מה אפשר ללמוד מפוזיציות השורט בזהב?
מחיר הזהב נמצא בשפל כאשר המתכת הנחשקת יורדת 8% בחודשיים האחרונים וכמעט 11% משיאה השנה. חלק מהסיבות לכך הן התחזקות הדולר האמריקאי מול מטבעות זרים אחרים, זאת כאשר תמחור הזהב מתבצע בדולרים.
אולם המדרון שבו נמצא הזהב מהווה גם הזדמנות קנייה. כך סבור לפחות ביל ברוך, נשיא חברת בלו ליין פיוצ'רס (Blue Line Futures). ברוך מסתמך על פוזיציות השורט של הסוחר בחוזים על הזהב. הסיבה לכך טמונה בנתוני מחויבות סוחרים שמפרטים את הריבית הפתוחה על חוזים ואופציות על שוקים עתידיים.
הדיבור על מחירי הזהב שיורדים דרומה נסכו כנפיים מה שגרם לזהב להמשיך ולאבד גובה. התנודתיות הדלה בשוק לא יכולה שלא לגרום לברוך לתהות: "אם כולם יעזבו את שוק הזהב, מי יישאר למכור?"
לפי נציגות הסחורות האמריקאית, מחויבות הסוחרים שהזרימה כסף לשוק גרמה לפוזיציות השורטס לעלות על הלונג בארבעת השבועות האחרונים, עד כמעט לשיא של פוזיציות שורטס. ברוך סבר כי לרוב המצב הפוך, הזהב ממתין בפוזיצית לונג, כלומר הכסף של ההשקעה לטווח הארוך גובר על ההשקעות הקצרות. המצב הנוכחי חזר על עצמו פעמיים בלבד בשנים האחרונות, ולאחר שהמצב הזה התרחש - הזהב רשם התאוששות מהירה.
- מ-AI לזהב? מחיר המתכת עשוי להכפיל את עצמו
- הזהב נופל ב-5%, הכסף צונח ב-7% - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הפעם הראשונה שבה מצב זה התרחש הייתה ביולי 2015, כאשר הזהב צנח לשפל בתוך שבועיים בלבד למחיר של 1,080 דולר לאונקיה והתאושש ב-11% לאחר מכן בתוך כחודש. הפעם השנייה שבה זה קרה היה בנובמבר של אותה שנה שהזהב שוב הגיע לשפל אבל לאחר מכן נסק 32% בסופו של המירוץ.
- 4.מיקי 31/07/2018 15:25הגב לתגובה זוקשה להעריך וצריך לחשוב מהכיוון הפונדמנטלי לא רק הטכני...אולי הכיוון הפוליטי ייכנס לעסק...
- 3.אזרח 31/07/2018 13:21הגב לתגובה זוהמחיר תרם המשבר של 2008 ותרם הורדת הריבית היה נמוך משמעותית גם ירידה של 50% זה כלום. ככל שהריבית תעלה יותר ויותר יפסיקו לסחור בזהב ומחירו יחזור למצב ההתחלתי. (בדיוק כמו נפט סחורה ספקולטיבית שרצה כשהשוק נטול אופציות השקעה).
- 2.סוחר 31/07/2018 12:59הגב לתגובה זוהבנקים המרכזיים והפ'ד רוצים רק דבר אחד וזה שהשוק יטוס למעלה ושיזרום אליו כמה שיותר כסף בלי הגבלה לפחות עד שהם יעשו עוד 2 העלאות ריבית . עד אז הם גורמים לזהב ולכסף לרדת משמעותית ומי שקונה עכשיו יכול גם פתאום למצוא את הזהב הרבה יותר זול עוד חודש - חודשיים אבל ב2-5 שנים הבאות יש סיכוי שהזהב יעלה אבל לא כמו שאנשים נוטים להגזים.
- 1.ירון 31/07/2018 10:42הגב לתגובה זוהסקטור כולו לפני ריצה. זה גם מסביר מדוע השווקים ממש לקראת סיום תבנית הטופינג. להערכתי דו"ח מעולה של אחת החברות הגדולות (אפל ?) יביא לעליה יומית משמעותית של 4% לערך במדד הנאסד"ק ובכך גם יביא אותו לסיום סופי של מגמת העליות. בנקודה הזו הזהב יתחיל את הטיפוס מעלה וזה הולך להיות טיפוס ארוך ותלול.
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותלמה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?
מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה
איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.
מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח, מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.
ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו.
ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים.
השקעה בנדל"ן באיטליה
למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.
- אקונרג'י סוגרת מימון של 58 מיליון אירו לפרויקטים סולאריים באיטליה
- אלומיי מוכרת חצי מהפורטפוליו באיטליה לכלל תמורת 210 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.
פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח
פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.
המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.
אסטרטגיה שנכשלה
הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.
סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.
- ענף הרכב-גירסת המעושרים, רכבים מעל 1 מיליון שח
- שוק היוקרה - 4,000 כלי רכב ב-500 אש"ח ומעלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.
