חינוך
צילום: pixabay

דו"ח ה-OECD: ישראל מוציאה יותר על חינוך - האם זה מתבטא בציונים?

ישראל מוציאה על חינוך 6.2% מהתוצר לעומת 4.5% במדינות ה-OECD, אבל למרות זאת ישראל מתחת לממוצע ה-OECD בציונים במבחני ההשוואה הבינלאומיים (מתמטיקה, הבנת הנקרא ומדעים); בישראל יש הרבה יותר אנשים עם תואר אוניברסיטאי לעומת העולם (51% לעומת 40%), השאלה היא האם זה גם עוזר לשכר של הישראלים
דור עצמון | (5)

בשנת 2020 הוציאה ישראל על מוסדות חינוך וטיפול הגיל הרך 1.2% מהתוצר המקומי הגולמי, ועל החינוך היסודי, על יסודי ועל תיכוני 5% מסך התוצר. מדובר בשיעורים גדולים בהרבה מהשיעורים המקבילים ב-OECD: השיעור במדינית ישראל עומד על 6.2% לעומת 4.5% בממוצע ה-OECD עבור מוסדות החינוך מהגיל הרך ועד העל-תיכוני, כך עולה מנתוני דו"ח Education at a Glance (EAG) של ארגון ה-OECD לשנת 2023. הדו"ח מתייחס ל-38 מדינות החברות בארגון, ובכלל זאת מדינת ישראל. 

עם זאת, ולמרות ההשקעה הגדולה יותר ביחס לתוצר, מדינת ישראל בכל זאת נמצאת מתחת לממוצע במבחנים הבינלאומיים ובמקומות האחרונים מבין מדינות ה-OECD בכל הקשור לרמת המתמטיקה, הבנת הנקרא ומדעים של תלמידיה. כך למשל, במבחני פיז"ה ישראל נמצאת במקומות ה-41 במתמטיקה, במדעים התלמידים במקום ה-42 ובלימודי שפה במקום ה-37 (מתוך 79 מדינות). לא מחמיא. מדובר על פער של כ-10% בין ישראל ביחס לממוצע במדינות המפותחות. 

לבעיה הזו יש גם השלכות כלכליות חמורות. על פי מחקר של בנק ישראל מ-2015, "איכות ההשכלה בישראל מפגרת אחרי המדינה החציונית ב-OECD, מידת הפיגור גורעת כ-0.4 עד 0.6 נקודת אחוז מקצב הצמיחה השנתי של הטווח הארוך וכחמישית עד רבע מרמת הפריון הכולל של הטווח הארוך". 

גם מבחנים פנימיים שעורכת המדינה מצביעים על פערים גדולים ומשמעותיים בינה לבין שאר המדינות המתפתחות. במקביל, מדו"ח ה-OECD עולה כי מספר השעות המוקדשות בישראל בחינוך היסודי ובחטיבת הביניים לאוריינות שפתית, מורשת, חברה ורוח, ולשפות זרות גבוה יותר ביחס לממוצע מדינות ה-OECD. בנוסף, בישראל יש עלייה משמעותית בין החינוך היסודי לחטיבת הביניים במספר שעות הלימוד באוריינות שפתית, מורשת, חברה ורוח: מ-267 שעות בחינוך היסודי ל-331 שעות בחטיבת הביניים.

ישראל מדורגת במקום השלישי מתוך כלל מדינות ה-OECD, אחרי איסלנד (7%) ונורבגיה (6.8%), במדד הוצאה עבור חינוך מהגיל הרך ועד החינוך העל-תיכוני. כמו כן,שיעור ההוצאה של ישראל עבור מוסדות בחינוך היסודי, העל יסודי והעל תיכוני הוא השני הגבוה ביותר במדינות ה-OECD אחרי זה של קולומביה (5.1%). במקום השלישי נמצאת איסלנד עם 4.9% ובמקום הרביעי נורווגיה עם 4.8%. 

שיעור ההוצאה  של ישראל על מוסדות חינוך וטיפול הגיל הרך (1.2%) גבוה מזה של ה-OECD (כ-0.9%) וממקם את המדינה במקום השישי עם צ'ילה, פינלנד, לטביה וליטא. קודמות אותן נורווגיה ואיסלנד (2%), שוודיה (1.8%) ואסטוניה ודנמרק (1.3%).

ישראל נמצאת בין המדינות בהן מספר שעות לימוד החובה הוא בין הגבוהים ביותר

תלמיד בחינוך היסודי בישראל לומד 918 שעות מול 805 בממוצע מדינות ה- OECD, ובחטיבת הביניים תלמיד ישראלי לומד 976 שעות לימוד מול 916 בממוצע מדינות ה-OECD. כמו כן, מדינת ישראל היא אחת משתי המדינות הבודדות ב-OECD (לצד מקסיקו) שבהן מספר שנות לימוד החובה הוא 15 שנים. 3 שנים בחינוך הקדם יסודי, 6 שנים בחינוך היסודי, 3 שנים בחטיבת הביניים ו-3 שנים בחטיבה העליונה. הממוצע ב-OECD עומד על 11.8 שנות לימוד חובה בלבד. כמו כן, מדינת ישראל היא אחת מהמדינות היחידות (לצד מקסיקו, הונגריה וצרפת) שבה לימודי חובה מתחילים כבר החל בגיל 3.

קיראו עוד ב"בארץ"

אוכלוסיית ישראל מהמשכילות בעולם

אחוז בעלי ההשכלה השלישונית (בוגרי חינוך גבוה) ב-2022 במדינת ישראל הוא גבוה בהרבה מזה של ממוצע ה-OECD (50.6% לעומת 40.4%). במקביל, אחוז מעוטי ההשכלה נמוך למדי: 11.8% בישראל לעומת 19.8% בממוצע ה-OECD. כ-88% מהאוכלוסייה בישראל השלימו השכלה תיכונית - מעל לממוצע OECD העומד על כ-81%.

מדינת ישראל מובילה בשיעור הגידול הטבעי

מדינת ישראל מדורגת במקום הראשון במדינות ה-OECD בשיעור הגידול של אוכלוסיית בני 6-17. לאורך העשור האחרון (2010-2021) שיעור הגידול של אוכלוסייה זו עומד על 25.1%, בעוד שבמדינות ה-OECD ממוצע אוכלוסייה זו ירד בשיעור של 1.1%. ב-20 מדינות מתוך 38 המדינות הנכללות בדו"ח חלה ירידה בשיעור אוכלוסיית הצעירים (גילי 6-17). למשל, לאורך העשור האחרון נרשמה בדרום קוריאה ירידה של 26% ובליטא ירידה של 23.4%.

מדינת ישראל מצליחה לצמצם לאורך השנים את הצפיפות בכיתות

לזכותה של מדינת ישראל ייאמר כי על אף שהיא במקום הראשון בשיעור הגידול של מספר התלמידים, היא מצליחה לצמצם לאורך השנים את מספר התלמידים בכיתה: בין השנים 2010 ל-2021 מספר התלמידים גדל ב-24% בחינוך היסודי וב-19% בחטיבת הביניים, אך צפיפות התלמידים בכיתה פחתה ב-5.1% בחינוך היסודי וב-3.7% בחטיבת הביניים.

הגננות בישראל מבוגרות יותר ביחס לממוצע ה-OECD, אך המורים צעירים יותר

הגיל הממוצע של גננות בחינוך הקדם יסודי במדינת ישראל גבוה מזה של ה-OECD, אך המורים בחינוך היסודי והעל יסודי בישראל צעירים יותר ביחס לממוצע ה-OECD: הגיל הממוצע של גננת בישראל עומד על 42.3 שנים, בעוד שבממוצע מדינות ה-OECD הגיל הממוצע של גננת עומד על 41.4 שנים. 

הגיל הממוצע של מורה בחינוך היסודי בישראל עומד על 41.4 שנים, בעוד שבממוצע מדינות ה-OECD הגיל הממוצע של מורה בחינוך היסודי עומד על 43.6 שנים. רק 23% מהמורים בחינוך היסודי בישראל הם מעל גיל 50. 

רוב מנהלי מוסדות חינוך בישראל הם בעלי תואר שני ומעלה

בכל שלבי החינוך, רוב מנהלי בתי ספר בישראל בעלי תואר שני ומעלה: כ-99% בחטיבת הביניים, כ-96% בחינוך היסודי וכ-79% בחטיבה העליונה.

שר החינוך, יואב קיש: "מהדו"ח שמתפרסם היום עולה כי מספר השעות המוקדשות במערכת החינוך בישראל למקצועות המורשת החברה והרוח הוא גבוה ביחס לממוצע  מדינות ה-OECD. מדובר במקצועות שמהווים חלק משמעותי מאד בעיצוב זהותו ודמותו האישית והלאומית של התלמיד הישראלי. בכוונתי לחזק מגמה מבורכת זו, כדי להעמיק את הזהות של תלמידי ישראל, לחבר אותם להיסטוריה ולמורשת של בני עמם, ולהעצים את תחושת השייכות שלהם לארצם ולמולדתם".

מ"מ מנכ"ל משרד החינוך, מאיר שמעוני: "הדו"ח המתפרסם היום מצביע על כך שמערכת החינוך מצליחה להתמודד עם האתגרים המורכבים העומדים לפתחה, הנובעים מאופייה הייחודי של מדינת ישראל. בכוותנו להמשיך להתמודד עם האתגרים הללו, ולצמצם את הפער מול מדינות ה-OECD".

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    המגיב 12/09/2023 23:40
    הגב לתגובה זו
    האם יכול להיות שההשקעה לכל תלמיד ב OECD, גדולה יותר מההשקעה לכל תלמיד בישראל ? אם ב OECD משקיעים 4.5 על(לשם הפשטות) 100 ילדים - כל ילד מקבל 0.045, אבל בישראל משקיעים 6.2 על (לשם הפשטות) 200 ילדים (כי יש יותר ילדים) - כל ילד בישראל מקבל רק 0.031. הנתונים האלו חסרים ביותר.
  • 2.
    לימודי חובה 12/09/2023 17:48
    הגב לתגובה זו
    יעברו התעללות אצל גננות וסייעות לא ראויות. הכל מתוכנן לטובת ההורים שיהיה להם איפה לזרוק את הילד ברבע ל8 ולשבת בבית קפה לפני העבודה. הכל על גב המורים שצריכים להגיע ברבע ל8 לשמור על הילדים. וגם זה ללא שכר. ואף אחד לא חושב על הילדים בכתה ט לומדים שלל מקצועות מכל הבא ליד. ספרות. תנך לשון הסטוריה פיזיקה כימיה ביולוגיה מחשבים מתימטיקה ואנגלית וערבית זה נשמע לכם נורמלי? הזיה
  • 1.
    ירון 12/09/2023 14:52
    הגב לתגובה זו
    יש אוכלוסיה חלשה בישראל ויש אוכלוסיה חזקה...המדינה שופכת כסף פסיכי על חינוך לאוכלוסיה החלשה בתקווה לתת הזדמנות שווה . זו מחשבה מאוד יפה אבל תאכלס ....מעטים מאוד מהאוכלוסיה החלשה יצליחו ויחזירו את ההשקעה . למה זה קורה? זה ממש לא משנה...ככה זה...מה לעשות. אתם קולטים מה היה תורם למדינה שפיכת הכסף על הציבור החזק. תורם הרבה הרבה יותר אבל היי ...פוליטיקה..PC
  • אני 12/09/2023 19:29
    הגב לתגובה זו
    מה המדדים לכך בדיוק? וסליחה כמובן על ההפרעה לסוציאל-דרוויניזם הפרנולוגי סטייל "מיסייה קנדי" מ"ג'אנגו"
  • דמיקולו פיזדמטה 12/09/2023 16:59
    הגב לתגובה זו
    לשפוך כסף על החזקים ולצמצם אצל החלשים בכל תחומי החיים, גם בבריאות בביטחון וברווחה. ככה ניפטר מהחלשים מהחולים ומהנכשלים יותר מהר והחזקים יעשו חיל.
פיטורים
צילום: copilot

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה

אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)

רן קידר |
נושאים בכתבה פיטורים AI

לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI. 

אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים. 

מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד. 

כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.

הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות. 

בנימין נתניהובנימין נתניהו

נתניהו מנסה להרגיע את השווקים: "השקל חזק מהמצופה, הכלכלה הישראלית ממשיכה להפתיע"

ראש הממשלה מדגיש במסיבת עיתונאים כלכלית כי דבריו על "משק אוטרקי" נגעו רק לתעשיות הביטחוניות, והציג נתונים על ירידה באבטלה, כניסת משקיעים זרים וחוסן כלכלי שנועדו להרגיע את המשקיעים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה בנימין נתניהו

ראש הממשלה בנימין נתניהו מקיים הערב (שלישי) מסיבת עיתונאים כלכלית בלשכתו בירושלים, במטרה להרגיע את המערכת הפיננסית לאחר הסערה שעוררו דבריו אתמול על אפשרות של מגמות אוטרקיות במשק. לצדו נכחו שר הכלכלה ניר ברקת והיועץ הכלכלי אבי שמחון.


נתניהו הדגיש כי כלכלת ישראל איתנה: "היא חזקה, חזקה מאוד. בעשורים האחרונים היא מדהימה את העולם כולו", אמר. לדבריו, "השקל חזק בצורה בלתי משוערת, ואף גבוה משהיה בתחילת המלחמה. בשנה האחרונה הבורסה שלנו חזקה יותר מה-S&P בארה״ב, והאבטלה בשפל היסטורי. בנוסף, אנו רואים כניסה של משקיעים זרים לישראל".


לדבריו, ההתייחסות אתמול למשק אוטרקי נגעה אך ורק לתעשיות הביטחוניות ולצורך בעצמאות בתחום זה: "יש מקום אחד שבו יכולות להיות הגבלות שאינן כלכליות אלא פוליטיות – וזה התעשיות הביטחוניות. הן מרקיעות שחקים ושוברות שיאים, אבל שם אנחנו יכולים לפגוש, וכבר פגשנו, הגבלות פוליטיות. אם יש לקח אחד שהפקנו במלחמה, הוא שאנחנו רוצים להיות במצב שלא מגבילים אותנו. אנחנו רוצים להגיע לעצמאות ביטחונית".


נתניהו ציין כי הדברים שנאמרו בכנס החשכ"ל הובנו שלא כהלכה: "אתמול כששוחחתי עם אנשי האוצר אמרתי – אל תגבילו אותנו. אנחנו צריכים לחתוך את הבירוקרטיה, כולל זו שמגבילה אותנו להיכנס מתחת לקרקע. לזה התכוונתי, ומתוך זה נוצרה אי הבנה שכביכול טלטלה את הבורסה". לדבריו, "השווקים מבינים את העוצמה של כלכלת ישראל ואת הכדאיות להשקיע בישראל. זה חשוב להבטחת העתיד שלנו והביטחון שלנו".


בהמשך שב והדגיש את נתוני המאקרו החיוביים: "בניגוד לכל התחזיות, השקל חזק יותר משהיה לפני המלחמה. הבורסה שלנו חזקה יותר מבארה״ב. האבטלה בשפל היסטורי. בחודשים האחרונים אנחנו רואים כניסה גדולה מאוד של משקיעים. מחירי הדירות יורדים. אני לא מזלזל בניסיונות להגביל אותנו כלכלית – אבל העולם רוצה את המוצרים שישראל מייצרת".