ב-1.42 מיליארד דולר - סטרטג'י רכשה עוד ביטקוין על רקע העליות
סטרטג'י ממשיכה לרכוש ביטקוין ושווי האחזקות שלה במטבע עולה ל-52 מיליארד דולר, כשהמניה נסחרת כמעט כפול מזה, וגם - כמה סטרטג'י מורווחת על הנייר?
חברת סטרטג'י MicroStrategy Inc -0.73% (לשעבר מיקרוסטרטג'י) הודיעה כי רכשה בשבוע האחרון כמות נוספת של ביטקוין, שהעלתה את סך אחזקותיה ליותר מ-550 אלף מטבעות, כך ששווי הביטקוין של סטרטג'י מוערך בכ-52 מיליארד דולר.
על פי דיווח שהוגש לרשות לניירות ערך האמריקאית (SEC), סטרטג'י רכשה 15,355 מטבעות ביטקוין בין ה-21 באפריל ליום ראשון האחרון, בסכום כולל של 1.42 מיליארד דולר - כלומר במחיר ממוצע של כ-92,737 דולר למטבע.
הרכישות
האחרונות הן חלק מהמהלך הממושך של סטרטג'י שהחלה לאמץ את הביטקוין כנכס הרזרבה הראשי שלה כבר בשנת 2020. מאז, החברה הפכה לשם נרדף לאסטרטגיה של השקעה ממונפת בביטקוין ומזוהה יותר ויותר עם התנודתיות של שוק המטבעות הדיגיטליים - מניית סטרטג'י נסחרת לפי שווי של כ-92
מיליארד דולר, כלומר לרכוש מניה של החברה משמעותה לרכוש ביטקוין במחיר כמעט כפול.
כדי לממן את הרכישה האחרונה, דיווחו אנליסטים בבית ההשקעות TD Cowen כי סטרטג'י הנפיקה כ-מיליון מניות רגילות, בעזרתן גייסה סכום נטו של 1.4 מיליארד דולר.
עם זאת, לדברי הברוקרים, רכישות הביטקוין שביצעה לא השפיעה משמעותית על מחיר הביטקוין.
- סטרטג'י רכשה ביטקוין בכמעט מיליארד דולר
- סטרטג'י שוקלת מכירת ביטקוין: האם הלחץ על המניה מוצדק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הירידות האחרונות, מחיר הביטקוין רשם מוקדם יותר השנה שיא של 109,225 דולר ב-20 בינואר, ביום השבעתו של דונלד טראמפ לנשיאות. העליות נבעו בין היתר
מהציפיות שהממשל החדש יקדם רגולציה מקלה יותר על תעשיית הקריפטו. בהמשך טראמפ חתם על צו נשיאותי שהורה על הקמת מאגר רזרבה לביטקוין ו"למלאי נכסים דיגיטליים". עם זאת, מאחר שהצו לא כלל תכנית ממשלתית לרכישת המטבע, הביטקוין ספג ירידות לאחר הפרסום.
הרכישה האחרונה של סטרטג'י מגיעה זמן קצר לאחר רכישת ענק קודמת. בשבוע האחרון של מרץ, סטרטג'י רכשה ביטקוין בשווי כולל של 1.9 מיליארד דולר תוך שבעה ימים בלבד - האצה דרמטית ביחס לשבועות קודמים, בהם הסתפקה ברכישות קטנות בהרבה. לפי הדיווח שהוגש ל-SEC, נכון
ל-30 במרץ החזיקה סטרטג'י ב-528,185 ביטקוין, שהיוו אז מעל 2% מהיצע המטבעות העולמי. החברה כמעט והכפילה את האחזקות שלה מאז ספטמבר האחרון, אז החזיקה ב-252,200 ביטקוין בלבד.
מחיר הקנייה הממוצע של של סטרטג'י עומד על כ-68,459 דולר, כך שהחברה מורווחת על הנייר כ-37%, אבל שווי השוק של המניה עדיין גבוה כאמור כמעט פי 2 משווי האחזקות שלה בביטקוין, מה שמעלה שאלות לגבי התמחור שלה.
- ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
- תרופת ההרזיה החדשה של אלי לילי: ירידה של 30% במשקל, אך שיעור הנשירה גבוה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
כבר כתבנו כאן שהשקעה בסטרטג'י היא כמעט בגדר הימור. למה שתקנו ביטקוין במחיר שגבוה כמעט פי 2 מהמחיר האמיתי שלו? כלכלית אין היגיון במהלך הזה אבל בשוק קורים לא מעט מקרים שאין בהם היגיון. סטרטג'י לכאורה ממונפת פי 2 על הביטקוין, אבל מי שהשקיע בה עשה בשנה תשואה גבוה יותר מזה. הביטקוין בשנה האחרונה עלה ב-47% בעוד מניית סטרטג'י זינקה ב-180%, כמעט פי 4 מהביטקוין. אין לזה הסבר אמיתי אבל המשקיעים ממשיכים להאמין שסטרטג'י תניב תשואה עודפת בהרבה על הביטקוין, וכך נוצרת נבואה שמגשימה את עצמה.
אבל זה יכול להפסיק בכל רגע, סטרטג'י רק מתמנפת יותר ויותר על הביטקוין ואם המטבע ייפול בחדות היא תיפגע. בנוסף המשקיעים יכולים להחליט שהשווי המנופח הזה כבר לא מוצדק וגם אז המניה תיפול. עם זאת, בינתיים מייקל סיילור ממשיך למשוך אחריו משקיעים והביטקוין, למרות הירידות, לא קורס.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
