היערכות לקראת השינוי במעמד הקופות המרכזיות לפיצויים ב-2011
בתיקון שבוצע בשנת 2008 בחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל), התשס"ה-2005, נקבע שבשנים 2008 עד 2010 יוכל מעביד להפקיד לקופה מרכזית לפיצויים רק אם ביצע הפקדות לקופה המרכזית בשנת 2007, בעבור עובדים שעבדו אצלו בשנה זו.
החל בשנת 2011 כבר לא יהיה אפשר להפקיד בקופה מרכזית לפיצויים, ומכאן שמשנת 2011 ואילך יהיה אפשר להפקיד לפיצויים בלבד רק בקופות אישיות לפיצויים, שהן קופות גמל שאינן משלמות לקצבה. בהקשר האמור נזכיר כי לקופות גמל שהן קופות משלמות לקצבה, אפשר להפקיד לפיצויים רק אם המעביד מפקיד לפחות 5% לתגמולים באופן שוטף (ובמקרה זה נדרש העובד להפקיד לתגמולים לפחות 5% אף הוא).
יצוין שבדומה לקופה מרכזית לפיצויים ובשונה מקופות גמל לקצבה, בקופות אישיות לפיצויים רשאי המעביד (על פי סעיף 26 לחוק פיצויי פיטורים, התשכ"ג-1963; להלן: "חוק פיצויי פיטורים") להחתים את עובדיו על סעיף המאשר לו למשוך בחזרה את הכסף שהפקיד בקופה במקרה של התפטרות שאינה מזכה בפיצויי פיטורים.
בנוגע לכספים שנצברו בקופה המרכזית לפיצויים - יהיה אפשר להמשיך ולשלם מהם פיצויים לעובדים גם בשנת 2011 ובשנים שלאחר מכן, ללא תלות במועד תחילת עבודתם של אותם עובדים, כלומר יהיה אפשר לשלם מהקופה המרכזית גם בעבור עובדים שהחלו לעבוד אצל המעביד בשנת 2008 ואילך.
אפשרות נוספת היא לבקש מרשות המסים (מס הכנסה) להעביר את הכספים שנצברו בקופה המרכזית לחשבונות פיצויים אישיים של העובדים. רשות המסים נעתרת בדרך כלל לבקשה. במכתב הבקשה להעברת הכספים בין הקופות בפטור ממס יש לפרט את שם הקופה המרכזית המעבירה, את שמות הקופות האישיות שאליהן מועבר הכסף ואת שמות העובדים והסכומים המועברים לכל קופה.
יש לוודא כי לאחר ההעברה לא יהיו מופקדים בשתי קופות הפיצויים של העובד פיצויים בסכום העולה על חבות המעביד לשלם לו פיצויים לפי חוק פיצויי פיטורים, ולציין זאת במכתב הבקשה. למכתב יש לצרף אישור מרואה החשבון של המעסיק, המאשר שהוא מפקח על ביצוע ההעברה על פי הפירוט שניתן בבקשה עצמה.
באפשרות השנייה של פיצול הכספים שבקופה המרכזית לקופות אישיות גלום יתרון, שכן רשות המסים (מס הכנסה) לא תאפשר לבצע רצף קצבה בגין כספים שיישארו מופקדים בקופות פיצויים מרכזיות וישולמו כפיצויים לעובדים. לעומת זאת, העברתם לקופות שאינן משלמות לקצבה תגרור את סיווגן בקוד קופה קצבתי (6) שלעתים יאפשר קבלת אישור לרצף קצבה, ובכך יקטין את תשלום המס בפרישה מעבודה.
אם לאחר פיצול הקופה המרכזית לקופות אישיות יוותרו כספים בקופה המרכזית, וסך הכספים המיועדים לפיצויים בכל קופות הגמל, לרבות בקופות המשלמות לקצבה ("סך היעודה לפיצויים"), יהיה גבוה מסך התחייבות המעביד לפיצויים בעבור כל עובדיו (סך הכספים המחושב על בסיס שכרם האחרון), ובהנחה שכל עובדי המעביד יפרשו מהעבודה ("סך העתודה לפיצויים"), יהיה אפשר להגיש בקשה לבית הדין לעבודה להשיב את הפער הכספי שבין "היעודה" ל"עתודה" לידי המעביד.
נזכיר שההשבה חייבת במס אצל המעביד ככל הכנסה רגילה, ועל הקופה לנכות מהסכום המועבר מס במקור בשיעור 40%. אפשר להגיש לפקיד השומה בקשה להקטנת סכום זה, בין היתר בגין הפסדים של המעביד המועברים משנים קודמות או בגין הפסדים בשנה הנוכחית.
מאת: רו"ח (עו"ד) קובי שטיינמץ ויועץ מס קובי יתח. הכותבים הם שותפים במשרד שטיינמץ, עמינח ושות' רואי חשבון, המתמחה בתחומי המיסוי השונים (מס הכנסה, מיסוי בינלאומי, מע"מ, קבלנים, מיסוי שוק ההון, היי טק) ומדורג בין עשרת המשרדים הגדולים בישראל www.cpa.co.il
גרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאליןיותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים
5,400 ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים במהלך 2024, מתוכם בין 1,500 ל-2,000 הייטקיסטים, כמה מיליונרים חדשים בהייטק יהיו השנה?
בסוף 2024 נמנו בישראל כ-186 אלף מיליונרים בדולרים, עלייה של 2.9% לעומת השנה הקודמת, המשקפת כ-5,400 ישראלים חדשים שחצו את רף המיליון דולר בנכסים נטו. אפשר להניח שהמספרים האמיתיים הם מעל 200 אלף - זה מגובה גם בנתון של בנק UBS שמציב את ישראל במקום ה-17 בעולם בעושר ממוצע למבוגר, כ-284 אלף דולר.
לפי דוח של Henley & Partners לשנת 2024, במהלך 2023 נרשמה עזיבה של כ-200 בעלי הון מישראל, בעוד שב-2022 נכנסו כ-1,100 בעלי הון לארץ. מרבית הנוטשים מעבירים את מרכז חייהם לארה"ב, בריטניה ופורטוגל. ובכל זאת, גם
לאחר ההגירה, מאזן המיליונרים נטו בישראל ממשיך לעלות בקצב של אלפים בשנה. משנת 2024 יש מצב הפוך - עלייה לארץ, אם כי אין נתונים רשמיים.
שליש מהמיליונרים החדשים מגיעים מההייטק
שנה שעברה הוגדרה כשנה חזקה להון הטכנולוגי הישראלי. לפי דוח 2024 של PwC , נרשמו 53 עסקאות אקזיט בשווי כולל של 13.38 מיליארד דולר, ו-34 עסקאות מיזוגים ורכישות בהיקף נוסף של 8.95 מיליארד דולר. שש הנפקות (IPO) גייסו יחד 781 מיליון דולר. בסך הכול, 106 עסקאות בתחום ההייטק הגיעו להיקף כולל של 26.7 מיליארד דולר. מתוכן, 8 עסקאות חצו את רף חצי מיליארד דולר (ששווים הכולל עמד על 6.8 מיליארד דולר), ו-23 עסקאות בטווח 100-500 מיליון (ששווים הכולל עמד על 5.8 מיליארד דולר), שמהוות יחד 44% מהיקף השוק. רוב העסקאות היו בתחומי IT & Enterprise Software, סייבר, ואינטליגנציה מלאכותית.
לפי IVC ו-Rise IL, כ-70% מההון שנוצר בעסקאות האלו הגיע לחברות טכנולוגיה. במחקרים קודמים של PwC הוערך כי 15-25% מהמניות בעסקאות הייטק מוחזקות בידי מייסדים ועובדים ישראלים. בהנחת 20% לבעלי מניות פרטיים, ההון החדש שהוזרם ליחידים ב-2024 עומד על כ־4.5 מיליארד דולר. אם מחלקים סכום זה למקבלי רווחים טיפוסיים בטווח 2-3 מיליון דולר, מדובר בכ-1,500-2,000 ישראלים שהפכו למיליונרים חדשים מהייטק בשנה אחת בלבד, כשליש מכלל הגידול באוכלוסיית בעלי ההון בישראל.
- מעל אלף מיליונרים חדשים ביום - האמריקאים התעשרו ב-2024
- UBS: "צופים 45,000 מיליונרים בישראל עד 2029"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שנה שעברה גם התאפיינה גם בזינוק בעסקאות סקנדרי, כלומר עובדים ומייסדים שמימשו אחזקות עוד לפני אקזיט או הנפקה. מדובר בעשרות חברות ישראליות פרטיות, שבהן מימושים של מיליונים בודדים ועד עשרות מיליונים למייסדים. בשנת 2025 יש אומנם תנודות, אך המגמה חיובית - יש גידול בהיקף ההשקעה בהייטק ובאקזיטים. אם על פי הנתונים מעל 1,500 איש בהייטק הפכו למיליונרים, הרי שב-2025 אפשר כבר לדבר על היקף כפול.

בוקר טוב למבקר המדינה שחשף ש"מלחמה עולה כסף": הדוח הלא רלוונטי של מתניהו אנגלמן
דוח המבקר חושף כשלים בהיערכות הכלכלית למלחמה, התנהלות בעייתית של הקבינט החברתי-כלכלי והיעדר מענה מערכתי ליישובי הצפון ומאשים בנזקים כלכליים חמורים, אבל זה לא דוח עמוק, מלא ואובייקטיבי; והכי חשוב: המצב האמיתי הוא לא "התרסקות כלכלית", הכלכלה הישראלית ניצחה - התועלת מהמלחמה ומהחזרת החטופים החיים עולה על כל פיפס בגירעון
מעמד של מבקר הוא מעמד על. אתה נמצא למעלה, שולט, מסתכל למטה ומחליט מה לבקר, איך לבקר, כמה לבקר. אין כנראה גוף ציבורי אחד שתיפקד באופן מושלם מה-7 באוקטובר הארור. גם משרד האוצר וכל ההתנהלות הכלכלית שלו היתה מחדל, אם כי הדרג המקצועי התעשת שם יחסית מהר. הראש - לא. מה לעשות? שר האוצר במלחמה, ויש לו אג'נדה ברורה. הכלכלה מבחינתו בעדיפות שנייה, שלישית. ברור שזה מחדל, זה היה כך מהיום הראשון, כנראה שכל אזרח כאן ראה ורואה את זה. אגב, באופן יחסי, חייבים להגיד וגם לשבח - הכלכלה מצוינת. המבקר מבקר, אבל צריך להגיד מילה טובה לעם, לעסקים, לממשלה, לאוצר. רוב המדינות אחרי שנתיים של מלחמה היו מגדילות את הגירעון במספרים מטורפים ואפילו קורסות אצלנו העלות יחסית נמוכה.
המבקר טועה שהוא כותב על נזק-עלות ענקית לדורות הבאים ומבליט את זה בדוח שלו. זו תמונה חלקית, ולא אובייקטיבית. הוא כנראה צריך לחזור ולהתרענן בקורסים בכלכלה. אף אחד לא חושב שמלחמה לא עולה כסף, אבל מול העלות הזו יש גם תועלת. שיבדוק המבקר מה באמת העלות לעומת התועלת בהישגים במלחמות בכמה חזיתות ויבין שהעלות ששילמנו באופן יחסי היא נמוכה - כמה שווה להוריד את האיום האיראני? יש לזה בכלל מחיר?
כמה שווה להחזיר את החטופים החיים ורוב החללים? יש לזה מחיר?
בכלכלה יש מונחים מאוד ברורים - מדברים שם על תועל ועלות וזה לא חייב להיות בכסף, זה במשאבים, במקורות ועוד. התועלת שבהחזרת כוח ההרתעה שווה הרבה. המבקר צריך לתת לנו גם את ההתייחסות לזה. אחרת, מה עשה בעצם - אמר לנו שמלחמה עולה כסף?
ובכן, בוקר טוב, אדוני המבקר, מתניהו אנגלמן. אומרים עלייך ועל תפקידך שבסוף אלו אנשים והאנשים מוטים. אנחנו לא חשבנו שאתה מוטה, אבל הדוח שלך הוא לא רציני. אתה צודק לחלוטין לגבי סמוטריץ', לגבי הקבינט הכלכלי שלא תיפקד, לגבי ההפקרה של התושבים בצפון. אבל דוח צריך להאיר גם על המקומות שהיו תקינים ולתת תמונה מלאה. הדוח הזה יצא לא מאוזן, לא אובייקטיבי ולא רלבנטי.
- נגמרה הביקורת: אנגלמן מבקש חצי מיליון לדרך - השכר לא הספיק?
- מבקר המדינה באיום לרמטכ"ל: "אם לא תהיה ברירה - אפעיל סמכויות חקירה"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתמונה הגדולה, הכלכלה היא המקום שתיפקד הכי טוב בשנתיים האחרונות.
ונביא כאן את ריכוז עיקרי הממצאים של הדוח שמשתרע על פני מאות עמודים וחושף תמונה מדאיגה ומורכבת של כשלים מערכתיים בהיערכות הכלכלית לשעת חירום, התנהלות בעייתית ואף מחדלים בתפקוד הקבינט החברתי-כלכלי, והיעדר מענה מערכתי ראוי לתושבי הצפון שספגו את נזקי המלחמה הממושכת.
