מיקרוסטרטג'י מדווחת על הפסדים אבל ממשיכה להמר על ביטקוין
החברה נסחרת ב-84 מיליארד דולר כשיש לה הון של 45 מיליארד דולר שמושקע בביטקוין - רכישת מנייתה שקולה לקניית ביטקוין במחיר של כ-200 אלף דולר; וגם - מסתבר שההוצאות השוטפות לא נמוכות
גם מי שמאמין בביטקוין לא יכול שלא לתהות על המחיר של מיקרוסטרטג'י בשוק. מייקל סיילור המייסד והמנכ"ל מצליח לשכנע את ההמון שהאסטרטגיה שלו לרכישת ביטקוין כל שניתן היא הנכונה, אבל גם אם האסטרטגיה הזו נכונה (וזה ממש לא בטוח) רכישת מניות החברה היא הימור מוחלט. מי שמחזיק או קונה את המניה קונה בעצם חברה בשווי של 84 מיליארד דולר שמחזיקה ביטקוין ב-47 מיליארד, זה שקול לרכישת ביטקוין בערך ב-200 אלף דולר.
וזה לא הכל. רכישת ביטקוין מצמידה את הכסף שלכם למטבע, רכישת מניית מיקרוסטרטג'י מצמידה את הכסף לביטקין במחיר כאמור כפול ומייצרת הפסד שוטף כי סיילור והמטה של מיקרוסטרטג'י צריכים פרנסה. הדוחות של החברה מלמדים שיש לה הוצאות שוטפות גדולות, כלומר, אתם כמשקיעים גם קונים ביוקר וגם מממנים הוצאות מטה ובכלל - הוצאות הנהלה וכלליות כבדות.
המניה יכולה להמישך להיסחר במחירי חלל ואפילו לעלות, אבל היא מבטאת התנהגות עדרית, היא מנותקת ממחיר ריאלי. רוצים להמר? סבבה, רק תפנימו שזה יכול להיגמר רע. הנה התוצאות הכספיות שלה מאתמול אחרי המסחר.
החברה סופגת הפסד כבד – אבל ממשיכה לצבור ביטקוין בקצב מהיר
מיקרוסטרטג'י, שהפכה בשנים האחרונות לאחת מהחברות המזוהות ביותר עם ביטקוין, דיווחה על הפסד של 670.8 מיליון דולר ברבעון האחרון של 2024. מדובר בהפסד גבוה מהצפוי – בזמן שהאנליסטים קיוו לראות לפחות רווח קטן של 5 סנט למניה. ההכנסות שלה ירדו ל-120.7 מיליון דולר, שזה פחות ממה שהשוק ציפה.
- סטרטג'י רכשה ביטקוין בכמעט מיליארד דולר
- סטרטג'י שוקלת מכירת ביטקוין: האם הלחץ על המניה מוצדק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל כל זה לא עוצר את החברה. היא ממשיכה לקנות ביטקוין בהיקפים חסרי תקדים ובמהלך הרבעון האחרון רכשה 218,887 ביטקוינים בסכום כולל של 20.5 מיליארד דולר. כדי לממן את זה, היא
גייסה 584 מיליון דולר דרך מכירת מניות בכורה. נכון לתחילת פברואר, החברה מחזיקה כבר 471,107 ביטקוינים, שמוערכים בשווי של כ-50 מיליארד דולר.
שינוי כיוון – ממיקרוסטרטג'י ל"Strategy"
למרות שבעבר הייתה חברה שמתמקדת בתוכנה ואנליטיקה, כיום מיקרוסטרטג'י כבר בקושי מתעסקת בזה. השבוע היא הכריזה על מיתוג מחדש ותשנה את שמה ל**"Strategy", תוך הצגת עצמה כ"חברת אוצר הביטקוין הגדולה בעולם"**. היא אפילו השיקה לוגו חדש בצורת האות B, שמייצג את האסטרטגיה שלה.
בפועל, העסק המסורתי של החברה – תוכנה לאנליטיקה עסקית – עדיין מייצר בערך 500 מיליון דולר בשנה, אבל הוא לא מצליח להיות רווחי. בפועל, רוב השווי של החברה נובע מהחזקות הביטקוין שלה, ולא מהפעילות העסקית המקורית.
- ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
- תרופת ההרזיה החדשה של אלי לילי: ירידה של 30% במשקל, אך שיעור הנשירה גבוה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
המניה של מיקרוסטרטג'י עלתה ב-16% מתחילת 2025 ובמהלך השנה האחרונה זינקה ב-563%. אבל למרות העליות המרשימות, אנליסטים מזהירים שמחיר המניה מנופח הרבה מעבר לשווי הביטקוינים שהחברה מחזיקה. אם שוק הקריפטו יפגע,
המניה עלולה להתרסק.
שאלות ותשובות על מיקרוסטרטג'י וההימור שלה על ביטקוין
למה מיקרוסטרטג'י ממשיכה לקנות ביטקוין למרות ההפסדים?
החברה מאמינה שביטקוין הוא "זהב דיגיטלי" ושערכו רק ימשיך לעלות בטווח הארוך. המייסד והיו"ר, מייקל סיילור, מוביל את האסטרטגיה הזו מתוך אמונה שהמטבע הקריפטוגרפי יחליף בסופו של דבר את הדולר כנכס השמירה על ערך החשוב ביותר בעולם. הוא רואה בו לא רק השקעה, אלא אסטרטגיית הישרדות פיננסית עבור החברה.
כמה ביטקוינים יש למיקרוסטרטג'י וכמה הם שווים?
החברה מחזיקה כרגע 471,107 ביטקוינים, שנכון להיום שווים כ-50 מיליארד דולר. זה הופך אותה לחברה הציבורית שמחזיקה הכי הרבה ביטקוין בעולם. היא התחילה את האסטרטגיה הזו ב-2020, ובמהלך השנים הפכה את הביטקוין לחלק המרכזי בעסק שלה.
האם החברה באמת מרוויחה מהחזקות הביטקוין שלה?
על הנייר – כן, כי השווי של הביטקוינים שהיא רכשה עלה משמעותית מאז שקנתה אותם. בפועל, החברה לא מוכרת את הביטקוין שלה, ולכן הרווחים האלה לא באים לידי ביטוי בדוחות הכספיים. מצד שני, היא מממנת את הרכישות שלה על ידי מכירת מניות והנפקת חוב, וזה גורם לדילול המשקיעים ולהגדלת החוב של החברה.
איך מיקרוסטרטג'י מממנת את כל הרכישות האלו?
בכל פעם שהחברה רוצה לקנות עוד ביטקוין, היא מגייסת כסף – או דרך הנפקת מניות, או דרך חוב. לאחרונה היא מכרה מניות בכורה בסכום של 584 מיליון דולר, מה שמאפשר לה להמשיך לרכוש ביטקוין.
למה יש אנליסטים שחושבים שהמניה מנופחת?
למרות שהמניה עלתה בצורה חדה, יש טענה שהשווי של החברה גבוה הרבה מעבר לשווי הביטקוינים שהיא מחזיקה בפועל. יש גם מי שטוענים שהמודל של החברה דומה לקרן השקעות סגורה (closed-end fund), כלומר, גוף שמגייס כסף רק כדי להחזיק בנכס מסוים, ובדרך כלל נסחר בהנחה על פני שווי הנכסים – אבל במקרה של מיקרוסטרטג'י, היא דווקא נסחרת בפרמיה גבוהה מעל שווי הביטקוינים שלה.
איך החברה הגיעה למדד נאסד"ק 100 אם היא בכלל לא עוסקת בתוכנה?
בעבר, מיקרוסטרטג'י הייתה חברת תוכנה ולכן סווגה ככזו. למרות שכיום רוב השווי שלה נובע מהביטקוין, היא עדיין נחשבת "חברת תוכנה" במדדים כמו נאסד"ק 100. מדובר באנומליה, כי בפועל ההכנסות שלה מהתחום הזה זניחות ביחס לשווי השוק שלה
- 2.אנונימי 06/02/2025 11:09הגב לתגובה זוחברת זבל שמחזיקה נכסי זבל ותמיט על בעלי המניות שלה הפסדים נוראיים.
- אנונימי 07/02/2025 17:36הגב לתגובה זוביום שיגמר לה החמצן או שהמשקיעים ירצו לממש רווחים החברה עלולה לעורר סערה מתגלגלת בשוק הקריפטו
- 1.אנונימי 06/02/2025 09:35הגב לתגובה זוהיא השקעה ממונפת על הביטקויין והם כבר אמרו את זה בדיווח הקודם. סה טו.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
