500 מיליארד שקלים - זאת ההשקעה הנדרשת בתשתיות בשנים הקרובות
דוד בן גוריון דיבר על רכבת לאילת, גולדה מאיר דיברה על רכבת קלה ומטרו בתל אביב - שניהם לא זכו לכך. אם נרחיק בציר הזמן נמצא את מייסד חברת החשמל, פנחס רוטנברג, שסרטט עוד בשנות ה-20' של המאה הקודמת תוואי רכבת קלה שחופף כמעט לחלוטין את הקו האדום של הרכבת הקלה בתל אביב. האם יכול להיות שכבר לפני 100 שנים היה צורך שכזה בגוש דן?
מדינת ישראל אוהבת לדבר על הצורך בפתרונות תחבורה מודרניים ומערביים לפתרון בעיית הפקקים המחריפה בכל הארץ ובגוש דן בפרט. בפועל, העובדות בשטח הן שמעט מאוד בוצע, הרבה מאוד נרשם בערימות של ניירת בלשכות השונות של הכנסת, במשרד התחבורה, ובמשרד רה"מ. כמעט כל ממשלה ב-20 השנים האחרונות העלתה החלטת ממשלה בדבר הקמת קו רכבת לאילת. ממשלה ועוד ממשלה. בינתיים מוקצים מאות מיליונים לתכנון הקו לצד טענות שונות כי קו שכזה לא יהיה כלכלי. שרת התחבורה הנוכחית מירי רגב אף שמה דגש על חיבור הרכבת גם לקריית שמונה, אבל היא לא הראשונה.
מדינת ישראל הקדישה במשך עשרות שנים תקציב זהה לתחבורה הפרטית ולתחבורה הציבורית - זאת כאשר תשתיות התחבורה הציבורית נמצאות בפיגור משמעותי מתשתיות התחבורה הפרטית. בכך, "הודיעה" המדינה לאזרחים כי היא איננה מעוניינת שאלו ישנו את הרגלי התנועה והנסיעה שלהם, ובעצם עודדה את השימוש ברכב הפרטי. למעשה הסתכלה המדינה על תחום התחבורה כביזנס שמעשיר את קופתה במסים - מס רכישה, מס על הדלק, אגרות רישוי שונות, ביטוחים ועוד. כל אלו מוערכים בהכנסות של כ-40 מיליארד שקל מדי שנה.
אבל המציאות בשטח חזקה יותר. זו הייתה רק שאלה של זמן עד שהגודש בכבישים יכניע את הפוליטיקאים לתעדף הקמת תשתיות של תחבורה ציבורית על חשבון הרכב הפרטי ולהבין שהמכוניות אינן קדושות - נהפוך הוא, הן מקור הבעיה בכבישים.
- מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר
- עם פתיחת שנת הלימודים: מוניות רגילות יוכלו להסיע תלמידי חינוך מיוחד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשנים האחרונות גבר באופן משמעותי השיח על פתרונות תחבורה מערביים כמו רכבות קלות ומטרו. השיח עבר למעשים ותכניות להקמת רשתות להסעת המונים עלו על הכתב. במקביל חזר החזון של בן גוריון להקים קו רכבת לאילת, אבל כפי שנאמר קודם - כמעט כל ממשלה ב-20 השנים האחרונות יוצאת בהחלטה להקמת קו שכזה. בהקשר של הרכבת לאילת יש לציין כי קו שכזה ישמש במקביל לשינוע מטענים מנמל אילת ויפתח את המסחר בעיר כמו גם את יישובי הערבה.
אז כמה עולה התענוג הזה?
כאן מתחילות הבעיות. לכולם ברור כי פרויקטים כאלו עולים מיליארדי שקלים לקופת המדינה אבל אף משרד ממשלתי לא מוכן לקצץ בתקציבו כדי לנתב את הכספים למשרד התחבורה שאינו מסוגל לעמוד בעלויות הללו מתקציבו הרגיל. מעבר לכך, פרויקטים נתקעים בשל טיעונים שונים כמו כדאיות כלכלית או הערות של הציבור וארגונים שונים באשר לתוואי בו עתיד לעבוד קו רכבת מחשש לפגיעה בחי ובטבע. כל הסטת תוואי שכזו עולה מיליונים רבים עוד בשלבי התכנון ומאות מיליונים בהקמה.
הפרויקט הגדול ביותר אשר מתוכנן לקום בישראל הוא פרויקט המטרו בגוש דן במסגרתו יוקמו 3 קווים של רכבת תחתית מצומת ביל"ו שבדרום ועד לכפר סבא ורעננה שבצפון. הפרויקט הזה מוערך בכ-150-170 מיליארד שקל אם כי לאחרונה נשמעו לא מעט קולות שהמחיר יהיה גבוה בהרבה וינוע סביב 200-250 מיליארד שקל. אם נשתמש בעלות הקמת הקו האדום של הרכבת הקלה בתל אביב כנייר לקמוס, אשר הקמתו הוערכה ב-10 מיליארד שקלים והסתיימה לבסוף ב-18.7 מיליארד שקלים (וזה עוד טרם הארכתו לראשל"צ), ייתכן כי ההערכה שעולה על 200 מיליארד שקלים איננה מופרכת.
- 21 חשודים נעצרו בחשד לזיוף תקנים בהיקף של 15 מיליון שקל
- ישראל חושפת את "אור איתן": מערכת יירוט לייזר מבצעית ראשונה בעולם
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה...
הלאה, 2 קווים של הרכבת הקלה בגוש דן נותרו - הירוק והסגול (לצד הארכת האדום) - והם נמצאים בימים אלו בהקמה. הקמתם של שני הקווים מוערכת בכ-32 מיליארד שקל והארכת הקו האדום לראשל"צ בכמיליארד שקלים נוספים. זאת כמובן בהנחה שהעלויות לא תעלינה כפי שעלות ההקמה של הקו הקיים נסקה בכ-87%.
במקביל לרכבת הקלה בתל אביב, נבנים בימים אלו 2 קווים של מערכת אוטובוסים מהירה (BRT) - הקו החום אשר מתוכנן לקום בין לוד, רמלה, באר יעקב וראשון לציון, והקו הכחול אשר מתוכנן בין רחובות, נס ציונה וראשון לציון. עלות 2 הקווים הללו מוערכת בכ-6 מיליארד שקלים.
עלות ההקמה של הקו הירוק והכחול של הרכבת הקלה בירושלים נאמדת בכ-20 מיליארד שקל ובנוסף הקו האדום הקיים מוארך לשכונת נווה-יעקב בצפון ולביה"ח הדסה עין-כרם בדרום. בעתיד, אל שלושת הקווים הראשיים בירושלים צפויים לתחבר 3 קווים נוספים - הצהוב, החום והסגול - כאשר נכון לעכשיו עלות הקמתם אינה ידועה.
הרכבת הקלה "נופית" תחבר בין נצרת, נוף הגליל, למטרופולין חיפה ועלותה מוערכת בכ-7.5 מיליארד שקלים.
עלות הקמת קו הרכבת לאילת נאמדת בכ-70-80 מיליארד שקלים והיא מוגדרת כאחד הפרויקטים המורכבים בישראל אשר זוכה ללא מעט התנגדויות מארגונים ירוקים. עם זאת, אחת הסיבות הגדולות ביותר שבגינן הקמת הקו לא קרתה עד היום בפועל היא התנגדות של כלכלנים בכירים אשר מזהירים כי הקו לא יהיה כלכלי וכלל לא בטוח שיחזיר את עלות הקמתו.
מהצד השני מקדמת מדינת ישראל את הארכת קו הרכבת הקיים לכרמיאל כך שיגיע עד לקריית שמונה. בדרך צפויות לקום תחנות בצומת חנניה אשר תשרת את העולים למירון ותחנה נוספת בחצור הגלילית אשר תשרת את תושביה, תושבי ראש פינה וצפת. עלות הקמת הקו נאמדת בכ-18.7 מיליארד שקלים והיא צפויה לכלול את המנהרה הארוכה בישראל באורך של כ-14 ק"מ.
מסילת ראשל"צ-מודיעין, המכונה גם "מסילת 431", מוקמת בימים אלו במסגרתה נבנות 2 תחנות רכבת חדשות, תחנת "ראשון לציון-מעוין שורק" ותחנת "רמלה דרום". מדובר במסילה שתחבר במהירות את דרום גוש דן לירושלים ועלות הקמתה מוערכת בכ-4-5 מיליארד שקלים.
מסילת הרכבת המתוכננת לחבר בין עפולה לטבריה עדיין נמצאת בחיתוליה מבחינת אישור תכניות, אך היא צפויה להימתח לאורך כ-30 ק"מ ולכלול תחנה בכפר תבור. מטבריה צפויה המסילה להמשיך צפונה ולהתחבר לקו הרכבת כרמיאל-קריית שמונה. הערכות ראשוניות מדברות על סכום של כ-19 מיליארד שקלים.
מסילת מנשה עתידה לחבר בין עפולה לקו הרכבת המזרחי שמוקם בימים אלו בין ראש העין לפרדס חנה. שני הפרויקטים הללו מוערכים בכ-17 מיליארד שקלים.
חיבור מסילת העמק מבית שאן אל מעבר הגבול בירדן למטרת שינוע מטענים מוערך בכ-4 מיליארד שקלים.
לצד הפרויקטים המסילתיים מבצעת רכבת ישראל גם עבודות לחישמול המסילות על מנת לעבור לרכבות ירוקות ושקטות. עלות הפרויקט מוערכת בכ-15 מיליארד שקלים. אם חשבתם שבכך תמו המסילות אז ישנן מסילות נוספות שרכבת ישראל עתידה להקים בעשורים הקרובים אשר צפויים להסתכם יחד בכ-20 מיליארד שקלים.
מעבר לכך, צריך לזכור שתשתיות התחבורה אינן רק רכבות, רק"ל, מטרו וכיו"צ. מדינת ישראל צריכה להפנות כספים ומשאבים רבים לשיפור מערך האוטובוסים, לגיוס נהגים, להקמת שבילי אופניים, לסלילת נת"צים, להביא לתגבור התדירויות ופעולות רבות נוספות שנדרשות. סך העלויות למשלם המסים במדינת ישראל עשויות להגיע לכדי חצי טריליון שקלים (500 מיליארד שקל), כמעט כמו כל תקציב המדינה השנתי. נכון, אלו עלויות אדירות למשק, ובמיוחד בתקופת מלחמה שצפויה להגדיל משמעותית את תקציב הביטחון. אבל אסור להתעלם מהתרומה לחברה ולכלכלה שתביא איתה תנופת הפיתוח של תשתיות התחבורה הציבורית בישראל, בין אם זה בתעסוקה, בדיור, בכלכלה, ברווחה ועוד. בראייה ארוכת שנים הכסף יחזיר את עצמו. השאלה היא האם במדינת ישראל יופיעו מדינאים בעלי חזון תחבורתי וילחמו במכשולי הירוקרטיה הישראלית כדי להביא לרשת עניפה.
- 6.חיים 22/04/2024 10:30הגב לתגובה זוההנהגה החרדית הארורה תמשיך לבזוז את הקופה הציבורית בזמן מלחמה ולקרוא לציבור להימנע מלהתגייס לצה"ל. זו אמונתם של המתועבים.
- 5.כגן 21/04/2024 22:37הגב לתגובה זועל המתועבים. יש לשלב את כל החרדים במעגל העבודה, על מנת לקדם את המשק.
- 4.הנוסע 21/04/2024 06:50הגב לתגובה זוהשקעה ברכבת הכבדה - על חמת זעמו של האוצר, שחשב שאפשר להסתפק באוטובוסים, ורק אחרי שהוכחה הדרישה החד משמעית של הציבור. בגוש דן נוצר איזה יצור כלאיים מוזר רכבת-קלה-תת-קרקעית מצומצמת באכזריות בהיקפה וביכולת הנשיאה שלה - בגלל האוצר. ככה זה כשפקידי האוצר לא עובדים לפי דרישת נבחרי הציבור. ככה זה כשפקידי האוצר רואים את העולם דרך מושב הנהג ברכב הפרטי, ובכלל לא ראו אוטובוס או רכבת מבפנים מאז השירות הצבאי (אם עשו כזה בכלל).
- 3.גבי 20/04/2024 13:34הגב לתגובה זוכלכלנים מעריכים שההשקעה ברכבת לאילת לא תחזיר את עצמה....5 הערות:מדינה לא צריכה לחשוב במונחים של רווח והפסד, אלא בבניית עתיד של תשתיות תחבורה ותקשורת ה"מקרבות" את הפריפריה. פיזור אוכלוסיה. תעסוקה.מדי שנה הלישכה המרכזית מפרסמת עלויות של תאונות דרכים, הרוגים, פצועים, אובדן ימי עבודה. תשקיעו היום על חשבון החיסכון העתידי, שתביא המסילה.כביש 6 שרבים חשבו שהנהג הישראלי לא יהיה "פראייר", ולא ישלם, הפך לפרה חולבת.ההשקעה בסקטור החרדי אינה תורמת דבר למדינה, רק קולות לפוליטיקאים. ובכל זאת...הסקטור הפרטי הביע רצון להשקיע ולבנות את הקו, תמורת אישור להקמת קזינו. Win Win..
- 2.Dude 20/04/2024 13:06הגב לתגובה זובונים ללא הפסקה עוד ועוד בתי כנסת, ישיבות, אולפנות... מה לא בסדר?
- 1.מדינת חפיף 20/04/2024 12:47הגב לתגובה זובכל תחום שבוחנים ישראל מפגרת. שרים לא ראויים,ממשלה ללא חזון ואכפטיות. המדינה במצב של כאוס חברתי,כאוס כלכלי, פשע גואה, מזבלות פיטיות בכל מקום.....וחלק גדול מהאזרחים לא רואים את עצמם שותפים למפעל הציוני,לא מתגיסים ולא עובדים אבל כן דורשים ומקבלים. אין אכיפה,אין תכנית עבודה

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה
כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים
רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.
מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות.
בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.
רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.
יגדיל את הצריכה הפרטית
הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.
- מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים
- העלימו מאות מיליוני שקלים - וזה העונש שנגזר עליהם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

21 חשודים נעצרו בחשד לזיוף תקנים בהיקף של 15 מיליון שקל
בתום חקירה סמויה, עוכבו 21 חשודים בחשד למעורבות בביצוע עבירות שחיתות ציבורית חמורות בהן, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, שוחד, הלבנת הון, עבירות על חוק מע"מ ועל פקודת המכס ועבירות על פקודת היבוא והיצוא וחוק התקנים
במסגרת שיתוף פעולה בין היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ), להב 433, חקירות מכס מע"מ ת"א, בקרת יבוא במכס אשדוד ומשרד הכלכלה והתעשייה, עלה חשד כי אחת ממעבדות הבדיקה בתחום יבוא מוצרים לישראל, חברה לגורמים עבריינים ויחדיו קשרו לקשר שוחדי ומרמתי, במסגרתו שוחררו והופצו כמויות גדולות של מוצרים החייבים עמידה בדרישות תקנים רשמיים, מבלי שעברו את מלוא הבדיקות הנדרשות, ובנוסף לא הועבר הדיווח הנדרש לרשויות בהתאם.
מרגע שנודעו החשדות האמורים, הוקפאה ההכרה של המעבדה לבדיקות יבוא. בנוסף, עלו חשדות על קשר בין החשוד המרכזי למעבדה במערכת שוחדית, כאשר הוא מפנה אליה יבואנים, תמורת תשלום עמלות ואילו המעבדה בתמורה, מאשרת את שחרור המוצרים. ללא ביצוע הבדיקות וללא דיווח לרגולטור, כנדרש.
בדרך זו, עולה החשד, כי נכנסו לישראל כמויות גדולות של מוצרים החשודים כמסוכנים,
ללא הבדיקות הנדרשות וללא הדיווח הנדרש לרשויות. בשלב זה, על פי החשדות, המוצרים או מרביתם הועברו לשטחים. החקירה מלווה על ידי היחידה המשפטית לתיקים מיוחדים ברשות המיסים ויחידת התביעה הפלילית במשרד הכלכלה. סך עבירות המס נכון ליום זה של החקירה הינן למעלה מ-15 מיליון
שקל.
הליך היבוא התקני
הליך יבוא תקני לישראל נבנה כך שיוודא שכל מוצר שנכנס לשוק המקומי עומד ברף בטיחות ואיכות בסיסי, כך שגם המדינה וגם הצרכן לא נפגעים. הכל מתחיל ברשימון היבוא שמוגש למכס, מסמך רשמי שבו היבואן מפרט את כל פרטי הסחורה, היכן יוצרה, מה ערכה הכספי ומה הייעוד שלה. לאחר מכן מגיע שלב קריטי של בדיקות מעבדה ותקינה: מוצרים מתחומים רגישים כמו חשמל, צעצועים לילדים, קוסמטיקה או ציוד רפואי חייבים לעמוד בתקנים ישראליים מחייבים. כאן נכנסות לפעולה המעבדות המורשות, שאמורות לבדוק אם המוצרים אכן תואמים את התקנות מבחינת בטיחות שימוש, חומרים מסוכנים או התאמה חשמלית.
- 5 בכירים באוטומקס נעצרו בחשד לעבירות רבות
- נחשפה תשתית להלבנת הון בקריפטו בהיקף עשרות מיליוני דולרים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, היבואן מחויב לשלם את כלל המיסים הנדרשים, מכס, מע"מ ולעיתים מסי קנייה נוספים, לפני שהמוצרים יכולים להשתחרר מהנמל. רק כאשר כל התנאים הללו מתקיימים, מקבל היבואן אישור רשמי לשחרור הסחורה לשוק המקומי ולהפצתה לצרכנים. כאשר התהליך הזה נעקף באמצעות שוחד, זיוף אישורים או העלמות מס, נגרמת פגיעה משולשת: ראשית, הציבור חשוף למוצרים שעלולים להיות מסוכנים, החל במוצרי חשמל לא תקינים ועד צעצועים עם חומרים רעילים; שנית, נפגעת התחרות מול יבואנים שמקפידים על החוק ונדרשים להוצאות גבוהות יותר; ושלישית, נגרע כסף רב מקופת המדינה עקב אובדן מסים.
וכך, הפרשה הנוכחית לא רק שגורעת כספים מהמדינה לטובת מוצרים שחלקם מועברים לשטחים, אלא גם חושפת את הציבור למוצרים שעלולים להוות סכנה.