דר אביחי שניר
צילום: משה בנימין
מאקרו כלכלה

איך מודדים אבטלה והאם יש כאלו שלא עובדים שלא נחשבים מובטלים?

מה אפשר ללמוד מנתוני האבטלה, מה יקרה לאבטלה אם יהיה משבר והכי חשוב - מה יקרה כשהמשבר ייעלם?
ד"ר אביחי שניר | (1)
נושאים בכתבה אבטלה מיתון

לפני כמה ימים, פתחתי את האתר של בנק ישראל והסתכלתי על נתוני האבטלה בשנים האחרונות. תרשים 1 מתאר את מה שראיתי. אני מודה שברגע הראשון מאוד הופתעתי. מה שציפיתי לראות היה עלייה חדה באבטלה במהלך 2020. בפועל, גיליתי שהאבטלה הגיעה לשיא דווקא במהלך 2021, כלומר אחרי דעיכת גל הקורונה המשמעותי האחרון. בנוסף, בזמן שאני ציפיתי לעלייה משמעותית באבטלה, גיליתי שבשיא, אחוז המובטלים הגיע לכ-5.5%. זה אומנם הרבה יותר מאשר אבטלה של 3.4% שהייתה לפני הקורונה, אבל גם הרבה פחות ממה שהייתי מצפה עבור תקופה שבה חלק גדול מכוח העבודה נשאר בבית וטיפס על הקירות.

 

תרשים 1: שיעור האבטלה, גילאי 15 - 65

אבל אז נזכרתי במשהו חשוב: לפני שמסתכלים על נתוני אבטלה, צריך לזכור איך בכלל מודדים אותם. הנתון הרשמי, זה שמפורסם על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), מבוסס על סקרי כוח-אדם. הלמ"ס עורכים את סקרי כוח-אדם בתדירות חודשית. בתוך הסקר, ישנה שאלה שבודקת האם המשיב מועסק או לא. אם המשיב עונה שהוא אינו מועסק, הוא נשאל האם הוא חיפש עבודה באופן פעיל בשבוע שלפני שהסקר נערך.

על בסיס הסקרים הללו, בונים שני נתונים. הראשון הוא כוח העבודה. כוח העבודה מורכב מאנשים בגילאים 15 עד 64 (כולל) שעבדו בשבוע הקובע (השבוע שלפני הסקר) או חיפשו עבודה באופן פעיל בשבוע הקובע. מי שאינו בכוח העבודה, אלו כל בני ה- 15 עד 64, שלא עבדו ולא חיפשו עבודה. זה כולל, בין היתר, תלמידים, חיילים, סטודנטים שמתרכזים בלימודים, חרדים שמתרכזים בלימוד תורה, אנשים שהתייאשו מלמצוא עבודה, וסתם אנשים שהחליטו שהם הרוויחו מספיק והם יכולים להרשות לעצמם כמה שבועות (או חודשים) שבהם הם ייהנו מהחיים.

הנתון השני, הוא נתוני האבטלה. מובטלים הם מי שנמצאים בכוח העבודה, אבל לא עובדים. כלומר, מובטלים הם רק מי שהם גם לא מועסקים, וגם מחפשים עבודה באופן פעיל. מי שוויתר על המאמץ, הוא לא בכוח העבודה, אבל הוא גם אינו מובטל.

ישנו גם נתון שלישי, שהוא שיעור התעסוקה. הוא מודד את אחוז המועסקים מתוך כלל האוכלוסייה בגילאים הרלוונטיים, כלומר גילאי 15 עד 64.

כשהסתכלתי על נתוני האבטלה והופתעתי מכך שהאבטלה לא עלתה כפי שציפיתי, אני התעלמתי בעצם ממספר דברים חשובים. ראשית, וזה הדבר הכי חשוב לתקופת הקורונה, תוך כדי הקורנה לא הייתה כמעט עלייה במספר המובטלים. בתקופת הקורונה, הממשלה אפשרה לחברות להוציא עובדים לחל"ת, ועובדים בחל"ת אומנם קיבלו דמי אבטלה, אבל הם גם לא מובטלים, כי באופן רשמי, יש להם עדיין משרה.

שנית, מי שבכל זאת פוטר בתקופת הקורונה, בדרך כלל לא חיפש עבודה, כי לא הייתה לו איפה למצוא אחת. התוצאה הייתה ירידה די משמעותית בכוח העבודה. תרשים 2 מראה מה קרה לכוח העבודה בתקופת הקורונה. ניתן לראות שבתקופת הקורונה, כוח העבודה הצטמצם בכ-3.5%. כלומר, כ-3.5% מהאוכלוסייה שהיו בשוק העבודה עד שהקורונה פרצה, החליטו (או נאלצו) בעקבות הקורונה להפסיק לעבוד, וגם להספיק לנסות למצוא עבודה חדשה.

תרשים 2: כוח העבודה (אחוזים מכלל האוכלוסייה)

אחרי שהקורונה הסתיימה, חלק גדול מהאנשים הללו חזרו לשוק העבודה. אפשר לראות שלמרות הדיבורים על "ההתפטרות הגדולה," כוח העבודה התאושש מהקורונה בצורה די מרשימה. באוקטובר 2021, כוח העבודה היה בשפל של כ-60.5% מהאוכלוסייה בגילאי 15–64. שנה אחר כך, בנובמבר 2022, הוא כבר חזר ל-63.3%, לא שונה בהרבה מרמתו ב-2019. מתרשים 1, אפשר לראות שזה קרה בגלל שמי שחיפשו עבודה גם מצאו אותה – למרות שכוח העבודה גדל כשעוד אנשים הצטרפו, שיעור האבטלה ירד מהשיא של 5.5% בתחילת 2021 לכ-3.9% בסוף 2022.

קיראו עוד ב"בארץ"

זה אומר שאם אנחנו הולכים להיכנס למשבר נוסף, כפי שרבים חוששים, אנחנו לפחות נכנס אליו מעמדת פתיחה טובה יחסית. כי אבטלה היא הכי גרועה כשהיא לא נמדדת. זה קורה בתקופות שבהן המשק עובר ממשבר למשבר, ואז אנשים מתייאשים ובכלל לא מחפשים עבודה. בתקופות כאלו, שיעור האבטלה יכול להיות נמוך, אבל רק בגלל שכוח העבודה נמצא בשפל. מכיוון שאנחנו במצב שבו כוח העבודה נמצא קרוב לשיא, אז גם אם יתפתח משבר, כנראה שרוב האנשים שיהפכו למובטלים לא יתייאשו מלמצוא עבודה. לכן, ברגע שהמשבר יעבור, כנראה שגם האבטלה תרד בקצב מהיר יחסית.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    עוז 08/01/2023 17:01
    הגב לתגובה זו
    כלומר, נראה שדווקא מדד האבטלה מבטא טוב יותר את עומק המשבר מאשר שינוי באחוז תעסוקה
ארצות הברית ויזה דרכון
צילום: Freepik

מהי ויזת זהב ואיפה עדיין אפשר להשיג אחת?

בעולם שמקשיח גבולות ומגבלות הגירה, מדינות רבות ממשיכות להציע מסלול מהיר לתושבות ולעיתים גם לאזרחות - למי שמוכן לשלם; מה עומד מאחורי הטרנד, למה הוא מצטמצם ואיפה הוא עדיין פתוח



עמית בר |
נושאים בכתבה ויזה זהב

ממשל טראמפ השיק לאחרונה רשמית את תוכנית ה-Gold Card בארה"ב, שמאפשרת לזרים אמידים להשיג אשרת הגירה קבועה (גרין קארד) בתמורה לתרומה של מיליון דולר לאוצר הפדרלי, או שני מיליון דולר דרך תאגיד. התוכנית, שהוכרזה בפברואר 2025 והוסדרה בצו נשיאותי מספר 14351, כוללת גם אופציית Platinum Card בעלות של חמישה מיליון דולר, שמקנה פטורים ממס על הכנסות מחוץ לארה"ב. מאז השקת האתר trumpcard.gov, הוגשו אלפי בקשות ראשוניות, בעיקר ממשקיעים מסין, הודו והמזרח התיכון, עם הכנסה צפויה לארה"ב של 50 מיליארד דולר בשנה הראשונה. זוהי התפתחות משמעותית בשוק הגלובלי של ויזות זהב, ששווי השוק שלו הוערך עד כה ב-30-50 מיליארד דולר בשנה וצפוי לגדול אפילו פי 2 בזכות המהלך של טראמפ. 

ויזות זהב, או תוכניות תושבות בהשקעה (Residence by Investment), קיימות כבר ארבעה עשורים ומשמשות ככלי כלכלי למדינות שמחפשות זרימת הון זר. בשנת 2024 נמכרו כ-10,000 ויזות כאלו ברחבי העולם, עם השקעה ממוצעת של 500 אלף דולר למשקיע. עם זאת, בשנת 2025 נרשמת מגמה של צמצום: 12 מדינות סגרו או הגבילו תוכניות, בעיקר באירופה, בעקבות לחץ מהאיחוד האירופי על סיכוני הלבנת הון וביטחון. למרות זאת, כ-30 תוכניות נותרו פעילות, עם דגש על אסיה, המזרח התיכון והקריביים.


מהי ויזת זהב


ויזת זהב מאפשרת למשקיע זר להשיג תושבות זמנית או קבועה במדינה בתמורה להשקעה מינימלית מוגדרת. ההשקעה יכולה לכלול רכישת נדל"ן (בממוצע 300-800 אלף דולר), השקעה בקרנות ממשלתיות (מ-250 אלף דולר), הקמת עסק שיוצר 10-50 מקומות עבודה, או תרומה ישירה לממשלה (מ-100 אלף דולר). ברוב התוכניות אין דרישה למגורים קבועים - רק ביקור מינימלי של 7-30 יום בשנה - מה שהופך אותן לפתרון גמיש למשפחות אמידות שמחפשות גיוון גיאוגרפי, אופטימיזציית מס (למשל, פטורים על מס הון) או גישה לשווקים חדשים.

בשנת 2025 השוק מושך כ-150 אלף משקיעים פוטנציאליים, בעיקר מסין (35% מהבקשות), רוסיה (20%) והודו (15%), על רקע חוסר יציבות כלכלית ומגבלות יצוא הון. היתרונות כוללים ניידות גלובלית: למשל, תושבות באיחוד האירופי מאפשרת כניסה ללא ויזה ל-180 מדינות, וגישה למערכות חינוך ובריאות מתקדמות. עם זאת, התוכניות כוללות בדיקות רקע קפדניות (Due Diligence) שדורשות ניקיון פלילי ומקורות כספים לגיטימיים, עם שיעור דחייה של 5%-10%.

דרכון זהב, או אזרחות בהשקעה (Citizenship by Investment), לוקח את הרעיון צעד קדימה ומעניק אזרחות מלאה בתוך 3-12 חודשים, ללא דרישת מגורים קודמת. בשנת 2025, 14 מדינות מציעות תוכניות כאלו, בעיקר באיים הקריביים, עם השקעה מינימלית של 200 אלף דולר. היתרון העיקרי הוא חופש תנועה: דרכון מהקריביים, למשל, מאפשר כניסה ללא ויזה ל-145-160 מדינות, כולל האיחוד האירופי, בריטניה וקנדה.

רשות המסים
צילום: רשות המסים

"לשלם מס של 2% או לחלק דיבידנד?"

חוק הרווחים הכלואים מאפשר לשלם קנס של 2% על הרווחים הכלואים או מס על דיבידנדים של 5% מהרווחים הכלואים - מה עדיף, והאם יש בכלל העדפה?

רן קידר |

השאלה שעסקים וראי החשבון שלהם מתעסקים בה כעת היא האם לשלם מס-קנס של 2% על הרווחים העודפים או לחלק דיבידנד מתוך הרווחים העודפים? תזכורת מהירה: חוק הרווחים הכלואים מגדיר רווחים מהעבר תחת חישובים והגדרות כרווחים שמחוייבים בחלוקה כדיבידנד באופן מדורג - 5% השנה, 6% בשנה הבאה.  אם לא מחלקים משלמים קנס-מס של 2% על יתרת הרווחים האלו.

המטרה של האוצר ורשות המסים היתה להגדיל את הקופה ולצד מהלכים נוספים הם הצליחו - ""אני ברווחיות של כמעט 30%, בגלל שאני מרוויח ויעיל, אני צריך לשלם יותר מס?". השאלה מה צריך לעשות בעל עסק שנכנס להגדרה הזו שהיא אגב כוללנית מאוד ועל פי ההערכות יש מעל 300 אלף גופים כאלו. בפועל, כל בעל שליטה שהעסק שלו לא ציבורי (חברות ציבוריות), לא עולה על מחזור של 30 מיליון שקל ומרוויח מעל 25% הוא בפנים.

יש הגדרות מדויקות לרווחיות, אבל ככלל אלו ההגדרות ואם תחשבו על זה - כמעט כל עסקי מתן השירותים והייעוץ בפנים, סיכוי טוב שגם עסקים קטנים, חנויות, רשתות, אפילו מאפיות, מסעדות וכו' בפנים. המונים בפנים והם מקבלים את ההודעות מרואי החשבון שלהם בשנה האחרונה.

ברגע שהם בפנים שי שני סוגי מיסוי - הראשון על הרווחים של שנים קודמות והשני על השוטף. נתחיל בשני - אם אתם עומדים בהגדרות האלו, אז המיסוי השוטף שלכם יהיה לפי המס השולי, יעלו בעצם את הרווחים מהעסק אליכם, יורידו את "המחיצה" שבינכם לבין העסק. המיסוי יהפוך להיות אישי, לא "ישותי". 

חוץ מזה, ממסים כאמור את העודפים. מגדירים מה הם הרווחים העודפים, אלו לא הרווחים החשבונאיים, ואת הסכום הזה רוצים שתחלקו כדיבידנד כדי שקופת המדינה תתמלא במס. יש שתי אפשרויות - תחלקו 5% שיעלו ל-6% מסכום הרווחים העודפים או תשלמו קנס של 2% על העודפים. מה עדיף, שואלים בעלי החברות: "לשלם מס של 2% או לחלק דיבידנד?"