ערימת מטבעות חיסכון כסף שקל אג"ח
צילום: Istock

למרות המתיחות: הזרים ממשיכים לקנות אג"ח אמריקאיות


דוח חדש של משרד האוצר בארה"ב חושף עלייה חדה ברכישות האג"ח על ידי גופים זרים. הנתונים מפתיעים על רקע המכסים שהטיל ממשל טראמפ ועל אף החששות ממלחמת סחר גלובלית.



אדיר בן עמי | (1)
נושאים בכתבה אג"ח


הפתעה: משקיעים זרים לא רק שלא הפסיקו לרכוש אג"ח אמריקאיות, אלא הגדילו את ההשקעה בצורה חדה באפריל וזאת למרות מלחמת הסחר והעימות בשלושה שבועות האחרונים בין ארה"ב וסין. כך עולה מדוח ההקצאות של משרד האוצר האמריקאי שהתפרסם אתמול.

הדוח, שמתפרסם אחת לשבועיים, מציג את זהות הגורמים שהשתתפו במכרזים הפומביים של אג"ח לטווח בינוני וארוך – בין שנתיים ל-30 שנה. בחצי הראשון של אפריל, נרשמה עלייה של 22% ברכישות של הגופים הזרים, כולל משקיעים מוסדיים, בנקים מרכזיים וסוכנויות ממשלתיות זרות. במכרז לאג"ח ל-10 שנים נרשמה רכישה בסך 7.2 מיליארד דולר לעומת 4.6 מיליארד דולר בלבד במרץ.

לא מוכרים, קונים – גם בתקופת מתיחות

לכאורה, כל הנתונים הובילו לתרחיש אחר: בחודש האחרון, ממשל טראמפ הודיע על שורת מכסים חדשים תחת הגדרת "מכסים הדדיים", כולל כאלה שכוונו ישירות לסין ומדינות נוספות. בוול סטריט חששו שמהלך כזה יוביל לתגובה של מכירה מסיבית של אג"ח ממשלתיות על ידי הבנקים המרכזיים של המדינות שנפגעות מהמכסים – מהלך שעלול להקפיץ את הריביות ולהזיק למשק האמריקאי.

אבל המציאות מוכיחה אחרת. המוסדות הזרים, ובפרט הסינים, ככל הנראה מבינים שמהלך של מכירה מאסיבית יפגע גם בהם – הרי הם מחזיקים טריליוני דולרים באג"ח אמריקאיות. "זו מכה לנייר, אבל ירייה ברגל מבחינת הזרים", סיכם זאת מנהל השקעות באפטוס קפיטל.

למה דווקא עכשיו?

הסיבה המרכזית היא כנראה אותה סיבה שממשיכה להוביל את השוק הגלובלי כבר שנים – הדולר. כ-88% מהעסקאות בשוק המט"ח עדיין כוללות את הדולר האמריקאי, וזה הופך את האג"ח של משרד האוצר האמריקאי לנכס הבטוח והנזיל ביותר בעולם. גם כשיש מתיחות, וגם כשהתשואות יורדות – הזרים נשארים.

בנוסף, יש לזכור שכמות האג"ח שהממשל צריך לגלגל בכל שנה עצומה – לפי קרן פיטרסון מדובר בכ-9.3 טריליון דולר שמגיעים לפדיון תוך שנה בלבד. כדי לממן מחדש את החוב הזה, וושינגטון זקוקה לכל משקיע, זר או מקומי.


שאלות ותשובות על שוק האג"ח האמריקאי וההשקעה הזרה

מהו דוח ההקצאות של משרד האוצר האמריקאי?

קיראו עוד ב"גלובל"

זהו דוח שמתפרסם פעמיים בחודש וכולל נתונים על זהות הרוכשים במכרזי אג"ח של משרד האוצר האמריקאי. הוא מפרט את חלקם של גופים זרים, קרנות פנסיה אמריקאיות, בנקים ועוד – במכרזים לטווח של שנתיים ומעלה. זהו אחד הכלים הטובים ביותר להבין מי באמת קונה את החוב האמריקאי.

למה משקיעים זרים ממשיכים לרכוש אג"ח גם בזמן מלחמות סחר?

הסיבה העיקרית היא שהם תלויים בדולר – הרבה יותר ממה שנראה. גם אם הם רוצים "לעניש" את ארה"ב על מדיניות המכסים, מכירת אג"ח תפגע ישירות בנכסים שלהם. זה יוביל לירידה בערך האחזקות שלהם ולאובדן שליטה בשווקים גלובליים שמבוססים על הדולר.

האם המכירה האפשרית של אג"ח אמריקאיות מסוכנת לכלכלה של ארה"ב?

כן. אם אכן הייתה מתבצעת מכירה רחבה מצד בנקים מרכזיים של מדינות כמו סין, זה היה גורם לעליית תשואות – כלומר ריביות גבוהות יותר לממשלה האמריקאית על החוב שלה. זה היה מקשה על מימון הגירעון, מייקר את עלות החוב, ופוגע בשווקים.

האם ניתן לדעת בוודאות מי קונה אג"ח אמריקאיות?

רק חלקית. הדוחות מציינים "גופים זרים", אבל לא תמיד אפשר לדעת האם מדובר במדינה ספציפית, קרן השקעות או בנק פרטי. יש גם הבדל בין "Indirect Bidders" שמייצגים זרים דרך בנקים אמריקאיים, לבין רכישות ישירות של מוסדות רשמיים.

מה החשיבות של אג"ח אמריקאיות לשוק הגלובלי?

אג"ח ממשלתיות של ארה"ב הן למעשה אבן היסוד של השווקים הפיננסיים בעולם. הן נחשבות לנכס חסר סיכון, משמשות כבטוחה לעסקאות, בסיס לקרנות פנסיה, וכמובן ככלי השקעה בתקופות של אי-ודאות. לכן, המשך הביקוש אליהן – גם בזמנים של מתיחות – הוא סימן ליציבות יחסית.


תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דיפלציה 24/04/2025 10:19
    הגב לתגובה זו
    הכסף כמו חול אבל לא שווה הרבה.עידן הזהב מתחיל
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וורנר ברוסוורנר ברוס

מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות

פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם

עמית בר |

חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.

לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.

מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.

העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.

פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.