ערימת מטבעות חיסכון כסף שקל אג"ח
צילום: Istock

למרות המתיחות: הזרים ממשיכים לקנות אג"ח אמריקאיות


דוח חדש של משרד האוצר בארה"ב חושף עלייה חדה ברכישות האג"ח על ידי גופים זרים. הנתונים מפתיעים על רקע המכסים שהטיל ממשל טראמפ ועל אף החששות ממלחמת סחר גלובלית.



אדיר בן עמי | (1)
נושאים בכתבה אג"ח


הפתעה: משקיעים זרים לא רק שלא הפסיקו לרכוש אג"ח אמריקאיות, אלא הגדילו את ההשקעה בצורה חדה באפריל וזאת למרות מלחמת הסחר והעימות בשלושה שבועות האחרונים בין ארה"ב וסין. כך עולה מדוח ההקצאות של משרד האוצר האמריקאי שהתפרסם אתמול.

הדוח, שמתפרסם אחת לשבועיים, מציג את זהות הגורמים שהשתתפו במכרזים הפומביים של אג"ח לטווח בינוני וארוך – בין שנתיים ל-30 שנה. בחצי הראשון של אפריל, נרשמה עלייה של 22% ברכישות של הגופים הזרים, כולל משקיעים מוסדיים, בנקים מרכזיים וסוכנויות ממשלתיות זרות. במכרז לאג"ח ל-10 שנים נרשמה רכישה בסך 7.2 מיליארד דולר לעומת 4.6 מיליארד דולר בלבד במרץ.

לא מוכרים, קונים – גם בתקופת מתיחות

לכאורה, כל הנתונים הובילו לתרחיש אחר: בחודש האחרון, ממשל טראמפ הודיע על שורת מכסים חדשים תחת הגדרת "מכסים הדדיים", כולל כאלה שכוונו ישירות לסין ומדינות נוספות. בוול סטריט חששו שמהלך כזה יוביל לתגובה של מכירה מסיבית של אג"ח ממשלתיות על ידי הבנקים המרכזיים של המדינות שנפגעות מהמכסים – מהלך שעלול להקפיץ את הריביות ולהזיק למשק האמריקאי.

אבל המציאות מוכיחה אחרת. המוסדות הזרים, ובפרט הסינים, ככל הנראה מבינים שמהלך של מכירה מאסיבית יפגע גם בהם – הרי הם מחזיקים טריליוני דולרים באג"ח אמריקאיות. "זו מכה לנייר, אבל ירייה ברגל מבחינת הזרים", סיכם זאת מנהל השקעות באפטוס קפיטל.

למה דווקא עכשיו?

הסיבה המרכזית היא כנראה אותה סיבה שממשיכה להוביל את השוק הגלובלי כבר שנים – הדולר. כ-88% מהעסקאות בשוק המט"ח עדיין כוללות את הדולר האמריקאי, וזה הופך את האג"ח של משרד האוצר האמריקאי לנכס הבטוח והנזיל ביותר בעולם. גם כשיש מתיחות, וגם כשהתשואות יורדות – הזרים נשארים.

בנוסף, יש לזכור שכמות האג"ח שהממשל צריך לגלגל בכל שנה עצומה – לפי קרן פיטרסון מדובר בכ-9.3 טריליון דולר שמגיעים לפדיון תוך שנה בלבד. כדי לממן מחדש את החוב הזה, וושינגטון זקוקה לכל משקיע, זר או מקומי.


שאלות ותשובות על שוק האג"ח האמריקאי וההשקעה הזרה

מהו דוח ההקצאות של משרד האוצר האמריקאי?

קיראו עוד ב"גלובל"

זהו דוח שמתפרסם פעמיים בחודש וכולל נתונים על זהות הרוכשים במכרזי אג"ח של משרד האוצר האמריקאי. הוא מפרט את חלקם של גופים זרים, קרנות פנסיה אמריקאיות, בנקים ועוד – במכרזים לטווח של שנתיים ומעלה. זהו אחד הכלים הטובים ביותר להבין מי באמת קונה את החוב האמריקאי.

למה משקיעים זרים ממשיכים לרכוש אג"ח גם בזמן מלחמות סחר?

הסיבה העיקרית היא שהם תלויים בדולר – הרבה יותר ממה שנראה. גם אם הם רוצים "לעניש" את ארה"ב על מדיניות המכסים, מכירת אג"ח תפגע ישירות בנכסים שלהם. זה יוביל לירידה בערך האחזקות שלהם ולאובדן שליטה בשווקים גלובליים שמבוססים על הדולר.

האם המכירה האפשרית של אג"ח אמריקאיות מסוכנת לכלכלה של ארה"ב?

כן. אם אכן הייתה מתבצעת מכירה רחבה מצד בנקים מרכזיים של מדינות כמו סין, זה היה גורם לעליית תשואות – כלומר ריביות גבוהות יותר לממשלה האמריקאית על החוב שלה. זה היה מקשה על מימון הגירעון, מייקר את עלות החוב, ופוגע בשווקים.

האם ניתן לדעת בוודאות מי קונה אג"ח אמריקאיות?

רק חלקית. הדוחות מציינים "גופים זרים", אבל לא תמיד אפשר לדעת האם מדובר במדינה ספציפית, קרן השקעות או בנק פרטי. יש גם הבדל בין "Indirect Bidders" שמייצגים זרים דרך בנקים אמריקאיים, לבין רכישות ישירות של מוסדות רשמיים.

מה החשיבות של אג"ח אמריקאיות לשוק הגלובלי?

אג"ח ממשלתיות של ארה"ב הן למעשה אבן היסוד של השווקים הפיננסיים בעולם. הן נחשבות לנכס חסר סיכון, משמשות כבטוחה לעסקאות, בסיס לקרנות פנסיה, וכמובן ככלי השקעה בתקופות של אי-ודאות. לכן, המשך הביקוש אליהן – גם בזמנים של מתיחות – הוא סימן ליציבות יחסית.


תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דיפלציה 24/04/2025 10:19
    הגב לתגובה זו
    הכסף כמו חול אבל לא שווה הרבה.עידן הזהב מתחיל
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.