האם ארה"ב תצליח לנתק את עורק החיים של צפון קוריאה?

מערכת Bizportal | (3)

שגרירת ארה"ב באו"ם, ניקי היילי, אמרה אמש כי "צפון קוריאה מתחננת למלחמה" והפצירה ב-15 מדינות מועצת הביטחון להטיל על המדינה המבודדת את הסנקציות החריפות ביותר, זאת בניסיון אחרון להרתיע. אבל צפון קוריאה נמצאת תחת משטר סנקציות חמור כבר מאז למעלה מעשור, למעשה מאז החלה את תכנית הגרעין שלה ב-2006. ביולי האחרון הוחרפו הסנקנציות בצורה משמעותית אחרי שצפון קוריאה ביצעה 2 ניסויים בטילים בליסטיים בין-יבשתיים. זו אחת הסיבות המרכזיות להאצה במשבר הנוכחי. אז מה כבר נשאר לעשות? האפשרות המרכזית היא אמברגו נפט על צפון קוריאה.

לפי ה-EIA (מחלקת האנרגיה האמריקנית), צפון קוריאה צורכת כיום כ-15 אלף חביות נפט ביום. מדובר בכמות זעומה ובכל זאת כמות שמהווה עורק חיים עבור המדינה המבודדת בכל הקשור להפעלת התחבורה והצבא במדינה. לצורך השוואה, דרום קוריאה המפותחת צורכת 2.6 מיליון חביות ביום. את הנפט מייבאת צפון קוריאה משכנתה סין, וכעת דרום קוריאה פתחה בלובי גדול בניסיון להטיל אמברגו נפט על המדינה. אלא שסין לא רוצה לראות את צפון קוריאה קורסת ולכן צפויה להתנגד לאיסור מוחלט שכזה. אפשרות נוספת להחרפת הסנקציות היא איסור על עבודה של צפון קוריאנים מחוץ למדינתם. לפי דיווח של האו"ם מ-2015, כ-50 אלף צפון קוריאנים עובדים כיום מחוץ למדינה, בעיקר בסין ורוסיה, ושולחים כ-1.2-2.3 מיליארד דולר במטבע זר לממשלה הצפון קוריאנית.

"הגיע הזמן שמועצת הביטחון של האו"ם תשקול ברצינות דרכים נוספות לחסום את הגישה של צפון קוריאה למטבע זר ובתוך כך לעצור את משלוחי הנפט למדינה", כך אמר נשיא דרום קוריאה שמבין שמלחמה עלולה לפורץ ומנסה להכניע את שכנתו באמצעות סנקציות חריפות יותר. טרם הסנקציות שהוטלו ביולי עמד הייצוא של צפון קוריאה על כ-3 מיליארד דולר בשנה. ההערכה היא שהסנקציות האחרונות (שבין היתר כללו איסור קניית פחם וברזל מצפון קוריאה) יחתכו בשליש את ההכנסה של צפון קוריאה.

לפי דיווחים רשמיים (רמז לכך שיש גם המון הברחות), 90% מקשרי המסחר שמקיימת צפון קוריאה הם עם סין, ולכן כל צעד דרמטי מצד ארה"ב בעניין סנקציות על צפון קוריאה עובר למעשה בביג'ינג. לפני יומיים צייץ נשיא ארה"ב טראמפ כי לצד אפשרויות נוספות, נשקל כעת האפשרות של ניתוק קשרי המסחר עם כל מדינה שמקיימת קשרי מסחר עם צפון קוריאה. אם טראמפ ירצה לממש את האיום הזה, המשמעות היא ניתוק קשרי המסחר של ארה"ב עם סין, או במילים אחרות - כאוס כלכלי עולמי.    

ובינתיים נראה שמנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג איל, לא ממש נרתע מהסערה. לפי דיווח בעיתון בדרום קוריאה, המדינה המבודדת נערכת כעת לביצוע ניסוי בטיל בליסטי בין-יבשתי עוד לפני יום שבת. ורק נזכיר כי החרפת הסנקציות לפני מספר חודשים הייתה ברקע לשני ניסויים בטילים שכאלו שביצעה צפון קוריאה. כלומר המתיחות הגיאופוליטית צפויה להחריף בימים הקרובים. 

נשיא רוסיה ולדימר פוטין הבוקר: "הם יאכלו דשא ולא יזנחו את תכנית הגרעין שלהם לפני שירגישו בטוחים מבחינה בטחונית", כך אמר היום פוטין שהביע התנגדות עזה להחרפת הסנקציות בטענה כי אין כל אפקטיביות לסנקציות נוספות. פוטין קרא למועצת הביטחון לספק לצפון קוריאה ערבויות ברמה הביטחונית, כאלו שירגיעו את המדינה המבודדת ואולי יביאו לכך שתכנית הגרעין תהיה פחות חשובה עבורה". פוטין טען כי המצב הוא התנהגות היסטרית שעלולה להוביל לקטסטרופה גלובאלית. "אין נתיב אחר מלבד פיתרון דיפלומטי ודרכי שלום לסוגיית תכנית הגרעין של צפון קוריאה", כך אמר. 

הבוקר החוזים בוול סטריט נסחרים בירידות של 0.25% בלבד וזאת כתגובה ראשונית לביצוע הניסוי הגרעיני מצד צפון קוריאה בתחילת השבוע (אתמול המסחר בוול סטריט היה סגור). כלומר המדדים בניו יורק צפויים לפתוח היום במרחק נגיעה משיא כל הזמנים, מה שאומר שהסוחרים בוול סטריט לא ממש מגלמים תרחיש של מערכה צבאית בין ארה"ב לצפון קוריאה. ביום שישי השלים מדד ה-S&P 500 0.13% חמישה ימים עליות רצופים. 

קיראו עוד ב"בארץ"

מדד ה-S&P500 ב-12 החודשים האחרונים, עלייה של 14%:

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    לימור 05/09/2017 11:29
    הגב לתגובה זו
    כל אחד יודע שקים זונג המשוגע פשוט יודע לסחוט וטרומפלדור לא סחיט הוא חניך בית ספר לדיקטטורים בשוויץ אדם משכיל אכזר שרק משחק משוגע
  • 2.
    ישראלי 05/09/2017 09:39
    הגב לתגובה זו
    גם סרטן אם חוסמים לו את זרימת הדם מת ונכנע מקווה שילך להם לגביי סוג הסרטן הזה.
  • 1.
    מאוד קל השאלה כמה רוצים באמת (ל"ת)
    יעקב 05/09/2017 09:37
    הגב לתגובה זו
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.