עלייתה ונפילתה של WeWork ואיך זה קשור להנפקת אמפא?
אמפא שעומדת להנפיק בבורסה (במחיר מופקע) עומדת מאחורי פעילות WeWork בארץ - העסק לא בוננזה, אבל ביחס לעולם - הוא סיפור הצלחה; וגם איך הצליח אדם נוימן למכור חלום כושל במיליארדי דולרים?
ההתחלה: יזם כריזמטי והבטחה נוצצת
WeWork נוסדה בשנת 2010 על ידי אדם נוימן הישראלי ומיגל מקלבי, עם חזון פשוט אך שאפתני: ליצור את סביבת העבודה של העתיד. החברה הבטיחה מהפכה בשוק המשרדים השמרני והאפור, והציעה מודל חדשני השכרת חללי עבודה גמישים עם אווירה תוססת, צעירה וקהילתית. החללים של WeWorkהיו מעוצבים, הציעו קפה בחינם, ברזי בירה, אירועים חברתיים, ובעיקר, הרגשה של להיות חלק ממהפכה עסקית ותרבותית בדומה למה שהיה מקובל בחברות ההייטק הגדולות.
מהר מאוד המודל של WeWork הפך לשם דבר. סטארט-אפים, פרילנסרים ואפילו חברות גדולות התאהבו בקונספט, והחברה הפכה לסמל של עולם העבודה החדש. החברה פתחה סניפים ברחבי ארה"ב, אירופה ואסיה, כשהיא מתרחבת בקצב מסחרר, והיזם הישראלי אדם נוימן הפך לכוכב-על עסקי, אדם כריזמטי שהצליח לשכנע את וול סטריט שהחברה שלו היא לא רק חברת נדל"ן אלא חברת טכנולוגיה מהפכנית.
החזון נמכר היטב. החברה גדלה במהירות מסחררת, פתחה עשרות סניפים בערים מרכזיות בארה"ב, אירופה ואסיה, והפכה בתוך שנים ספורות לאחת מחברות הסטארט־אפ החמות בעולם.שווי של עשרות מיליארדים: סופטבנק נכנסת לתמונה
ההצלחה של WeWork משכה אליה משקיעים גדולים ובראשם הענקית היפנית סופטבנק, תחת הנהגתו של המיליארדר מאסיושי סון. סופטבנק הזרימה מיליארדי דולרים לחברה, מתוך אמונה אמיתית שהמודל של החברה הוא העתיד של סביבת העבודה. בשיא, בינואר 2019, ההערכת השווי הגיעה לסכום דמיוני של 47 מיליארד דולר לאחר השקעה של 10 מיליארד דולר מסופטבנק. אדם נוימן חגג את ההצלחה כשהוא נהנה מהילת הכוכבות ומאורח חיים פזרני, מטוסים פרטיים, נכסי נדל"ן יוקרתיים, מסיבות נוצצות והבטחות שאפתניות נוספות.
- אדם נוימן ממשיך ללחוץ לכיוון רכישה מחדש של WeWork
- חברת WeWork הגישה בקשה לפשיטת רגל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

"השווי שלנו מבוסס הרבה יותר על האנרגיה והרוחניות שלנו מאשר על מכפילים של הכנסות", אדם נוימן. הציטוט הזה ממחיש היטב את הפער בין התנהלות עסקית
שקולה לבין חזון מיסטי שמשך את סופטבנק (ואחרים) לשווי של 47 מיליארד דולר.
האמת מתגלה: הניסיון להנפיק ברקע ההפסדים הגדולים
החברה אולי הצליחה לייצר הכנסות מרשימות, אך בין זה ובין רווח היה פער תהומי. בפועל, החברה שרפה מיליארדי דולרים מדי שנה. בשנת 2018 החברה דיווחה על הפסדים של כ-1.9 מיליארד דולר, ובמחצית הראשונה של 2019 לבדה הפסידה עוד כ-900 מיליון דולר. הניהול הפזרני של נוימן, לצד ההתרחבות המהירה מדי, יצרו בעיות פיננסיות עמוקות שהמשקיעים התקשו להבין כיצד ייפתרו.
- איך תיראה נטפליקס עוד כשנתיים?
- HSBC רוצה למחוק את האנג סנג מהבורסה - מניית הבנק מזנקת ב-27%
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- בואינג מתקדמת ל-797 - המטוס שצפוי להחליף את ה-737 ולשנות את...
למרות זאת, באוגוסט 2019 החליטה החברה ללכת להנפקה בוול סטריט, תוך שהיא מגישה תשקיף ראשוני. הציבור, שהיה אמור להתרגש מההנפקה הגדולה, הגיב דווקא בספקנות עצומה. התשקיף חשף לא רק הפסדים כבדים, אלא גם ממשל תאגידי בעייתי מאוד, עסקים מפוקפקים בין החברה לנוימן עצמו, והערכות שווי בלתי מוסברות. המשקיעים הפוטנציאליים החלו להעלות שאלות קשות.
התשקיף חשף שורת בעיות קשות: ממשל תאגידי לקוי, ניגודי עניינים (למשל רישום הסימן המסחרי “We” על שמו הפרטי של נוימן ומכירתו חזרה לחברה תמורת 5.9 מיליון דולר), שימוש בכספי החברה לרכישת נכסי נדל"ן שהושכרו חזרה לחברה, וחוזים מסחריים שלא הצדיקו
את רמות השווי. הציבור, שבתחילה הוקסם, הפך חשדן.
תוך שבועות ספורים, ההנפקה המתוכננת הפכה מבוננזה עסקית למופע אימים של יחסי ציבור שליליים, ונוימן עצמו הפך מסמל להצלחה עסקית לסמל של נהנתנות וחוסר אחריות תאגידית. השווי המבוקש צנח והחברה נאלצה לבטל את ההנפקה.
סופטבנק מחלצת את עצמה
עם ביטול ההנפקה באוקטובר 2019, המצב הפיננסי של וויוורק רק הדרדר. סופטבנק, המשקיעה הגדולה, השקיעה עוד 9.5 מיליארד דולר בחברה, אבל לא בשביל להציל את המודל העסקי, אלא כדי להציל את עצמה מהפסדים נוספים ושמירה על התדמית.
אדם נוימן סולק מתפקידו, אך בתמורה קיבל פיצוי חסר תקדים של כ-1.7 מיליארד דולר, מהלך שעורר זעם עצום בקרב המשקיעים ועובדי החברה. וויוורק עצמה נותרה פגועה פיננסית, עם הערכות שווי שנחתכו באופן דרסטי. מכמעט 50 מיליארד דולר לשווי של מיליארדים בודדים בלבד.
ואז מגיעה הקורונה
תקופת הקורונה טרפה את הקלפים עבור שוק המשרדים. חברות רבות עברו לעבוד מהבית, במה שהיווה מכה אנושה עבור המודל העסקי של וויוורק. בחוזים ארוכי טווח החברות מחויבות להמשיך ולשלם דמי שכירות גם אם אינם מגיעים למשרד, אך בחוזים קצרים יש גמישות ושהם נגמרים אין צורך לחדש אותם. שיעור התפוסה ירד בחדות והחברה העמיקה את ההפסדים שלה.
ההנפקה המאוחרת והנפילה הסופית
רק באוקטובר 2021 הצליחה וויוורק להנפיק, אך בשווי נמוך יחיסית של כ-9 מיליארד דולר, באמצעות מיזוג עם חברת ספאק (SPAC) שידועות בהערכות השווי המנופחות והלא מציאותיות שלהן. המשקיעים לא האמינו בחברה, והביצועים המשיכו להיות חלשים, עם הפסדים כבדים ודיווחים חוזרים על תפוסות נמוכות וצורך בחילוצים פיננסיים חוזרים.
בנובמבר 2023, לאחר ניסיונות נואשים לייצב את העסק, החברה הודיעה באופן "דרמטי" על פשיטת רגל, עם חובות אדירים ופגיעה עצומה בתדמית.
WeWork בישראל
התשקיף של אמפא כולל הרבה סימני שאלה - שלומי פוגל והטריקים - איך נופח השווי של אמפא ולמה המוסדיים צריכים להפחית את המחיר ב-IPO? לרבות - למה חברת החזקות צריכה להנפיק בבורסה, זה הרי מוצר נחות בהגדרה, מה השווי האמיתי של אמפא, איך הגיעו השמאים ל"יתרון כלכלי" של WeWork ששווה כ-250 מיליון שקל ולמה הם מהוונים את הנכסים של WeWork בשיעור כה נמוך של 6.2%. ייתכן מאוד שהנכסים שווים דרמטית פחות ממה שהם מוצגים במאזן - כ-1.8 מיליארד שקל וזה אחרי מחיקה של 300 מיליון שקל בשנתיים.
הפעילות בארץ מייצרת תשואה של כ-7%, האם זה שווה את הסיכון? מדובר בפעילות שמצד אחד שוכרת נכסים לטווח ארוך ולכן בדמי שירות יחסית נמוכים ומצד שני משכירה לזמן קצר לכמות גדולה של שוכרים. הפער הזה בין טווח ארוך לזמן קצר וההבדל בין שכירות בהיקף גדול (כשוכרת) לשכירות לאלפים רבים (כמשכירה) מבטאם שני יתרונות שמגולמים בתשואה - לוקחים יותר שכר דירה כאשר מדובר בשוכר קטן ולטווח קצר. אז למה רואים רק כ-7%? כי שיעור התפוסה הוא כ-81%. מול הסיכוי לתשואה יש גם סיכונים - עוזבים יותר מהר, אפשר להגיע לשיעור תפוסה נמוך יותר. לא בטוח שהמודל הזה הוא קסם. עם זאת, בארץ, למרות המחיקות, הוא מייצר FFO והוא מייצר תשואה - זה בהחלט לא רע במבחן עולמי, וגם צריך לזכור שאלו שנתיים לא פשוטות - מלחמה, האטה בהייטק וגם - סיכון נוכחי ובעיקר עתידי: בנייה רחבה מאוד של משרדים במרכז.
- 2.משקיע7 07/07/2025 12:31הגב לתגובה זומי שהאמין לסיפור והשקיע נפל
- 1.אנונימי 12/05/2025 14:14הגב לתגובה זובירושלים בחרו להילחם המתפללים והחליטו לאסור תפילה במתחםהרבה חברות הולכות לעזוב את המתחם
.jpeg)
S&P משיקה מדד חדש שמשלב קריפטו ומניות
ענקית המידע הפיננסי S&P Global תשיק מדד שישלב 35 מניות ו-15 מטבעות דיגיטליים במדד אחד, במטרה להציע חשיפה מפוזרת ומבוקרת לתחום הקריפטו, גם למשקיעים מוסדיים
מדד חדש בשם S&P Digital Markets 50 הושק השבוע על ידי S&P Dow Jones Indices, זרוע המדדים של ענקית המידע הפיננסי S&P Global. המדד נועד להציע למשקיעים חשיפה מגוונת לתחום הקריפטו, לא רק דרך מטבעות דיגיטליים, אלא גם באמצעות מניות של חברות הפעילות בענף. בפועל, מדובר במוצר שמאחד 15 מטבעות קריפטו מרכזיים עם 35 מניות של חברות הקשורות לתחום, בהן בורסות, חברות בלוקצ’יין, ספקיות ארנקים דיגיטליים, שירותי סליקה ועוד.
המדד פותח בשיתוף עם חברת Dinari והוא נועד לספק למשקיעים מדד מאוזן ושקוף שמייצג בצורה רחבה את שוק הנכסים הדיגיטליים. תנאי הסף הברורים שפורסמו מוודאים שהמדד כולל רק נכסים בעלי שווי שוק משמעותי: מטבע דיגיטלי חייב להיות בעל שווי שוק של לפחות 300 מיליון דולר כדי להכנס למדד, ואילו בהקשרי מניות, על החברה להציג שווי שוק של לפחות 100 מיליון דולר. בנוסף, לא יותר מ-5% ממשקל המדד יינתן לנכס בודד
המדד לא ייסחר בבורסה המסורתית אלא יהיה נגיש כטוקן ניתן להשקעה, שיונפק על ידי Dinari וייקרא dShare. הטוקן יהיה זמין בפלטפורמת Dinari עד סוף השנה, ויספק למשקיעים חשיפה ישירה למדד מבלי לרכוש את הנכסים עצמם. הרעיון הוא לאפשר למשקיעים, פרטיים ומוסדיים, להיחשף לשוק הקריפטו מבלי לבחור מטבע או מניה בודדת, ובכך להפחית סיכון וליהנות מהפיזור שמספק מדד מקצועי. לאור המגבלה שאף נכס לא יעלה על 5% מהמדד, אין חשש מדומיננטיות של ביטקוין או את’ריום בלבד.
זהירות, תנודתיות לפניך?
המהלך של S&P לא מגיע בחלל ריק. מדובר בתקופה שבה ממשל טראמפ נוקט קו רגולטורי מקל יחסית כלפי מטבעות דיגיטליים, והשווקים מגיבים בהתאם. בשנת 2025, מניית קוינבייס Coinbase 3.06% זינקה בכ-55%, סטרטג'י MicroStrategy Inc שהפכה להיות מעין "קופת ביטקוין" רווחית עלתה בכ-24%, וחברת סירקל Circle Internet 1.17% , שעוסקת במטבעות היציבים נחשבת לאחת ההנפקות הציבוריות החזקות של השנה. גם הביטקוין עצמו שבר במהלך סוף השבוע שיאים חדשים וחצה לראשונה את קו ה-125 אלף דולר.
- המניה של האחים וינקלבוס צונחת מתחת למחיר ההנפקה
- בורסת ניו יורק תשקיע 2 מיליארד דולר בפולימרקט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על הרקע הזה, ההשקה של מדד שמאגד את כל התחום נראית כמו מהלך שנועד לקרב את המשקיעים המוסדיים והכסף החכם עוד צעד לעבר אימוץ הקריפטו. באמצעות כלי מדד קלאסיים, S&P לוקחת שוק תנודתי מאוד והופכת אותו לנגיש יותר דרך מסגרת מדדית,
הנשענת על כללים ברורים ומנגנון איזון רבעוני. קמרון דרינקווטר, מנהל המוצר הראשי של S&P DJI, הסביר שהמדד מציע "כלים עקביים, מבוססי־כללים, כדי להעריך ולהיחשף לתחום". לדבריו, "הקריפטו והנכסים הדיגיטליים כבר לא בשוליים, אלא במרכז הכלכלה הגלובלית".

איך תיראה נטפליקס עוד כשנתיים?
נסחרת בשווי של 520 מיליארד דולר ומכפיל רווח של קרוב ל-40, ומעריכה - העתיד הוא שילוב של סרטים ומשחקים; על העתיד של נטפליקס
נטפליקס היא מובילת שוק דומיננטית. למרות התחרות היא ייצרה את המוצר המנצח והיא צומחת משמעותית מדי שנה ומגדילה רווחים. מתחילת השנה המניה זינקה ב-36% למחיר של 1,214 דולר - שווי של 520 מיליארד דולר. ההכנסות השנה צפויות להיות 45 מיליארד דולר ושנה הבאה 50.8 מיליארד. הרווח למניה השנה - 26.5 דולר, שנה הבאה קצת מעל 32 דולר. מכפיל רווח של קרוב ל-40. אבסולוטית זה יקר, גם יחסית לעבר זה יקר.
יחסית למה שקורה בוול סטריט ובהינתן הצמיחה, יש כאלו שיחשבו שזה סביר. הכל תלוי בצמיחה. מכפיל 40 היום אם צמיחה של 20% ברווחים יורד ל-32 אחרי שנה ומשם ל-25 אחרי שנה נוספת. עוד שנה וזה כבר באזור 20. משקיעים מתייחסים לצמיחה יותר מאשר למכפיל נוכחי וכך מגיע התמחור הנוכחי למספרים שלא ידענו בעבר. ה-S&P 500 נסחר במכפיל רווח עתידי של בערך 28, בעוד שהיסטורית הוא היה מתחת ל-20.
נטפליקס במכפיל 40, אבל היא משדרת פוטנציאל צמיחה משמעותי להמשך.
במהלך דרמטי שמבשר על עידן חדש בבידור הביתי: משחקי וידאו זורמים ישירות למסך הטלוויזיה, והסמארטפון הופך לשלט אישי. זו הצהרה אסטרטגית על כוונה להפוך את נטפליקס ממלכת הסטרימינג למרכז הבידור המשפחתי המלא, כולל משחקים חברתיים, סדרות וסרטים.
המנכ"ל השותף גרג פיטרס הכריז על כך בכנס Screentime של בלומברג בלוס אנג'לס: "אחד התחומים בגיימינג שאנחנו מכוונים אליו הוא חוויות משחק חברתיות שמתאימות למסך הטלוויזיה". בעוד שנתיים, עד 2027, נטפליקס עשויה להיות פלטפורמה היברידית שבה צפייה בסדרה כמו "דברים מוזרים" (Stranger Things) מובילה באופן טבעי למשחק קבוצתי בהשראתה, עם אינטגרציה של בינה מלאכותית שמתאימה תוכן אישי. אבל האם זה יצליח?
- למרות המתקפה של מאסק: האנליסטים צופים אפסייד של 19% לנטפליקס
- אילון מאסק מפיל את מניית נטפליקס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההשקה: קפיצה למסך הגדול
השקת משחקי הטלוויזיה היא נדבך חשוב באסטרטגיה של נטפליקס. עד כה, מאז כניסתה לתחום ב-2021 עם משחקים לניידים בלבד, נטפליקס התמקדה בחוויות קצרות וחינמיות למנויים. כעת, בפעם הראשונה, משחקים זמינים על טלוויזיות חכמות וסטרימרים כמו Roku או Apple TV. התהליך פשוט: סריקת קוד QR מהמסך מחברת את הטלפון כשלט, ומאפשרת משחק קבוצתי ללא צורך בבקרים ייעודיים.