איך נקבע שער הדולר?
כדי להבין איך נקבע שער חליפין, הכי קל לחשוב על מדינה שאין לה גישה לשווקי הון בחו"ל. במצב כזה, אי אפשר לקבל הלוואות מחו"ל, וגם לא לתת הלוואות ללקוחות בחו"ל. ליבואנים במדינה הזאת, שצריכים מטבע זר כדי לקנות בחו"ל את המוצרים שהם מעוניינים לייבא, אין יכולת לקנות מט"ח בחו"ל, מכיוון שזה ידרוש מהם לקחת הלוואה במטבע זר, ואין להם גישה לשווקי ההון בחו"ל. ליצואנים יש בעיה אחרת: הם מקבלים מט"ח תמורת המוצרים שהם מייבאים, אבל הם צריכים לשלם לעובדים, לספקים, ולבעלי המניות שלהם במטבע מקומי. הם לא יכולים להחליף את המטבע הזר שלהם תמורת מטבע מקומי בחו"ל, ולכן הם חייבים לעשות את ההחלפה בתוך המדינה.
יוצא מזה שכדי שהיצואנים יוכלו לשלם לעובדים שלהם, וכדי שהיבואנים יוכלו לרכוש מוצרים בחו"ל, חייב שיהיה במדינה שוק למט"ח. בשוק הזה, היצואנים מוכרים את המט"ח שקיבלו תמורת הסחורה שהם מכרו בחו"ל, והיבואנים רוכשים את המט"ח כדי לקנות איתו סחורה בחו"ל. המחיר שייקבע בשוק הזה הוא המחיר שבו כמות המט"ח שיימכרו הייצואנים תהיה שווה לכמות המט"ח שהיבואנים רוצים לקנות. כלומר, מחיר המט"ח הוא בעצם מנגנון שמוודא שכמות המט"ח שמוצאת על ייבוא שווה לכמות המט"ח שנכנסת כתמורה לייצוא.
אבל בעולם שלנו היום, כמעט אף מדינה לא נמצאת במצב שבו הייבוא שלה שווה לייצוא. בישראל, למשל, המצב הוא כזה שמאז תחילת העשור הקודם, ישראלים מייצאים בכל שנה סחורות ושירותים בסכום גדול יותר מכפי שהם מייבאים מחו"ל. מה שמאפשר את הפער בין הייבוא לייצוא זאת הגישה לשווקי ההון בחו"ל. ברגע שלאזרחים של מדינה יש גישה לשווקי ההון של חו"ל, אין בעיה להביא מט"ח גם אם הייצוא קטן מהייבוא, ואין בעיה "להיפטר" ממט"ח עודף אם הייצוא גדול מהייבוא.
כאשר למדינה יש עודף ייבוא (ייבוא גדול מייצוא), מתגברים עליו בעזרת מתן הלוואות מחו"ל, או בעזרת השקעות שתושבי חו"ל עושים במדינה. כאשר חברת אינטל, למשל, מחליטה לבנות מפעל חדש בישראל, אזי היא מזרימה לישראל מיליארדים של דולרים וממירה אותם לש"ח. הדולרים האלו היו מאפשרים לישראלים לקנות מוצרים בחו"ל, גם אם אף חברה ישראלית לא הייתה מוכרת אף מוצר בחו"ל.
- הנגיד בחר בדרך הקלה - ואז מה אם לעם קשה
- הריבית לא תשתנה היום, אבל מה כן עשוי להשתנות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אז אם אפשר לייבא כמה שרוצים, כל עוד ניתן לקחת הלוואות, למה מדינה כמו לבנון נמצאת במצב שבו היא לא יכולה לרכוש מוצרים בחו"ל, ותורכיה נמצאת במצב שבו היא מתקשה לגייס את המט"ח שהיא זקוקה לו בשביל הייבוא שלה? הסיבה היא שאם יש עודף ייבוא, צריך לשכנע מלווים בחו"ל לתת ללקוחות במדינה הלוואות, או שצריך לשכנע משקיעים מחו"ל שיבואו וישימו את הכסף שלהם במדינה. כדי לשכנע מלווים ו/או משקיעים, צריך להעלות את הריבית.
לכן, ככל שמדינה נמצאת בעודף ייבוא גדול יותר, היא צריכה להחזיק ריבית גבוהה יותר, כדי להביא את המשקיעים שייתנו לה את המט"ח שהיא זקוקה לו. מצד שני, מדינה, כמו ישראל, שנמצאת בעודף ייצוא, יכולה להרשות לעצמה ריבית נמוכה. למעשה, כל עוד ישראל נמצאת בעודף ייצוא, היא חייבת להחזיק ריבית נמוכה יחסית, כי אם היא תעלה את הריבית, היא תמשוך עוד הלוואות ועוד השקעות, בזמן שמה שהיא צריכה זה לגרום למשקיעים ישראלים לשים את הכסף שלהם בחו"ל. חלק מההתחזקות של השקל ביחס לדולר בין 2008 ל- 2021 נבעה מכך שבגלל שהריביות בחו"ל היו אפסיות, בנק ישראל לא יכל להחזיק ריבית נמוכה מספיק כדי לעודד את המשקיעים להוציא את הכספים שלהם לחו"ל. התוצאה הייתה שלישראל נכנס מט"ח גם בגלל עודף ייצוא של סחורות ושירותים, וגם בגלל שבהשוואה לחו"ל, ששם הריבית הריאלית הייתה שלילית, הריבית האפסית בארץ הייתה עסקה משתלמת.
המשמעות היא ששער הדולר נקבע על ידי תזוזות של ייבוא וייצוא וכן תזוזות הוניות-כספיות של הלוואות והעברות כספים בדולרים. השער שנקבע בסופו של דבר הוא תוצר של היצע וביקוש בנקודת הזמן המסוימת.
- אמריקן איירליינס חוזרת לטוס לישראל - התחזרות תעלה, המחירים ירדו?
- בואו לשחק - הטריוויה השבועית של ביזפורטל
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון
שער הדולר הרציף: שער הדולר המבטא המרת שקלים לדולרים הנקבע באופן שוטף בכל רגע ורגע (בריל טיים) - לשער הרציף.
שער הדולר היציג - שער הדולר הנקבע בסוף יום. קיימות עסקאות לא מעטות שמתייחסות לשער הדולר היציג, אם כי ברור שלשער הדולר הרציף יש יותר משמעות ורלבנטיות - לשער היציג.
לישראל יש גם בעיה ייחודית משלה, שגורמת לכך ששוק המט"ח שלה לא מאוזן. מסיבות היסטוריות, ממשלת ישראל נוקטת עדיין במדיניות שמעודדת ייצוא ומגבילה את הייבוא. בשנים האחרונות, יש מגמה ברוכה של הסרת חלק מהמגבלות על הייבוא. החודש, למשל, הממשלה החליטה לבטל חלק מהתקנים שהקשו על ייבוא של שורה ארוכה של מוצרי צריכה, ושהפכו את השוק למוצרים האלו לשוק שנשלט על ידי מספר קטן של שחקנים גדולים.
אבל למרות הסרת חלק מהמגבלות, עדיין יש לא מעט מגבלות על הייבוא. בנוסף, בכל פעם שהצרכנים מתחילים ליהנות בארץ ממחירים נמוכים של מוצרים מיובאים, מתחיל קמפיין שנועד לשכנע גם את הצרכנים וגם את הממשלה לצרוך "תוצרת הארץ," גם כאשר מוצרים "תוצרת הארץ" הם בחלקם הגדול תוצרת של מקום אחר. המגבלות על הייבוא גורמות לכך שבזמן ששירותים ומוצרים שמיוצרים בארץ מיוצאים לחו"ל, והצרכנים בחו"ל נהנים מהסחורות ומהשירותים הללו, צרכנים בישראל פחות יכולים ליהנות ממחירים זולים של מוצרים ושירותים תוצרת חו"ל, כי המגבלות של הממשלה הופכות את המוצרים האלו לפחות נגישים.
התוצאה הייתה שבין 2008 ל- 2021 השקל התחזק משמעותית לעומת הדולר (היחס שקל לדולר ירד) כי אם מגיע לארץ מט"ח גם בגלל שישראלים מייצאים יותר ממה שהם מייבאים, וגם הריבית מושכת לכאן השקעות, אז יש הרבה מוכרים של מט"ח, וכדי שיהיו מוכנים לקנות, המחיר חייב לרדת.
בעיני בנק ישראל זה לא מצא חן, כי הוא דווקא חשב שתפקידו הוא לעודד את עודף הייצוא ולהגן על המשרות של היצרנים המקומיים. בנוסף, האינפלציה הייתה נמוכה, וההתחזקות של השקל הביאה לירידות מחירים, שאולי מצאו חן בעיני הצרכנים, אבל הפריעו לבנק ישראל לעמוד ביעד אינפלציה של 1% - 3%. אז לבנק ישראל לא נותרה ברירה, והוא רכש מט"ח. בתוך כ-12 שנים, יתרות המט"ח של בנק ישראל גדלו מעשרות בודדות של מיליארדי דולרים, ללמעלה מ-200 מיליארד דולרים. מה בנק ישראל עשה עם הכסף הזה? הלך והשקיע את רובו באג"ח בחו"ל ואת מיעוטו במניות. כלומר, בנק ישראל לקח את הדולרים שאנשים השקיעו בארץ כי בחו"ל הריבית הייתה נמוכה מדי, והשקיע אותם בריבית הנמוכה שממנה המשקיעים ברחו. אז המשקיעים הרוויחו, בנק ישראל הפסיד, והציבור הפסיד כי במקום שהשקל יתחזק והמחירים ירדו, בנק ישראל מימן את ממשלת ארה"ב.
ד"ר אביחי שניר, אוניברסיטת בר-אילן והמכללה האקדמית נתניה
- 7.ישראל ישראלי 06/10/2022 13:43הגב לתגובה זוהגז הטבעי חסך למשק הישראלי יבוא דלק בעלות של כ - 5 מיליאד דולאר לשנה
- 6.ישראל ישראלי 06/10/2022 13:36הגב לתגובה זועיקר ירידת שער הדולר בעשור האחרון היה בגלל השימוש בגז טבעי ישראלי במקום ליבא נפט
- 5.מבין עניין 06/10/2022 10:31הגב לתגובה זוידידי, ראשית לך תלמד מתי נקבע השער היציג. לא בסוף יום. אבל לעניין העיקרי, העניין העיקרי שאותו אתה בכלל לא מזכיר זה פעילות הגידור של הגופים המוסדיים. לך תלמד כיצד זה משפיע. רמה נמוכה של מאמר
- 4.נ.ש. 06/10/2022 09:37הגב לתגובה זולשלם על מוצרים בארץ במטבע חוץ מה שקורה היום בטורקיה ולבנון, ומה שהיה פעם בישראל מי זוכר שלפני 15 שנה עוד שילמו על דירות בדולרים. לגבי הסיפא אומנם בנק ישראל הפסיד אבל לנוכח מה שקורה כרגע בשווקי העולם וצפוי להיות בשנה הקרובה אז טוב מאד שהוא קנה דולרים כי ככה הוא יכול למכור ולעלות את השקל ולאזן במצב של מדד מחירים עולה. ועוד דבר נכון שאנחנו מדינה מוטת יצוא אבל במוצרי יסוד אנחנו מייבאים הרבה מאד וזה קריטי במשק שלנו שיהיה מטבע חזק בהקשר של האינפלציה
- 3.מוחמד בעליל 06/10/2022 09:10הגב לתגובה זוהסיבה האמיתית שבנק ישראל הגדיל בצורה משמעותית את יתרות המט"ח היא שבמלחמת לבנון השניה יתרות המט"ח (פחות ממאה מיליארד שולר) לא הספיקו להחזיק את מערכת הביטחון ואת המשק בזמן המלחמה וישראל כמעט הגיעה לחדלות פרעון. ולכן במדינה שכול כמה שנים ישנו סבב לחימה נוסף יש להגדיל בצורה עקבית את יתרות המט"ח.
- 2.ברק 06/10/2022 09:08הגב לתגובה זויש את הצד שלא מדברים עליו באקדמיה, הבעיה שהדולר בתור מטבע הרזרבה הבינלאומי לא מציית לחוק הזה אלא עובד הפוך, כשהמצב הכלכלי גרוע אז הסחר הבינלאומי יורד וכתוצאה מכך מדינות וחברות שלקחו הלוואות דולריות צריכות למכור מטבע מקומי להחזיר הלוואות קודמות ואז ככל שהסחר יורד יש תגובת שרשרת שבה משינות וחברות מעלות את ערך הדולר ואז מתקשות להחזיר. ארצות הברית מנצלת כך את העולם במהלך מיתונים כי זה מעודד את כולם לייצא אליה כדי לא לפשוט את הרגל בדולרים, היה כלכלן בשם טריפין שעלה על זה בשנות השישים חברשל קיימס.
- 1.מוחמד בעליל 06/10/2022 09:07הגב לתגובה זובישראל אין כמעט תעשיה - כאשר שער הדולר עולה - יבואן צריך לשלם יותר שקלים בעבור אותו המוצר ואת ההפרש הוא מגלגל לצרכנים שמשלמים יותר על המוצר ויותר על מיסים (17%) כי הם נגזרת באחוזים ממחיר המוצר.
ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון
מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?
המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.
מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום
מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.
מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?
ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.
בין מקבלי המענק נמצאים:
- מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
- מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
- זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
- חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
- ניצולי שואה
- משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה
- דרך החתחתים להכרה בנכות מהמוסד לביטוח לאומי
- אחרי שקיבל מיליון: חשמלאי שנפל יפוצה בכ-130 אלף ש'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

אמריקן איירליינס חוזרת לטוס לישראל - התחזרות תעלה, המחירים ירדו?
מי החוזרות, מי תיפגע מכך - על שוק התעופה הצפוי בחודשים הקרובים
אמריקן איירליינס חוזרת לישראל במרץ 2026 - גם חברות נוספות מאותתות על חידוש קווים. אחרי תקופה ארוכה של היעדרות, אמריקן איירליינס, אחת משלוש ענקיות התעופה האמריקאיות, הודיעה כי תחזור להפעיל טיסות ישירות לישראל החל מה-26 במרץ 2026. החברה מצטרפת ליונייטד איירליינס ולדלתא איירליינס שכבר חידשו את פעילותן בקווים לישראל במהלך יולי וספטמבר.
ההודעה של אמריקן איירליינס נתפסת בענף כסימן חיובי למגמה של חזרת השוק לשגרה, זאת לאחר קריסה כמעט מוחלטת של קווי התעופה הבינלאומיים עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל ב-7 באוקטובר 2023. במהלך השנה שלאחר מכן, מרבית חברות התעופה הזרות עצרו את קווי הטיסה שלהן לתל אביב, ורק בתחילת 2024 החלה חזרה הדרגתית, אם כי לסירוגין היא הופסקה שוב על רקע המלחמה ביוני עם איראן והתקפות החות'ים.
החזרה הזו מבורכת לתחרות, אבל לא בטוח שזה יוריד את המחירים שכבר ירדו - טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה
לא רק אמריקה: גם חברות מאירופה ואסיה מאותתות על חזרה
לצד חברות התעופה האמריקאיות, ניכרת התעוררות גם בקרב שחקניות אירופיות ואסייתיות שחזרו לפעילות בארץ. למעשה, יש כבר רשימה ארוכה של חברות ששבו לפעילות בישראל, בהן יונייטד, דלתא, KLM, לופטהנזה, סוויס, אג'יאן, אייר פראנס, וויזאייר, איתיחאד ופליי דובאי. גם חברות קטנות יותר כמו פליילילי, טארום, גאורגיאן איירווייז וסייפרוס איירווייז שבו להפעיל טיסות סדירות. בשבועות הקרובים צפויות להצטרף גם סקיי אקספרס (החל מ־2 בדצמבר) ו־SAS (החל מ־26 באוקטובר). כנסו כאן לתמונת מצב מלאה: חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
מי שסובלת מחזרת חברות התעופה הזרות היא אל על. החברה היתה סוג של מונפול על הקווים העיקריים בשנתיים של מלחמה והיא גרפה רווים עצומים של כ-400-500 מיליון דולר בשנה. זה לא יחזור ועדיין אל על עשויה להמשיך ולספק רווחיות טובה בעיקר בזכות נתח גדול משוק התעופה המקומי, לצד התייעלות שהיתה ולצד מחירים עדיין גבוהים בשל המצב העולמי בשוק התעופה שבו יש מחסור במטוסים. הביקוש למטוסים ול"מושבים" גדול ויוצר בהתאמה עליות מחירים.
