לוויין חלל תקשורת לווין לויין
צילום: Istock

סטארלינק של אירופה? ההימור של צרפת

צרפת השקיעה 1.35 מיליארד אירו ביוטלסאט, חברת הלווינים האירופית, במטרה לדחוף אותה להיות אלטרנטיבה לסטארלינק של מאסק - אבל הדרך ככל הנראה עוד ארוכה

רוי שיינמן |

בעולם שבו הלוויינים של אילון מאסק שולטים בשמיים ומובילים את מהפכת האינטרנט מהחלל, צרפת מנסה לקדם אלטרנטיבה משלה, והיא שמה את כל הקלפים על חברת הלוויינים Eutelsat. אלא שלמרות ההשקעה העצומה והכוונות האסטרטגיות, המומחים סקפטיים: הפערים בינה לבין סטארלינק עצומים, ולא בטוח שניתן לגשר עליהם בזמן הקרוב. 


יוטלסאט, חברת לוויינים צרפתית שהוקמה כבר בשנות ה-70, פועלת לאורך השנים בעיקר בשוק הלוויינים הגיאוסטציונריים (GEO), אך בשנים האחרונות מיקדה את מאמציה בטכנולוגיות חדשניות יותר, בדגש על לווייני מסלול נמוך (LEO). ב-2023 היא התמזגה עם חברת OneWeb הבריטית, במהלך שנתפס כניסיון אירופי אמיץ לבלום את ההובלה של סטארלינק בשוק האינטרנט הלווייני.


כחלק מהאסטרטגיה הזו, צרפת הכריזה לאחרונה על השקעה בגובה 1.35 מיליארד אירו ביוטלסאט - השקעה שהפכה אותה לבעלת המניות הגדולה ביותר בחברה, עם החזקה של כ-30%. מבחינת ממשלת צרפת, מדובר בצעד אסטרטגי וניסיון להבטיח ריבונות טכנולוגית אירופית, בתחום שנשלט כיום בידי ארה"ב.


הפערים מול סטארלינק

סטארלינק, פרויקט הלוויינים של SpaceX, מציגה נתונים שקשה להתחרות בהם: למעלה מ-7,600 לוויינים במסלול נמוך, כיסוי כמעט עולמי, והכנסות של מיליארדים. ההכנסות של ספייס איקס, שכוללות את פעילות סטארלינק, צפויות להסתכם השנה בכ-15.5 מיליארד דולר - יותר מהתקציב הכולל של נאס"א לפרויקטים מסחריים. לעומתה, OneWeb - חטיבת הלוויינים של יוטלסאט - מפעילה כיום רק כ-650 לוויינים.


מומחים בתחום התקשורת מציינים כי ל-Eutelsat אין כיום סיכוי ממשי להשתוות לסטארלינק בטווח של חמש השנים הקרובות. זאת, גם לאחר ההשקעה הצרפתית, בשל מגבלות תקציב, קצב ייצור נמוך יותר, גישה מוגבלת לשיגורים, מחסור בתדרים וציוד נחות יחסית.


גם מהבחינה הטכנית, יוטלסאט שונה מסטארלינק: לווייני OneWeb שלה מתבססים על ארכיטקטורת "צינור כפוף" (bent pipe), שמגבילה את היכולת להעביר מידע ישירות בין לוויינים. לעומת זאת, לווייני סטארלינק כוללים תקשורת לייזר מתקדמת ומבנה רשת מבוזר, מה שמספק יתרונות מהותיים במהירות, כיסוי ויציבות. בנוסף, ליוטלסאט יש גם רשת של לווייני GEO שמספקים כיסוי מיוחד באזורים מרוחקים כמו גרינלנד ואלסקה, שימושים חשובים אך נישתיים, בשונה מהכיסוי ההמוני שסטארלינק מציעה.


למרות הפער, ליוטלסאט יש תחום שבו דווקא כן יש לה יתרון: יכולת לתת מענה לשווקים רגישים-אסטרטגית כמו מערכות ביטחוניות, גופים ממשלתיים ותאגידים באירופה שמעוניינים בגוף שנמצא בשליטה של מדינה ולא של איש עסקים אחד כמו מאסק. החברה מדגישה שהיא מפעילת ה-LEO היחידה באירופה עם רשת פעילה, נתון בעל חשיבות בתקופה שבה מנהיגי היבשת, ובראשם נשיא צרפת עמנואל מקרון, דוחפים לעצמאות טכנולוגית ולביצור מעמדה של אירופה ככוח עצמאי בתחום חקר החלל. מקרון אף הצהיר לאחרונה כי "החלל הפך למדד לעוצמה בינלאומית".

קיראו עוד ב"גלובל"


המקרה האוקראיני: האם Eutelsat תחליף את סטארלינק?

בשנה האחרונה דווח שיוטלסאט עשויה להוות חלופה לשירותי סטארלינק באוקראינה, שם לווייני מאסק תומכים בצבא מאז הפלישה הרוסית. גרמניה התקינה באפריל האחרון 1,000 מסופים של יוטלסאט במדינה, כדי להוות גיבוי, לא תחליף, למעל 50 אלף מסופים של סטארלינק.


האפשרות הזו עלתה בעקבות דיווחים על מתיחות בין אוקראינה לממשל האמריקני, במיוחד לאחר חזרתו של טראמפ לזירה הפוליטית. עם זאת, המתיחות שככה מאז, וסטארלינק עדיין מחזיקה בעמדת הבכורה באוקראינה. 


יוטלסאט מצהירה על כוונתה לבנות דור שני של לווייני LEO, תוך שיפור במערכות ובמודל החדירה לשוק. ייתכן שגם ממשלת בריטניה תגדיל את השקעתה בחברה – כחלק מהמאמץ להפוך את Eutelsat לאלטרנטיבה רב-לאומית מול ההגמוניה האמריקנית. אך גם בהנהלת החברה מודים שהדרך עוד ארוכה. מנכ"לית יוטלסאט לשעבר, אווה ברנק, הודתה באפריל האחרון: "אם היינו צריכים להחליף את כל שירותי הקישוריות באוקראינה לא היינו מסוגלים לעמוד בזה. צריך להיות כנים".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מקרון צרפתמקרון צרפת

צרפת סופגת הורדת דירוג חוב שלישית תוך 12 חודשים - כלכלה בהתפרקות


חוב של 112% מהתוצר. פרלמנט מפוצל ורפורמות קפואות; מה יהיה בהמשך? 

משה כסיף |

צרפת ספגה מכה נוספת בדירוג האשראי שלה כשסוכנות הדירוג הבינלאומית S&P Global הורידה את הדירוג שלה מ-AA ל-AA-. זוהי הפעם השלישית תוך פחות משנה שצרפת מאבדת דירוג חוב , אחרי הורדות דומות של Moody's ו-Fitch בחודשים האחרונים.

ההשלכות של ההורדה עלולות להיות כבדות: גופים מוסדיים כמו קרנות פנסיה, בנקים מרכזיים וקרנות גידור, שמחויבים לפעול על פי כללי השקעה מחמירים, עלולים למכור כמויות משמעותיות של אגרות חוב ממשלתיות צרפתיות. פעולה כזו תגביר את הלחץ על שוק האג"ח, תעלה את עלויות החוב של הממשלה ותאיץ את גירעון החוב הלאומי שכבר חצה את רף ה-112% מהתוצר המקומי הגולמי.

שר האוצר הצרפתי רולאן לסקור הגיב להורדה בהצהרה חריפה במהלך כנס כלכלי בפריז, שם תיאר את המצב כ"ענן נוסף בשמיים שכבר היו מעוננים בכבדות". "זוהי קריאה להתעשת", אמר בפתח דבריו, "אין להתעלם מהסיכון הגובר. מדובר באיתות חד-משמעי שדורש רצינות יתרה מצד כולנו". לסקור, שמונה לתפקידו רק לפני חודשים ספורים בעקבות משבר פוליטי פנימי, הדגיש כי הממשלה והפרלמנט חייבים לשתף פעולה כדי לשכנע את סוכנויות הדירוג ואת המשקיעים הגלובליים שתקציב 2026 יהווה צעד אמיתי לקראת הפחתת הגירעון התקציבי. "אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להתעלם מהסימנים האלה", הוסיף, "הם אינם רק ניירת, הם משפיעים על חיי היומיום של כל אזרח צרפתי".

הורדת הדירוג של S&P אינה מפתיעה לחלוטין, אך היא מגיעה ברגע קריטי. סוכנות הדירוג ציינה בדוח שלה כי הסיבות העיקריות כוללות את הגירעון התקציבי הגבוה שמגיע ל-5.4% מהתוצר בשנת 2025, עלייה מתמשכת בחוב הציבורי והיעדר התקדמות משמעותית ברפורמות מבניות שהבטיחה הממשלה. בנוסף, S&P הזהירה מפני סיכונים פוליטיים גוברים, כולל חוסר יציבות בממשלה והתנגדות פרלמנטרית חריפה לרפורמות הכרחיות. "הממשלה הצרפתית נמצאת בפני אתגר כפול: כלכלי ופוליטי", נכתב בדוח, "והשילוב הזה עלול להחמיר את המצב אם לא יטופל במהירות ובנחישות".

הדרך למשבר: איך הגענו לשלוש הורדות תוך שנה

כדי להבין את חומרת המצב הנוכחי, חשוב להסתכל אחורה על השנים האחרונות. צרפת נהנתה במשך שנים רבות מדירוג גבוה יחסית של AA מ-S&P ודומיו, שהעיד על יציבות כלכלית חזקה בתוך גוש האירו. אולם מאז משבר הקורונה ב-2020, המדינה שקעה בהוצאות עצומות על תמיכה כלכלית שכללה סובסידיות לעסקים, מענקי אבטלה מוגברים ותוכניות השקעה בתשתיות. החוב הלאומי זינק מ-98% מהתוצר ב-2019 ליותר מ-112% ב-2025. הגירעון התקציבי, שמוגבל על פי כללי האיחוד האירופי ל-3% בלבד, הוא 5% ומעלה.

בנקים ארצות הברית
צילום: גיא טל

האם הירידות בוול סטריט הם הקדמה למשבר עולמי?

פשיטות רגל בארה״ב, ירידות בבנקים באירופה ואזהרה אחת של ג׳יימי דיימון הציתו גל חששות חדש בשוק האשראי שמאיים להתפשט לשווקים נוספים; האם הירידות בארה"ב בסוף השבוע הם התחלה של משבר עולמי?

תמיר חכמוף |

האזהרה של ג’יימי דיימון: "כשאתה רואה ג’וק אחד, כנראה שיש עוד כמה", כבר הפכה לאמרת השבוע בוול סטריט. שתי פשיטות רגל, אחת של Tricolor בתחום המימון לרכב והשנייה של First Brands בתחום חלקי הרכב, חשפו בעיות באשראי הצרכני ובתיאבון הסיכון של מלווים קטנים. מה שהתחיל כשני מקרים נקודתיים התפתח לחשש רחב יותר. לכן עולה השאלה, האם אלה רק סימנים ראשונים לסדקים עמוקים יותר במערכת האשראי?

אבל הפעם, החשש לא נשאר בארה״ב. באירופה צפויה להיפתח עונת הדוחות של הבנקים, יוניקרדיט, ברקליס, לוידס ונטווסט, והפוקוס עובר לבדיקת איכות תיקי האשראי. בשישי נרשמו ירידות חדות במדד הבנקים האירופי, אחרי שבריטניה הודיעה כי לוידס תרשום פגיעה של כמעט 2 מיליארד ליש״ט בעקבות מכירות מטעות של הלוואות רכב. השוק הופך דרוך כאשר המשקיעים מפחדים מבעיות חבויות, והבנה שגם באירופה ייתכן שהחגיגה נגמרת.

ברקע, אנליסטים בגולדמן זאקס טוענים שהתגובה החריפה בשוק נובעת יותר מפחד מאשר מגיעה כלכלית. לטענתם, ההפסדים בבנקים האזוריים מתונה יחסית, סביב 5% בלבד מהרווח השנתי, אך ההשפעה בשוק הייתה מהותית, כאשר מניות הבנקים האזוריים ירדו יותר מ-6%, ומדד ה-VIX, שמודד את רמת הפחד, רשם את הקפיצה החדה ביותר מאז אפריל.

בגולדמן מזהירים שייתכן שהמקרים האחרונים הם לא האחרונים, אלא תוצאה של התרופפות הדרגתית בסטנדרטים של אשראי, במיוחד בבנקים הקטנים יותר שניסו לצמוח דרך הלוואות בסיכון גבוה. ברגע שהריבית נותרה גבוהה זמן רב מדי, אותם תיקי אשראי מתחילים להראות סימנים של לחץ. לכן, גם אם אין כאן משבר מערכת רחב, המשקיעים חוששים שאלה רק הסימנים הראשונים של בעיה עמוקה יותר, כזו שיכולה לזלוג מהמערכת האמריקאית לאירופית, ואולי בהמשך גם לשווקים המתעוררים.

בשורה התחתונה

כרגע זה נראה כמו עצבנות של המשקיעים ולא כמו משבר. אחרי תקופה ארוכה של ריבית גבוהה, מרווחים שנשחקים ולחץ על איכות האשראי, גם אירוע נקודתי קטן מספיק כדי להדליק נורה אדומה. תחושת חוסר הנוחות שמתחילה במקרה אחד כבר כאן, ועשויה להתפשט לשאר המערכת ככל ויתגלו עוד בעיות.