זהב
צילום: Istock

מה אפשר ללמוד מפוזיציות השורט בזהב?

עם ירידות של 8% בחודשיים האחרונים וצלילה של 11% מתחילת השנה, הזהב עובר תקופה לא פשוטה, האם מדובר בהזדמנות קנייה או מחיר שישאר לטווח הארוך?
גיא עיני | (4)

מחיר הזהב נמצא בשפל כאשר המתכת הנחשקת יורדת 8% בחודשיים האחרונים וכמעט 11% משיאה השנה. חלק מהסיבות לכך הן התחזקות הדולר האמריקאי מול מטבעות זרים אחרים, זאת כאשר תמחור הזהב מתבצע בדולרים.

אולם המדרון שבו נמצא הזהב מהווה גם הזדמנות קנייה. כך סבור לפחות ביל ברוך, נשיא חברת בלו ליין פיוצ'רס (Blue Line Futures). ברוך מסתמך על פוזיציות השורט של הסוחר בחוזים על הזהב. הסיבה לכך טמונה בנתוני מחויבות סוחרים שמפרטים את הריבית הפתוחה על חוזים ואופציות על שוקים עתידיים.

הדיבור על מחירי הזהב שיורדים דרומה נסכו כנפיים מה שגרם לזהב להמשיך ולאבד גובה. התנודתיות הדלה בשוק לא יכולה שלא לגרום לברוך לתהות: "אם כולם יעזבו את שוק הזהב, מי יישאר למכור?"

לפי נציגות הסחורות האמריקאית, מחויבות הסוחרים  שהזרימה כסף לשוק גרמה לפוזיציות השורטס לעלות על הלונג בארבעת השבועות האחרונים, עד כמעט לשיא של פוזיציות שורטס. ברוך סבר כי לרוב המצב הפוך, הזהב ממתין בפוזיצית לונג, כלומר הכסף של ההשקעה לטווח הארוך גובר על ההשקעות הקצרות. המצב הנוכחי חזר על עצמו פעמיים בלבד בשנים האחרונות, ולאחר שהמצב הזה התרחש - הזהב רשם התאוששות מהירה.

הפעם הראשונה שבה מצב זה התרחש הייתה ביולי 2015, כאשר הזהב צנח לשפל בתוך שבועיים בלבד למחיר של 1,080 דולר לאונקיה והתאושש ב-11% לאחר מכן בתוך כחודש. הפעם השנייה שבה זה קרה היה בנובמבר של אותה שנה שהזהב שוב הגיע לשפל אבל לאחר מכן נסק  32% בסופו של המירוץ.

 

מחירי השפל והשיא של הזאת משנת 2014

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    מיקי 31/07/2018 15:25
    הגב לתגובה זו
    קשה להעריך וצריך לחשוב מהכיוון הפונדמנטלי לא רק הטכני...אולי הכיוון הפוליטי ייכנס לעסק...
  • 3.
    אזרח 31/07/2018 13:21
    הגב לתגובה זו
    המחיר תרם המשבר של 2008 ותרם הורדת הריבית היה נמוך משמעותית גם ירידה של 50% זה כלום. ככל שהריבית תעלה יותר ויותר יפסיקו לסחור בזהב ומחירו יחזור למצב ההתחלתי. (בדיוק כמו נפט סחורה ספקולטיבית שרצה כשהשוק נטול אופציות השקעה).
  • 2.
    סוחר 31/07/2018 12:59
    הגב לתגובה זו
    הבנקים המרכזיים והפ'ד רוצים רק דבר אחד וזה שהשוק יטוס למעלה ושיזרום אליו כמה שיותר כסף בלי הגבלה לפחות עד שהם יעשו עוד 2 העלאות ריבית . עד אז הם גורמים לזהב ולכסף לרדת משמעותית ומי שקונה עכשיו יכול גם פתאום למצוא את הזהב הרבה יותר זול עוד חודש - חודשיים אבל ב2-5 שנים הבאות יש סיכוי שהזהב יעלה אבל לא כמו שאנשים נוטים להגזים.
  • 1.
    ירון 31/07/2018 10:42
    הגב לתגובה זו
    הסקטור כולו לפני ריצה. זה גם מסביר מדוע השווקים ממש לקראת סיום תבנית הטופינג. להערכתי דו"ח מעולה של אחת החברות הגדולות (אפל ?) יביא לעליה יומית משמעותית של 4% לערך במדד הנאסד"ק ובכך גם יביא אותו לסיום סופי של מגמת העליות. בנקודה הזו הזהב יתחיל את הטיפוס מעלה וזה הולך להיות טיפוס ארוך ותלול.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

מחשוב קוונטי גטי תמונותמחשוב קוונטי גטי תמונות

מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים

ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחשוב קוונטי

מניות שמזנקות כמעט 2,000% בשנה בדרך כלל מספרות סיפור של הצלחה עסקית עם רווחים שמתפוצצים, מוצרים שכובשים את השוק, לקוחות שעומדים בתור. אבל מניות המחשוב הקוונטי שוברות את כל הכללים: הן טסות לשמיים למרות שהרווחים עדיין לא קיימים


ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72%  ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91%  הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.


הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה

תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.


התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.


נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.