מייקל סיילור מיקרוסטרטגי
צילום: מיקרוסטרטגי
בועה

מיקרוסטרטג'י מדווחת על הפסדים אבל ממשיכה להמר על ביטקוין

החברה נסחרת ב-84 מיליארד דולר כשיש לה הון של 45 מיליארד דולר שמושקע בביטקוין - רכישת מנייתה שקולה לקניית ביטקוין במחיר של כ-200 אלף דולר; וגם - מסתבר שההוצאות השוטפות לא נמוכות

רוי שיינמן | (3)

גם מי שמאמין בביטקוין לא יכול שלא לתהות על המחיר של מיקרוסטרטג'י בשוק. מייקל סיילור המייסד והמנכ"ל מצליח לשכנע את ההמון שהאסטרטגיה שלו לרכישת ביטקוין כל שניתן היא הנכונה, אבל גם אם האסטרטגיה הזו נכונה (וזה ממש לא בטוח) רכישת מניות החברה היא הימור מוחלט. מי שמחזיק או קונה את המניה קונה בעצם חברה בשווי של 84 מיליארד דולר שמחזיקה ביטקוין ב-47 מיליארד, זה שקול לרכישת ביטקוין בערך ב-200 אלף דולר. 

וזה לא הכל. רכישת ביטקוין מצמידה את הכסף שלכם למטבע, רכישת מניית מיקרוסטרטג'י מצמידה את הכסף לביטקין במחיר כאמור כפול ומייצרת הפסד שוטף כי סיילור והמטה של מיקרוסטרטג'י צריכים פרנסה. הדוחות של החברה מלמדים שיש לה הוצאות שוטפות גדולות, כלומר, אתם כמשקיעים גם קונים ביוקר וגם מממנים הוצאות מטה ובכלל - הוצאות הנהלה וכלליות כבדות.

המניה יכולה להמישך להיסחר במחירי חלל ואפילו לעלות, אבל היא מבטאת התנהגות עדרית, היא מנותקת ממחיר ריאלי. רוצים להמר? סבבה, רק תפנימו שזה יכול להיגמר רע. הנה התוצאות הכספיות שלה מאתמול אחרי המסחר.


החברה סופגת הפסד כבד – אבל ממשיכה לצבור ביטקוין בקצב מהיר

מיקרוסטרטג'י, שהפכה בשנים האחרונות לאחת מהחברות המזוהות ביותר עם ביטקוין, דיווחה על הפסד של 670.8 מיליון דולר ברבעון האחרון של 2024. מדובר בהפסד גבוה מהצפוי – בזמן שהאנליסטים קיוו לראות לפחות רווח קטן של 5 סנט למניה. ההכנסות שלה ירדו ל-120.7 מיליון דולר, שזה פחות ממה שהשוק ציפה.

אבל כל זה לא עוצר את החברה. היא ממשיכה לקנות ביטקוין בהיקפים חסרי תקדים ובמהלך הרבעון האחרון רכשה 218,887 ביטקוינים בסכום כולל של 20.5 מיליארד דולר. כדי לממן את זה, היא גייסה 584 מיליון דולר דרך מכירת מניות בכורה. נכון לתחילת פברואר, החברה מחזיקה כבר 471,107 ביטקוינים, שמוערכים בשווי של כ-50 מיליארד דולר.

שינוי כיוון – ממיקרוסטרטג'י ל"Strategy"

למרות שבעבר הייתה חברה שמתמקדת בתוכנה ואנליטיקה, כיום מיקרוסטרטג'י כבר בקושי מתעסקת בזה. השבוע היא הכריזה על מיתוג מחדש ותשנה את שמה ל**"Strategy", תוך הצגת עצמה כ"חברת אוצר הביטקוין הגדולה בעולם"**. היא אפילו השיקה לוגו חדש בצורת האות B, שמייצג את האסטרטגיה שלה.

בפועל, העסק המסורתי של החברה – תוכנה לאנליטיקה עסקית – עדיין מייצר בערך 500 מיליון דולר בשנה, אבל הוא לא מצליח להיות רווחי. בפועל, רוב השווי של החברה נובע מהחזקות הביטקוין שלה, ולא מהפעילות העסקית המקורית.

קיראו עוד ב"גלובל"

המניה של מיקרוסטרטג'י עלתה ב-16% מתחילת 2025 ובמהלך השנה האחרונה זינקה ב-563%. אבל למרות העליות המרשימות, אנליסטים מזהירים שמחיר המניה מנופח הרבה מעבר לשווי הביטקוינים שהחברה מחזיקה. אם שוק הקריפטו יפגע, המניה עלולה להתרסק.


שאלות ותשובות על מיקרוסטרטג'י וההימור שלה על ביטקוין

למה מיקרוסטרטג'י ממשיכה לקנות ביטקוין למרות ההפסדים?

החברה מאמינה שביטקוין הוא "זהב דיגיטלי" ושערכו רק ימשיך לעלות בטווח הארוך. המייסד והיו"ר, מייקל סיילור, מוביל את האסטרטגיה הזו מתוך אמונה שהמטבע הקריפטוגרפי יחליף בסופו של דבר את הדולר כנכס השמירה על ערך החשוב ביותר בעולם. הוא רואה בו לא רק השקעה, אלא אסטרטגיית הישרדות פיננסית עבור החברה.

כמה ביטקוינים יש למיקרוסטרטג'י וכמה הם שווים?

החברה מחזיקה כרגע 471,107 ביטקוינים, שנכון להיום שווים כ-50 מיליארד דולר. זה הופך אותה לחברה הציבורית שמחזיקה הכי הרבה ביטקוין בעולם. היא התחילה את האסטרטגיה הזו ב-2020, ובמהלך השנים הפכה את הביטקוין לחלק המרכזי בעסק שלה.

האם החברה באמת מרוויחה מהחזקות הביטקוין שלה?

על הנייר – כן, כי השווי של הביטקוינים שהיא רכשה עלה משמעותית מאז שקנתה אותם. בפועל, החברה לא מוכרת את הביטקוין שלה, ולכן הרווחים האלה לא באים לידי ביטוי בדוחות הכספיים. מצד שני, היא מממנת את הרכישות שלה על ידי מכירת מניות והנפקת חוב, וזה גורם לדילול המשקיעים ולהגדלת החוב של החברה.

איך מיקרוסטרטג'י מממנת את כל הרכישות האלו?

בכל פעם שהחברה רוצה לקנות עוד ביטקוין, היא מגייסת כסף – או דרך הנפקת מניות, או דרך חוב. לאחרונה היא מכרה מניות בכורה בסכום של 584 מיליון דולר, מה שמאפשר לה להמשיך לרכוש ביטקוין.

למה יש אנליסטים שחושבים שהמניה מנופחת?

למרות שהמניה עלתה בצורה חדה, יש טענה שהשווי של החברה גבוה הרבה מעבר לשווי הביטקוינים שהיא מחזיקה בפועל. יש גם מי שטוענים שהמודל של החברה דומה לקרן השקעות סגורה (closed-end fund), כלומר, גוף שמגייס כסף רק כדי להחזיק בנכס מסוים, ובדרך כלל נסחר בהנחה על פני שווי הנכסים – אבל במקרה של מיקרוסטרטג'י, היא דווקא נסחרת בפרמיה גבוהה מעל שווי הביטקוינים שלה.

איך החברה הגיעה למדד נאסד"ק 100 אם היא בכלל לא עוסקת בתוכנה?

בעבר, מיקרוסטרטג'י הייתה חברת תוכנה ולכן סווגה ככזו. למרות שכיום רוב השווי שלה נובע מהביטקוין, היא עדיין נחשבת "חברת תוכנה" במדדים כמו נאסד"ק 100. מדובר באנומליה, כי בפועל ההכנסות שלה מהתחום הזה זניחות ביחס לשווי השוק שלה


תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אנונימי 06/02/2025 11:09
    הגב לתגובה זו
    חברת זבל שמחזיקה נכסי זבל ותמיט על בעלי המניות שלה הפסדים נוראיים.
  • אנונימי 07/02/2025 17:36
    הגב לתגובה זו
    ביום שיגמר לה החמצן או שהמשקיעים ירצו לממש רווחים החברה עלולה לעורר סערה מתגלגלת בשוק הקריפטו
  • 1.
    אנונימי 06/02/2025 09:35
    הגב לתגובה זו
    היא השקעה ממונפת על הביטקויין והם כבר אמרו את זה בדיווח הקודם. סה טו.
ביונד מיט
צילום: BEYOND MEAT

מ-240 לפחות מדולר - הקריסה של ביונדמיט

ביונד מיט הייתה סמל לעתיד של תעשיית המזון, מאז ההייפ הראשוני אחרי ההנפקה איבדה את מרבית השווי ונאבקת לשרוד, כשהמניה קורסת מתחת לדולר והחברה מנסה להימנע מפשיטת רגל ברקע החובות הגבוהים

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה ביונד מיט קריסה

לפני שש שנים, ביונד מיט Beyond Meat -22.4%  הייתה סמל למהפכה. חברה שהבטיחה לשנות את הדרך שבה העולם צורך חלבון, לא עוד בשר מן החי, אלא תחליפים צמחיים שאפשרו לשלב בין טעם, בריאות וסביבה. המשקיעים התאהבו, הכותרות היללו, והמניה טסה. באותה תקופה זה נראה כמו העתיד של תעשיית המזון. אבל העתיד הזה לא התממש. בשנים האחרונות הביקוש לבשר צמחי דעך, המתחרים התחזקו, והחברה מעולם לא הצליחה להראות רווח שנתי אחד.

ההגעה לנאסדק

החברה הגיעה לנאסדק בתחילת מאי 2019, בתקופה חמה במיוחד עבור תחום הפוד-טק, במה שהפך לאחת ההנפקות הזכורות של בתחום. החברה גייסה כ-240 מיליון דולר לפי מחיר של 25 דולר למניה, ששיקף לה שווי שוק של כ-1.5 מיליארד דולר. ההתלהבות סביב ה"בשר הצמחי", הפכה את יום המסחר הראשון לחגיגה של ממש, כאשר המניה פתחה בעלייה חדה, וסגרה את היום הראשון ברמה של 65.75 דולר, קפיצה של כ-163%. 

תוך פחות מחודשיים המשיכה המניה לטפס והגיעה לשיא של קרוב ל-240 דולר בסוף יולי 2019, מה שהקפיץ את שווי השוק של ביונד מיט לכ-15 מיליארד דולר.

המציאות לא עמדה בציפיות


מאחורי ההייפ הגדול, החברה פשוט לא סיפקה את הסחורה. למרות היתרון הראשוני של ביונד מיט כחברת הבשר הצמחי הציבורית הראשונה, החברה מעולם לא הצליחה להציג רווח שנתי אחד. בשנים האחרונות קצב הצמיחה שלה נעצר, והירידה במכירות הפכה למגמה קבועה. הכנסות החברה ירדו בשיעור שנתי ממוצע של כ-8% בשנתיים האחרונות, וברבעון האחרון נרשמה צניחה של כמעט 20% לעומת השנה שעברה, בעיקר כתוצאה מירידה של כ-19% בנפח המוצרים שנמכרו.

במקום להתרחב, החברה החלה להתכווץ. אחרי שיתוף הפעולה עם רשתות מזון מהיר והציפיות למכירות המוניות, הציבור התעייף מהמוצר, קטגוריית הבשר הצמחי כולה נחלשה, ויריבות כמו טייסון פודס ואימפוסיבל פודס תפסו נתח שוק גדל. אפילו הצרכנים המודעים לבריאות ולאקלים לא הצליחו להציל את המגמה. אבל האכזבה הגדולה ביותר נרשמה בשורה התחתונה. החברה שורפת מזומנים בקצב מהיר, עם הפסד של כ-92 מיליון דולר בשנה הנוכחית לעומת כ-110 מיליון בשנה הקודמת, והמאזן שלה נחלש משמעותית.


אנבידיה הואנגאנבידיה הואנג

אנבידיה יורדת 2.6% - הסיבה היא שוב: סין

חור הכנסות של 5 מיליארד דולר בסין, תחרות שמחריפה, המניה מאבדת גובה; השבבים בירידה, החוזים בירידה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אנבידיה

השוק כולו יורד בטרום פתיחה, הפעם על רקע חשש ליציבות המערכת הבנקאית האזורית, אבל אנבידיה יורדת יותר מהמדדים. האיומים מתגברים - התחרות מתחזקת, והשאלה החשובה ביותר היא עד מתי אנבידיה תשלוט בצורה מונופוליסטית בשוק. אם זה יקרה עוד שנתיים כשעד אז השוק יגדל פי 3-4, אז גם ירידה במרווחים ובנתח שוק, לא יפגעו מאוד ברווח בשורה התחתונה, אם זה יקרה תוך חצי שנה, יש בעיה. בכל מקרה, מה שברור שהצמיחה תרד בהדרגה. 

לכל זה נכנסות עסקאות גדולות של מתחרות - AMD, ברודקום שמצליחות להזיז את השוק. אם עד לא מזמן לא היה ספק שאנבידיה בלתי מעורערת, כעת נכנס ספק. אגב, ספק תמיד צריך להיות. היום בטרום אנביידה יורדת 2.6%, והיא לא לבד בשוק השבבים -  AMD שמאבדת 3.3%, ברודקום יורדת 2.7%

הסיבה המרכזית - סין. סין הפסיקה לרכוש שבבי AI מאנבידיה, גם לא את השבבים שלכאורה מותר לאנבידיה למכור (יוצרו במיוחד כדי לעמוד בתקינה-הוראה האמריקאית, אלא שאז הסינים הבינו שמדובר בתוצרת סוג ב' והתרעמו). הממשל הסיני מפעיל לחץ ישיר ועקיף על גופי ממשל וחברות ממשלתיות להימנע משימוש בצ'יפים שמגיעים מארה"ב, כשבמקביל חברות סיניות ובעיקר וואווי ושיאומי מאיצות את פיתוחי שבבי ה-AI שלהן. 

איבוד של 5 מיליארד דולר בהכנסות 

מהנתונים שמסרה אנבידיה עצמה עולה כי סין, שהייתה בעבר מנוע מרכזי עבור החברה, איבדה את מקומה כלקוחה אסטרטגית: בעוד שבשנה שעברה ייצגו המכירות לשוק הסיני 21% מסך ההכנסות של אנבידיה, ברבעון האחרון הן הסתכמו בכ-12% בלבד. בפועל, מדובר באובדן של הכנסות פוטנציאליות בטווח של 2 עד 5 מיליארד דולר ברבעון.

החברה כבר ציינה כי אינה כוללת הכנסות מסין בתחזית לרבעון הנוכחי, מהלך שמאותת על שינוי יסודי באסטרטגיה.