האדום שלט באסיה: הניקיי נפל 2% מחשש ל-SHUTDOWN בארה"ב
יום המסחר האחרון של החודש והרבעון בבורסות של אסיה התאפיין בירידות שערים אותן הוביל המדד היפני, על רקע האפשרות הגדלה והולכת כי ממשלת ארה"ב תגיע לראשונה זה 17 שנים למצב של SHUTDOWN, (הקפאת תקציבים). זאת, לאחר שהרפובליקנים הצביעו במהלך הסופ"ש כנגד מימון תוכנית הבריאות שמוביל הנשיא אובמה. הקונגרס חייב להעביר את התקציב עד יום שלישי (מחר) על מנת שהממשל הפדרלי יצליח להימנע מהקפאה חלקית של התקציבים. החוזים בוול סטריט מאותתים על ירידות.
השוק האסיאתי הושפע גם מנתוני מאקרו מעורבים. המשקיעים ביפן גם ממתינים לסקר הטנקן ולדבריו של ראש הממשלה, שינזו אבה, מחר בעניין תוכניתו להעלאת המס על המכירות.
מדד הניקיי היפני נפל 2%, ההאנג סנג ירד 1.2%, הקוספי איבד 0.75% ומנגד עלה המדד המשולב בשנחאי ב-0.7%. מדד הבנצ'מרק, MSCI אסיה פסיפיק התממש ב-1.2% ,אך בסיכום ספטמבר רשם את העלייה החודשית החדה ביותר מאז ינואר 2012, 6.9%. (הרבעון השלישי הסתיים בזינוק של 6.6%).
ביפן פורסמו היום שני נתוני מאקרו חשובים. התפוקה התעשייתית איכזה כשנפלה בחודש הקודם ב-0.7% לעומת צפי לירידה של 0.4% זאת לאחר שבחודש הקודם נירשם בנתון זה זינוק של 3.4%. אולם הצפי לחודשיים הבאים הוא לקפיצה של 5.2% בתפוקה התעשייתית. נתון נוסף היה המכירות הקמעונאיות שעלו קצת מעל למצופה, 1.1% לעומת צפי לעלייה של 1%.
בסין פורסם הנתון הסופי של מדד ה-PMI למגזר היצרני של HSBC לספטמבר וזה הצביע על עלייה מתונה יותר מזה שהראו הנתונים המקדימים, אולם עדיין מדובר בחודש שלישי ברציפות של התרחבות. מדד מנהלי הרכש המעיד על הפעילות במפעלים במדינה עלה רק ל-50.2 נקודות לעומת 50.1 בחוש אוגוסט, נמוך מהנתון המקדים שצפה עלייה ל-51.2 נקודות.
איל סגל, מנכ"ל תכלית תעודות סל התייחס היום לנתון שפורסם בסין ואמר "אלו חדשות טובות שמגיעות מסין לאחר שבחודשים האחרונים המשקים חששו מהאטה בצמיחה של הכלכלה השנייה בגודלה בעולם שתשפיע על כלל הצמיחה העולמית. החששות נבעו מהאטה בייצוא הסיני ומחששות להתפתחות בועת נדל"ן במדינה. מחנק האשראי שהמשק הסיני סבל ממנו בזמן האחרון נפתר, ואנחנו כבר רואים את התוצאות של הרפורמה".
מניות של חברות שלהן פעילות משמעותית עם ארה"ב הובילו את הירידות, ביניהן נציין את מניית טויוטה, יצרנית כלי הרכב הגדולה באסיה שאיבדה 2.5%, הונדה ש-47% מהכנסותיה מקורן בצפון אמריקה שנפלה בשיעור דומה ויצרנית המכשירים החשמליים טכטרון ש-73% מתוצרתה נמכר בצפון אמריקה שירדה בכ-1.5% בהונג קונג.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע
רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.
בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.
יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק
לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.
במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב", המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.
- מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
- מיומנו של יועץ השקעות - על הדילמה בין השקעה בבורסה להשקעה בדירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא
בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.
