מיקרוסטרטג'י מדווחת על הפסדים אבל ממשיכה להמר על ביטקוין
החברה נסחרת ב-84 מיליארד דולר כשיש לה הון של 45 מיליארד דולר שמושקע בביטקוין - רכישת מנייתה שקולה לקניית ביטקוין במחיר של כ-200 אלף דולר; וגם - מסתבר שההוצאות השוטפות לא נמוכות
גם מי שמאמין בביטקוין לא יכול שלא לתהות על המחיר של מיקרוסטרטג'י בשוק. מייקל סיילור המייסד והמנכ"ל מצליח לשכנע את ההמון שהאסטרטגיה שלו לרכישת ביטקוין כל שניתן היא הנכונה, אבל גם אם האסטרטגיה הזו נכונה (וזה ממש לא בטוח) רכישת מניות החברה היא הימור מוחלט. מי שמחזיק או קונה את המניה קונה בעצם חברה בשווי של 84 מיליארד דולר שמחזיקה ביטקוין ב-47 מיליארד, זה שקול לרכישת ביטקוין בערך ב-200 אלף דולר.
וזה לא הכל. רכישת ביטקוין מצמידה את הכסף שלכם למטבע, רכישת מניית מיקרוסטרטג'י מצמידה את הכסף לביטקין במחיר כאמור כפול ומייצרת הפסד שוטף כי סיילור והמטה של מיקרוסטרטג'י צריכים פרנסה. הדוחות של החברה מלמדים שיש לה הוצאות שוטפות גדולות, כלומר, אתם כמשקיעים גם קונים ביוקר וגם מממנים הוצאות מטה ובכלל - הוצאות הנהלה וכלליות כבדות.
המניה יכולה להמישך להיסחר במחירי חלל ואפילו לעלות, אבל היא מבטאת התנהגות עדרית, היא מנותקת ממחיר ריאלי. רוצים להמר? סבבה, רק תפנימו שזה יכול להיגמר רע. הנה התוצאות הכספיות שלה מאתמול אחרי המסחר.
החברה סופגת הפסד כבד – אבל ממשיכה לצבור ביטקוין בקצב מהיר
מיקרוסטרטג'י, שהפכה בשנים האחרונות לאחת מהחברות המזוהות ביותר עם ביטקוין, דיווחה על הפסד של 670.8 מיליון דולר ברבעון האחרון של 2024. מדובר בהפסד גבוה מהצפוי – בזמן שהאנליסטים קיוו לראות לפחות רווח קטן של 5 סנט למניה. ההכנסות שלה ירדו ל-120.7 מיליון דולר, שזה פחות ממה שהשוק ציפה.
- משקיעים ב-S&P 500? ייתכן שבקרוב החשיפה שלכם לביטקוין תגדל
- מנצלת את הירידות: סטרטג׳י קונה עוד ביטקוין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל כל זה לא עוצר את החברה. היא ממשיכה לקנות ביטקוין בהיקפים חסרי תקדים ובמהלך הרבעון האחרון רכשה 218,887 ביטקוינים בסכום כולל של 20.5 מיליארד דולר. כדי לממן את זה, היא
גייסה 584 מיליון דולר דרך מכירת מניות בכורה. נכון לתחילת פברואר, החברה מחזיקה כבר 471,107 ביטקוינים, שמוערכים בשווי של כ-50 מיליארד דולר.
שינוי כיוון – ממיקרוסטרטג'י ל"Strategy"
למרות שבעבר הייתה חברה שמתמקדת בתוכנה ואנליטיקה, כיום מיקרוסטרטג'י כבר בקושי מתעסקת בזה. השבוע היא הכריזה על מיתוג מחדש ותשנה את שמה ל**"Strategy", תוך הצגת עצמה כ"חברת אוצר הביטקוין הגדולה בעולם"**. היא אפילו השיקה לוגו חדש בצורת האות B, שמייצג את האסטרטגיה שלה.
בפועל, העסק המסורתי של החברה – תוכנה לאנליטיקה עסקית – עדיין מייצר בערך 500 מיליון דולר בשנה, אבל הוא לא מצליח להיות רווחי. בפועל, רוב השווי של החברה נובע מהחזקות הביטקוין שלה, ולא מהפעילות העסקית המקורית.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
המניה של מיקרוסטרטג'י עלתה ב-16% מתחילת 2025 ובמהלך השנה האחרונה זינקה ב-563%. אבל למרות העליות המרשימות, אנליסטים מזהירים שמחיר המניה מנופח הרבה מעבר לשווי הביטקוינים שהחברה מחזיקה. אם שוק הקריפטו יפגע,
המניה עלולה להתרסק.
שאלות ותשובות על מיקרוסטרטג'י וההימור שלה על ביטקוין
למה מיקרוסטרטג'י ממשיכה לקנות ביטקוין למרות ההפסדים?
החברה מאמינה שביטקוין הוא "זהב דיגיטלי" ושערכו רק ימשיך לעלות בטווח הארוך. המייסד והיו"ר, מייקל סיילור, מוביל את האסטרטגיה הזו מתוך אמונה שהמטבע הקריפטוגרפי יחליף בסופו של דבר את הדולר כנכס השמירה על ערך החשוב ביותר בעולם. הוא רואה בו לא רק השקעה, אלא אסטרטגיית הישרדות פיננסית עבור החברה.
כמה ביטקוינים יש למיקרוסטרטג'י וכמה הם שווים?
החברה מחזיקה כרגע 471,107 ביטקוינים, שנכון להיום שווים כ-50 מיליארד דולר. זה הופך אותה לחברה הציבורית שמחזיקה הכי הרבה ביטקוין בעולם. היא התחילה את האסטרטגיה הזו ב-2020, ובמהלך השנים הפכה את הביטקוין לחלק המרכזי בעסק שלה.
האם החברה באמת מרוויחה מהחזקות הביטקוין שלה?
על הנייר – כן, כי השווי של הביטקוינים שהיא רכשה עלה משמעותית מאז שקנתה אותם. בפועל, החברה לא מוכרת את הביטקוין שלה, ולכן הרווחים האלה לא באים לידי ביטוי בדוחות הכספיים. מצד שני, היא מממנת את הרכישות שלה על ידי מכירת מניות והנפקת חוב, וזה גורם לדילול המשקיעים ולהגדלת החוב של החברה.
איך מיקרוסטרטג'י מממנת את כל הרכישות האלו?
בכל פעם שהחברה רוצה לקנות עוד ביטקוין, היא מגייסת כסף – או דרך הנפקת מניות, או דרך חוב. לאחרונה היא מכרה מניות בכורה בסכום של 584 מיליון דולר, מה שמאפשר לה להמשיך לרכוש ביטקוין.
למה יש אנליסטים שחושבים שהמניה מנופחת?
למרות שהמניה עלתה בצורה חדה, יש טענה שהשווי של החברה גבוה הרבה מעבר לשווי הביטקוינים שהיא מחזיקה בפועל. יש גם מי שטוענים שהמודל של החברה דומה לקרן השקעות סגורה (closed-end fund), כלומר, גוף שמגייס כסף רק כדי להחזיק בנכס מסוים, ובדרך כלל נסחר בהנחה על פני שווי הנכסים – אבל במקרה של מיקרוסטרטג'י, היא דווקא נסחרת בפרמיה גבוהה מעל שווי הביטקוינים שלה.
איך החברה הגיעה למדד נאסד"ק 100 אם היא בכלל לא עוסקת בתוכנה?
בעבר, מיקרוסטרטג'י הייתה חברת תוכנה ולכן סווגה ככזו. למרות שכיום רוב השווי שלה נובע מהביטקוין, היא עדיין נחשבת "חברת תוכנה" במדדים כמו נאסד"ק 100. מדובר באנומליה, כי בפועל ההכנסות שלה מהתחום הזה זניחות ביחס לשווי השוק שלה
- 2.אנונימי 06/02/2025 11:09הגב לתגובה זוחברת זבל שמחזיקה נכסי זבל ותמיט על בעלי המניות שלה הפסדים נוראיים.
- אנונימי 07/02/2025 17:36הגב לתגובה זוביום שיגמר לה החמצן או שהמשקיעים ירצו לממש רווחים החברה עלולה לעורר סערה מתגלגלת בשוק הקריפטו
- 1.אנונימי 06/02/2025 09:35הגב לתגובה זוהיא השקעה ממונפת על הביטקויין והם כבר אמרו את זה בדיווח הקודם. סה טו.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
