בראד פיט פורמולה 1 (רשתות)בראד פיט פורמולה 1 (רשתות)

אפל 2025 - כשבראד פיט יותר חשוב מסירי

הסרט "F1" מוכיח שאפל יודעת לבנות עסקים חדשים לטווח ארוך, אך בבינה מלאכותית היא ממשיכה לפגר אחרי המתחרים - סירי לא השתנתה מ-2011 בעוד גוגל ומטא משקיעות מיליארדים בגיוס מהנדסים מובילים, והחברה עלולה להיאלץ לרכוש טכנולוגיה חיצונית במקום לפתח בעצמה

אדיר בן עמי | (1)

כשאפל Apple 1.43%  חשפה בחודש שעבר שני מוצרים שונים לגמרי, היא לא רק הציגה את כיווני הפעולה שלה – היא גם חשפה את הפערים. מצד אחד, החברה הציגה את ההתקדמות בתחום הבינה המלאכותית בכנס המפתחים השנתי שלה, קו שבו המשקיעים ציפו להתקדמות משמעותית. מצד שני, היא השיקה את הסרט "F1", שגרף למעלה מ־155 מיליון דולר בסוף השבוע הראשון והתקבל היטב גם על ידי המבקרים. שני האירועים הללו מספרים שני סיפורים שונים על אפל של 2025 – חברה שמצליחה בתחום הבידור, אך מתקשה לספק פריצות דרך בתחום שנחשב לליבת החדשנות הטכנולוגית.

תהליך ארוך וסבלני

ההצלחה של "F1" היא תוצאה של תהליך ארוך וסבלני. כשאפל השיקה את שירות הסטרימינג Apple TV+ ב־2019, היו לה מספר תוכניות מקוריות וסרט אחד שלא זכה לתשומת לב מיוחדת. לא מעט פרשנים טענו שמדובר ביוזמה צדדית של חברה עם תקציב עודף. אפל, מצידה, לא נרתעה: היא השקיעה בהפקה מקורית, בנתה צוות בלוס אנג'לס, חיזקה קשרים בהוליווד — ובשקט, הפכה לשחקנית משמעותית בתחום.


שש שנים אחר כך, אפל מסוגלת להוביל את הקופות בסוף השבוע הכי צפוף של הקיץ, ולהתחרות ראש בראש עם אולפנים ותיקים. הוכחה לכך שאפל יודעת לבנות מנועי צמיחה חדשים כשהיא שמה מטרה ומשקיעה לטווח ארוך. אלא שבתחום הבינה המלאכותית, נראה שהמהלך האסטרטגי עוד רחוק.


מערכת השיווק של אפל פעלה במלוא הכוח לקדם את "F1": הודעות באפליקציית הארנק של אפל הציעו הנחה על כרטיסים, טים קוק הופיע עם בראד פיט באירוע פומבי בניו יורק, וסרטון עם לואיס המילטון — שהיה גם אחד ממפיקי הסרט — שותף בערוצים הרשמיים. אפל הוכיחה שוב את היכולת שלה לשלב בין מוצר, מותג ודמויות ציבוריות – יתרון שאין לרוב החברות בתחום הטכנולוגיה.


מבחינה עסקית, הסרט משתלב היטב בחטיבת השירותים של אפל – זו שכוללת בין השאר תשלומים, אחסון ענן, מוזיקה, משחקים ופרסום. החטיבה הזו הפכה לאחת מהרווחיות ביותר של החברה מאז שהחלה לקדם אותה ב־2016. הסרטים אמנם מהווים חלק קטן מההכנסות, אך הם בולטים יותר תדמיתית מכל תחום אחר בשירותים.


הסיבה לכך שאפל ממשיכה להשקיע בקולנוע אינה רק כספית – היא תדמיתית. זה התחום היחיד שבו אפשר לראות שחקנים כמו בראד פיט וג'ורג' קלוני לצידו של לוגו התפוח. ההצלחה של "F1" מעודדת את אפל להמשיך להשקיע ביצירה מקורית, אך הניגוד למה שקורה בתחום הבינה המלאכותית בולט במיוחד.


אכזבת הבינה המלאכותית

בעוד שההצלחה הקולנועית מצביעה על יציבות וצמיחה, ההתנהלות של אפל בתחום ה-AI בכיוון אחר לגמרי. בכנס המפתחים האחרון, הציפייה הייתה להכרזה משמעותית על Apple Intelligence – חבילת כלים חכמים מבוססי בינה מלאכותית. בפועל, אפל הציגה בעיקר שיפורים קטנים, וסירי – העוזרת הקולית של החברה – נותרה כמעט כפי שהייתה.

קיראו עוד ב"גלובל"


סירי, שהושקה עוד ב־2011, הייתה פורצת דרך באותה תקופה. אולם מאז, לא נרשמה התקדמות משמעותית. בעוד המתחרות, כמו גוגל, OpenAI ואנתרופיק, בנו עוזרים חכמים שמסוגלים לנהל שיחה, סירי ממשיכה לפעול במתכונת של שאלה-תשובה פשוטה. הלקוחות מצפים ליותר – והפער רק גדל.


הפער הזה נובע גם מהבדלים בגיוס כישרונות. חברות כמו גוגל, מטא ומיקרוסופט משקיעות סכומים עצומים בגיוס מהנדסי AI. גוגל, למשל, גייסה את מייסדי Character.AI, אמזון הביאה אליה צוות שלם מחברת Adept, ומטא מציינת בפומבי את מספר המהנדסים שהיא שואפת לגייס בכל רבעון. באפל, לעומת זאת, לא נרשמו גיוסים גדולים או מפתיעים בתחום, והתחושה היא שהחברה אינה מתחרה באותה רמת רצינות.


בעיה נוספת היא שאפל לא נראית מוכנה לשלם את המחיר הנדרש. לפי דיווחים, בונוסים למהנדסי AI מצטיינים עשויים להגיע לעשרות מיליוני דולרים – סכומים שאפל ככל הנראה לא מוכנה לשלם. סם אלטמן, מנכ"ל OpenAI, ציין בעבר כי בונוס החתימה למהנדס מוביל יכול להגיע גם ל־100 מיליון דולר.


אפל תשבור את החוקים של עצמה?

הדיווחים האחרונים על כך שאפל שוקלת לשלב את הטכנולוגיה של OpenAI או אנתרופיק בתוך סירי הדגישו עד כמה הבעיה עמוקה. אם מהלך כזה יצא לפועל, הוא יהווה סטייה מהקו שהוביל טים קוק במשך שנים – שאפל מפתחת בעצמה את הטכנולוגיות המרכזיות שלה. שימוש בטכנולוגיה חיצונית יהיה בבחינת הודאה שכרגע, המערכות של אפל לא עומדות בציפיות.


יתרה מכך, אפל עלולה לשלם מיליארדי דולרים בשנה על שימוש בטכנולוגיות האלה – מהלך הפוך ממה שנהוג היום בעסקאות כמו זו עם גוגל, שבה דווקא גוגל משלמת לאפל תמלוגים כדי להיות מנוע החיפוש המוגדר כברירת מחדל באייפון. זה שינוי מהותי במבנה יחסי הכוח.


למרות זאת, הדיווחים על שיתוף פעולה עם ספקי AI מתקדמים התקבלו בחיוב בוול סטריט – מניית אפל עלתה, והמשקיעים שלחו מסר ברור: עדיף לאפל להסתמך על טכנולוגיה מוכחת, גם אם אינה שלה, מאשר להמשיך להתעכב עם פיתוחים שלא מבשילים.


דווקא ההצלחה של "F1" מדגימה מה אפל כן יודעת לעשות היטב: להציב יעד ברור, לבנות צוות מתאים, ולהשקיע לאורך זמן עד שהמוצר מצליח. אותו מודל נדרש גם בבינה מלאכותית – אם אפל רוצה לשמור על מעמדה כחברה שמעצבת את העתיד, ולא רק משתתפת בו מהצד.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    גולדפינגר 05/07/2025 11:02
    הגב לתגובה זו
    סוני ענק האלקטרוניקה שעבר לעולם הבידור ושולט באולפנים ובתעשית המוזיקה.
Wearable Devices, צילום: רשתות חברתיותWearable Devices, צילום: רשתות חברתיות

המניה הישראלית שזינקה אתמול פי 5 וצפויה להמשיך לעלות גם היום

חברה ישראלית מיקנעם, כמעט אלמונית, זינקה אתמול יותר מ-410%, וגם עכשיו הראלי לא נרגע כשבמסחר המאוחר היא מוסיפה 25%: אחרי שנתיים של מו"פ היא מדווחת שמוצר הדגל שלה - צמיד לביש שמאפשר לשלוט במכשירים דיגיטליים עם מחוות ידיים - יצא למשלוחים מסחריים וגם הוגן בפטנט; Wearable Devices הולכת ראש-בראש עם ענקיות הטק, שורפת מליונים אבל וול סטריט בכל זאת נותנת לה צ'אנס 

מנדי הניג |
נושאים בכתבה Wearable Devices

אתמול תוך שעות בודדות היא הפכה לשם הכי חם בוול סטריט.  Wearable Devices או אם נתרגם את השם שלה לעברית - "מוצרים לבישים" חברה קטנה מיקנעם, עם עשרות עובדים קפצה 410% ומשווי שמגרד את ה-3 מיליון הדולר היא הגיעה לכ-12 מיליון דולר. החברה מייצרת צמיד לביש שאמור לאפשר לכם לשלוט במכשיר הנייד או המחשב עם מחוות ידיים עדינות. זה קורה על ידי זה שהצמיד שנקרא Mudra Link מזהה עם אלקטרודות חכמות אותות עצביים שמורגשים על פני העור כשמוח שולח פקודה למשל להזיז את היד - וזה אפילו אם לא ביצעתם את התנועה בפועל. מה שאומר שאתם יכולים לחשוב או לדמיין שאתם מזיזים את העכבר במחשב ימינה ומיד זה יקרה.

הטכנולוגיה הזאת רלוונטית להרבה תחומים, גם בידוריים וגם רפואיים, היא מושכת עניין גם מצד ענקיות כמו אפל, מטא, סמסונג ואחרות שהן פועלות בזירת הממשקים הלבישים והשליטה ללא מגע, בעיקר דרך מצלמות, חיישני תנועה או משקפי XR. אבל בניגוד אליהן, Wearable Devices מנסה להציע פתרון פשוט יותר, לביש, אפילו דיסקרטי שמבוסס על קריאת אותות עצביים אמיתיים מהיד עצמה, ולא על ראייה ממוחשבת או חיישנים חיצוניים. זה נותן לה יתרון בשוק שבו יש צורך בממשקים אינטואיטיביים, מהירים, ואישיים יותר במיוחד באפליקציות כמו בריאות דיגיטלית, תפעול צבאי וגם ברכבים חכמים.

מאחורי החברה, שהוקמה ב־2014, עומדים שלושה יזמים ישראלים - אשר דהן, גיא ואגנר וליאור לנגר. אחרי כמעט עשור של פיתוחים, הצגה בתערוכות וגם השקעה בקניין הרוחני, החברה הודיעה שהמוצר נכנס לראשונה לשלב המסחרי, מה שעשוי להפוך את Mudra Link לפלטפורמה שניתן יהיה לשלב במוצרים צרכניים, מקצועיים וצבאיים כאחד (ואולי גם לגרום לאחת מהענקיות לרכוש אותם?)

שנים של מו"פ ונקודת המפנה?

כמה שזה נשמע עתידני - שליטה במחשב באמצעות כח המחשבה - הדרך לשם עבור החברה מיקנעם לא הייתה פשוטה. השנתיים האחרונות היו מתסכלות עבור Wearable Devices או אם נדייק בעיקר לבעלי המניות שלה. היא שרפה מליונים על מו"פ, על שיווק והצגה בתערוכות והמשקיעים התחילו לאבד סבלנות. השווי שוק שלה צלל והיא נאלצה לדלל בלי סוף כדי לשרוד את השנה. מאז ההנפקה בספטמבר 2022 בנאסד"ק, שבה גייסה כ-16 מיליון דולר, צנחה המניה ביותר מ־90% והפכה מבחינת רבים לסיפור של פוטנציאל לא ממומש. שווי השוק של החברה גירד לאחרונה את רף המיליון דולר כשהיא כמעט מסתכנת בזריקה מהבורסה כשבנאסד"ק הדרישה היא לשווי שוק של לפחות 2.5 מיליון דולר בנוסף לנזילות וסחירות.

אבל שלשום הגיעה מה שנראה ככל הנראה נקודת המפנה שלה. זה התחיל בפרסום הדוחות החצי־שנתיים: החברה אמנם רשמה ירידה בהכנסות ל־294 אלף דולר במחצית הראשונה של 2025, לעומת 394 אלף בתקופה המקבילה, במקביל להפסד נקי שהצטמצם ל-3.7 מיליון דולר, לעומת הפסד של 4.2 מיליון דולר בתקופה המקבילה אבל וול סטריט לא התמקדהבשורה העליונה וגם לא בשורת הרווח. מה שבלט לעין המשקיעים היה שבפעם הראשונה מאז ההקמה, החברה מדווחת על התחלת משלוחים מסחריים בפועל של ה־Mudra Link, מה שמסמן מעבר ממחקר ופיתוח להכנסות אמיתיות ממכירות.