
רגע האמת של טסלה - הרובו-טקסי יעמוד בציפיות?
אחרי עשור של הבטחות מאילון מאסק על נהיגה אוטונומית, השקת שירות המוניות ללא נהג באוסטין תחליט האם טסלה היא באמת חברת טכנולוגיה שראויה למכפיל של 150 או עוד בועה שעומדת להתפוצץ על רקע ירידה במכירות הרכבים ובעיות מותג
אחרי שנים של הבטחות, השוק דורש ראיות מוחשיות. לא עוד ניסויים מוגבלים או טכנולוגיה חצי-גמורה, אלא שירות מסחרי שעובד בתנאי שטח. כשטסלה Tesla 0.03% תשיק היום את שירות הרובו-טקסי באוסטין, המהלך הזה הוא הרבה יותר מבדיקה טכנולוגית - זה מבחן אמיתי לכל התזה העסקית שבנתה החברה כחברת בינה מלאכותית, לא רק יצרנית רכב.
המספרים חושפים פער עצום בין מה שהשוק מתמחר למה שקיים במציאות. טסלה נסחרת במכפיל של 150 פעמים הרווחים הצפויים - שווי שמניח שהחברה תהפוך את הבינה המלאכותית למנוע צמיחה אדיר. לעומתה, טויוטה שמייצרת פי שלושה יותר רכבים ומרווחה פי חמישה, נסחרת במכפיל צנוע של 9 בלבד. זה פער שמחייב הצדקה - או שיתחיל להתכווץ במהירות.
גם בוול סטריט הדעות חלוקות. דן איבס מוודבוש, מהאנליסטים השוריים ביותר בטסלה, רואה בטכנולוגיה האוטונומית פוטנציאל להוסיף טריליון דולר נוסף לשווי החברה. בקצה השני, רונלד ג'יוסיקוב מגוגנהיים מעריך את כל שוק הרובו-טקסי על 2 טריליון דולר עד 2040, אבל מסרב לכלול את הפוטנציאל הזה בהערכת השווי הנוכחית - יותר מדי סיכונים, יותר מדי אם-ים בדרך.
השאלה המרכזית
השאלה המרכזית היא האם טסלה יכולה לדלג על השלב שבו רוב החברות בתחום נמצאות היום מבחינה טכנולוגית. וויימו של אלפאבית כבר מבצעת יותר מ-250 אלף נסיעות בשבוע עם 1,500 מוניות, אבל משתמשת בחיישנים יקרים כמו ליידאר שטסלה בחרה לא להשתמש בהם. מאסק מאמין שמצלמות מתקדמות ובינה מלאכותית מספיקות - גישה שנויה במחלוקת אבל שעשויה להיות המפתח ליתרון תחרותי אמיתי.
- מחוקקים בטקסס דורשים לדחות את השקת הרובוטקסי - זאת הסיבה
- כמה הייתם מרוויחים אם הייתם קונים את סולאראדג' ומה קורה בחוזים?
יתרון הקנה המידה של טסלה יכול להיות שובר שיוון אם הטכנולוגיה תעבוד. החברה יכולה לייצר מאות אלפי דגמי Y בשנה, וכל אחד מהם יכול להפוך לרובו-טקסי. לעומת זאת, וויימו צריכה כמעט שנה לייצר את מה שטסלה יכולה לייצר ב-5 שעות. זה יתרון אסטרטגי שיכול לשנות את כללי המשחק.
התוכנית של טסלה היא אפילו יותר שאפתנית. החברה רוצה ליצור רשת בסגנון Airbnb שבה בעלי טסלה קיימים ישכירו את הרכבים שלהם לרשת הרובו-טקסי בזמן שהם לא משתמשים בהם. זה אומר שטסלה לא צריכה להשקיע מיליארדי דולרים בבניית צי מוניות - הלקוחות שלה יספקו את הקיבולת הנדרשת.
בנוסף, לטסלה יש יתרון ייחודי - מאות אלפי לקוחות שכבר בודקים עבורה את הטכנולוגיה בזמן אמת. תוכנת הנהיגה האוטונומית שלה, תמורת 99 דולר לחודש, מבצעת את רוב הנהיגה רוב הזמן אבל עדיין דורשת פיקוח אנושי. זה נותן לחברה מאגר נתונים עצום, אבל הקפיצה לשירות באוסטין היא עדיין דרמטית - מטכנולוגיה מסייעת לטכנולוגיה שצריכה לעבוד לגמרי לבד.
- הפרדוקס של המזרח התיכון: שווקים, מלחמה ו-״יהיה בסדר״
- המסיבה נגמרה? המשקיעים הקטנים בורחים משבע המופלאות
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
השקה מוגבלת
השקת השירות היום באוסטין תהיה מוגבלת ומבוקרת. כמה עשרות רכבים בלבד, באזור גיאוגרפי מוגבל, בתנאי מזג אוויר טובים, עם פקחי בטיחות במושב הנהג ועובדי טסלה שיכולים להתערב מרחוק במקרה הצורך. זה לא השירות המסחרי הגדול שהמשקיעים מחכים לו, אבל זה הצעד הראשון במבחן האמיתי.
הסיכון הגדול ביותר לטסלה עשוי להגיע לא מהטכנולוגיה אלא מהמותג. מכירות הרכבים של החברה ירדו ב-13% ברבעון הראשון, חלקית בגלל קונים שנרתעו מהמותג בעקבות העמדות הפוליטיות של מאסק. אם המגמה הזו תעבור גם לשירות הרובו-טקסי, זה יכול לפגוע ביכולת החברה לצבור לקוחות.
האמון של הצרכנים במוניות אוטונומיות הוא שאלה שעדיין אין עליה תשובה. לא כולם ירגישו בנוח לנסוע ברכב בלי נהג, או אפילו בלי פקח בטיחות. אבל הניסיון של וויימו מראה שצרכנים כן מקבלים את הטכנולוגיה - כבר יש לה 15% משוק השירותים האורבניים בסן פרנסיסקו, עלייה של 14 נקודות אחוז מתחילת השנה.
נתוני הבטיחות של וויימו מרשימים: 88% פחות תאונות עם פציעות קשות ו-79% פחות תאונות שבהן נפתחו כריות אוויר לעומת נהגים אנושיים. אם טסלה תוכל להשיג נתונים דומים, זה יכול להיות הנימוק הכלכלי והמוסרי החזק ביותר לטכנולוגיה.
הפרדוקס של טסלה
הפרדוקס של טסלה הוא שהיא מנסה לכבוש את העתיד בזמן שהיא מאבדת שליטה על ההווה. מכירות הרכבים צונחות, קו המוצרים מיושן, התמיכה הממשלתית בארה"ב נשחקת, ומלחמות הסחר פוגעות במכירות בסין ובאירופה. הרובו-טקסי הפך לחבל הצלה העסקי - האמצעי שאמור לפצות על כל הכשלונות בעסק הליבה.
בסופו של דבר, ההשקה היום באוסטין היא לא סוף הסיפור אלא התחלה של מרתון. המשקיעים יבחנו כל תקלה, כל הרחבה של השירות, כל בעיה טכנית וכל הצלחה תחת זכוכית מגדלת. זה מה שקורה כשחברה בנויה על הבטחות חייבת להתחיל לקיים אותן.
- 2.אנונימי 22/06/2025 20:36הגב לתגובה זודעתי האישית בלבד.בגזרת המכוניות הסיניות כבר כירסמו ויאכלו את טסלהבגזרת החלום בטווח הקצר תאונה אחת רגולציות חשדנות והאויבים שיקפצו על זה יפילו את המניה.בגזרת מאסק נו טראמפ בעננים חברים כבר לא צריך אותו.הנתונים לא עם טסלה. שהיא המניה גם ככה תנודתית בטירוף
- 1.ארקדי 22/06/2025 19:52הגב לתגובה זוויותיר את נהגי המוניות מובטלים
- מרדכי 22/06/2025 21:01הגב לתגובה זושהיא ביוב
- את אובר הנהגי מוניות הצליחו לסכל אז מוניות אוטונומיות הם יצנו (ל"ת)אנונימי 22/06/2025 20:29הגב לתגובה זו