רגע האמת של טסלה - הרובו-טקסי יעמוד בציפיות?

אחרי עשור של הבטחות מאילון מאסק על נהיגה אוטונומית, השקת שירות המוניות ללא נהג באוסטין תחליט האם טסלה היא באמת חברת טכנולוגיה שראויה למכפיל של 150 או עוד בועה שעומדת להתפוצץ על רקע ירידה במכירות הרכבים ובעיות מותג

אדיר בן עמי | (7)


אחרי שנים של הבטחות, השוק דורש ראיות מוחשיות. לא עוד ניסויים מוגבלים או טכנולוגיה חצי-גמורה, אלא שירות מסחרי שעובד בתנאי שטח. כשטסלה Tesla 4.73%  תשיק היום את שירות הרובו-טקסי באוסטין, המהלך הזה הוא הרבה יותר מבדיקה טכנולוגית - זה מבחן אמיתי לכל התזה העסקית שבנתה החברה כחברת בינה מלאכותית, לא רק יצרנית רכב.


המספרים חושפים פער עצום בין מה שהשוק מתמחר למה שקיים במציאות. טסלה נסחרת במכפיל של 150 פעמים הרווחים הצפויים - שווי שמניח שהחברה תהפוך את הבינה המלאכותית למנוע צמיחה אדיר. לעומתה, טויוטה שמייצרת פי שלושה יותר רכבים ומרווחה פי חמישה, נסחרת במכפיל צנוע של 9 בלבד. זה פער שמחייב הצדקה - או שיתחיל להתכווץ במהירות.


גם בוול סטריט הדעות חלוקות. דן איבס מוודבוש, מהאנליסטים השוריים ביותר בטסלה, רואה בטכנולוגיה האוטונומית פוטנציאל להוסיף טריליון דולר נוסף לשווי החברה. בקצה השני, רונלד ג'יוסיקוב מגוגנהיים מעריך את כל שוק הרובו-טקסי על 2 טריליון דולר עד 2040, אבל מסרב לכלול את הפוטנציאל הזה בהערכת השווי הנוכחית - יותר מדי סיכונים, יותר מדי אם-ים בדרך.


השאלה המרכזית

השאלה המרכזית היא האם טסלה יכולה לדלג על השלב שבו רוב החברות בתחום נמצאות היום מבחינה טכנולוגית. וויימו של אלפאבית כבר מבצעת יותר מ-250 אלף נסיעות בשבוע עם 1,500 מוניות, אבל משתמשת בחיישנים יקרים כמו ליידאר שטסלה בחרה לא להשתמש בהם. מאסק מאמין שמצלמות מתקדמות ובינה מלאכותית מספיקות - גישה שנויה במחלוקת אבל שעשויה להיות המפתח ליתרון תחרותי אמיתי.


יתרון הקנה המידה של טסלה יכול להיות שובר שיוון אם הטכנולוגיה תעבוד. החברה יכולה לייצר מאות אלפי דגמי Y בשנה, וכל אחד מהם יכול להפוך לרובו-טקסי. לעומת זאת, וויימו צריכה כמעט שנה לייצר את מה שטסלה יכולה לייצר ב-5 שעות. זה יתרון אסטרטגי שיכול לשנות את כללי המשחק.


התוכנית של טסלה היא אפילו יותר שאפתנית. החברה רוצה ליצור רשת בסגנון Airbnb שבה בעלי טסלה קיימים ישכירו את הרכבים שלהם לרשת הרובו-טקסי בזמן שהם לא משתמשים בהם. זה אומר שטסלה לא צריכה להשקיע מיליארדי דולרים בבניית צי מוניות - הלקוחות שלה יספקו את הקיבולת הנדרשת.


בנוסף, לטסלה יש יתרון ייחודי - מאות אלפי לקוחות שכבר בודקים עבורה את הטכנולוגיה בזמן אמת. תוכנת הנהיגה האוטונומית שלה, תמורת 99 דולר לחודש, מבצעת את רוב הנהיגה רוב הזמן אבל עדיין דורשת פיקוח אנושי. זה נותן לחברה מאגר נתונים עצום, אבל הקפיצה לשירות באוסטין היא עדיין דרמטית - מטכנולוגיה מסייעת לטכנולוגיה שצריכה לעבוד לגמרי לבד.

קיראו עוד ב"גלובל"


השקה מוגבלת

השקת השירות היום באוסטין תהיה מוגבלת ומבוקרת. כמה עשרות רכבים בלבד, באזור גיאוגרפי מוגבל, בתנאי מזג אוויר טובים, עם פקחי בטיחות במושב הנהג ועובדי טסלה שיכולים להתערב מרחוק במקרה הצורך. זה לא השירות המסחרי הגדול שהמשקיעים מחכים לו, אבל זה הצעד הראשון במבחן האמיתי.


הסיכון הגדול ביותר לטסלה עשוי להגיע לא מהטכנולוגיה אלא מהמותג. מכירות הרכבים של החברה ירדו ב-13% ברבעון הראשון, חלקית בגלל קונים שנרתעו מהמותג בעקבות העמדות הפוליטיות של מאסק. אם המגמה הזו תעבור גם לשירות הרובו-טקסי, זה יכול לפגוע ביכולת החברה לצבור לקוחות.


האמון של הצרכנים במוניות אוטונומיות הוא שאלה שעדיין אין עליה תשובה. לא כולם ירגישו בנוח לנסוע ברכב בלי נהג, או אפילו בלי פקח בטיחות. אבל הניסיון של וויימו מראה שצרכנים כן מקבלים את הטכנולוגיה - כבר יש לה 15% משוק השירותים האורבניים בסן פרנסיסקו, עלייה של 14 נקודות אחוז מתחילת השנה.


נתוני הבטיחות של וויימו מרשימים: 88% פחות תאונות עם פציעות קשות ו-79% פחות תאונות שבהן נפתחו כריות אוויר לעומת נהגים אנושיים. אם טסלה תוכל להשיג נתונים דומים, זה יכול להיות הנימוק הכלכלי והמוסרי החזק ביותר לטכנולוגיה.


הפרדוקס של טסלה

הפרדוקס של טסלה הוא שהיא מנסה לכבוש את העתיד בזמן שהיא מאבדת שליטה על ההווה. מכירות הרכבים צונחות, קו המוצרים מיושן, התמיכה הממשלתית בארה"ב נשחקת, ומלחמות הסחר פוגעות במכירות בסין ובאירופה. הרובו-טקסי הפך לחבל הצלה העסקי - האמצעי שאמור לפצות על כל הכשלונות בעסק הליבה.


בסופו של דבר, ההשקה היום באוסטין היא לא סוף הסיפור אלא התחלה של מרתון. המשקיעים יבחנו כל תקלה, כל הרחבה של השירות, כל בעיה טכנית וכל הצלחה תחת זכוכית מגדלת. זה מה שקורה כשחברה בנויה על הבטחות חייבת להתחיל לקיים אותן.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    רק הגנה על ייצור מקומי תציל את התעשייה מהסינים (ל"ת)
    עושה חשבון 23/06/2025 08:39
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אנונימי 23/06/2025 08:24
    הגב לתגובה זו
    השווי האמיתי של טסלה בערך 30 עד 50 דולר למניה. לא ממליץ ולא מחזיק
  • 3.
    שישקו 23/06/2025 08:01
    הגב לתגובה זו
    הזמן יראה את זה ...אין קיצורי דרך וגם הלידרים ישולבו עים אי איי.
  • 2.
    אנונימי 22/06/2025 20:36
    הגב לתגובה זו
    דעתי האישית בלבד.בגזרת המכוניות הסיניות כבר כירסמו ויאכלו את טסלהבגזרת החלום בטווח הקצר תאונה אחת רגולציות חשדנות והאויבים שיקפצו על זה יפילו את המניה.בגזרת מאסק נו טראמפ בעננים חברים כבר לא צריך אותו.הנתונים לא עם טסלה. שהיא המניה גם ככה תנודתית בטירוף
  • 1.
    ארקדי 22/06/2025 19:52
    הגב לתגובה זו
    ויותיר את נהגי המוניות מובטלים
  • מרדכי 22/06/2025 21:01
    הגב לתגובה זו
    שהיא ביוב
  • את אובר הנהגי מוניות הצליחו לסכל אז מוניות אוטונומיות הם יצנו (ל"ת)
    אנונימי 22/06/2025 20:29
    הגב לתגובה זו
אנבידיה גנסן הואנג
צילום: טוויטר

לקראת דוחות אנבידיה - האנליסטים מעלים מחירי יעד

תשעה בתי השקעות עדכנו מעלה את מחיר היעד, כשהביקוש לשבבי AI מצד ענקיות הטכנולוגיה ממשיך לגרום לאופטימיות – אך גם מעלה את הסיכון לאכזבה במקרה של פספוס

אדיר בן עמי |

שבוע לפני פרסום הדוחות של אנבידיהNVIDIA Corp. 1.77%  , האנליסטים בוול סטריט מעלים את תחזיותיהם. תשעה אנליסטים העלו השבוע את מחירי היעד שלהם למניה, ודחפו את הממוצע ל-194 דולר - שיא חדש. העלאת התחזיות בזמן כה קרוב לדוח מצביעה על ציפיות גבוהות מהרגיל.


הממוצע החדש מרמז על פוטנציאל עלייה של יותר מ-10% ממחיר הסגירה של יום רביעי. העלאת היעדים נובעת מהכרה בביצועי החברה החזקים, כאשר אנליסטים מתאימים את תחזיותיהם לקצב הצמיחה בפועל. "מה שרואים כאן הוא הכרה שהצמיחה של אנבידיה יציבה ומוצקה", מסביר בריאן מולברי, מנהל תיקים בזאקס. "אנליסטים מעלים תחזיות מכיוון שהתוצאות הקודמות מחייבות עדכון כלפי מעלה".


עדכון התחזיות מתרחש בעיתוי מורכב, כאשר מניות הטכנולוגיה הגדולות נסחרות בירידות שערים. אנבידיה איבדה 3% השבוע, אך האנליסטים ממשיכים לגלות אופטימיות ורואים בירידות הזדמנות השקעה ולא סימן אזהרה. המשקיעים מתחילים לממש רווחים ממניות הטכנולוגיה הגדולות ולהעביר הון לסקטורים הנחשבים יציבים יותר. השוק מכיר בכך שחלק מהמניות הגיעו לרמות שווי גבוהות. חוסר הוודאות לגבי הורדת ריבית בספטמבר מעמיק את מגמת המכירות.


אנבידיה לעומת השאר

אנבידיה מציגה ביצועים שונים מיתר מניות הטכנולוגיה בתקופה זו. המניה עלתה 30% מאז פרסום הדוח הרבעוני האחרון במאי, ובזכות משקלה הגבוה במדד תרמה יותר מ-180 נקודות לעלייה הכוללת של ה-S&P 500. תרומה זו גדולה מזו של כל חברה אחרת במדד, והופכת את אנבידיה לגורם המוביל בעלייה של השוק האמריקני.

עונת הדוחות הנוכחית מספקת תמיכה חזקה לתחזיות אנבידיה. מטא, מיקרוסופט, גוגל ואמזון הכריזו על השקעות משמעותיות בתשתיות בינה מלאכותית. ההכרזות הללו מחזקות את הצפי להזמנות גדולות לאנבידיה, הספקית העיקרית של שבבי AI.


שווקים מסחר (AI)שווקים מסחר (AI)
וול סטריט

זום עולה 10% אחרי הדוחות, הנאסדק עולה 2%

עליות בוול סטריט, כאשר פאוול רומז באופן דיי ברור כי הגיע הזמן לשינוי במדיניות המוניטרית, כלומר הורדת ריבית בספטמבר; המשקיעים מגדילים את החשיפה למניות הקטנות כאשר הראסל 2000 מוביל את העליות

צוות גלובל |

מגמה חיובית בוול סטריט, כשהמשקיעים מעודדים מנאום יו"ר הפד ג'רום פאואל בסימפוזיון ג'קסון הול בוויומינג שרמז כי הורדת הריבית תגיע כבר בספטמבר. מדד ה-S&P 500 עולה 1.6%, מדד הנאסדק עולה 2% ומדד הדאו ג'ונס עולה 2%. מדד המניות הקטנות, הראסל 200, מוביל את העליות עם זינוק של כ-4%. תשואת האג"ח ל-10 שנים נופלת ונעה סביב 4.25%.

באירופה התפרסם נתון חלש על כלכלת גרמניה שהתכווצה ברבעון השני ב-0.3%, חריף מהאומדן הראשוני של 0.1%. עם זאת, הבורסות באירופה נסחרות בעליות ברקע העליות בוול סטריט: ה-DAX עולה 0.3%, ה-CAC בפריז עולה ב-0.5%, וה-FTSE בלונדון עולה 0.2%.

ביפן, תשואות האג"ח הממשלתיות ל-30 שנה זינקו לשיא היסטורי של 3.21% על רקע אינפלציה עיקשת. נתוני האינפלציה ליולי הפתיעו כלפי מעלה עם 3.1%, גבוה משמעותית מיעד ה-2% של הבנק המרכזי. השווקים מתמחרים סיכוי של 52% להעלאת ריבית ביפן עד אוקטובר.

קריאה מעניינת - מארק צוקרברג מציג: משנה שם משנה מזל לפני ארבע שנים, כשצוקרברג שינה את שם החברה שלו מפייסבוק למטא ודיבר על החזון שמאחורי הצעד, זה נשמע כמו חלום רחוק מאוד. אבל בשנתיים האחרונות נראה שההימור הענק שמבצעת החברה במעבר לעולם מטאוורסי מצליח מעבר למשוער, והתנהגות המניה יחד עם נתוני הרבעון האחרון בלוויית ההנחיות להמשך מוכיחים שהחברה בדרך הנכונה

הנאום של פאוול

יו"ר הפד ג'רום פאוול שידר בנאומו בג'קסון הול פתיחות זהירה לקראת הורדת ריבית. לדבריו, "מאזן הסיכונים מתחיל להשתנות", מה שעשוי להצביע על שינוי כיוון קרוב במדיניות. להרחבה מה אמר פאוול שמקפיץ את המדדים בוול סטריט?