פרגוסון; קרדיט: רשתות חברתיות
פרגוסון; קרדיט: רשתות חברתיות
דוחות

ענקית האינסטלציה שמזנקת היום ב-15% אחרי הדוחות

חברת התעשייה הוותיקה דיווחה על רווח של 2.5 דולר למניה ברבעון - גבוה בהרבה מצפי האנליסטים שהיה ל-2.02 דולר; לצד זאת, החברה ציינה כי היא צופה כעת עלייה גבוהה יותר בהכנסות מהצפי הקודם, ורווחיות תפעולים של 8.5%-9% לעומת צפי קודם של 8.3%-8.8%

רוי שיינמן |
נושאים בכתבה פרגוסון

מניית פרגוסון Ferguson 1.45%   , ענקית ציוד האינסטלציה, חימום וקירור בצפון אמריקה מזנקת לאחר שהחברה דיווחה על תוצאות חזקות במיוחד לרבעון, עם הכנסות, רווח תפעולי ורווח למניה שעקפו את תחזיות האנליסטים, וכן תחזית מעודכנת כלפי מעלה להמשך השנה. הביצועים מגיעים דווקא בתקופה מאתגרת מבחינה כלכלית, בה שוקי הדיור והתשתיות מתמודדים עם סביבת ריביות גבוהה, אך פרגוסון מצליחה להוכיח עמידות ולשמור על קצב צמיחה מרשים.


בעקבות התוצאות, פרגוסון עדכנה כלפי מעלה את התחזית השנתית: כעת היא צופה צמיחה בהכנסות בטווח של אחוזים בודדים-בינוניים, במקום אחוזים בודדים בלבד, ורווח תפעולי מתואם בטווח של 8.5%-9% (לעומת תחזית קודמת של 8.3%-8.8%). ההשקעות הצפויות לשנה כולה הונמכו מעט לרמה של 300-350 מיליון דולר.


ברבעון שהסתיים באפריל, פרגוסון רשמה הכנסות של 7.62 מיליארד דולר - עלייה של 4.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, וכ-200 מיליון דולר מעל תחזיות השוק שעמדו על 7.42 מיליארד דולר. עיקר הצמיחה נבעה מעלייה אורגנית של 5% בפעילות הקיימת, לצד תרומה של 1% מרכישות שביצעה החברה. עם זאת, נרשמה חולשה במחירי סחורות מסוימות, שפיצתה על שיפור במחירי המוצרים המוגמרים, כך שהשפעת המחירים הכוללת הייתה ניטרלית.


בחלוקה גיאוגרפית, המכירות בארה"ב, שמהווה את עיקר הפעילות של פרגוסון, עלו ב-4.5%, בעוד שבקנדה נרשמה ירידה קלה של 0.3%. שיעור הרווח הגולמי השתפר ב-50 נקודות בסיס לרמה של 31%, ושיעור הרווח התפעולי המתואם טיפס ל-9.4%, שיפור של 20 נקודות בסיס לעומת אשתקד. ה-EBITDA עלה ב-6.6% ל-770 מיליון דולר, והרווח למניה המתואם עמד על 2.5 דולר- קפיצה של 7.8% לעומת התקופה המקבילה, והרבה מעל תחזית האנליסטים שעמדה על 2.02 דולר בלבד. במקביל, החברה הכריזה על דיבידנד רבעוני של 83 סנט למניה. פרגוסון גם המשיכה בביצוע רכישות עצמיות של מניות, בהיקף של 251 מיליון דולר במהלך הרבעון, כאשר נותרו לה כ-1.1 מיליארד דולר במסגרת תוכנית הרכישה הנוכחית.


כחלק ממאמצי התייעלות רחבים, החברה ביצעה צעדים לשיפור המבנה הארגוני - מה שהוביל לעלויות חד פעמיות של 68 מיליון דולר, אך צפוי להניב חיסכון שנתי של כ-100 מיליון דולר כבר מהשנה הבאה. בין היתר, מדובר בצמצום תהליכים מיותרים והגברת האוטומציה במרכזים הלוגיסטיים. 


פרגוסון, שהחלה את דרכה כחברת הפצת ציוד אינסטלציה, הפכה בעשורים האחרונים לאחת הספקיות הגדולות בצפון אמריקה למוצרי בנייה, חימום, תשתיות ומערכות מים. פעילותה מתמקדת בעיקר בשוק האמריקאי, עם רשת הפצה רחבה, אלפי סניפים ומערך טכנולוגי שמאפשר לה לייעל מלאים ולשפר את השירות ללקוחות מקצועיים ופרטיים.


דווקא בתקופה שבה חברות רבות בענף סובלות מלחץ על מחירים וירידה בכמות הפפרויקטים, פרגוסון נהנית מרוח גבית: הביקושים הגבוהים לשיפוצים ולבנייה חדשה בארה"ב, לצד ההשקעות בתשתיות ציבוריות, תומכים בצמיחה שלה. מנכ"ל החברה, קווין מרפי, ציין כי הוא ממשיך לראות פוטנציאל חיובי בשווקים המרכזיים של פרגוסון בטווח הבינוני, הן במגזר הפרטי והן בציבורי.


מניית פרגוסון נסחרת לפי שווי של 41.6 מיליארד דולר אחרי שעלתה ב-19.5% מתחילת השנה, ב-2% בשנה האחרונה, והיא נסחרת לפי מכפיל עתידי של כ-21.


הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.