מייקל סיילור מיקרוסטרטגי
צילום: מיקרוסטרטגי
בועה

מיקרוסטרטג'י מדווחת על הפסדים אבל ממשיכה להמר על ביטקוין

החברה נסחרת ב-84 מיליארד דולר כשיש לה הון של 45 מיליארד דולר שמושקע בביטקוין - רכישת מנייתה שקולה לקניית ביטקוין במחיר של כ-200 אלף דולר; וגם - מסתבר שההוצאות השוטפות לא נמוכות

רוי שיינמן | (3)

גם מי שמאמין בביטקוין לא יכול שלא לתהות על המחיר של מיקרוסטרטג'י בשוק. מייקל סיילור המייסד והמנכ"ל מצליח לשכנע את ההמון שהאסטרטגיה שלו לרכישת ביטקוין כל שניתן היא הנכונה, אבל גם אם האסטרטגיה הזו נכונה (וזה ממש לא בטוח) רכישת מניות החברה היא הימור מוחלט. מי שמחזיק או קונה את המניה קונה בעצם חברה בשווי של 84 מיליארד דולר שמחזיקה ביטקוין ב-47 מיליארד, זה שקול לרכישת ביטקוין בערך ב-200 אלף דולר. 

וזה לא הכל. רכישת ביטקוין מצמידה את הכסף שלכם למטבע, רכישת מניית מיקרוסטרטג'י מצמידה את הכסף לביטקין במחיר כאמור כפול ומייצרת הפסד שוטף כי סיילור והמטה של מיקרוסטרטג'י צריכים פרנסה. הדוחות של החברה מלמדים שיש לה הוצאות שוטפות גדולות, כלומר, אתם כמשקיעים גם קונים ביוקר וגם מממנים הוצאות מטה ובכלל - הוצאות הנהלה וכלליות כבדות.

המניה יכולה להמישך להיסחר במחירי חלל ואפילו לעלות, אבל היא מבטאת התנהגות עדרית, היא מנותקת ממחיר ריאלי. רוצים להמר? סבבה, רק תפנימו שזה יכול להיגמר רע. הנה התוצאות הכספיות שלה מאתמול אחרי המסחר.


החברה סופגת הפסד כבד – אבל ממשיכה לצבור ביטקוין בקצב מהיר

מיקרוסטרטג'י, שהפכה בשנים האחרונות לאחת מהחברות המזוהות ביותר עם ביטקוין, דיווחה על הפסד של 670.8 מיליון דולר ברבעון האחרון של 2024. מדובר בהפסד גבוה מהצפוי – בזמן שהאנליסטים קיוו לראות לפחות רווח קטן של 5 סנט למניה. ההכנסות שלה ירדו ל-120.7 מיליון דולר, שזה פחות ממה שהשוק ציפה.

אבל כל זה לא עוצר את החברה. היא ממשיכה לקנות ביטקוין בהיקפים חסרי תקדים ובמהלך הרבעון האחרון רכשה 218,887 ביטקוינים בסכום כולל של 20.5 מיליארד דולר. כדי לממן את זה, היא גייסה 584 מיליון דולר דרך מכירת מניות בכורה. נכון לתחילת פברואר, החברה מחזיקה כבר 471,107 ביטקוינים, שמוערכים בשווי של כ-50 מיליארד דולר.

שינוי כיוון – ממיקרוסטרטג'י ל"Strategy"

למרות שבעבר הייתה חברה שמתמקדת בתוכנה ואנליטיקה, כיום מיקרוסטרטג'י כבר בקושי מתעסקת בזה. השבוע היא הכריזה על מיתוג מחדש ותשנה את שמה ל**"Strategy", תוך הצגת עצמה כ"חברת אוצר הביטקוין הגדולה בעולם"**. היא אפילו השיקה לוגו חדש בצורת האות B, שמייצג את האסטרטגיה שלה.

בפועל, העסק המסורתי של החברה – תוכנה לאנליטיקה עסקית – עדיין מייצר בערך 500 מיליון דולר בשנה, אבל הוא לא מצליח להיות רווחי. בפועל, רוב השווי של החברה נובע מהחזקות הביטקוין שלה, ולא מהפעילות העסקית המקורית.

קיראו עוד ב"גלובל"

המניה של מיקרוסטרטג'י עלתה ב-16% מתחילת 2025 ובמהלך השנה האחרונה זינקה ב-563%. אבל למרות העליות המרשימות, אנליסטים מזהירים שמחיר המניה מנופח הרבה מעבר לשווי הביטקוינים שהחברה מחזיקה. אם שוק הקריפטו יפגע, המניה עלולה להתרסק.


שאלות ותשובות על מיקרוסטרטג'י וההימור שלה על ביטקוין

למה מיקרוסטרטג'י ממשיכה לקנות ביטקוין למרות ההפסדים?

החברה מאמינה שביטקוין הוא "זהב דיגיטלי" ושערכו רק ימשיך לעלות בטווח הארוך. המייסד והיו"ר, מייקל סיילור, מוביל את האסטרטגיה הזו מתוך אמונה שהמטבע הקריפטוגרפי יחליף בסופו של דבר את הדולר כנכס השמירה על ערך החשוב ביותר בעולם. הוא רואה בו לא רק השקעה, אלא אסטרטגיית הישרדות פיננסית עבור החברה.

כמה ביטקוינים יש למיקרוסטרטג'י וכמה הם שווים?

החברה מחזיקה כרגע 471,107 ביטקוינים, שנכון להיום שווים כ-50 מיליארד דולר. זה הופך אותה לחברה הציבורית שמחזיקה הכי הרבה ביטקוין בעולם. היא התחילה את האסטרטגיה הזו ב-2020, ובמהלך השנים הפכה את הביטקוין לחלק המרכזי בעסק שלה.

האם החברה באמת מרוויחה מהחזקות הביטקוין שלה?

על הנייר – כן, כי השווי של הביטקוינים שהיא רכשה עלה משמעותית מאז שקנתה אותם. בפועל, החברה לא מוכרת את הביטקוין שלה, ולכן הרווחים האלה לא באים לידי ביטוי בדוחות הכספיים. מצד שני, היא מממנת את הרכישות שלה על ידי מכירת מניות והנפקת חוב, וזה גורם לדילול המשקיעים ולהגדלת החוב של החברה.

איך מיקרוסטרטג'י מממנת את כל הרכישות האלו?

בכל פעם שהחברה רוצה לקנות עוד ביטקוין, היא מגייסת כסף – או דרך הנפקת מניות, או דרך חוב. לאחרונה היא מכרה מניות בכורה בסכום של 584 מיליון דולר, מה שמאפשר לה להמשיך לרכוש ביטקוין.

למה יש אנליסטים שחושבים שהמניה מנופחת?

למרות שהמניה עלתה בצורה חדה, יש טענה שהשווי של החברה גבוה הרבה מעבר לשווי הביטקוינים שהיא מחזיקה בפועל. יש גם מי שטוענים שהמודל של החברה דומה לקרן השקעות סגורה (closed-end fund), כלומר, גוף שמגייס כסף רק כדי להחזיק בנכס מסוים, ובדרך כלל נסחר בהנחה על פני שווי הנכסים – אבל במקרה של מיקרוסטרטג'י, היא דווקא נסחרת בפרמיה גבוהה מעל שווי הביטקוינים שלה.

איך החברה הגיעה למדד נאסד"ק 100 אם היא בכלל לא עוסקת בתוכנה?

בעבר, מיקרוסטרטג'י הייתה חברת תוכנה ולכן סווגה ככזו. למרות שכיום רוב השווי שלה נובע מהביטקוין, היא עדיין נחשבת "חברת תוכנה" במדדים כמו נאסד"ק 100. מדובר באנומליה, כי בפועל ההכנסות שלה מהתחום הזה זניחות ביחס לשווי השוק שלה


תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אנונימי 06/02/2025 11:09
    הגב לתגובה זו
    חברת זבל שמחזיקה נכסי זבל ותמיט על בעלי המניות שלה הפסדים נוראיים.
  • אנונימי 07/02/2025 17:36
    הגב לתגובה זו
    ביום שיגמר לה החמצן או שהמשקיעים ירצו לממש רווחים החברה עלולה לעורר סערה מתגלגלת בשוק הקריפטו
  • 1.
    אנונימי 06/02/2025 09:35
    הגב לתגובה זו
    היא השקעה ממונפת על הביטקויין והם כבר אמרו את זה בדיווח הקודם. סה טו.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.