האדום שלט באסיה: הניקיי נפל 2% מחשש ל-SHUTDOWN בארה"ב

מדד MSCI אסיה פסיפיק רשם את העלייה החודשית החדה מאז ינואר 2012, 6.9%. לקונגרס נותר יום אחד להעביר את התקציב לפני שארה"ב תיכנס לראשונה מזה 17 שנה להקפאת תקציבים
יעל גרונטמן |

יום המסחר האחרון של החודש והרבעון בבורסות של אסיה התאפיין בירידות שערים אותן הוביל המדד היפני, על רקע האפשרות הגדלה והולכת כי ממשלת ארה"ב תגיע לראשונה זה 17 שנים למצב של SHUTDOWN, (הקפאת תקציבים). זאת, לאחר שהרפובליקנים הצביעו במהלך הסופ"ש כנגד מימון תוכנית הבריאות שמוביל הנשיא אובמה. הקונגרס חייב להעביר את התקציב עד יום שלישי (מחר) על מנת שהממשל הפדרלי יצליח להימנע מהקפאה חלקית של התקציבים. החוזים בוול סטריט מאותתים על ירידות.

השוק האסיאתי הושפע גם מנתוני מאקרו מעורבים. המשקיעים ביפן גם ממתינים לסקר הטנקן ולדבריו של ראש הממשלה, שינזו אבה, מחר בעניין תוכניתו להעלאת המס על המכירות.

מדד הניקיי היפני נפל 2%, ההאנג סנג ירד 1.2%, הקוספי איבד 0.75% ומנגד עלה המדד המשולב בשנחאי ב-0.7%. מדד הבנצ'מרק, MSCI אסיה פסיפיק התממש ב-1.2% ,אך בסיכום ספטמבר רשם את העלייה החודשית החדה ביותר מאז ינואר 2012, 6.9%. (הרבעון השלישי הסתיים בזינוק של 6.6%).

ביפן פורסמו היום שני נתוני מאקרו חשובים. התפוקה התעשייתית איכזה כשנפלה בחודש הקודם ב-0.7% לעומת צפי לירידה של 0.4% זאת לאחר שבחודש הקודם נירשם בנתון זה זינוק של 3.4%. אולם הצפי לחודשיים הבאים הוא לקפיצה של 5.2% בתפוקה התעשייתית. נתון נוסף היה המכירות הקמעונאיות שעלו קצת מעל למצופה, 1.1% לעומת צפי לעלייה של 1%.

בסין פורסם הנתון הסופי של מדד ה-PMI למגזר היצרני של HSBC לספטמבר וזה הצביע על עלייה מתונה יותר מזה שהראו הנתונים המקדימים, אולם עדיין מדובר בחודש שלישי ברציפות של התרחבות. מדד מנהלי הרכש המעיד על הפעילות במפעלים במדינה עלה רק ל-50.2 נקודות לעומת 50.1 בחוש אוגוסט, נמוך מהנתון המקדים שצפה עלייה ל-51.2 נקודות.

איל סגל, מנכ"ל תכלית תעודות סל התייחס היום לנתון שפורסם בסין ואמר "אלו חדשות טובות שמגיעות מסין לאחר שבחודשים האחרונים המשקים חששו מהאטה בצמיחה של הכלכלה השנייה בגודלה בעולם שתשפיע על כלל הצמיחה העולמית. החששות נבעו מהאטה בייצוא הסיני ומחששות להתפתחות בועת נדל"ן במדינה. מחנק האשראי שהמשק הסיני סבל ממנו בזמן האחרון נפתר, ואנחנו כבר רואים את התוצאות של הרפורמה".

מניות של חברות שלהן פעילות משמעותית עם ארה"ב הובילו את הירידות, ביניהן נציין את מניית טויוטה, יצרנית כלי הרכב הגדולה באסיה שאיבדה 2.5%, הונדה ש-47% מהכנסותיה מקורן בצפון אמריקה שנפלה בשיעור דומה ויצרנית המכשירים החשמליים טכטרון ש-73% מתוצרתה נמכר בצפון אמריקה שירדה בכ-1.5% בהונג קונג.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AIאנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AI

"הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54% במניה

למרות שליטה כמעט מוחלטת בשוק השבבים שמיועדים ל-AI, שמובילה לצמיחה חריגה בהכנסות, מניית אנבידיה נסחרת בדיסקאונט היסטורי מול מדד השבבים; פער התמחור מעורר עניין מחודש במניה בקרב משקיעים

רן קידר |
נושאים בכתבה אנבידיה

מניית אנבידיה NVIDIA Corp. 3.93%   נסחרת כיום בדיסקאונט של 13% ביחס למדד השבבים של פילדלפיה, ה-SOXX iShares PHLX SOX Semiconductor Sector Index , שכולל 30 חברות מובילות בתעשייה כמו אינטל, AMD ו-TSMC. המדד עצמו רשם עלייה של 35% בששת החודשים האחרונים, בעוד אנבידיה עלתה רק ב-25%, מה שיצר פער תמחור נדיר. נתון זה ממקם את אנבידיה באחוזון הראשון של התמחור היחסי בעשור האחרון, כשהיו רק 13 ימי מסחר בהם הייתה זולה יותר מול המדד. השווי הנוכחי של אנבידיה עומד על כ-4.4 טריליון דולר, והיא מהווה כ-7% ממדד ה-S&P 500.

התמחור המוחלט גם הוא נמוך יחסית: מכפיל רווחים צפוי של 25, שמציב אותה באחוזון ה-11 בעשור האחרון. עבור חברה עם צמיחה שנתית ממוצעת של 60% בהכנסות בשלוש השנים האחרונות, בעיקר ממכירות מאיצי AI כמו סדרת Blackwell, מדובר ברמה אטרקטיבית. במהלך 2025, שלטה אנבידיה ב-88% משוק המאיצים הגרפיים, עם משלוחים של 6 מיליון יחידות Blackwell עד אוקטובר, תוך ביקוש גובר מענקיות כמו אמזון, גוגל ומטא. ההכנסות ממרכזי נתונים הגיעו ל-30 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2025, עלייה של 112% משנה קודמת.

היסטורית, רכישות במכפיל מתחת ל-25 הניבו תשואה ממוצעת של 150% בשנה אחת, ללא מקרים של הפסד. ברנשטיין קובעים מחיר יעד של 275 דולר, ממחיר נוכחי של 179 דולר, מה שמשקף פוטנציאל עלייה של 54%. הפער נובע מחששות בשוק סביב השקעות AI אדירות, שעמדו ב-2025 על 200 מיליארד דולר ברחבי העולם, אך אנבידיה נהנית מיתרון טכנולוגי, עם פלטפורמת CUDA שמחזקת מעמד מונופוליסטי.

במהלך 2025, הרחיבה אנבידיה את הפעילות, והשקיעה 2 מיליארד דולר בסינופסיס, חברת תוכנה לעיצוב שבבים, כדי להאיץ פיתוח AI. היא השיקה את משפחת Nemotron 3, מודלים פתוחים: Nano עם 30 מיליארד פרמטרים ומסגרת MoE שמגבירה תפוקה פי 4; Super עם 100 מיליארד פרמטרים; ו-Ultra עם 500 מיליארד, זמינים בפלטפורמות כמו Hugging Face ו-AWS. המודלים תומכים במערכות מרובות סוכנים, עם חלון הקשר של מיליון טוקנים, ומשמשים למשימות כמו דיבוג תוכנה ותכנון אסטרטגי.

בנוסף, שיתוף הפעולה עם ממשלת ארה"ב במשימת Genesis (פרויקט לאומי את השימוש בבינה מלאכותית למטרות מדעיות) כולל השקעות ב-AI לתחומי אנרגיה, מחקר מדעי וביטחון. אנבידיה מספקת פלטפורמות כמו Apollo למזג אוויר וסימולציות, ומפתחת AI למפעלים, רובוטיקה ותאומים דיגיטליים. ב-CES 2025, חשפה מעבדת בדיקת DRIVE AI לרכבים אוטונומיים, שעברה כבר אבני דרך משמעותיות בבטיחות. בסין, אושרו מכירות H200, מה שמגדיל הכנסות פוטנציאליות ב-10%.

רחפן נגד רחפנים (טיטאן)רחפן נגד רחפנים (טיטאן)

הכטב"מים הכי טובים: ארה"ב מאבדת גובה וסין סוגרת פערים

מלחמת אוקראינה שמה את הרחפנים במרכז, סין דוחפת ייצור והוזלה בקנה מידה תעשייתי, וארה"ב מנסה להדביק קצב עם תוכניות מאוחרות ותלות רכיבים בעייתית

ליאור דנקנר |

המאבק בין ארה"ב לסין על עליונות צבאית מתנקז יותר ויותר לשאלה מי שולט בשמיים הנמוכים. הרחפנים משנים את אופי הלחימה, לא רק ככלי איסוף מודיעין אלא כמערכת נשק שמחליפה חלק מהיכולות שפעם היו שמורות למטוסים מאוישים, לטילים ולמערכי ארטילריה. 

מלחמת אוקראינה מדגימה את זה בשטח, עם השמדת אלפי טנקים ומערכות ארטילריה באמצעות רחפנים, שתרמו ל-60-70% מהנזק לציוד רוסי מתחילת השנה. במקביל, שילוב בינה מלאכותית דוחף את המהפכה קדימה, עם יכולת פעולה אוטונומית, זיהוי מטרות בטווחים של מאות ק"מ ותקיפה מדויקת.


תעשייה מול מערכות, סין בונה יתרון סדרתי

סין משקיעה מעל 20 מיליארד דולר בפיתוח רחפנים צבאיים ב-2025, ומפעילה כ-300 חברות בתחום שמייצרות לפי ההערכות כ-70% מהשוק העולמי. זה לא רק עניין של נתח שוק, אלא גם של יכולת ייצור תעשייתית, שרשרת אספקה ורכיבים שמגיעים מהר. בארה"ב התמונה הפוכה יותר, עם תקציבים נמוכים יחסית, ריבוי ספקים קטנים וקצב ייצור איטי, שמקשה לעבור מתוכניות פיתוח לסדרות גדולות בקנה מידה של אלפי יחידות.

רחפני התאבדות חושפים פער. הסוויץ'בלייד 300 האמריקאי פועל בטווח 10 ק"מ עם מטען 5 פאונד, בעוד ה-CH-901 הסיני מגיע ל-20 ק"מ עם מטען כפול, ובקצב ייצור שמגיע ל-10,000 יחידות בשנה. בדצמבר, ארה"ב פרסה את לוקאס, רחפן התאבדות זול שפותח בהנדסה הפוכה מדגם שאהד 136 האיראני, בעלות 35 אלף דולר ליחידה וטווח 2,000 ק"מ. כפי שפורט בארה"ב לומדת מהאיראנים: מפתחת כטב"מים ורחפנים זולים, השינוי מאפשר תקיפות המוניות זולות, בהשראת השימוש הרוסי באוקראינה וההתקפות החות'יות.

רחפני "לווין נאמן" כמו אקס קיו 58א ואלקירי האמריקאי פועלים לצד אף 35, אבל ה-GJ-11 הסיני נכנס לאותה משבצת עם טווח של 4,000 ק"מ ושילוב בינה מלאכותית שמאפשר זיהוי מטרות בצורה עצמאית. בסין מדברים פחות על פלטפורמה בודדת ויותר על תפיסה תעשייתית של קנה מידה, וכאן מגיע הניסוי המעשי. במהלך השנה, סין הדגימה נחילים של 100 יחידות בדיוק 95%. כפי שתואר בהכטב"ם הסיני שמפחיד את המערב- "אם כל הכטב"מים", Jiutian משגר נחילי התאבדות ללא מקבילה מבצעית מערבית.