הווארד מרקס (X)
הווארד מרקס (X)

איך להשקיע עכשיו? "פחות מניות, יותר אג"ח, תזהרו מ-FOMO"

ההמלצות של גורו השווקים, הווארד מארקס ומה הוא חושב על הביטקוין ועל מניות הטכנולוגיה? 

רוי שיינמן | (3)
נושאים בכתבה הווארד מרקס

הווארד מארקס, מייסד שותף של Oaktree Capital ואחד המשקיעים המובילים בעולם, דיבר לפני מספר ימים על השווקים ועל התנהגות המשקיעים. הוא המליץ מה לעשות ומה לא לעשות. מארקס הוא גורו השקעות שמנהל קרן של מעל 200 מיליארד דולר והוא נחשב - "הפסיכולוג של השוק" - איך הצליח הווארד מרקס לייצר תשואה עודפת ללקוחות שלו? 

תנודתיות בשוק: הפסיכולוגיה שולטת

מארקס הדגים איך נפילה במניית אנבידיה בגלל דיפסיק גררה ירידות בכל השוק, כולל במניות של חברות ניהול השקעות כמו Brookfield, למרות שאין קשר יסודי ישיר - "המכנה המשותף הוא פסיכולוגיה, לא יסודות כלכליים" הוא אומר ומוסיף כי "התנודתיות הזו ממחישה כיצד שווקים מגיבים באופן לא רציונלי בטווח הקצר, במיוחד בתקופות של 'שיגעון זמני'". הוא סבור כבר מספר חודשים כי יש התלהבות יתר במניות הטכנולוגיה, אך הוא סבור שיש חברות לא מעטות עם יסודות בריאים. 

המלצה למשקיעים: בדקו את היסודות

מארקס ממליץ למשקיעים לבדוק מחדש את תיקי ההשקעות שלהם: "ודאו שאתם מחזיקים בנכסים על בסיס יסודות חזקים, ולא רק כי אתם חושבים שהם יעלו. תזהרו מפני FOMO (Fear of Missing Out), שמוביל לקבל החלטות לא רציונליות בתקופות בועה" והוא גם מצטט אמירה מוכרת - "אין דבר שפוגע יותר בבריאות הנפשית מאשר לראות חבר מתעשר" אבל מדגיש כי חשיבה זו מובילה להשקעות מסוכנות.

שווקים חלופיים: יתרון בתקופת אי-ודאות

מארקס התייחס לאי-ודאות הכלכלית הנוכחית, שנובעת ממכסי טראמפ, תחרות טכנולוגית, ומדיניות הפדרל ריזרב, ששמר על שיעור ריבית של 4.5% הוא הדגיש כי שווקים חלופיים, כמו חוב במצוקה (Distressed Debt) ואשראי פרטי (Private Credit), מציעים יתרון בתקופה כזו, שכן התשואות בהם תלויות יותר במיומנות המנהלים ופחות בתנודות השוק - "אנחנו משקיעים בחברות שיכולות לצמוח ולשלם את החובות שלהן, בלי קשר למה שהפדרל ריזרב או הממשל עושים".

סביבת הריבית: שינוי משמעותי

מארקס דיבר על השינוי בסביבת הריבית מאז שנות ה-80, כאשר שילם 22.25% על הלוואה, לעומת 2.25% ב-2020 – ירידה של 2,000 נקודות בסיס. הוא ציין שבין 2009 ל-2021, תקופה של ריבית אפסית, החלטות השקעה רבות נראו מוצלחות בזכות הסביבה התומכת, אך "מי שחושב שמה שעבד אז יעבוד גם עכשיו, חי באשליה" הוא חוזה שבעשור הקרוב הריביות לא ירדו ולא יהיו נמוכות במיוחד, מה שישפיע על תמחור נכסים, שכן ערך נכס נקבע לפי תזרים המזומנים המהוון שלו.

הזדמנויות ואתגרים

מארקס השווה בין נכסי בעלות (Ownership Assets) כמו מניות ונדל"ן, לבין נכסי חוב (Debt Assets) כמו אג"ח. בעוד נכסי בעלות מציעים תשואה צפויה גבוהה יותר (למשל, ה-S&P 500 הניב 10% בממוצע במאה האחרונה), הם כרוכים בתנודתיות גבוהה. לעומת זאת, נכסי חוב, כמו אג"ח High-Yield שמניבות כיום 7.3%, מציעות תשואה נמוכה יותר אך יציבה יותר. הוא הזכיר תחזיות עדכניות של גולדמן סאקס (3% תשואה שנתית ל-S&P 500 בעשור הקרוב) ו-J.P. Morgan (-2% עד 2%) שמראות כי נכסי בעלות כבר אינם עדיפים על נכסי חוב במונחי סיכון-תשואה. "אם אפשר להשיג 7.3% מאג"ח High-Yield עם ודאות גבוהה, לעומת תשואה נמוכה ממניות עם סיכון גבוה, זו בחירה שצריך לשקול,". המסר של מארקס הוא יותר אג"ח פחות מניות כשהבסיס של גישתו תקף לשווקים נוספים בעולם גם לישראל עם תשואות אג"ח קונצרני של 5.5%-6%פלוס שמבטאים חלופה סולידית למניות שנסחרות במכפילי רווח ממוצעים של כ-15-17 (מבטא כ-6% תשואה) 

השקעה בקריפטו: "אני לא יודע"

כשמארקס נשאל על מחיר הביטקוין, הוא סירב להגיב, ואמר בחיוך ששבנו בנו אנדרו אמר לו כי "לא כדאי לדבר על דברים שאתה לא מבין בהם". מארקס ציין שבנו הרוויח מהשקעה מוקדמת בביטקוין, והזכיר את דברי וורן באפט מלפני מספר שנים כי ההביטקוין הוא "רעל עכברים בריבוע"

קיראו עוד ב"גלובל"


תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    צבי סטפק 20/04/2025 17:34
    הגב לתגובה זו
    הבחור רציני מפועלים וול סטרייט.ממליץ לעקוב אחריו
  • 1.
    לא הגיוני 20/04/2025 11:06
    הגב לתגובה זו
    אם השווקים ייפלו גם אגח תשואה גבוהה ייפול
  • אנונימי 20/04/2025 12:41
    הגב לתגובה זו
    אם שווקים יפלו כנראה בגלל מצב של דפלציה שתגרור ירידה חדה בתשואות האגח ומכאן לעלייה במחירי.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.