משקיעים
צילום: mediaphotos CANVA
פרשת השבוע

חוקת: "בואו חשבון" - איך לבנות תיק השקעות?

פסוק לא מובן בפרשת השבוע שנדרש באופן סימבולי על ידי חז"ל, הופך ליסוד שיטתו המוסרית של רבי משה חיים לוצאטו, שיכולה ללמד אותנו רבות על החיים עצמם, אבל גם על הדרך הנכונה לבנות תיק השקעות מלמעלה למטה
גיא טל | (17)

"אחי שמעתי יש הזדמנות בשוק, איזה מניה כדאי לי לקנות עכשיו?" שאלה שלא מעט אנשים שנחשבים "מבינים" בשוק ההון נשאלים לא פעם. אז מה נענה? יש אומרים ששאלה טובה היא חצי תשובה, השאלה הזו היא לא שאלה טובה, ואין לה באמת תשובה נכונה. למה? מיד נסביר. 

בפרשת השבוע חולפות להן ביעף 38 שנה מבלי שנשים לב. אם בסוף הפרשה הקודמת היינו בשנה השנייה לצאת ישראל ממצרים, הרי שבפרשה הזו אנו קופצים לשנת הארבעים. בשנה הזו, עוד בחייו של משה, החל כיבוש עבר הירדן המזרחי לפני הכניסה לארץ המובטחת שתתרחש רק בספר יהושע. 

בסוף הפרשה מתוארים כמה שינויים גיאופוליטיים באזור. מבלי להיכנס יותר מדי לפוליטיקה הסבוכה של המזרח התיכון כמה מאות לפני הספירה נאמר רק שסיחון מלך חשבון ששלט בשבטי האמורי כבש חלקים ממואב, והחלקים הללו נכבשו יותר מאוחר על ידי עם ישראל.

בהקשר זה נכתב פסוק לא כל כך מובן:

"על כן יאמרו המושלים בואו חשבון, תבנה ותיכונן עיר סיחון. כי אש יצאה מחשבון, להבה מקרית סיחון, אכלה ער מואב, בעלי במות ארנון". 

המושלים, לפי רוב הפרשנים, הם ממשילי המשלים. לפי פרוש רש"י ורשב"ם הכוונה לבלעם בוא ניפגש בשבת הבאה. ממשילי המשלים הללו מדברים על חשבון החזקה והבנויה, שיוצאת ממנה אש שאוכלת את "ער מואב" - עיר הבירה המואבית שנכבשה על ידי סיחון. 

חז"ל הוציאו את הפסוק הזה מהקשרו ההיסטורי, ובדרשה שמתעלמת מהמשמעות המילולית בפסוק מלמדים  לקח מוסרי: 

 

"על כל יאמרו המושלים ביצרם, בוא ונחשב חשבונו של עולם. הפסד מצווה כנגד שכרה, ושכר מצווה כנגד הפסדה" (בבא בתרא ע"ח). 

 

המושלים, ממשילי המשלים על פי הפשט, הפכו להיות המושלים ביצרם - אלו שיודעים לשלוט ולנצח את יצר הרע וללכת בדרך הישר. חשבון, העיר האמורית, הפכה להיות "חשבונו של עולם", או במילים אחרות - חשבון נפש. אומרים חז"ל שאדם שרוצה לנצח את יצרו ולהיות אדם טוב צריך לעשות חשבון נפש ולחשב לעצמו את התועלת מעשיית מצווה מסוימת לעומת ההפסד שהיא עלולה לגרום לו, ולפי זה להבין שהתועלת עולה בהרבה על ההפסד.

קיראו עוד ב"בארץ"

הרמח"ל (רבי משה חיים לוצאטו, 1707 - 1746) בספרו מסילת ישרים משתמש בדרשה זו של חכמים כיסוד שיטתו המוסרית לשיפור ותיקון חיי האדם. בפרק ג' של ספרו כשהוא מבאר את "מידת הזהירות" הוא מסביר שהאדם נדרש לחשבון נפש תמידי כדי ללכת בדרך הנכונה בחייו. הוא מחלק את  חשבון הנפש הזה לשני סוגים:

 

"הנה הרוצה לפקח על עצמו, שתים הנה ההשקפות הצריכות לו. 

האחת: שיתבונן מהו הטוב האמיתי שיבחר בו האדם, והרע האמיתי שינוס ממנו,

והשנית: על המעשים אשר הוא עושה, לראות אם הם מכלל הטוב או מכלל הרע". 

 

כלומר, חשבון הנפש מתחלק לשניים. ראשית, יש חשבון נפש כללי. מהו הטוב ומהו הרע בחיים? מהם סדרי העדיפויות שלי? מה חשוב לי ומה לא? איזה בן אדם אני רוצה להיות?, איך הייתי רוצה שהחיים שלי יראו? אי אפשר לגשת למעשה מסוים ולהחליט אם הוא טוב או רע, נכון מבחינתי או לא, לפני שמושגי הרע והטוב ברורים לי או לפני שאני יודע מה אני רוצה להשיג ולאן אני רוצה להגיע. לצורך כך יש לגבש השקפת עולם וסולם ערכים - "שיתבונן מהו הטוב האמיתי שיבחר בו האדם, והרע האמיתי שינוס ממנו". 

מתוך כך, אני יכול לבוא ולדון במעשים מסוימים או החלטות ספציפיות שאני צריך לקבל, ולראות האם הם מתיישבים עם השקפת העולם הכללית והעקרונות שגיבשתי לעצמי - "על המעשים אשר הוא עושה, לראות אם הם מכלל הטוב או מכלל הרע"

 

את החלק השני, שקילת המעשים הפרטיים, הרמח"ל גם מחלק לשני חלקים: 

 

"וזה בשעת המעשה ושלא בשעת המעשה.

בשעת המעשה, שלא יעשה שום מעשה מבלי שישקול אותו במאזני זאת הידיעה.

ושלא בשעת המעשה, שיעלה לפניו זכרון כלל מעשיו, וישקול אותם כמו כן במאזני המשקל הזה, לראות מה יש בם מהרע ההוא ולטהר ממנו". 

 

חשבון הנפש הפרטי בנוגע למעשים הפרטיים - האם הם טובים או רעים, האם הם עולים בקנה אחד עם המטרות הכלליות שלי בחיים או לא - יש לבצע פעמיים. ראשית, לפני כל מעשה ומעשה. לא לפעול לפי דחפים, תשוקות פתאומיות או רחשי לב עמומים, אלא "סוף מעשה במחשבה תחילה" - לחשב היטב לפני כל מעשה ומעשה האם הם מתאימים לעקרונות השלי - "שלא יעשה שום מעשה מבלי שישקול אותו במאזני זאת הידיעה". 

הפעם השניה אותה יש לבחון את המעשים הוא באופן תקופתי למפרע - המעשים שכבר עשיתי, הדרכים בהן בחרתי, ובמיוחד ההרגלים שסיגלתי לעצמי - האם הם מתאימים לעקרונות הכלליים שקבעתי לעצמי. ייתכן שבשלב מסוים חשבתי שהם טובים ואכן צדקתי אבל כעת כבר לא, ייתכן שמההתחלה טעיתי לגביהם. אי אפשר להיתקע במקום אחד אלא חייבים כל הזמן לבדוק ולבחון האם לא נכנסתי למסלול שגוי ואני צריך לתקן אזימוט גם אחרי ההחלטה הראשונית שקיבלתי - "שיעלה לפניו כלל זכרון מעשיו וישקול אותם כמו כן במאזני המשקל הזה, לראות מה יש בם מהרע ההוא ולטהר ממנו". 

שלבי חשבון הנפש לפי הרמח"ל, אם כן, הם כדלהלן: השקפת עולם כללית, פרטי המעשים לפני העשיה ולבסוף סקירה למפרע של ההחלטות.

הדברים נאמרו כמובן לגבי הדרך המוסרית והערכית שהאדם צריך לבחור בחייו, אך נדמה שיש בהם מן האמת גם בשאלה הפחות חשובה של איך צריך האדם להשקיע את כספו בשוק ההון. השאלה הנכונה אותה יש לשאול איננה "איזה מניה כדאי לקנות עכשיו". כלומר, אולי זו שאלה נכונה, אבל היא האחרונה שצריכה להישאל.

ראשית יש לקבוע עקרונות השקעה כלליים. בין השאר צריך לשאול: מהו טווח ההשקעה? אינה דומה השקעה לשנה מבחינת רמת סיכון להשקעה לפנסיה. כמו כן יש לשאול מהן רמות הסיכון שאני מוכן לקחת על עצמי. לא לכולם יש את אותה סבילות להפסדים, ואם אדם לא יכול לישון בלילה כשהשוק בירידות, עדיף שלא יהיה שם. מה גודל התיק שאני יכול לבנות וכמה מתוכו חיוני לי במקרי חירום ולכן לא יכול להיות בסיכון? הדבר ישפיע על חלוקת ההשקעה בתיק בין מכשירי ההשקעה השונים, פקדונות, אג"ח, מניות, ובתוך המניות האם אני הולך על מניות ערך או צמיחה ובאיזה יחס. כמה זמן בכלל אני יכול להשקיע בבחינה ואנליזה של השקעות והאם יש לי את הידע והכישורים לבצע זאת בצורה טובה? אם אין לי את הזמן והידע עדיף למסור את ההשקעה למנהל השקעות מקצועי בכלי ההשקעה השונים - קופות גמל, קרנות השתלמות או קרנות נאמנות. זוהי הבחינה הכללית והראשונית שיש לבצע בדומה לגיבוש השקפת העולם על הטוב והרע עליה מדבר הרמח"ל. 

מתוך קביעת העקרונות יש לבוא גם אל הפרטים, אך גם פה מומלץ לבנות את התיק מלמעלה למטה. על סמך העקרונות שקבענו לעצמנו לגבי טווח ההשקעה, רמת הסיכון ורמת המעורבות האישית נחלק את התיק לפי סקטורים - האם מתאים לי תיק של 50% מניות ו-50% אג"ח? האם אלך רק על מניות או רק על אג"ח? כל יחס אחר יכול להיות נכון בהתאם לנתונים האישיים. החלטה כזו יכולה לכלול גם ניתוח של תנאי השוק הנוכחיים, אך כיון שקשה מאד לתזמן את השווקים רצוי לקבל את ההחלטה העקרונית ללא קשר למצב הנוכחי אלא לפי העקרונות הכלליים שהוזכרו לעיל, ובעיקר טווח ההשקעה ורמת הסיכון שאני מוכן לקחת על עצמי. 

לאחר החלוקה הזו, ננסה לקבוע בתוך כל חלק את החלוקה הפנימית. במניות - איזה סקטורים ובאיזה יחס? האם עדיף לבחור מניות ספציפיות או תעודות סל שיכסו תחומים מסוימים או את כל השוק? באגרות חוב: האם עדיף לי ללכת לאפיקים הצמודים או השקליים או צמודי המט"ח? מה המח"מ של האגרות שעדיף בשלב זה. ההחלטה לא חייבת להיות דיכוטמית אלא יכולה לכלול מרכיבים שונים ביחס מסוים ביניהם. הההחלטות הללו כבר לוקחות בחשבון בצורה משמעותית הרבה יותר את תנאי  השוק הנוכחייים. בתקופה של אינפלציה או מיתון ישנם סקטורים שבולטים יותר, תקופה של העלאת ריבית או הורדת ריבית משפיעה על אורך המח"מ הרצוי וכדו'.

עד פה, עדיין לא הגענו לשאלה שנשאלה בתחילת הכתבה - "אחי, איזה מניה לבחור" - כי זו השאלה שיש לשאול רק בסוף התהליך. לאחר קביעת העקרונות, החלוקה הפנימית בתיק, והחלטה על סקטורים או על כלי השקעה יתכן שנחליט להשקיע גם במניות ספציפיות ואז נוכל לבחון את המניה עצמה לפי הפרמטרים השונים הספציפיים שלה - רווחים, ציפיה לעתיד, צמיחה, רווחיות, תחרות בשוק, השוואה למניות דומות מאותו סקטור וכו', כל זה לפי השיטות השונות של הערכת ערך חברות, שגם בנושא זה יש לקבל החלטה עקרונית קודם לכן. 

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    מעניין. (ל"ת)
    הקורא 26/08/2022 13:58
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    יפה מאוד יישר כח! (ל"ת)
    ארי 03/07/2022 13:58
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    יפה מאוד שפתחתם כזה מדור! (ל"ת)
    יורי 01/07/2022 21:56
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    לרון 01/07/2022 19:13
    הגב לתגובה זו
    יפות בתאוריה,מיליארדים נמחקו אז איפה היתה בנייה מושכלת? נכון,בתאוריה לא בפרקטיקה
  • 10.
    לרון 01/07/2022 19:09
    הגב לתגובה זו
    סקירה "למפרע" והימלטות נבהלת כמו בפירמידת הקריפטו ה"השקעה" המוזרה
  • 9.
    חיימון 01/07/2022 19:06
    הגב לתגובה זו
    להביא כל סופ"ש פרשנות כלכלית בהתאם לפרשת השבוע. תודה ביזפורטל
  • 8.
    יוסי 01/07/2022 16:54
    הגב לתגובה זו
    התגברתם על עצמכם ולא הכנסתם את אלביט, כל הכבוד.
  • לרון 01/07/2022 19:15
    הגב לתגובה זו
    "לא תרצח לא תיגנוב"וכדו' היו מיותרות לו נבראנו "כמו שצריך"
  • 7.
    היום עליות נסגר סנופי דאקס השאלה בכמה (ל"ת)
    סמדר 01/07/2022 16:22
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    סמלים אחרות השאלה בכמה יעלו ולא אם יעלו (ל"ת)
    סמדר 01/07/2022 16:22
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    י 01/07/2022 13:40
    הגב לתגובה זו
    אין לכם שקל בבורסה בטח הכל בפקמ ואתם יוצרים כותרות ....... .חחחחח
  • לרון 01/07/2022 19:11
    הגב לתגובה זו
    אם לא היום אז מחרתיים
  • 4.
    מעניין מאוד, תודה (ל"ת)
    יאיר 01/07/2022 12:59
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אני הילד 01/07/2022 12:54
    הגב לתגובה זו
    החלק השני של הכתבה ממש מאסטר פיס בא' ב' של בניית תיק השקעות. כל מילה במקום ושום מילה לא מיותרת. זה הבסיס, מכאן זה כבר יכול להתפתח לכל מיני אפשרויות. איך לבנות פוזיציות תוך כדי ירידה (לא לקנות סכין נופלת וכו'). לגבי החשבון... כנראה שסופו היה לא טוב.
  • 2.
    אהבתי שיש דבריתורה באתר תמשיכו כך מידי יום גם. (ל"ת)
    גיא 01/07/2022 12:38
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    הרבה דיבורים..... קשר חלש לפרשה....... (ל"ת)
    מוטי 01/07/2022 09:26
    הגב לתגובה זו
  • ממש לא. הכותב קישר לפרשנות הפרשה בצורה מקסימה. (ל"ת)
    חיימון 01/07/2022 19:05
    הגב לתגובה זו
ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית


הדס ברטל |

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.

עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת  2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.

עיקרי ההסכם:

שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר. 

תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית. 

תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה. 


בנימין נתניהובנימין נתניהו
פרשנות

האם נתניהו יקבל חנינה מהרצוג? תרחישים וסיכויים

הבורסה סבורה שתינתן חנינה - השוק בדר"כ צודק, אבל יש גם זוויות אחרות

מנדי הניג |

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיש בקשה רשמית לחנינה מנשיא המדינה יצחק הרצוג. הבקשה, שהועברה דרך עו"ד עמית חדד, כוללת מכתב אישי ומסמך מפורט ונשלחה למחלקת החנינות במשרד המשפטים לקבלת חוות דעת. בבית הנשיא הדגישו כי מדובר בבקשה חריגה ביותר שתיבחן בכובד ראש. 

בבקשה, כתב נתניהו כי "האינטרס האישי הוא לנהל את המשפט, אך האינטרס הציבורי מורה אחרת". במכתב שצירף הוא הסביר: "בשנים האחרונות התגברו המתחים והמחלוקות... אני מודע לכך שההליך בענייני הפך למוקד להתנצחויות עזות". לדבריו, "על אף האינטרס האישי שלי לנהל את המשפט ולהוכיח את חפותי, אני סבור שהאינטרס הציבורי מורה אחרת". נתניהו חתם את בקשתו בכך שסיום ההליך יסייע להפחית את המתח הציבורי: "מול האתגרים הביטחוניים וההזדמנויות המדיניות... אני מחויב לעשות כל שביכולתי לאיחוי הקרעים ולהשבת האמון במערכות המדינה".

הרקע כולל לחץ בינלאומי כבד - בעיקר איגרת רשמית ששלח נשיא ארה"ב דונלד טראמפ להרצוג, ופילוג פנימי עמוק שמלווה את המשפט כבר שמונה שנים. 

כיצד פועלת סמכות החנינה בישראל

סמכות החנינה מעוגנת בסעיף 11(ב) לחוק יסוד: נשיא המדינה ומעניקה לנשיא סמכות בלעדית לחון, להפחית עונש, לקצוב מאסר או להמירו. מבחינה טכנית אפשר להעניק חנינה גם לפני גזר דין, אך מדיניות בית הנשיא קובעת באופן עקבי כי הבקשות נשקלות רק לאחר סיום כל ההליכים, כולל ערעורים. החריג הבולט היחיד בעשורים האחרונים היה חנינת בכירי השב"כ בפרשת קו 300 (1986), שהתבססה על שיקולי ביטחון המדינה והכללת הודאה חלקית והתפטרות.

במקרה של נתניהו הבקשה מוגשת לפני הכרעת דין, דבר שהופך אותה ליוצאת דופן במיוחד מבחינה נורמטיבית.

למה יש לחץ חזק על הרצוג דווקא עכשיו?  מדובר על לחץ מבפנים ומבחוץ. לחץ בינלאומי חסר תקדים שנובע מאיגרת טראמפ, שפורסמה במלואה, שטוענת כי בנימין נתניהו עובר "ציד מכשפות" וקוראת לחנינה מלאה כדי שניתן יהיה "להתמקד באיומים האמיתיים".  הרחבה: "טראמפ פנה להרצוג: הענק חנינה לנתניהו".