זהב
צילום: Istock

מה אפשר ללמוד מפוזיציות השורט בזהב?

עם ירידות של 8% בחודשיים האחרונים וצלילה של 11% מתחילת השנה, הזהב עובר תקופה לא פשוטה, האם מדובר בהזדמנות קנייה או מחיר שישאר לטווח הארוך?
גיא עיני | (4)

מחיר הזהב נמצא בשפל כאשר המתכת הנחשקת יורדת 8% בחודשיים האחרונים וכמעט 11% משיאה השנה. חלק מהסיבות לכך הן התחזקות הדולר האמריקאי מול מטבעות זרים אחרים, זאת כאשר תמחור הזהב מתבצע בדולרים.

אולם המדרון שבו נמצא הזהב מהווה גם הזדמנות קנייה. כך סבור לפחות ביל ברוך, נשיא חברת בלו ליין פיוצ'רס (Blue Line Futures). ברוך מסתמך על פוזיציות השורט של הסוחר בחוזים על הזהב. הסיבה לכך טמונה בנתוני מחויבות סוחרים שמפרטים את הריבית הפתוחה על חוזים ואופציות על שוקים עתידיים.

הדיבור על מחירי הזהב שיורדים דרומה נסכו כנפיים מה שגרם לזהב להמשיך ולאבד גובה. התנודתיות הדלה בשוק לא יכולה שלא לגרום לברוך לתהות: "אם כולם יעזבו את שוק הזהב, מי יישאר למכור?"

לפי נציגות הסחורות האמריקאית, מחויבות הסוחרים  שהזרימה כסף לשוק גרמה לפוזיציות השורטס לעלות על הלונג בארבעת השבועות האחרונים, עד כמעט לשיא של פוזיציות שורטס. ברוך סבר כי לרוב המצב הפוך, הזהב ממתין בפוזיצית לונג, כלומר הכסף של ההשקעה לטווח הארוך גובר על ההשקעות הקצרות. המצב הנוכחי חזר על עצמו פעמיים בלבד בשנים האחרונות, ולאחר שהמצב הזה התרחש - הזהב רשם התאוששות מהירה.

הפעם הראשונה שבה מצב זה התרחש הייתה ביולי 2015, כאשר הזהב צנח לשפל בתוך שבועיים בלבד למחיר של 1,080 דולר לאונקיה והתאושש ב-11% לאחר מכן בתוך כחודש. הפעם השנייה שבה זה קרה היה בנובמבר של אותה שנה שהזהב שוב הגיע לשפל אבל לאחר מכן נסק  32% בסופו של המירוץ.

 

מחירי השפל והשיא של הזאת משנת 2014

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    מיקי 31/07/2018 15:25
    הגב לתגובה זו
    קשה להעריך וצריך לחשוב מהכיוון הפונדמנטלי לא רק הטכני...אולי הכיוון הפוליטי ייכנס לעסק...
  • 3.
    אזרח 31/07/2018 13:21
    הגב לתגובה זו
    המחיר תרם המשבר של 2008 ותרם הורדת הריבית היה נמוך משמעותית גם ירידה של 50% זה כלום. ככל שהריבית תעלה יותר ויותר יפסיקו לסחור בזהב ומחירו יחזור למצב ההתחלתי. (בדיוק כמו נפט סחורה ספקולטיבית שרצה כשהשוק נטול אופציות השקעה).
  • 2.
    סוחר 31/07/2018 12:59
    הגב לתגובה זו
    הבנקים המרכזיים והפ'ד רוצים רק דבר אחד וזה שהשוק יטוס למעלה ושיזרום אליו כמה שיותר כסף בלי הגבלה לפחות עד שהם יעשו עוד 2 העלאות ריבית . עד אז הם גורמים לזהב ולכסף לרדת משמעותית ומי שקונה עכשיו יכול גם פתאום למצוא את הזהב הרבה יותר זול עוד חודש - חודשיים אבל ב2-5 שנים הבאות יש סיכוי שהזהב יעלה אבל לא כמו שאנשים נוטים להגזים.
  • 1.
    ירון 31/07/2018 10:42
    הגב לתגובה זו
    הסקטור כולו לפני ריצה. זה גם מסביר מדוע השווקים ממש לקראת סיום תבנית הטופינג. להערכתי דו"ח מעולה של אחת החברות הגדולות (אפל ?) יביא לעליה יומית משמעותית של 4% לערך במדד הנאסד"ק ובכך גם יביא אותו לסיום סופי של מגמת העליות. בנקודה הזו הזהב יתחיל את הטיפוס מעלה וזה הולך להיות טיפוס ארוך ותלול.
אבישי אברהמי וויקס
צילום: אלן צצקין

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר

כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וויקס

מניית וויקס Wix Wix.com -3.98%  התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר. 

הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף. 

כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?



ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן
ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן - קרדיט: אלן צצקין



המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות  חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.

פורשה 911, קרדיט: יצרןפורשה 911, קרדיט: יצרן

פורשה 911 טורבו S ההיברידית: חזקה ומהירה מאי פעם; כמה היא עולה?

הביצועים, הגרסאות השונות והמחירים

ענת גלעד |
נושאים בכתבה פורשה

הדגם החדש של פורשה 911 טורבו S לשנת 2026 נראה על פניו כמו גרסה נוספת של מכונית־העל הקלאסית - אבל מתחת לפני השטח זהו השינוי המשמעותי ביותר שעבר על הסדרה בעשורים האחרונים. לראשונה, פורשה מציגה גרסה היברידית לדגם הדגל שלה, עם ביצועים עוצמתיים יותר מאי פעם.

הפורשה 911 החדשה מגיעה עם מערכת הנעה מתקדמת שמבוססת על מנוע חדש לחלוטין, תיבה אוטומטית שעוצבה מחדש, סוללה קומפקטית עם מתח עבודה של 400 וולט ושילוב ראשון מסוגו של מערכת טורבו חשמלת. כל אלה יחד הופכים את הרכב למהיר יותר, מדויק יותר, ובעיקר, צעד קדימה במאמץ לשלב בין ביצועים, רגולציה וחדשנות.

המנוע של הדגם החדש - שישה צילינדרים אופקי בנפח 3.6 ליטר - שונה לגמרי מזה של הדור הקודם: מדובר בגרסה קומפקטית יותר, עם קוטר בוכנות חדש, מערכת הזרקה מתקדמת, והסרה מוחלטת של מערכות רצועה מכאניות. הגישה המודולרית אפשרה למהנדסי פורשה לשלב מעל המנוע את מערכות ההמרה החשמליות, כולל ממיר DC/DC ואינוורטר מתקדם, בלי להגביה את קו המכסה האחורי של הרכב.

אבל הסיפור הגדול יותר הוא שילוב של טכנולוגיית T-Hybrid: מנוע חשמלי בהספק של 80 כ"ס משולב בתיבת ה־PDK האוטומטית, אשר מחובר ישירות לגל הארכובה. גם מגדשי הטורבו שונו לחלוטין: הפעם מדובר במערכות טורבו חשמליות עם מדחסי אוויר שנשלטים אלקטרונית, ללא תלות בסיבובי המנוע. התוצאה היא זמינות כוח מיידית, העלמת השהיית הטורבו ואספקת מומנט מרשימה במיוחד לאורך תחום הסל"ד.

בזכות המערכת המשולבת, ה־Turbo S מציע כעת הספק כולל של 701 כוחות סוס ומומנט מרבי של 590 ליברה־רגל. אלה מתקבלים בטווח שבין 2,300 ל-6,000 סל"ד - מה שמקנה לרכב גמישות נדירה, גם בנסיעה עירונית וגם על מסלול מירוצים.