אחד מכל ארבעה הרוגים בתאונות דרכים הוא נהג צעיר
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן (הליכוד), קיימה היום דיון נוסף בנושא המאבק בקטל בדרכים. הדיון התמקד בתאונות הדרכים הקטלניות, בייחוד בקרב נהגים צעירים, רוכבי אופנוע ובחברה הערבית. מנתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (רלב"ד) עולה כי מתחילת 2024 נהרגו 390 בני אדם בתאונות דרכים – עלייה חדה של 21% לעומת השנה הקודמת.
סמנכ"לית הרלב"ד, נחמה לאור דרורי, דיווחה על עלייה דרמטית בתאונות בקרב נהגים צעירים: "56 נהגים צעירים נהרגו מתחילת השנה – אחד מכל ארבעה הרוגים הוא נהג צעיר". בנוסף, מהנתונים עולה כי צעירים בחברה הערבית מעורבים בתאונות פי שניים יותר מצעירים בחברה היהודית. גם בקרב רוכבי אופנוע נרשמה עלייה משמעותית: 89 רוכבים נהרגו השנה, והסיכוי שלהם להיפגע גבוה פי 20 מנהגים ברכב פרטי.
חינוך תעבורתי מתקיים בהיקף מוגבל צילום: Istock
במהלך הדיון נמתחה ביקורת חריפה על משרד החינוך. ביטן ציין כי, "אני לא מתרשם שמשרד החינוך עושה את העבודה שלו בתחום הזה". על פי נתוני הוועדה, חינוך תעבורתי בכיתות א' וה' ובכיתות י' מתקיים בהיקף מוגבל, ונציגי משרד החינוך הודיעו כי הקיצוצים התקציביים יביאו לצמצום נוסף בשנת הלימודים הבאה.
- החמרה בענישה כלפי רוכבים על קורקינט מתחת לגיל 16
- "ילד מלווה" - קמפיין בטיחות של 'אור ירוק' ו'פריסבי'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נציגת מועצת התלמידים, גאיה שיף, סיפרה כי, "החינוך התעבורתי כיום מסתכם במצגות ולימוד עצמי. רוב התלמידים לא מוכנים למבחני התיאוריה ולומדים לבד מאפליקציות". ח"כ ביטן קרא לשלב את מורי הנהיגה במערכת החינוך, ולחייב שימוש בסימולטורים כחלק מהכשרת הנהגים, אך כצפוי, יש צורך בתקציב נוסף כדי לבצע זאת.
נציג מועצת התלמידים מהחברה הערבית, עומאר עסל, התריע על העלייה החדה בתאונות. לדבריו, "מספר ההרוגים בחברה הערבית זינק ב-70%. אני מפחד בכל פעם שאני יוצא לכביש". לפי הרלב"ד, 37% מההרוגים בתאונות דרכים הם מהחברה הערבית, בעוד שחלקם באוכלוסייה הוא 21%. הסיבות המרכזיות כוללות תשתיות ירודות וחוסר מודעות לבטיחות בדרכים.
- יותר טסים לחו"ל, החברות הישראליות ממשיכות לתפוס נתח שוק רחב
- בוקר טוב למבקר המדינה שחשף ש"מלחמה עולה כסף": הדוח הלא רלוונטי של מתניהו אנגלמן
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- יותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים...
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ דוד ביטן צילום: הכנסת
על פי עדויות שנשמעו בוועדה, רוכבי אופנוע מהווים 4.5% מכלי הרכב בישראל, אך חלקם בהרוגים מגיע לפי חמישה מחלקם בכבישים. עורך המגזין "פול גז", אביעד אברהמי, ציין כי השנה נהרגו 95 רוכבים, בהם רוכבים שנפגעו ממעקות בטיחות שאינם מותאמים. לדבריו, פסי צבע בכביש ובורות מהווים אף הם סכנת חיים לרוכבים.
הרלב"ד דיווחה כי בשנתיים האחרונות הותקנו פסי בטיחות חדשים לאורך 800 ק"מ של כבישים, אך ההשקעה השנתית מגיעה להיקף של 10 מיליון שקל בלבד. ביטן טען כי מדובר בסכום נמוך מדי, וקרא להגדלת התקציבים לשיפור התשתיות.
- 1.הנוהג 27/11/2024 16:33הגב לתגובה זוזו השתוללות רבתית על כבישי הארץ. נוסע די הרבה (בגלל המצב, הרוב בדרום) ואם הייתי מפיץ סרטוני מצלמות הדרך, שעות של צפיה. אבל אין משטרה ואם כבר יש (רואה ניידת פעם בהרבה ימים וגם הם עברייני תנועה), מודדים מהירות שזו בדיחה עצובה. גם אם אתה רוצה להתלונן, לא מתייחסים. אזי מה הפלא? אהה, כן. רוב המכריע של תאונות עם נפגעים מעורבות מכוניות בעלות 5 כוכבי בטיחות. רק אמרתי
גרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאליןיותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים
5,400 ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים במהלך 2024, מתוכם בין 1,500 ל-2,000 הייטקיסטים, כמה מיליונרים חדשים בהייטק יהיו השנה?
בסוף 2024 נמנו בישראל כ-186 אלף מיליונרים בדולרים, עלייה של 2.9% לעומת השנה הקודמת, המשקפת כ-5,400 ישראלים חדשים שחצו את רף המיליון דולר בנכסים נטו. אפשר להניח שהמספרים האמיתיים הם מעל 200 אלף - זה מגובה גם בנתון של בנק UBS שמציב את ישראל במקום ה-17 בעולם בעושר ממוצע למבוגר, כ-284 אלף דולר.
לפי דוח של Henley & Partners לשנת 2024, במהלך 2023 נרשמה עזיבה של כ-200 בעלי הון מישראל, בעוד שב-2022 נכנסו כ-1,100 בעלי הון לארץ. מרבית הנוטשים מעבירים את מרכז חייהם לארה"ב, בריטניה ופורטוגל. ובכל זאת, גם
לאחר ההגירה, מאזן המיליונרים נטו בישראל ממשיך לעלות בקצב של אלפים בשנה. משנת 2024 יש מצב הפוך - עלייה לארץ, אם כי אין נתונים רשמיים.
שליש מהמיליונרים החדשים מגיעים מההייטק
שנה שעברה הוגדרה כשנה חזקה להון הטכנולוגי הישראלי. לפי דוח 2024 של PwC , נרשמו 53 עסקאות אקזיט בשווי כולל של 13.38 מיליארד דולר, ו-34 עסקאות מיזוגים ורכישות בהיקף נוסף של 8.95 מיליארד דולר. שש הנפקות (IPO) גייסו יחד 781 מיליון דולר. בסך הכול, 106 עסקאות בתחום ההייטק הגיעו להיקף כולל של 26.7 מיליארד דולר. מתוכן, 8 עסקאות חצו את רף חצי מיליארד דולר (ששווים הכולל עמד על 6.8 מיליארד דולר), ו-23 עסקאות בטווח 100-500 מיליון (ששווים הכולל עמד על 5.8 מיליארד דולר), שמהוות יחד 44% מהיקף השוק. רוב העסקאות היו בתחומי IT & Enterprise Software, סייבר, ואינטליגנציה מלאכותית.
לפי IVC ו-Rise IL, כ-70% מההון שנוצר בעסקאות האלו הגיע לחברות טכנולוגיה. במחקרים קודמים של PwC הוערך כי 15-25% מהמניות בעסקאות הייטק מוחזקות בידי מייסדים ועובדים ישראלים. בהנחת 20% לבעלי מניות פרטיים, ההון החדש שהוזרם ליחידים ב-2024 עומד על כ־4.5 מיליארד דולר. אם מחלקים סכום זה למקבלי רווחים טיפוסיים בטווח 2-3 מיליון דולר, מדובר בכ-1,500-2,000 ישראלים שהפכו למיליונרים חדשים מהייטק בשנה אחת בלבד, כשליש מכלל הגידול באוכלוסיית בעלי ההון בישראל.
- מעל אלף מיליונרים חדשים ביום - האמריקאים התעשרו ב-2024
- UBS: "צופים 45,000 מיליונרים בישראל עד 2029"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שנה שעברה גם התאפיינה גם בזינוק בעסקאות סקנדרי, כלומר עובדים ומייסדים שמימשו אחזקות עוד לפני אקזיט או הנפקה. מדובר בעשרות חברות ישראליות פרטיות, שבהן מימושים של מיליונים בודדים ועד עשרות מיליונים למייסדים. בשנת 2025 יש אומנם תנודות, אך המגמה חיובית - יש גידול בהיקף ההשקעה בהייטק ובאקזיטים. אם על פי הנתונים מעל 1,500 איש בהייטק הפכו למיליונרים, הרי שב-2025 אפשר כבר לדבר על היקף כפול.

בוקר טוב למבקר המדינה שחשף ש"מלחמה עולה כסף": הדוח הלא רלוונטי של מתניהו אנגלמן
דוח המבקר חושף כשלים בהיערכות הכלכלית למלחמה, התנהלות בעייתית של הקבינט החברתי-כלכלי והיעדר מענה מערכתי ליישובי הצפון ומאשים בנזקים כלכליים חמורים, אבל זה לא דוח עמוק, מלא ואובייקטיבי; והכי חשוב: המצב האמיתי הוא לא "התרסקות כלכלית", הכלכלה הישראלית ניצחה - התועלת מהמלחמה ומהחזרת החטופים החיים עולה על כל פיפס בגירעון
מעמד של מבקר הוא מעמד על. אתה נמצא למעלה, שולט, מסתכל למטה ומחליט מה לבקר, איך לבקר, כמה לבקר. אין כנראה גוף ציבורי אחד שתיפקד באופן מושלם מה-7 באוקטובר הארור. גם משרד האוצר וכל ההתנהלות הכלכלית שלו היתה מחדל, אם כי הדרג המקצועי התעשת שם יחסית מהר. הראש - לא. מה לעשות? שר האוצר במלחמה, ויש לו אג'נדה ברורה. הכלכלה מבחינתו בעדיפות שנייה, שלישית. ברור שזה מחדל, זה היה כך מהיום הראשון, כנראה שכל אזרח כאן ראה ורואה את זה. אגב, באופן יחסי, חייבים להגיד וגם לשבח - הכלכלה מצוינת. המבקר מבקר, אבל צריך להגיד מילה טובה לעם, לעסקים, לממשלה, לאוצר. רוב המדינות אחרי שנתיים של מלחמה היו מגדילות את הגירעון במספרים מטורפים ואפילו קורסות אצלנו העלות יחסית נמוכה.
המבקר טועה שהוא כותב על נזק-עלות ענקית לדורות הבאים ומבליט את זה בדוח שלו. זו תמונה חלקית, ולא אובייקטיבית. הוא כנראה צריך לחזור ולהתרענן בקורסים בכלכלה. אף אחד לא חושב שמלחמה לא עולה כסף, אבל מול העלות הזו יש גם תועלת. שיבדוק המבקר מה באמת העלות לעומת התועלת בהישגים במלחמות בכמה חזיתות ויבין שהעלות ששילמנו באופן יחסי היא נמוכה - כמה שווה להוריד את האיום האיראני? יש לזה בכלל מחיר?
כמה שווה להחזיר את החטופים החיים ורוב החללים? יש לזה מחיר?
בכלכלה יש מונחים מאוד ברורים - מדברים שם על תועל ועלות וזה לא חייב להיות בכסף, זה במשאבים, במקורות ועוד. התועלת שבהחזרת כוח ההרתעה שווה הרבה. המבקר צריך לתת לנו גם את ההתייחסות לזה. אחרת, מה עשה בעצם - אמר לנו שמלחמה עולה כסף?
ובכן, בוקר טוב, אדוני המבקר, מתניהו אנגלמן. אומרים עלייך ועל תפקידך שבסוף אלו אנשים והאנשים מוטים. אנחנו לא חשבנו שאתה מוטה, אבל הדוח שלך הוא לא רציני. אתה צודק לחלוטין לגבי סמוטריץ', לגבי הקבינט הכלכלי שלא תיפקד, לגבי ההפקרה של התושבים בצפון. אבל דוח צריך להאיר גם על המקומות שהיו תקינים ולתת תמונה מלאה. הדוח הזה יצא לא מאוזן, לא אובייקטיבי ולא רלבנטי.
- נגמרה הביקורת: אנגלמן מבקש חצי מיליון לדרך - השכר לא הספיק?
- מבקר המדינה באיום לרמטכ"ל: "אם לא תהיה ברירה - אפעיל סמכויות חקירה"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתמונה הגדולה, הכלכלה היא המקום שתיפקד הכי טוב בשנתיים האחרונות.
ונביא כאן את ריכוז עיקרי הממצאים של הדוח שמשתרע על פני מאות עמודים וחושף תמונה מדאיגה ומורכבת של כשלים מערכתיים בהיערכות הכלכלית לשעת חירום, התנהלות בעייתית ואף מחדלים בתפקוד הקבינט החברתי-כלכלי, והיעדר מענה מערכתי ראוי לתושבי הצפון שספגו את נזקי המלחמה הממושכת.
