אינפלציה ארצות הברית
צילום: גיא טל

האינפלציה ביוני תכלול את השפעת המכסים: הפד עשוי לדחות את הורדת הריבית

על המושג - "עייפות המכסים", על השוק שמעריך הורדת ריבית, על כלכלנים שסבורים  שזה עדיין מוקדם ועל ההשלכות על השווקים

עמית בר | (4)

המדד בארה"ב שיתפרסם בשבוע הקרוב צפוי להעיד על תחילת מגמת עליית מחירים שמקורה בהתייקרות היבוא בשל עליית המכסים. בפד צריכים לקבל החלטה בקשר לריבית. אם הם יסברו שמדובר בלחץ זמני - הריבית תרד, אבל אם זה שינוי מגמה זה יחייב המשך במדיניות מוניטרית נוקשה. ג'רום פאוול לא ירוץ להוריד ריבית במיוחד שעניין המכסים רחוק מלהיות סגור ואי הוודאות גדולה. עם זאת, השוק מתמחר הורדת ריבית קרובה - האם השוק טועה?


האינפלציה שתתפרסם ביום שלישי הקרוב, עשויה להצביע על השפעה ראשונית של המכסים החדשים שהוטלו באביב על סחורות מיבוא, ובעיקר על מוצרים תעשייתיים כמו פלדה, אלומיניום, חלקי חילוף לרכב ומוצרי צריכה מיובאים מסין. האנליסטים צופים עלייה חודשית של 0.3 אחוז במדד המחירים לצרכן, גם עבור המדד הכללי וגם עבור מדד הליבה שאינו כולל מזון ואנרגיה. במונחים שנתיים, הנתון צפוי להגיע לעלייה של 2.7 אחוז עבור המדד הכללי, ולעדכון של 3 אחוז במדד הליבה. מדובר בקפיצה של 0.3 ו-0.2 אחוז בהתאמה לעומת הנתונים של חודש מאי.

הגורם המרכזי שצפוי לתרום לעלייה במדד הוא התייקרות חדה במחירי הרכב המשומש. לפי ההערכות, מחירי הרכב המשומש זינקו ביוני ב-6.3 אחוז לעומת התקופה המקבילה אשתקד, העלייה החדה ביותר מאז אוגוסט 2022. הסיבה לכך נעוצה בין השאר בהתייקרות מחירי הרכב החדש, שהתייקר בשל עלויות ייצור וחלקים שמתייקרים בעקבות המכסים החדשים.

השאלה המרכזית שעולה מהנתונים הקרובים היא האם מדובר באפקט זמני, תגובה רגעית של השוק למכסים החדשים, או שמא זוהי תחילתה של מגמה חדשה שתשנה את מסלול האינפלציה בארצות הברית. אם יתברר שמדובר באינפלציה מושרשת יותר, הרי שהציפיות לקיצוצי ריבית בהמשך השנה עלולות להתפוגג.

הפדרל ריזרב, שכבר נמצא חודשים ארוכים בעמדה זהירה, יבחן את הנתונים הקרובים מקרוב. נשיא הפד של ניו יורק, ג'ון ויליאמס, צפוי לשאת דברים ביום רביעי הקרוב, ואילו חבר מועצת הנגידים כריסטופר וולר יתבטא ביום חמישי. דבריהם עשויים לרמז כיצד הם מפרשים את השפעת המכסים ואם ישנה מגמה מדאיגה שמתפתחת במדדי המחירים.

קרל ויינברג, הכלכלן הראשי של חברת High Frequency Economics, טוען כי יש להתייחס למכסים כאל מס ישיר על הצרכן. לדבריו, מדובר בגורם שעלול לשחוק את הכנסות משקי הבית ולהוביל לצמצום בהוצאות, ובכך לפגוע בפעילות הכלכלית. ההשפעה, כך הוא סבור, גדולה פי עשרה מהשפעת חוקי התמיכה התקציבית האחרונים.

כלכלנים נוספים מצטרפים לחששות. ג'וזף לברון, אנליסט בכיר ב־BNP Paribas, טוען כי "אם נמשיך לראות נתוני אינפלציה סביב שלושה אחוזים בליבה לאורך רבעונים, הפד עלול למצוא את עצמו חסר ברירה אלא להותיר את הריבית גבוהה לזמן ממושך". ליסה שטרן, ראש תחום אסטרטגיה מקרו ב־Morgan Stanley, מוסיפה כי "ההשפעה של המכסים איננה רק דרך מחירי היבוא – היא גם דרך תחושת האי־וודאות אצל הצרכנים והעסקים. החשש שלנו הוא שהיא תתבטא גם בהשקעות נמוכות יותר ובהאטה בתעסוקה".

קיראו עוד ב"גלובל"

דן פורסטר, הכלכלן הראשי של חברת מחקר העצמאית Pathway Analytics, הזהיר כי "המכסים הנוכחיים יוצרים אפקט של דלק לאש אינפלציונית, בזמן שהפד נותר חשוף לסיכון של פער תודעתי מול השווקים".

עם זאת, חשוב להבין מי הצרכן שמושפע: לפי ניתוחים של בנקים גדולים, לרבות גולדמן זאקס ודויטשה בנק, העשירון העליון בארצות הברית אחראי למחצית מכלל הצריכה הפרטית. מאחר שקבוצות אלו נהנות מתשואות גבוהות בשוקי ההון, הרי שהפגיעה שלהן ממסים עקיפים היא קטנה יותר בטווח הקצר.

במקביל לנתוני המדד, תחל עונת הדוחות לרבעון השני. החברות הגדולות צפויות להתייחס להשפעות של המכסים על הפעילות העסקית, לאחר שרבות מהן בחרו להימנע מהצגת תחזיות במהלך הרבעון הקודם. כעת, ניתן יהיה לראות אם קיימת השפעה או השפעה עתידית - החברות לא יוכלו להתנער מכך. אם הן ידווחו על השפעה מעטה, זה יהיה מסר חיובי לשווקים ולפד'. 


אלא שמכסים בגובה של 25 עד 50 אחוז על תעשיות מרכזיות אינם צעד שולי. הממשל האמריקאי לא שלל את האפשרות להרחיב את החבילה הקיימת גם לחברות טכנולוגיה ומוצרי צריכה נוספים, מה שעלול לגרום לגל נוסף של לחצים על מחירים. בינתיים מתייחסים לטראמפ בעייפות - "עייפות המכסים", והשוק לא מאבד גובה על כל ציוץ של העלאת מכסים למדינה מסוימת. השוק מעריך שבסוף טראמפ כאיש עסקים יסגור דילים, אבל הכל פתוח  וזה יכול להיות סיכון שלא נלקח בחשבון.   

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    כלכלן אנונימי 12/07/2025 22:16
    הגב לתגובה זו
    הורדת ריבית מתבצעת רק כדי להילחם במיתון. אין דבר כזה ריבית נורמלית. מי אמר שמישהו חייב להוריד ריבית אם השוק עובד ואין אבטלה אז הכל טוב ולא מורידים ריבית.
  • 3.
    עתניאל 12/07/2025 17:31
    הגב לתגובה זו
    עד שתרחק סכנת האינפלציה
  • 2.
    חייבים להוריד ריבית לאפס!! אין פתרון אחר (ל"ת)
    קלקלן בחיר 12/07/2025 13:13
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    גם פאול וגם ירון שני אפסים שלא מורידים ריבית משיקולים פוליטיים (ל"ת)
    אנונימי 12/07/2025 10:49
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיות

ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו

הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית

רן קידר |
נושאים בכתבה נפט גז טראמפ

ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.

הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.

ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".

המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.

אלפי מקומות עבודה חדשים 

האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.