האדום שלט באסיה: הניקיי נפל 2% מחשש ל-SHUTDOWN בארה"ב
יום המסחר האחרון של החודש והרבעון בבורסות של אסיה התאפיין בירידות שערים אותן הוביל המדד היפני, על רקע האפשרות הגדלה והולכת כי ממשלת ארה"ב תגיע לראשונה זה 17 שנים למצב של SHUTDOWN, (הקפאת תקציבים). זאת, לאחר שהרפובליקנים הצביעו במהלך הסופ"ש כנגד מימון תוכנית הבריאות שמוביל הנשיא אובמה. הקונגרס חייב להעביר את התקציב עד יום שלישי (מחר) על מנת שהממשל הפדרלי יצליח להימנע מהקפאה חלקית של התקציבים. החוזים בוול סטריט מאותתים על ירידות.
השוק האסיאתי הושפע גם מנתוני מאקרו מעורבים. המשקיעים ביפן גם ממתינים לסקר הטנקן ולדבריו של ראש הממשלה, שינזו אבה, מחר בעניין תוכניתו להעלאת המס על המכירות.
מדד הניקיי היפני נפל 2%, ההאנג סנג ירד 1.2%, הקוספי איבד 0.75% ומנגד עלה המדד המשולב בשנחאי ב-0.7%. מדד הבנצ'מרק, MSCI אסיה פסיפיק התממש ב-1.2% ,אך בסיכום ספטמבר רשם את העלייה החודשית החדה ביותר מאז ינואר 2012, 6.9%. (הרבעון השלישי הסתיים בזינוק של 6.6%).
ביפן פורסמו היום שני נתוני מאקרו חשובים. התפוקה התעשייתית איכזה כשנפלה בחודש הקודם ב-0.7% לעומת צפי לירידה של 0.4% זאת לאחר שבחודש הקודם נירשם בנתון זה זינוק של 3.4%. אולם הצפי לחודשיים הבאים הוא לקפיצה של 5.2% בתפוקה התעשייתית. נתון נוסף היה המכירות הקמעונאיות שעלו קצת מעל למצופה, 1.1% לעומת צפי לעלייה של 1%.
בסין פורסם הנתון הסופי של מדד ה-PMI למגזר היצרני של HSBC לספטמבר וזה הצביע על עלייה מתונה יותר מזה שהראו הנתונים המקדימים, אולם עדיין מדובר בחודש שלישי ברציפות של התרחבות. מדד מנהלי הרכש המעיד על הפעילות במפעלים במדינה עלה רק ל-50.2 נקודות לעומת 50.1 בחוש אוגוסט, נמוך מהנתון המקדים שצפה עלייה ל-51.2 נקודות.
איל סגל, מנכ"ל תכלית תעודות סל התייחס היום לנתון שפורסם בסין ואמר "אלו חדשות טובות שמגיעות מסין לאחר שבחודשים האחרונים המשקים חששו מהאטה בצמיחה של הכלכלה השנייה בגודלה בעולם שתשפיע על כלל הצמיחה העולמית. החששות נבעו מהאטה בייצוא הסיני ומחששות להתפתחות בועת נדל"ן במדינה. מחנק האשראי שהמשק הסיני סבל ממנו בזמן האחרון נפתר, ואנחנו כבר רואים את התוצאות של הרפורמה".
מניות של חברות שלהן פעילות משמעותית עם ארה"ב הובילו את הירידות, ביניהן נציין את מניית טויוטה, יצרנית כלי הרכב הגדולה באסיה שאיבדה 2.5%, הונדה ש-47% מהכנסותיה מקורן בצפון אמריקה שנפלה בשיעור דומה ויצרנית המכשירים החשמליים טכטרון ש-73% מתוצרתה נמכר בצפון אמריקה שירדה בכ-1.5% בהונג קונג.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
