פריגו - הרבעון הטוב ביותר של פריגו אי-פעם

פריגו פרסמה אתמול את הדוחות לרבעון השני הפיסיקאלי של 2010. האם היא עמדו בתחזיות?
נתלי גוטליב |

פריגו פרסמה אתמול את הדוחות לרבעון הפיסקאלי השני לשנת 2010. הדוחות היו טובים ובהתאם לתחזיותינו המוקדמות. הדוחות הושפעו לחיוב מגידול במכירות בכל מגזרי הפעילות, השקת מוצרים חדשים, התחלואה הגבוהה בשפעת ודחייה בכניסת פעילות מתחרים.

החברה העלתה את תחזיותיה לרווח למניה ל- 2010, וצופה המשך שנת פעילות טובה במיוחד.

שפעת החזירים: ההיסטריה מאחורינו וכל ההשפעה היתה על תוצאות הרבעון השני. ראו ברבעון צמיחה של 90% במכירות מוצרי החורף בהשוואה לעונה קודמת. התחזיות של פריגו להמשך השנה אינם כוללות התפרצות מחודשת של עונת השפעת.

צמיחה בתחום הפעילות: תחום ה- Store Brand, תחום שבו לפריגו נתח שוק גבוה של כ- 70%, נהנה מצמיחה של 12.4% במהלך הרבעון, בעוד שתחום ה- OTC כולו צמח כ- 1.5% בלבד.

Consumer Health Care: מכירות החטיבה הסתכמו ברבעון בכ- 478 מיליון דולר לעומת צפי של 500 מיליון דולר, צמיחה של 7% לעומת רבעון מקביל. שיעור רווחיות תפעולית הסתכם ב- 18.5%, לעומת 13.5% ברבעון המקביל. השיפור נבע מתמהיל מוצרים ורווחיות גולמית גבוהה, התייעלות וממכירת מוצרים חדשים על אף גידול בהוצאות מו"פ ועלויות נוספות.

תחום ה- Rx: נהנים מגידול בנתח השוק, גידול בכמויות והמשך גידול בפעילות ה- ORx. מכירות חטיבת מוצרי המרשם הסתכמו ב- 56 מיליון דולר לעומת צפי ל- 44 מיליון דולר ו- 40 מיליון דולר ברבעון המקביל, צמיחה של 38%. הרווח התפעולי הסתכם ברבעון ב- 16 מיליון דולר בהשוואה ל- 7 מיליון דולר בלבד ברבעון המקביל. השיפור נבע משיפור במרווחים, תמחור, התייעלות וחסכון בהוצאות התפעוליות.

תחזית ל- 2010: החברה שוב עדכנה את תחזיותיה ל- 2010, וכעת מניחים רווח למניה בטווח של 2.55-2.65 דולר למניה (תחזית קודמת היתה בטווח של 2.35-2.45 דולר למניה). מדובר בתחזית ללא השפעת M&A.

Care ? מכירות שיא

מכירות החטיבה הסתכמו ברבעון בכ- 478 מיליון דולר לעומת צפי של 500 מיליון דולר, צמיחה של 7% לעומת רבעון מקביל. הגידול נבע מתוספת של 24 מיליון דולר ממכירת מוצרים חדשים ו- 8 מיליון דולר תוספת מגידול בכמויות של מוצרים קיימים, בעיקר בתחום העיכול, הפסקת עישון, משככי כאבים ותרופות מקטגוריית החורף (צינון/שיעול). תרומה נוספת בסך 7 מיליון דולר הגיעה בזכות הרכישות שפריגו ביצעה (Unico, Diba). מנגד, שע"ח הביאו לירידה של 2 מיליון דולר ויציאה ממספר קטגוריות ומוצרים מהשוק הביאו לירידה נוספת של 4 מיליון דולר.

הרווח התפעולי הסתכם ב- 88 מיליון דולר מול 60 מיליון דולר ברבעון המקביל. שיעור רווחיות תפעולית הסתכם ב- 18.5%, שיפור לעומת רבעון מקביל שעמד על 13.5%. השיפור נבע מתמהיל מוצרים ורווחיות גולמית גבוהה, התייעלות וממכירת מוצרים חדשים על אף גידול בהוצאות מו"פ ועלויות נוספות והשפעה לשלילה משע"ח.

השקת ה- MiraLax ברבעון היתה הצלחה גדולה מאוד, ופריגו הצליחו להגיע לנתח שוק של כ- 27%, וצופים להגיע לנתח שוק של 30%, זאת על אף כי קיימים 5 מוצרים מתחרים נוספים בקטגוריה. התרופה מיועדת לטיפול בעצירות עם מכירות מקור של כ- 220 מיליון דולר.

תחום ה- Rx ? עוד רבעון חזק

מכירות חטיבת מוצרי המרשם הסתכמו ב- 56 מיליון דולר לעומת צפי ל- 47 מיליון דולר ו- 40 מיליון דולר ברבעון המקביל, צמיחה של 38%. הגידול נבע מגידול בכמויות במוצרים הקיימים, מוצרים חדשים וגידול בפעילות ה- ORx (תרופות מרשם שנמכרות ב- OTC).

הרווח התפעולי הסתכם ברבעון ב- 16 מיליון דולר בהשוואה ל- 7 מיליון דולר בלבד ברבעון המקביל. רווח תפעולי זה כולל מחיקה בסך 14 מיליון דולר על הוצאות מו"פ הקשורות להגשת בקשה לאישור הגרסה הגנרית לתרופת ה- Duac Gel. בנטרול המחיקה הרווח הגולמי עמד על כ- 2.4 מיליון דולר. השיפור ברווח התפעולי נבע מקיטון בהוצאות התפעוליות, פחות לחצי מחירים, התייעלות ותמהיל מוצרים איכותי. הרווחיות התפעולית הסתכמה ב- 29.5% לעומת 17.8% ברבעון המקביל.

פעילות ה- ORx מתחילה לקבל מימדים גדולים מאוד. מדובר בתחום שצמח מ- 0 מיליון דולר מכירות ב- 2008 לרמת מכירות שנתית של 40 מיליון דולר ב- 2010.

חטיבת ה- API

תחום ה- API הציג מכירות של 37 מיליון דולר, לעומת צפי ל- 34 מיליון דולר. גידול של כ- 16% מול רבעון מקביל ושל 23% מול רבעון קודם. הגידול נבע מגידול בכמויות במוצרים הקיימים ומוצרים חדשים. הרווח התפעולי הסתכם ב- 6 מיליון דולר מול 1 מיליון דולר ברבעון המקביל. הרווחיות התפעולית זינקה מ- 3.3% ברבעון המקביל ל- 15.7% ברבעון זה. יחד עם זאת, הרבעון המקביל היה חלש באופן קיצוני, אבל גם בהשוואה מול רבעונים קודמים רואים שיפור.

לפריגו פוטנציאל משמעותי נוסף בתחום זה, מהשקת הגרסה הגנרית של טבע ל- Temodar (תרופה לטיפול בסרטן המוח, עם מכירות שנתיות במונחי מקור של 350 מיליון דולר), שכן פריגו מייצרת את ה- API למוצר ויש להם הסכם שת"פ עם טבע. לא פורטו פרטי ההסכם ומהו בדיוק התוספת להכנסות לפריגו, מה גם שטבע טרם קיבלה אישור FDA למוצר. בטבע ממתינים לאישור סופי מה- FDA, ורק לאחר מכן יוכלו להתחיל לשווק. יחד עם זאת, צפוי פער בין הזמן שבו טבע תתחיל לשווק ובין הזמן שבו פריגו תקבל ותכיר בהכנסות ממכירת המוצר

תחום "אחרים"

לאחר מכירת קרליין, חטיבה זו כוללת את חטיבת המכירות בישראל ודיאגנוסטיקה. המכירות ברבעון הסתכמו ב- 12 מיליון דולר, בהתאם לתחזיותינו, ובהשוואה ל- 19 מיליון דולר ברבעון המקביל. התחום רשם הפסד תפעולי של 0.3 מיליון דולר ברבעון.

דיבידנד: 0.0625 דולר למניה, זהה לדיבידנד שחולק ברבעון הקודם.

תזרים מזומנים: 122 מיליון דולר לעומת כ- 35 מיליון דולר ברבעון מקביל.

נתחי שוק

במבט על נתחי השוק של פריגו, ניתן לראות כי תחום המותג הפרטי ממשיך להציג צמיחה משמעותית, בכל הקטגוריות. המותג הפרטי צמח ב- 12.4% בגלל השקת מוצרים חדשים וגידול בנתח השוק. שאר הקטגוריות גם המשיכו לצמוח. מגמת השחיקה במוצר המקור נמשכת.

פייפ ליין עתידי

פריגו הציגה את רשימת המוצרים החדשים בפייפ ליין לשנתיים הקרובות.

ב- 2010 מתכננת פריגו להשיק בתחום ה- CHC 23 מוצרים חדשים עם מכירות מקור של 760 מיליון דולר. עד היום אושרו 14 מוצרים מתוך הרשימה הזו. בתחום ה- Rx מתכננת פריגו להשיק 2 מוצרים, עם מכירות מקור של 80 מיליון דולר.

ב- 2011 מתכננת פריגו להשיק בתחום ה- CHC יותר מ- 5 מוצרים חדשים, כרגע הרשימה כוללת מוצרים עם מכירות שנתיות במונחי מקור של 665 מיליון דולר, ביניהם ה- Allegra. נזכיר בהקשר זה, כי אחת המטרות של סנופי ברכישת Chattem, חברה הפועלת גם בתחום ה- OTC, הוא להעביר את מוצר ה- Allegra שמאבד הגנת פטנט ישירות ל- OTC. בתחום ה- Rx הרשימה כוללת מוצרים עם מכירות שנתיות במונחי מקור של 1.1 מיליארד דולר.

לפריגו 16 בקשות לאישור גרסאות גנריות שנמצאות בבחינה והמתנה לאישור ה- FDA.

כצפוי, המוצר Alli ירד מהפייפ ליין. אנו מעריכים כי בשל הפרופיל של המוצר והיקפו הכספי, פריגו בחרו שלא להמשיך עם פיתוח המוצר. מדובר בתרופה המיועדת להרזיה, מוצר הנמצא בקטגוריה מאוד בעייתית מבחינה בטיחותית, ופריגו העדיפו למקסם את פוטנציאל במוצרים בטוחים יותר, שיכולים גם לתת ערך מוסף במיוחד מול הלקוח הסופי.

תחרות

הקטגוריה של האומפרזול (צרבת) מתחילה להיות צפופה. דר' רדי נכנסו לפני חודש עם מוצר מתחרה, בהצלחה מעטה בלבד ? הצליחו להשיג לקוח אחד בלבד, וגם לא הבטיחו את הבלעדיות על המדף, וחולקים את המדף עם המוצר של פריגו ומוצר המקור. מוצרים נוספים שנכנסו בחודשים האחרונים ? Zegeridו- Prevacid.

עם כל זאת, מצליחים לשמור על רמה גבוהה של מכירות, ואת זה פריגו מסבירים בכך שכל הקטגוריה עצמה גדלה ? יש מעבר של משתמשים מתרופות ישנות לתרופות החדשות ב- OTC ולתחליפים גנריים שהן זולים יותר, וכן בגלל שההשקות האחרונות עדיין מתומחרות במידה רבה מעל המחיר של פריגו, מה שגורם לצרכן הסופי להעדיף את המוצר שלהם.

יחד עם זאת, בפריגו שוקלים גם לנקוט בהורדת מחירים על מנת לשמר את נוכחותם בשוק, אם התחרות תחריף.

מכירת האומפרזול בכמויות גדלה לאורך כל התקופה האחרונה, על אף השקת ה- Prevacid, זאת בעוד מכירת מוצר המקור, מבחינה כמותית, ירדה.

לסיכום - פריגו הציגו דוח חזק, ובציפיות, וכעת לאחר ההיסטריה של עונת החורף אפשר לחזור ל"עסקים כרגיל" - המשך התקדמות בצנרת המוצרים והשקת מוצרים חדשים. התחרות למוצרים העיקריים ובעיקר לאומפרזול מסתמנים כרגע כלא חזקים אך יש חשש משחיקת מחירים. תחומי הפעילות ממשיכים במגמת צמיחה - תחום ה- ORx מתחיל לצבור תאוצה משמעותית ולהסתמן כהצלחה גדולה, עם רמת מכירות שנתית שמגיעה לכ- 40 מיליון דולר בשנה (מ- 0 מיליון דולר לפני שנתיים). חשוב לזכור כי הרבעון השני היה חריג ולא מייצג, וכלל רוח גבית חזקה מהיסטריית השפעת ועיכוב בתחרות, נושאים שבמבט קדימה יהיו להערכתנו פחות דומיננטים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים

המוסד לביטוח לאומי - "העומסים חריגים, הוועדות מטפלות ב-600 אלף תיקים בשנה"

רן קידר |

הצעה שמופיעה בטיוטות חוק ההסדרים לשנת 2026 מבקשת לבצע שינוי דרמטי בתהליך הנפקת תגי חניה לנכים: ביטול הבדיקות הרפואיות הישירות ברשות הרישוי של משרד התחבורה, והעברת הסמכות להחליט על הזכאות לגופים אחרים, בעיקר הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ומשרד העבודה והרווחה. במקום בדיקה חדשה בכל בקשה, המערכת תסתמך על אישורים רפואיים קיימים שכבר ניתנו לאותם אנשים במסגרת קצבאות נכות או שיקום.

הביטוח הלאומי מתנגד נחרצות. המוסד טוען שהוועדות הרפואיות שלו מטפלות כיום בכ-600 אלף תיקים בשנה, מספר שיא שנובע בעיקר מהשלכות מלחמת “חרבות ברזל”, תביעות מילואימניקים, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חטופים ונעדרים. הוספת מאות אלפי בקשות לתגי חניה תגרום לעיכובים של חודשים ארוכים, ודווקא האנשים שהתג נועד לסייע להם,  נכים קשים, חולים כרוניים וילדים עם מוגבלות – יישארו ללא פתרון ניידות מיידי.

תגים מזוייפים

בישראל חל זינוק חסר תקדים במספר תגי הנכה. ב-2020 עמד המספר על כ-90 אלף תגים פעילים; כעת הוא הגיע כ-660 אלף גידול של פי 7.5 בחמש שנים בלבד. חקירות משטרה ודוחות מבקר המדינה חשפו כי עשרות עד מאות אלפי תגים הונפקו במרמה, באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים או “רופאים מומחים” שחתמו בתשלום. התוצאה בשטח: חניות נכים תפוסות על ידי מי שאינם זכאים, ונכים אמיתיים נאלצים לחפש חניה רחוק או לוותר על יציאה מהבית.

במהלך השנה פרסם משרד התחבורה נוהל חדש וקשוח יותר להנפקת תגים, שכלל דרישה למסמכים עדכניים וביטול חידושים אוטומטיים. אולם יישום הנוהל נדחה שוב ושוב, וההצעה הנוכחית בחוק ההסדרים נתפסת כניסיון לעקוף את הבעיה הבירוקרטית על ידי העברת האחריות לגוף אחר.

הביטוח הלאומי מדגיש שוב ושוב כי “תגי חניה לנכים אינם בסמכותנו ואינם חלק מהמשימות שלנו”. נציגי המוסד אמרו בדיונים בכנסת שהעומסים כבר כיום חריגים, וקליטת הנושא תפגע קודם כל באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מנגד, משרד האוצר ומש משרד התחבורה טוענים שהשינוי יחסוך כסף ציבורי, יקטין משמעותית את הזיופים ויאפשר בדיקה מחודשת שיטתית של כל התגים שהונפקו בעשור האחרון. לפי הערכות פנימיות, שלילת התגים הלא-כשרים עשויה להחזיר לשוק מאות אלפי מקומות חניה ייעודיים. בחלק מגרסאות ההצעה נקבע גם שתושבי חוץ ומי שאינם זכאי קצבה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון ימשיכו להיבדק במשרד התחבורה – כדי למנוע ניצול נוסף של הפרצה.

וויז אייר
צילום: רשתות חברתיות

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026

בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות

מנדי הניג |

התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.

בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.

בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.

על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.

שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.