נחשפו החשודים בהונאת הסייבר הגדולה: גרי שאלון וזיו אורנשטיין

השניים נעצרו בחשד להונאת תרמית לכאורה שנעשתה דרך פריצה לחשבונות בנק ג'י פי מורגן צ'ייס ובנקים נוספים
לירן סהר | (2)
נושאים בכתבה הונאה סייבר

בית המשפט השלום בירושלים האריך את מעצרם של גרי שאלון וזיו אורנשטיין החשודים בעבירות הונאה באינטרנט, זאת בהמשך לדיווח מאמש בדבר מעצרם של 4 תושבי ישראל בחשד להונאה במניות. התרמית לכאורה נעשתה דרך פריצה לחשבונות בנק ההשקעות ג'י פי מורגן צ'ייס ובנקים מרכזיים נוספים בארה"ב. השלטונות בארה"ב כמו כן טוענים כי קיים חשוד חמישי אשר עדיין מסתובב חופשי.

 

כנגד שני החשודים הוגש כתב אישום על ידי חבר מושבעים גדול פדרלי במחוז הדרומי של מדינת ניו יורק בארה"ב בגין 7 עבירות הקשורות להבנת הון, הונאה וגניבת זהות, אשר עונשם המצטבר יכול שיגיע לעשרות שנות מאסר. כמו כן, ביום 2 ביוני 2015 הוצא צו מעצר בארה"ב כנגד המשיבים.

 

המשיבים הואשמו כי הריצו מניות בארה"ב משנת 2011 ועד היום בדרך של הקמת חברות קש, רכישת מניות מוגברת והפצת מיליוני הודעות כוזבות באמצעות הדואר האלקטרוני שמטרתם הייתה לקדם את רכישת המניות ולעלות בזה את ערכן. לאחר שבוצעו פעולות אלו, מכרו המשיבים את מניותיהם המורצות באופן מתואם והלבינו את פירות ההונאה בדרך של העברת סכומי הכסף דרך חשבון בנק קפריסאי לחברות קש נוספות.

השופט שמואל הרבסט בבית משפט השלום בירושלים הורה על הארכת מעצרם של החשודים עד ל-10 באוגוסט 2015 בשעה 10:00.

 

המעצרים הם התוצאה של חקירה בת כמה חודשים. על פי ה-FBI מדובר באחת מפריצת ההאקרים הגדולות והמסובכות בהיסטוריה של ארה"ב ובכלל. כמו כן הבולשת מפרסמת כי צוות ההאקרים נפגש לפני עשור באוניברסיטת פלורידה ומאז פעלו יחד. לדברי נציגים של ג'י פי מורגן, ההאקרים פעלו ברשותו של הממשל הרוסי. 

בבלומברג פרסמו כי מאחורי המקרה עומד תרחיש מדהים של שת"פ בין שני סטודנטים למחשבים שחוברים לפעילים בפשע המאורגן. טיב היחסים שלהם עובר דרך נציגים בת"א, במוסקווה ובחופי פלורידה.  האישום נוגע לכך שחשבונות לניהול תיקי מניות נפרצו בארה"ב ובעזרת הפריצה התאפשר להריץ מניות בעלות מסחר נמוך בארה"ב. 

ליאור כלב, ראש תחום הסייבר ב-Deloitte ישראל אמר: "הגילויים האחרונים בפרשת מתקפת הסייבר על מוסדות פיננסים, מחדדים את הנקודה שלא ניתן למנוע לגמרי מתקפות סייבר. האפשרות הטובה ביותר הקיימת כיום היא בניית מנגנונים טכנולוגיים ותהליכיים אשר יאפשרו את זיהוי האירוע בצורה מהירה ככל הניתן ואת מתן התגובה המהירה והיעילה ביותר. פתרונות טכנולוגיים לבדם אינם יכולים לשמש כפתרון בלעדי למתקפות סייבר, ויש צורך בשילוב של תהליכי עבודה, טכנולוגיה, פיתוח מודעות אצל משתמשים ולקוחות ועוד. כל אלה יחדיו לא ימנעו את האירועים אבל כאמור עתידים להקטין את התדירות שלהם, כמו גם לצמצם את החשיפה והנזק".

 

"כמו כן, צריך שיהיה ברשות הארגונים יכולות אנליטיות המותאמות לעולם הסייבר וזאת על מנת שתהיה להם את האפשרות לזהות פעילויות חריגות של לקוחות ועובדים. בעזרת יכולות אלו ניתן לזהות דפוסי פעילות אשר חוזרים על עצמם או לחילופין דפוסי פעילות חריגים.

קיראו עוד ב"בארץ"

כך לדוגמא: פתיחה מרובה של חשבונות מאותו מקור, פעילות חריגה ברכישת מניות מלקוחות שבעבר לא ביצעו פעילות דומה או פעילות מסחר במניות על ידי מי שאינו עוסק בכך בדרך כלל".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    א 23/07/2015 10:17
    הגב לתגובה זו
    סופסוף פרשנות טובה על אירועים מסוג זה
  • 1.
    בוסתנאי 22/07/2015 14:12
    הגב לתגובה זו
    אור לגויין
אלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייביאלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייבי

הצעת החוק לסגירת תאגידי המים אושרה בוועדת השרים לחקיקה; איך זה ישפיע על חשבון המים שלכם?

רשויות שיעמדו בקריטריונים שיוגדרו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, בתנאי למשק כספי סגור ולייעול ההוצאות במים ובביוב; שאלות ותשובות על השינויים הצפויים

ליאור דנקנר |

לאחר שנים שבהן תאגידי המים נמצאים תחת ביקורת ציבורית על ייקור חשבונות המים ועל ניהול מנופח, המערכת הפוליטית מתקרבת לשינוי במבנה משק המים. המהלך שמוביל משרד האנרגיה והתשתיות מבקש לאפשר לרשויות מקומיות לחזור לניהול ישיר של תחום המים והביוב, כפוף לעמידה בקריטריונים מקצועיים ושמירה על כך שהגבייה תישאר מיועדת לטיפול במים ובהשקעה בתשתיות.

על פי הצעת החוק של שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן, רשויות שיעמדו בקריטריונים שיקבעו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, זאת בתנאי שיישאר כמשק כספי סגור. המהלך צפוי לשים סוף לבזבוז ולניהול המנופח הקיים כיום ברבים מהתאגידים, ולהוביל לחיסכון בהוצאות משק המים והביוב. הצעת החוק אושרה היום בוועדת חוקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי, היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.

שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן אומר כי ״מטרת החוק שאנו מקדמים הוא ביטול תאגידי המים ברשויות יעילות. אין מקום במשק לעשרות תאגידים מנופחים עם מאות ג׳ובים מיותרים. זהו מקרה קלאסי בו הגולם קם על יוצרו ויצר בזבוז של מאות מיליוני שקלים בשנה. רשויות העומדות בקריטריונים יוכלו לנהל בעצמם את משק המים, וכך לחסוך מיליוני שקלים. מים הם מוצר צריכה בסיסי, ועלינו להבטיח שיטופל ביעילות מירבית במטרה להפחית את התעריף. הרשויות שיבחרו לבטל את התאגידים יתחייבו לניהול משק כספי סגור, באופן שיבטיח שההכנסות מהמים ישמשו אך ורק לצרכי ניהול משק המים והשקעה בתשתיות״.


עבודת המטה והמתווה לרשויות המקומיות

ההצעה לתיקון החקיקה מגיעה לאחר עבודת מטה מקצועית בנושא תאגידי המים, בהובלת מנכ״ל משרד האנרגיה והתשתיות יוסי דיין וצוות המשרד, יחד עם היועצים זאב בילסקי, ראש עיריית רעננה לשעבר, ועו״ד דרור שטרום, הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר.

בהתאם לתיקון, רשויות מקומיות שעומדות בקריטריונים שיקבעו יוכלו לפעול ללא חובת תאגוד, תוך שמירה על משק כספי סגור. היום אושרה הצעת החוק בוועדת השרים לחקיקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.

בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)

הגירעון התכווץ לרמה של 4.5% מהתוצר: הכנסות המדינה זינקו ב-15%

הגירעון יורד ל-4.5% מהתוצר בעקבות שילוב של זינוק של 15% בהכנסות המדינה והאטה בקצב ההוצאות, בעוד הוצאות המלחמה המצטברות מאז אוקטובר 2023 מטפסות ל-226.9 מיליארד שקל; הגירעון החודשי בנובמבר התכווץ ל-3.3 מיליארד שקל והממשלה ממשיכה לנוע מתחת ליעד הגירעון השנתי של 2025

מנדי הניג |
נושאים בכתבה החשב הכללי באוצר

הגירעון הממשלתי מתכווץ. לפי האומדן העדכני של החשב הכללי באוצר נרשמת ירידה לגירעון של 4.5% מהתוצר ב-12 החודשים האחרונים, בהשוואה ל-4.9% בסוף אוקטובר. מדובר בתזוזה מצטברת של כ-0.4 נקודות אחוז, שמשלבת בין גידול משמעותי בהכנסות המדינה לבין האטה בגידול ההוצאות, זאת בתוך שנה המאופיינת עדיין בהשפעות כבדות של המלחמה על המסגרת התקציבית.

התמונה בולטת במיוחד בנובמבר האחרון. הגירעון החודשי הסתכם ב-3.3 מיליארד שקל בלבד, לעומת 12.2 מיליארד שקל בנובמבר אשתקד, פער שמחדד את התנודתיות בהוצאות הממשלה בסוף השנה ואת התרומה של הקפיצה בהכנסות ממסים. מתחילת השנה עומד הגירעון המצטבר על 74.7 מיליארד שקל, ירידה של כ-36% בהשוואה ל-116.8 מיליארד שקל בתקופה המקבילה ב-2024.

מנוע השיפור נמצא בצד ההכנסות. סך הכנסות המדינה מתחילת השנה הגיע ל-503.3 מיליארד שקל, עלייה של 15.1% לעומת התקופה המקבילה. הכנסות ממסים זינקו ב-15.6%, כאשר המסים הישירים, המשקפים בין היתר הכנסות משכר, רווחי חברות ורווחי הון – עלו ב-18.7%. המסים העקיפים, ובראשם מיסי צריכה, עלו ב-11.3%. בחודש נובמבר לבדו נרשמו הכנסות של 45.8 מיליארד שקל.

לצד זאת, הוצאות הממשלה עלו בקצב מתון בהרבה. מתחילת השנה הגיע היקף ההוצאות ל-578 מיליארד שקל, עלייה של 4.3% בלבד בהשוואה ל-2024. הוצאות המשרדים האזרחיים עלו ב-3.5%, והוצאות מערכת הביטחון עלו ב-2%. הגידול המתון משקף שילוב בין ריסון יחסי בהוצאות השוטפות לבין התזמון של העברות חד-פעמיות ורכישות ביטחוניות לאורך השנה.

מרכיב מרכזי בדו"ח נוגע להוצאות המלחמה. לפי אומדן החשכ"ל, הוצאות המלחמה ברוטו בשנת 2025 עומדות על 85.3 מיליארד שקל. מפרוץ המלחמה באוקטובר 2023 מסתכם היקף ההוצאה המצטבר ב-226.9 מיליארד שקל, כולל 8.3 מיליארד שקל מקרן הפיצויים, מתוכם 3.8 מיליארד שקל בגין נזק ישיר. בנוסף נכללות בדו"ח הוצאות ביטחוניות שמומנו מסיוע אמריקאי והוצאות במסגרת תכנית "תקומה".