מייקל סיילור מיקרוסטרטגי
צילום: מיקרוסטרטגי
בועה

מיקרוסטרטג'י מדווחת על הפסדים אבל ממשיכה להמר על ביטקוין

החברה נסחרת ב-84 מיליארד דולר כשיש לה הון של 45 מיליארד דולר שמושקע בביטקוין - רכישת מנייתה שקולה לקניית ביטקוין במחיר של כ-200 אלף דולר; וגם - מסתבר שההוצאות השוטפות לא נמוכות

רוי שיינמן | (3)

גם מי שמאמין בביטקוין לא יכול שלא לתהות על המחיר של מיקרוסטרטג'י בשוק. מייקל סיילור המייסד והמנכ"ל מצליח לשכנע את ההמון שהאסטרטגיה שלו לרכישת ביטקוין כל שניתן היא הנכונה, אבל גם אם האסטרטגיה הזו נכונה (וזה ממש לא בטוח) רכישת מניות החברה היא הימור מוחלט. מי שמחזיק או קונה את המניה קונה בעצם חברה בשווי של 84 מיליארד דולר שמחזיקה ביטקוין ב-47 מיליארד, זה שקול לרכישת ביטקוין בערך ב-200 אלף דולר. 

וזה לא הכל. רכישת ביטקוין מצמידה את הכסף שלכם למטבע, רכישת מניית מיקרוסטרטג'י מצמידה את הכסף לביטקין במחיר כאמור כפול ומייצרת הפסד שוטף כי סיילור והמטה של מיקרוסטרטג'י צריכים פרנסה. הדוחות של החברה מלמדים שיש לה הוצאות שוטפות גדולות, כלומר, אתם כמשקיעים גם קונים ביוקר וגם מממנים הוצאות מטה ובכלל - הוצאות הנהלה וכלליות כבדות.

המניה יכולה להמישך להיסחר במחירי חלל ואפילו לעלות, אבל היא מבטאת התנהגות עדרית, היא מנותקת ממחיר ריאלי. רוצים להמר? סבבה, רק תפנימו שזה יכול להיגמר רע. הנה התוצאות הכספיות שלה מאתמול אחרי המסחר.


החברה סופגת הפסד כבד – אבל ממשיכה לצבור ביטקוין בקצב מהיר

מיקרוסטרטג'י, שהפכה בשנים האחרונות לאחת מהחברות המזוהות ביותר עם ביטקוין, דיווחה על הפסד של 670.8 מיליון דולר ברבעון האחרון של 2024. מדובר בהפסד גבוה מהצפוי – בזמן שהאנליסטים קיוו לראות לפחות רווח קטן של 5 סנט למניה. ההכנסות שלה ירדו ל-120.7 מיליון דולר, שזה פחות ממה שהשוק ציפה.

אבל כל זה לא עוצר את החברה. היא ממשיכה לקנות ביטקוין בהיקפים חסרי תקדים ובמהלך הרבעון האחרון רכשה 218,887 ביטקוינים בסכום כולל של 20.5 מיליארד דולר. כדי לממן את זה, היא גייסה 584 מיליון דולר דרך מכירת מניות בכורה. נכון לתחילת פברואר, החברה מחזיקה כבר 471,107 ביטקוינים, שמוערכים בשווי של כ-50 מיליארד דולר.

שינוי כיוון – ממיקרוסטרטג'י ל"Strategy"

למרות שבעבר הייתה חברה שמתמקדת בתוכנה ואנליטיקה, כיום מיקרוסטרטג'י כבר בקושי מתעסקת בזה. השבוע היא הכריזה על מיתוג מחדש ותשנה את שמה ל**"Strategy", תוך הצגת עצמה כ"חברת אוצר הביטקוין הגדולה בעולם"**. היא אפילו השיקה לוגו חדש בצורת האות B, שמייצג את האסטרטגיה שלה.

בפועל, העסק המסורתי של החברה – תוכנה לאנליטיקה עסקית – עדיין מייצר בערך 500 מיליון דולר בשנה, אבל הוא לא מצליח להיות רווחי. בפועל, רוב השווי של החברה נובע מהחזקות הביטקוין שלה, ולא מהפעילות העסקית המקורית.

קיראו עוד ב"גלובל"

המניה של מיקרוסטרטג'י עלתה ב-16% מתחילת 2025 ובמהלך השנה האחרונה זינקה ב-563%. אבל למרות העליות המרשימות, אנליסטים מזהירים שמחיר המניה מנופח הרבה מעבר לשווי הביטקוינים שהחברה מחזיקה. אם שוק הקריפטו יפגע, המניה עלולה להתרסק.


שאלות ותשובות על מיקרוסטרטג'י וההימור שלה על ביטקוין

למה מיקרוסטרטג'י ממשיכה לקנות ביטקוין למרות ההפסדים?

החברה מאמינה שביטקוין הוא "זהב דיגיטלי" ושערכו רק ימשיך לעלות בטווח הארוך. המייסד והיו"ר, מייקל סיילור, מוביל את האסטרטגיה הזו מתוך אמונה שהמטבע הקריפטוגרפי יחליף בסופו של דבר את הדולר כנכס השמירה על ערך החשוב ביותר בעולם. הוא רואה בו לא רק השקעה, אלא אסטרטגיית הישרדות פיננסית עבור החברה.

כמה ביטקוינים יש למיקרוסטרטג'י וכמה הם שווים?

החברה מחזיקה כרגע 471,107 ביטקוינים, שנכון להיום שווים כ-50 מיליארד דולר. זה הופך אותה לחברה הציבורית שמחזיקה הכי הרבה ביטקוין בעולם. היא התחילה את האסטרטגיה הזו ב-2020, ובמהלך השנים הפכה את הביטקוין לחלק המרכזי בעסק שלה.

האם החברה באמת מרוויחה מהחזקות הביטקוין שלה?

על הנייר – כן, כי השווי של הביטקוינים שהיא רכשה עלה משמעותית מאז שקנתה אותם. בפועל, החברה לא מוכרת את הביטקוין שלה, ולכן הרווחים האלה לא באים לידי ביטוי בדוחות הכספיים. מצד שני, היא מממנת את הרכישות שלה על ידי מכירת מניות והנפקת חוב, וזה גורם לדילול המשקיעים ולהגדלת החוב של החברה.

איך מיקרוסטרטג'י מממנת את כל הרכישות האלו?

בכל פעם שהחברה רוצה לקנות עוד ביטקוין, היא מגייסת כסף – או דרך הנפקת מניות, או דרך חוב. לאחרונה היא מכרה מניות בכורה בסכום של 584 מיליון דולר, מה שמאפשר לה להמשיך לרכוש ביטקוין.

למה יש אנליסטים שחושבים שהמניה מנופחת?

למרות שהמניה עלתה בצורה חדה, יש טענה שהשווי של החברה גבוה הרבה מעבר לשווי הביטקוינים שהיא מחזיקה בפועל. יש גם מי שטוענים שהמודל של החברה דומה לקרן השקעות סגורה (closed-end fund), כלומר, גוף שמגייס כסף רק כדי להחזיק בנכס מסוים, ובדרך כלל נסחר בהנחה על פני שווי הנכסים – אבל במקרה של מיקרוסטרטג'י, היא דווקא נסחרת בפרמיה גבוהה מעל שווי הביטקוינים שלה.

איך החברה הגיעה למדד נאסד"ק 100 אם היא בכלל לא עוסקת בתוכנה?

בעבר, מיקרוסטרטג'י הייתה חברת תוכנה ולכן סווגה ככזו. למרות שכיום רוב השווי שלה נובע מהביטקוין, היא עדיין נחשבת "חברת תוכנה" במדדים כמו נאסד"ק 100. מדובר באנומליה, כי בפועל ההכנסות שלה מהתחום הזה זניחות ביחס לשווי השוק שלה


תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אנונימי 06/02/2025 11:09
    הגב לתגובה זו
    חברת זבל שמחזיקה נכסי זבל ותמיט על בעלי המניות שלה הפסדים נוראיים.
  • אנונימי 07/02/2025 17:36
    הגב לתגובה זו
    ביום שיגמר לה החמצן או שהמשקיעים ירצו לממש רווחים החברה עלולה לעורר סערה מתגלגלת בשוק הקריפטו
  • 1.
    אנונימי 06/02/2025 09:35
    הגב לתגובה זו
    היא השקעה ממונפת על הביטקויין והם כבר אמרו את זה בדיווח הקודם. סה טו.
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.