.7 מיליארד יואן, עלייה של 22.5% ביחס לרבעון הקודם ועלייה של 21.5% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. בסה"כ, הסתכמו הכנסות החברה ב-1.83 מיליארד יואן, עלייה של 21.8% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. בשוק ציפו להכנסות של 1.7 מיליארד דולר. 

החברה מסרה ברבעון האחרום כ-4,799 רכבים חדשים, לעומת מסירות של 3,553 רכבים בתקופה המקבילה אשתקד.

בשורה התחתונה, החברה רושמת הפסד נקי של 2.52 מיליארד יואן (352 מיליון דולר) או 0.35 דולר למניה, נתון המשקף ירידה של 73.8% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. ההפסד המתואם עמד על 2.38 דולר למניה נמוך מהצפי המוקדם שעמד על הפסד מתואם של 2.43 דולר למניה. 

הדו"חות של NIO מגיעים לאחר שנה מאתגרת במיוחד בשוק הרכב הסיני, שנחשב בשוק מפתח עבור חברות רבות. ע"פ הדיווחים מוקדם יותר החודש (לכתבה המלאה) מכירות הרכבים החדשים בסין ירדו בשנה האחרונה ברמה של 8%-9%. נציין כי מדובר בירידה השנתית החדה ביותר אי פעם במדינה הקמונוסיטית. מכירות הרכבים השלימו 17 חודשים רצופים של ירידות במכירות במהלך חודש נובמבר, כאשר סך המכוניות שנמכרו עמד על 23.11 מיליון. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    סין לא קומוניסטית היום? (ל"ת)
    לילי 06/01/2020 07:54
    הגב לתגובה זו
ביונד מיט
צילום: BEYOND MEAT

מ-240 לפחות מדולר - הקריסה של ביונדמיט

ביונד מיט הייתה סמל לעתיד של תעשיית המזון, מאז ההייפ הראשוני אחרי ההנפקה איבדה את מרבית השווי ונאבקת לשרוד, כשהמניה קורסת מתחת לדולר והחברה מנסה להימנע מפשיטת רגל ברקע החובות הגבוהים

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה ביונד מיט קריסה

לפני שש שנים, ביונד מיט Beyond Meat -22.4%  הייתה סמל למהפכה. חברה שהבטיחה לשנות את הדרך שבה העולם צורך חלבון, לא עוד בשר מן החי, אלא תחליפים צמחיים שאפשרו לשלב בין טעם, בריאות וסביבה. המשקיעים התאהבו, הכותרות היללו, והמניה טסה. באותה תקופה זה נראה כמו העתיד של תעשיית המזון. אבל העתיד הזה לא התממש. בשנים האחרונות הביקוש לבשר צמחי דעך, המתחרים התחזקו, והחברה מעולם לא הצליחה להראות רווח שנתי אחד.

ההגעה לנאסדק

החברה הגיעה לנאסדק בתחילת מאי 2019, בתקופה חמה במיוחד עבור תחום הפוד-טק, במה שהפך לאחת ההנפקות הזכורות של בתחום. החברה גייסה כ-240 מיליון דולר לפי מחיר של 25 דולר למניה, ששיקף לה שווי שוק של כ-1.5 מיליארד דולר. ההתלהבות סביב ה"בשר הצמחי", הפכה את יום המסחר הראשון לחגיגה של ממש, כאשר המניה פתחה בעלייה חדה, וסגרה את היום הראשון ברמה של 65.75 דולר, קפיצה של כ-163%. 

תוך פחות מחודשיים המשיכה המניה לטפס והגיעה לשיא של קרוב ל-240 דולר בסוף יולי 2019, מה שהקפיץ את שווי השוק של ביונד מיט לכ-15 מיליארד דולר.

המציאות לא עמדה בציפיות


מאחורי ההייפ הגדול, החברה פשוט לא סיפקה את הסחורה. למרות היתרון הראשוני של ביונד מיט כחברת הבשר הצמחי הציבורית הראשונה, החברה מעולם לא הצליחה להציג רווח שנתי אחד. בשנים האחרונות קצב הצמיחה שלה נעצר, והירידה במכירות הפכה למגמה קבועה. הכנסות החברה ירדו בשיעור שנתי ממוצע של כ-8% בשנתיים האחרונות, וברבעון האחרון נרשמה צניחה של כמעט 20% לעומת השנה שעברה, בעיקר כתוצאה מירידה של כ-19% בנפח המוצרים שנמכרו.

במקום להתרחב, החברה החלה להתכווץ. אחרי שיתוף הפעולה עם רשתות מזון מהיר והציפיות למכירות המוניות, הציבור התעייף מהמוצר, קטגוריית הבשר הצמחי כולה נחלשה, ויריבות כמו טייסון פודס ואימפוסיבל פודס תפסו נתח שוק גדל. אפילו הצרכנים המודעים לבריאות ולאקלים לא הצליחו להציל את המגמה. אבל האכזבה הגדולה ביותר נרשמה בשורה התחתונה. החברה שורפת מזומנים בקצב מהיר, עם הפסד של כ-92 מיליון דולר בשנה הנוכחית לעומת כ-110 מיליון בשנה הקודמת, והמאזן שלה נחלש משמעותית.