רגע האמת של טסלה - הרובו-טקסי יעמוד בציפיות?
אחרי עשור של הבטחות מאילון מאסק על נהיגה אוטונומית, השקת שירות המוניות ללא נהג באוסטין תחליט האם טסלה היא באמת חברת טכנולוגיה שראויה למכפיל של 150 או עוד בועה שעומדת להתפוצץ על רקע ירידה במכירות הרכבים ובעיות מותג
אחרי שנים של הבטחות, השוק דורש ראיות מוחשיות. לא עוד ניסויים מוגבלים או טכנולוגיה חצי-גמורה, אלא שירות מסחרי שעובד בתנאי שטח. כשטסלה Tesla -3.68% תשיק היום את שירות הרובו-טקסי באוסטין, המהלך הזה הוא הרבה יותר מבדיקה טכנולוגית - זה מבחן אמיתי לכל התזה העסקית שבנתה החברה כחברת בינה מלאכותית, לא רק יצרנית רכב.
המספרים חושפים פער עצום בין מה שהשוק מתמחר למה שקיים במציאות. טסלה נסחרת במכפיל של 150 פעמים הרווחים הצפויים - שווי שמניח שהחברה תהפוך את הבינה המלאכותית למנוע צמיחה אדיר. לעומתה, טויוטה שמייצרת פי שלושה יותר רכבים ומרווחה פי חמישה, נסחרת במכפיל צנוע של 9 בלבד. זה פער שמחייב הצדקה - או שיתחיל להתכווץ במהירות.
גם בוול סטריט הדעות חלוקות. דן איבס מוודבוש, מהאנליסטים השוריים ביותר בטסלה, רואה בטכנולוגיה האוטונומית פוטנציאל להוסיף טריליון דולר נוסף לשווי החברה. בקצה השני, רונלד ג'יוסיקוב מגוגנהיים מעריך את כל שוק הרובו-טקסי על 2 טריליון דולר עד 2040, אבל מסרב לכלול את הפוטנציאל הזה בהערכת השווי הנוכחית - יותר מדי סיכונים, יותר מדי אם-ים בדרך.
השאלה המרכזית
השאלה המרכזית היא האם טסלה יכולה לדלג על השלב שבו רוב החברות בתחום נמצאות היום מבחינה טכנולוגית. וויימו של אלפאבית כבר מבצעת יותר מ-250 אלף נסיעות בשבוע עם 1,500 מוניות, אבל משתמשת בחיישנים יקרים כמו ליידאר שטסלה בחרה לא להשתמש בהם. מאסק מאמין שמצלמות מתקדמות ובינה מלאכותית מספיקות - גישה שנויה במחלוקת אבל שעשויה להיות המפתח ליתרון תחרותי אמיתי.
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יתרון הקנה המידה של טסלה יכול להיות שובר שיוון אם הטכנולוגיה תעבוד. החברה יכולה לייצר מאות אלפי דגמי Y בשנה, וכל אחד מהם יכול להפוך לרובו-טקסי. לעומת זאת, וויימו צריכה כמעט שנה לייצר את מה שטסלה יכולה לייצר ב-5 שעות. זה יתרון אסטרטגי שיכול לשנות את כללי המשחק.
התוכנית של טסלה היא אפילו יותר שאפתנית. החברה רוצה ליצור רשת בסגנון Airbnb שבה בעלי טסלה קיימים ישכירו את הרכבים שלהם לרשת הרובו-טקסי בזמן שהם לא משתמשים בהם. זה אומר שטסלה לא צריכה להשקיע מיליארדי דולרים בבניית צי מוניות - הלקוחות שלה יספקו את הקיבולת הנדרשת.
בנוסף, לטסלה יש יתרון ייחודי - מאות אלפי לקוחות שכבר בודקים עבורה את הטכנולוגיה בזמן אמת. תוכנת הנהיגה האוטונומית שלה, תמורת 99 דולר לחודש, מבצעת את רוב הנהיגה רוב הזמן אבל עדיין דורשת פיקוח אנושי. זה נותן לחברה מאגר נתונים עצום, אבל הקפיצה לשירות באוסטין היא עדיין דרמטית - מטכנולוגיה מסייעת לטכנולוגיה שצריכה לעבוד לגמרי לבד.
- רבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
- טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
השקה מוגבלת
השקת השירות היום באוסטין תהיה מוגבלת ומבוקרת. כמה עשרות רכבים בלבד, באזור גיאוגרפי מוגבל, בתנאי מזג אוויר טובים, עם פקחי בטיחות במושב הנהג ועובדי טסלה שיכולים להתערב מרחוק במקרה הצורך. זה לא השירות המסחרי הגדול שהמשקיעים מחכים לו, אבל זה הצעד הראשון במבחן האמיתי.
הסיכון הגדול ביותר לטסלה עשוי להגיע לא מהטכנולוגיה אלא מהמותג. מכירות הרכבים של החברה ירדו ב-13% ברבעון הראשון, חלקית בגלל קונים שנרתעו מהמותג בעקבות העמדות הפוליטיות של מאסק. אם המגמה הזו תעבור גם לשירות הרובו-טקסי, זה יכול לפגוע ביכולת החברה לצבור לקוחות.
האמון של הצרכנים במוניות אוטונומיות הוא שאלה שעדיין אין עליה תשובה. לא כולם ירגישו בנוח לנסוע ברכב בלי נהג, או אפילו בלי פקח בטיחות. אבל הניסיון של וויימו מראה שצרכנים כן מקבלים את הטכנולוגיה - כבר יש לה 15% משוק השירותים האורבניים בסן פרנסיסקו, עלייה של 14 נקודות אחוז מתחילת השנה.
נתוני הבטיחות של וויימו מרשימים: 88% פחות תאונות עם פציעות קשות ו-79% פחות תאונות שבהן נפתחו כריות אוויר לעומת נהגים אנושיים. אם טסלה תוכל להשיג נתונים דומים, זה יכול להיות הנימוק הכלכלי והמוסרי החזק ביותר לטכנולוגיה.
הפרדוקס של טסלה
הפרדוקס של טסלה הוא שהיא מנסה לכבוש את העתיד בזמן שהיא מאבדת שליטה על ההווה. מכירות הרכבים צונחות, קו המוצרים מיושן, התמיכה הממשלתית בארה"ב נשחקת, ומלחמות הסחר פוגעות במכירות בסין ובאירופה. הרובו-טקסי הפך לחבל הצלה העסקי - האמצעי שאמור לפצות על כל הכשלונות בעסק הליבה.
בסופו של דבר, ההשקה היום באוסטין היא לא סוף הסיפור אלא התחלה של מרתון. המשקיעים יבחנו כל תקלה, כל הרחבה של השירות, כל בעיה טכנית וכל הצלחה תחת זכוכית מגדלת. זה מה שקורה כשחברה בנויה על הבטחות חייבת להתחיל לקיים אותן.
- 5.רק הגנה על ייצור מקומי תציל את התעשייה מהסינים (ל"ת)עושה חשבון 23/06/2025 08:39הגב לתגובה זו
- 4.אנונימי 23/06/2025 08:24הגב לתגובה זוהשווי האמיתי של טסלה בערך 30 עד 50 דולר למניה. לא ממליץ ולא מחזיק
- 3.שישקו 23/06/2025 08:01הגב לתגובה זוהזמן יראה את זה ...אין קיצורי דרך וגם הלידרים ישולבו עים אי איי.
- 2.אנונימי 22/06/2025 20:36הגב לתגובה זודעתי האישית בלבד.בגזרת המכוניות הסיניות כבר כירסמו ויאכלו את טסלהבגזרת החלום בטווח הקצר תאונה אחת רגולציות חשדנות והאויבים שיקפצו על זה יפילו את המניה.בגזרת מאסק נו טראמפ בעננים חברים כבר לא צריך אותו.הנתונים לא עם טסלה. שהיא המניה גם ככה תנודתית בטירוף
- 1.ארקדי 22/06/2025 19:52הגב לתגובה זוויותיר את נהגי המוניות מובטלים
- מרדכי 22/06/2025 21:01הגב לתגובה זושהיא ביוב
- את אובר הנהגי מוניות הצליחו לסכל אז מוניות אוטונומיות הם יצנו (ל"ת)אנונימי 22/06/2025 20:29הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אביגל שורק, קרדיט: החברהרבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
שיפור במרווחי הזיקוק, תוכנית התייעלות ומענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי דחפו את החברה לרווח שיא; המניה עלתה ב-5.5%
דלק ארה"ב US Delek US Holdings 5.66% , פרסמה את הדוחות הרבעוניים בסוף השבוע האחרון והציגה רבעון יוצא דופן עם רווח נקי של 178 מיליון דולר (2.93 דולר למניה) ו-EBITDA מתואם של כ־760 מיליון דולר. גם ללא ההשפעה החד־פעמית
של המענקים הרגולטוריים, החברה הציגה EBITDA מתואם של 319 מיליון דולר, רמה הגבוהה משמעותית ביחס לשנים קודמות.
החברה, שאין לה גרעין שליטה, מחזיקה בארבעה בתי זיקוק במדינות טקסס, לואיזיאנה וארקנסו, וכן ב-63% מחברת הבת דלק לוגיסטיקה (DKL), הפועלת בתחום
תשתיות האנרגיה והובלת נפט, גז ומים.
מאז נכנס לתפקידו ביוני 2022, מוביל המנכ"ל אביגל שורק, שעובד בקבוצה למעלה מ-13 שנה (עם הפסקה קצרה בה שימש מנכ"ל אל על), תוכנית התייעלות רחבה (EOP) שהובילה לשיפור בתזרים המזומנים בקצב שנתי של כ-180 מיליון דולר.
“ההתייעלות היא כבר לא פרויקט, אלא דרך חיים,” אמר שורק בשיחת המשקיעים. בעקבות הביצועים, עדכנה החברה כלפי מעלה את היעד השנתי של התוכנית ל-180 מיליון דולר לפחות, לעומת 130 מיליון דולר בתחזית הקודמת.
אחת התרומות המרכזיות לתוצאות האחרונות היא קבלת
מענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי (EPA), במסגרת פטור לבתי זיקוק קטנים. לאחר שנים של דיונים, קיבלה החברה אישור רטרואקטיבי לשנים 2019-2024 בהיקף של 280 מיליון דולר, אשר נרשמו כהפחתה בעלות המכר. שורק ציין כי החברה צפויה לממש מענקים נוספים של כ-400 מיליון דולר
נוספים במהלך חצי השנה הקרובה, ומעריכה שכל בתי הזיקוק שלה יעמדו בקריטריונים גם ב-2025.
- דלק US קופצת בוול סטריט - זוכה להעלאת המלצה מוולס פארגו
- האביר הלבן של ויסמן ובירן: דלק US רוכשת את השליטה באלון USA ב-572 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, דלק לוגיסטיקה העלתה את תחזית ה־EBITDA השנתית שלה לטווח שבין 500-520 מיליון דולר, והיא צפויה לסיים את השנה בטווח העליון. שורק הוסיף כי נרשמת מגמת שיפור גם במגזר הסיטונאי בזכות חוזים חדשים והתייעלות בלוגיסטיקה.
