מיסוי אופציות במקרקעין

מאת: הלנה בן ברוך, עו"ד; דר' אברהם אלתר, עו"ד

המאמר עוסק בהארכת תוקף ההסדר המיוחד בנוגע לאופציות במקרקעין הקבוע בסעיף 49(י) לחוק מיסוי מקרקעין עד ליום 31.12.06, וזאת במסגרת הרפורמה במיסוי מקרקעין.
עו"ד לילך דניאל |

במסגרת תיקון 55 לחוק מיסוי מקרקעין הוארך תוקף ההסדר המיוחד בנוגע לאופציות במקרקעין הקבוע בסעיף 49(י) לחוק מיסוי מקרקעין עד ליום 31.12.06.

מטרת הסדר זה היתה לעודד מסחר באופציות במקרקעין בשוק המשני וזאת ע"י קביעת פטור ממס שבח, מס רכישה ומס מכירה בגין מכירתן בשוק המשני וחיוב המכירה כאמור במס רווח הון או במס הכנסה לפי העניין.

התנאים לתחולת הסדר זה הינם כדלקמן:

1) האופציה ניתנה בכתב – דרישה זו נועדה להבטיח מסוימות, עבירות וסחירות;

2) האופציה ניתנת להעברה או ניתנת למימוש בתנאים הקבועים בהסכם האופציה – מטרת תנאי זה הינה לאפשר את הסחירות של האופציה;

3) התחייבות נותן האופציה היא בלתי חוזרת – גם תנאי זה נועד להבטיח וודאות ולעודד סחירות האופציות בשוק המשני;

4) תקופת האופציה אינה עולה על 24 חודשים – הכוונה הינה לתקופת המימוש המקסימלית, לרבות תקופות הארכה. לדעתנו תנאי זה יוצר החמרה מיותרת. אולם, יתכן וניתן לעקוף תנאי זה באמצעות מתן אופציה לתקופה נוספת ע"י קרוב.

5) התמורה ששולמה לנותן האופציה לראשונה אינה עולה על 5% משווי הזכות במקרקעין או ממחיר המימוש, לפי הגבוה ביניהם – יודגש כי ההגבלה חלה על כותב האופציה בלבד ואינה חלה על מוכר האופציה בשוק המשני. הגם שיתכן כי במועד מימוש האופציה שווי המקרקעין יהיה גבוה מהמחיר המוסכם, הרי שעל מנת למנוע ויכוחים עם רשויות המס בשאלות שמאות מומלץ שלא לחרוג מ- 5% ממחיר המימוש המוסכם.

6) מחזיק האופציה לא קיבל זכות חזקה במקרקעין – תנאי זה נועד למנוע מכירה הלכה למעשה במסווה של האופציה.

7) הודעה על מכירת האופציה נמסרה למנהל מס שבח תוך 30 ימים ממתן האופציה.

כאמור, במידה ומתקיימים התנאים לעיל, תמורה ממתן האופציות תהיה חייבת במס רווח הון או במס הכנסה ותמורה ממימוש האופציה תהיה חייבת במס שבח. שיטה זו של חיוב במס בשני שלבים עלולה ליצור עיוות מס שבמסגרתו יחויב נותן האופציה במס על רווח שכלל לא הופק על ידו.

עיוות כאמור נוצר במצב שבו סה"כ התמורה שבידי נותן האופציה אינה עולה על עלות המקרקעין שבידו. במצב זה אם נותן האופציה לא יהיה זכאי לדרוש בניכוי חלק מעלות המקרקעין בחישוב רווח הון או הכנסה עסקית ממתן האופציה, הרי שיווצר לו רווח ממתן האופציה מצד אחד והפסד ממכירת מקרקעין במסגרת מימוש האופציה מאידך. במידה ומימוש האופציה ייעשה בשנת מס מאוחרת, הרי שלא ניתן יהיה לקזז בין הרווח ובין ההפסד כאמור ונותן האופציה יחויב במס על הרווח שלא הופק על ידו בפועל. מאידך, גם הכרה בהוצאה בגובה חלק יחסי מעלות המקרקעין כנגד תמורת האופציה עלולה ליצור עיוות מס, וזאת במצב שבו האופציה כלל איננה ממומשת והמקרקעין כלל אינם יוצאים מידי נותן האופציה.

פתרון לעיוות זה נמצא בהוראות תקנות מס הכנסה (חישוב רווח הון מעסקה עתידית), התשס"ג – 2003 (להלן: "התקנות") הדוחות את מועד החיוב במס של נותן האופציה לרכישת נכס למועד מימוש האופציה כאמור, תוך צירוף תמורת האופציה לתמורת מכירת הנכס וניכוי עלות הנכס מהתמורה הכוללת כאמור.

השאלה אם התקנות חלות על אופציה במקרקעין הינה שאלת פרשנית מורכבת. זאת לאור העובדה כי מהגדרת נכס הקבועה בסעיף 88 לפקודה ממועטות זכויות במקרקעין שעל מכירתם מוטל מס שבח או שהיה עשוי להיות מוטל אילולא הפטור לפי החוק כאמור. מכאן שהגדרה זו ממעטת לכאורה אופציה במקרקעין מגדר "נכס" וכפועל יוצא מכך גם מגדר "עסקה עתידית" כמשמעותה בפקודה, זאת גם כאשר מדובר באופציה שמכירתה פטורה ממס שבח מכוח סעיף 49(י)(ב)(1) לחוק. מאידך, הוראות סעיף 49(י)(ב)(2) מחילות מפורשות את הוראות חלק ה' לפקודה על מכירת אופציה כאמור בסעיף זה.

לדעתנו, פרשנות תכליתית של הוראות החוק מביאה למסקנה כי על תמורה ממתן האופציה כמשמעותה בסעיף 49(י) לחוק חלות הוראות התקנות בעניין מיסוי עסקה עתידית. בהתאם לפרשנות זו, הרי שמועד חיוב במס של נותן האופציה לראשונה נדחה למועד מימוש האופציה כאמור. יודגש כי תוצאה זו מתיישבת גם עם הוראות סעיף 49(י)(ג) לחוק, הקובע כי במועד מימוש האופציה יחול חיוב במס שבח במידה ונותן האופציה לא חויב כבר במס רווח הון, דהינו המחוקק עצמו מרמז על האפשרות שלא יחול החיוב כאמור בשלב מתן האופציה.

סעיף 49(י) מסדיר גם את החיוב במס מכירה ומס רכישה בעת מיסוי האופציה. בהקשר זה יש לציין כי עד לתיקון 55 לחוק סעיף 49(י) יצר עיוות מס וזאת ע"י חיוב במס מכירה של בעל מקרקעין גם בגין הסכומים שהוא לא קיבל בפועל. במסגרת תיקון 55 תוקן עיוות זה ונקבע כי לעניין מס מכירה יתווספו לשווי המקרקעין רק הסכומים שקיבל בעל הזכות במקרקעין.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בחור נוסע באיילון עם רכב פתוח, נוצר באמצעות AIבחור נוסע באיילון עם רכב פתוח, נוצר באמצעות AI

מה ההון של הישראלי הממוצע? לא מה שחשבתם

האם אתם יותר מהממוצע, או מתחת לממוצע?  

מנדי הניג |

דוח של בנק ישראל שפורסם בשבוע שעבר על ההתחייבויות של הציבור הישראלי נותן לנו נתונים מעניינים. רוב ההתחייבויות שלנו הן למשכנתאות, סדר גודל של 620 מיליארד שקל, ועם חובות נוספים אנחנו בחוב כולל של כ-880 מיליארד שקל. בואו נניח שהדוח לא כולל את כל החובות כי יש גם הלוואות משפחתיות ונוספות. נניח שהחוב הכולל של הציבור הוא טריליון שקל.

טריליון שקל נשמע הרבה מאוד, אבל כשמחלקים את זה לנפש - 10 מיליון איש , מקבלים שהחוב לכל אדם הוא כ-100 אלף שקל. אם נתייחס למשפחה עם 2 ילדים נקבל שיש לה חוב של 400 אלף שקל. זה ממוצע וכמו שאתם יודעים, ממוצע זה עניין בעייתי. לדוגמה - זוג צעיר שלוקח משכנתא בהיקף של 1-1.5 מיליון שקל ואפילו יותר, עמוס בחובות - הרבה יותר מהממוצע. מצד שני, יש משפחות רבות אחרי 20-30 שנה של משכנתא שאין להם חוב גדול. 

למשפחה ממוצעת יש חוב של 400 אלף שקל, וזה הגיוני כי משפחה ממוצעת היא לא זוג צעיר והיא גם לא סוג בפנסיה, היא זוג בגילאי 45-50 בערך, ובמצב כזה המשכנתא כבר נמוכה, היא בישורת האחרונה שלה, אצל חלק כבר נסגרה. 

התחלנו בחוב, אבל יש לנו יותר נכסים. יש דירה, רכב ויש נכסים פיננסים. נתחיל בדירה - דירה ממוצעת בישראל שווה כ-2.3 מיליון שקל. אנחנו מתייחסים כאן לממוצע, אז זו הדירה שיש למשפחה שהגדרנו - 4 נפשות (2 ילדים) וחוב של 400 אלף שקל. הדירה בניכוי החוב שרובו משכנתא - כ-1.9 מיליון שקל. 

יש גם רכבים. מסתבר שזה לא משמעותי להון הכולל. יש מעל 4 מיליון רכבים, שזה בממוצע 0.4 רכב לאיש, למשפחה כ-1.6 רכבים. נניח שמדובר ברכבים עם וותק של 6-7 שנות וותק ונניח בשמרנות שיש עליהם עוד חוב, נקבל אולי 100 אלף שקל שווי נטו של רכבים. אנחנו בסיכום ביניים של 2 מיליון שקל - הון ממוצע למשפחה בלי הנכסים הפיננסים. וכאן מגיעה ההפתעה הגדולה.

ה-"שישייה" שעלתה לכיתה א'. קרדיט: משרד החינוךה-"שישייה" שעלתה לכיתה א'. קרדיט: משרד החינוך

"רוצה שאעשה גם שיעורי בית בחשבון?" - האם ה-AI מרסקת את מערכת החינוך?

רן קידר |
נושאים בכתבה חינוך AI

לפני כשלושה שבועות נפתחה שנת הלימודים בישראל, ולקראת האירוע המרגש, פירסם משרד החינוך תמונה שמברכת את עלייתם של שישה אחים לכיתה א'. הפרסום היה בבדיחות הדעת, תוך שימוש בתמונה שנוצרה על ידי AI והוא התקבל בביקורת רבה והמחיש ניתוק בין הבעיות הרבות שמערכת החינוך סובלת מהן ובין הנסיון ליצירת תדמית משעשעת. 

בישראל יש משבר כח אדם רציני במערכת החינוך, אבל זהו עניין מקומי. ניתן גם לומר שניהול תקציבי העתק של משרד החינוך אינו מיטבי. אפשר גם לבקר את תכנית הלימודים אבל כל אלה הן בעיות מקומיות ואם יש בעיה אחת שבפניה ניצבות כל מערכות החינוך בעולם היא ההתמודדות עם הבינה המלאכותית. זה מתחיל בסמכות המורית, שהרי אין מורה בעל ידע נרחב כמו המודלים השונים, וממשיך דרך המטלות ושיעורי הבית, שאותם המודלים יודעים לעשות תוך שניות וכך אלמנט נוסף של הלמידה מתערער, וזה ממשיך אל כישורי החשיבה הביקורתית של התלמידים, היות והדיונים הולכים ומתבססים על טיעוני AI "מנצחים", אך נטולי מעוף ומבוססים על העתק הדבק. 

האתיקה של הפרומפט

דמיינו שיעורי בית בספרות, ונסו לחשבו כמה תלמידים באמת יישבו לקרוא פרקים שלמים ולנסח פרשנויות וכמה יבקשו מה-AI פרשנות מוכנה שאפשר להגיש למורה כמו שהיא? ואם ישנם תלמידים שממש רוצים להשקיע, הם תמיד יוכלו לכתוב פרומפט כמו "הצג לי פרשנות לא שגרתית של 'החטא ועונשו'". אז נכון שהעתקות היו קיימות מאז ומעולם, אבל הזמינות והקלות הבלתי נסבלת של כתיבת תוכן "מקורי" היא זו שמשנה את חוקי המשחק. זו כבר אינה שאלה של מוסר, אלא של כישורים. 

מה שהחל כעזרי למידה הפך במהירות לכביש עוקף שקדנות. לדוגמה, תלמידים מעתיקים פרקים שלמים משיעורי ספרות לתוך צ'אטבוטים ומקבלים פרשנויות מוכנות המוגשות למורה כעבודת מחשבה מקורית. בשיעורי מתמטיקה, צילום קצר של תרגיל בית מספיק כדי לקבל פתרון מלא עם גרפים והסברים. 

משרד החינוך ניסה בשנים האחרונות להוביל מהלך לאומי לשילוב AI בכיתות, אך מערכת Q, שעלות פיתוחה ותכניה הגיעה לכ-4 מיליון שקל, נזנחה לאחר שהתעוררו טענות מצד מוסדות חינוך, במיוחד במגזר הדתי, לגבי התאמתה. מערכת "בינה", שפותחה בעלות של יותר מ-700 אלף שקל, פעלה בקושי חודשיים עד שהושבתה בעקבות תקלות, תגובות שגויות וניסוחים בעייתיים - והשיבה את נשמתה לבורא, ותוך זמן קצר נקראו המוסדות לעבור לכלים חיצוניים כמו ג'מיני ו-ChatGPT.