מכירת נקודות "נוסע מתמיד" של חברה לתושב ישראל ולתושב חוץ

חברות מוכרות נקודות "הנוסע המתמיד" אשר נצברות לזכותן מידי חודש לנוסעים
שני גלעדי |

עו"ד (רו"ח) רונן ארויו משיב:

מבחינת מס הכנסה, אין ספק שמדובר בהכנסה חייבת. הדבר ייתכן אפילו מכוח סעיף 2(1) לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 (להלן: "הפקודה") כהכנסה מ"עסק" או מ"עסקת אקראי" או לכל הפחות מכוח סעיף 2(10) לפקודה, ואם לא כן, אזי מכוח חלק ה' לפקודה, העוסק במס רווחי הון.

באשר להיבטי מע"מ התמונה מורכבת יותר. בחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975 (להלן: "חוק מע"מ") מוגדרת "עסקה" כך:

א. "מכירת נכס או מתן שירות בידי עוסק במהלך עסקו, לרבות מכירת ציוד".

ב. מכירת נכס שהעוסק ניכה מס תשומות כשרכש אותו.

ג. עסקת אקראי אשר לעניינו החלופה הרלבנטית בהגדרה זו היא: "מכירת טובין או מתן שירות באקראי, כשהמכירה או השירות הם בעלי אופי מסחרי".

טרם בחינת החלופות השונות להגדרת "עסקה", יש לבחון האם זכות החברה לנקודות הנוסע המתמיד היא "נכס" (נכס = טובין או מקרקעין) או באופן ספציפי יותר - "טובין".

"טובין" מוגדרים בחוק מע"מ כך (ההגדרה הרלוונטית לענייננו):

"זכות, טובת הנאה ונכסים בלתי מוחשים אחרים ובין השאר-ידע, למעט זכות במקרקעין או בתאגיד, ולמעט ניירות ערך ומסמכים סחירים וזכויות בהם".

לאור הגדרה זו נראה כי הזכות לנקודות הנוסע המתמיד מהווה כנראה "טובין" (אני מניח שהיא אינה מסמך סחיר). משכך, אם מכירה זו היא בעלת אופי מסחרי ואני מניח שכך הוא, אזי לפחות על פי חלופת "עסקת אקראי" מתקיימת פה עסקה החייבת במע"מ.

כעת עלינו לבחון אם קיים פטור כלשהו לחיוב זה במע"מ או אם קיים שיעור אפס.

לטעמי אפשר שלא לחייב במע"מ את המכירה הזו (או ליתר דיוק לחייבה בשיעור אפס) וזאת מכוח סעיף 30(א)(10) לחוק מע"מ, המטיל מע"מ בשיעור אפס על "מכירת זכות לנסיעת חוץ". אין ספק שנקודות אל על (לפחות כל עוד לא יהיה אפשר לממשן בקו הטיסות שעתיד להיפתח בין תל אביב לאילת) מקנות למקבלם זכות לטיסת חוץ מישראל ליעד בין-לאומי אחר או בחזרה. אשר על כן, אפשר לטעון לקיום פטור זה אף על פי שמכירת הנקודות היא רק אמצעי שיאפשר את רכישת הזכות לטיסת החוץ ולא מכירה ישירה של זכות כזו בידי חברת תעופה.

אם יטענו רשויות מע"מ כי סעיף זה אינו חל בענייננו - למשל, אם אין מכירת הנקודות מכירה של זכות ממשית לטיסה אלא רק מכירה של נכס שבאמצעותו יוכל הרוכש לרכוש זכות לטיסה מחברת התעופה, אפשר לתור אחר פטורים או שיעורי אפס נוספים:

לפי סעיף 30(א)(2) לחוק מע"מ מכירת נכס בלתי מוחשי לתושב חוץ חייבת במע"מ בשיעור אפס. לאור זאת ייתכן שמכירת הזכות לנקודות אל על לתושב חוץ לא תגרור חיוב במע"מ.

ייתכן שאפשר להתייחס אל נקודות הנוסע המתמיד כאל "שירות" (שירות טיסה) ואז להפעיל את סעיף 30(א)(7) לחוק מע"מ, המעניק שיעור אפס למתן שירות בחו"ל על ידי עוסק שמקום עיסוקו העיקרי הוא בישראל. במקרה זה אפשר לקבוע שרוב השירות נעשה בחו"ל ולצמצם מאוד את חבות המע"מ, אך לטעמי, טענה זו קשה לקבלה וקל הרבה יותר לסווג את הנקודות כאגד זכויות ל"טיסת חוץ" הנהנות מחיוב בשיעור אפס לפי סעיף 30(א)(10) לחוק מע"מ.

אחתום את תשובתי בכך שאציין שגם הרוכש הוא עוסק ומחויב במע"מ, ואזי הצדדים אמורים להיות אדישים לקיומו או להיעדרו של חיוב, בשל אפשרות הרוכש לקזז תשומות.

למרות זאת, גם אם מדובר בעסקה בין שני עוסקים, הייתי ממליץ לשואל לפנות לרשויות מע"מ כדי לקבל אישור עקרוני על חיוב או על היעדר חיוב (או קיום חיוב אפס) במע"מ בשל מכירה זו. זאת כדי למנוע מצב של הוצאת חשבונית עם מע"מ מלא ותשלומו לרשויות בידי המוכר. תיתכן טענה כלפי הרוכש המבקש לקזז מס תשומות מכוחה של החשבונית, כי מדובר בחשבונית שאינה כדין (מכיוון שהמע"מ אמור להיות אפס) ומשום כך יוערמו קשיים על קיזוז התשומות.

*התשובות אינן מהוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין המומחים המשיבים או המערכת אחראים לתוצאות השימוש בה

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)

התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת

העברת נכסים, להטוטים פיננסים, הסדר חוב, פשיטת רגל כלכלית וניצול של כספי אג"ח במיליארדים - דרהי שלא הכרתם

רן קידר |
נושאים בכתבה פטריק דרהי

קבוצת אלטיס של פטריק דרהי בצרות - השווי הנכסי שלה מוערך בסכום שלילי. זה אומר שהנכסים שווים פחות מההתחייבויות. גירעון בהון הכלכלי, זו בעצם פשיטת רגל. אבל פשיטת רגל מתרחשת רק כשיש טריגר. כלומר, אם יש גירעון בהון, אבל החוב הוא לתשלום בעוד 3 שנים, אז לכאורה החברה יכולה לתפקד. יש לה עוד זמן להציל את עצמה. 

זו סוגיה מורכבת והיא תלויה בחוקים בכל מדינה, אבל המצב הזה של גירעון בהון הכלכלי ויכולת לתפקד בזכות חובות לרוב מהציבור הוא כשל שוק שאנשי עסקים יכולים לנצל אותו לטובתם - הם נשארים בעמדת מפתח, הם גם מוכרים סיפור שאם הם לא יהיו החברה תקרוס כי הם מחזיקים בידע. במקרים רבים זה נכון והם באמ מנסים להציל את המצב במקביל לסוג של הסדר חוב. במקרים רבים אחרים הם מגיעים להסכמות עם קרנות גידור שמחזיקות בחוב שנסחר נמוך במטרה להשביח את הפעילות. יש מקרים שזה מצליח, יש מקרים שזה כישלון טוטאלי. אין הרבה מקרים שבתקופת "החסד" הזו, הבעלים זורק כסף.

הרי זה לא הכסף שלהם, זה הכסף של מחזיקי החוב, הם הנושים הראשונים של החברה. פטריק דרהי החזיק צעצוע בשם i24news - חברת חדשות שבשנתיים האחרונות גם הרחיבה מאוד את הפעילות בארץ בהשקעה של מאות מיליונים וכל זה על חשבון המשקיעים הצרפתים. דרהי רצה להיות טייקון תקשורת בארץ, אבל הוא פושט רגל בצרפת. זה לא מסתדר. אם אתה רוצה להשקיע כספים שסיכוי מאוד גבוה שהולכים לפח, תעשה את זה בכסף שלך, לא בכסף של מחזיקי אג"ח צרפתים. אם אתה רוצה תדמית נקייה בישראל כי אתה יהודי אוהב המדינה, תעשה זאת בכסף שלך - הצרפתים לא צריכים לשלם על זה. 

אבל דרהי הצליח למשוך כמה שנים טובות, עד שהשבוע באופן פתאומי אלטיס החליטה לסגור-להעביר את הפעילות ההפסדית של  i24news ולהישאר רק עם הפעילות באנגלית. דרהי אמר שהוא ייקח על עצמו את הפעילות בארץ, כשהפעילות תעבור תוכנית הבראה. 

איזו חוסר הגינות. כשזה לא הכסף שלך, אתה מתפרע בבזבוזים, העיקר שתהיה טייקון תקשורת. כאשר זה הכסף שלך, אתה עושה תוכנית הבראה ורה ארגון. אבל יש פה עוד שאלה - למה בכלל להעביר את הפעילות לדרהי. למה אלטיס לא עושה מכרז ומוכרת לכל המרבה במחיר, אפילו כמה מיליונים בודדים? דרהי בעצם לוקח את הערוץ אחרי השקעה של מאות מיליונים בחינם. זה תרגיל בריבוע - גם גרמת לחברה פושטת רגל בבעלותך שיש לה כסף של אחרים (חובות ואג"ח) להשקיע כספים במקום שטוב לך ולא לחברה, וגם אחר כך קיבלת את זה כנראה באפס. כך לפחות על פי הידוע מהדיווחים.  


פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)

התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת

העברת נכסים, להטוטים פיננסים, הסדר חוב, פשיטת רגל כלכלית וניצול של כספי אג"ח במיליארדים - דרהי שלא הכרתם

רן קידר |
נושאים בכתבה פטריק דרהי

קבוצת אלטיס של פטריק דרהי בצרות - השווי הנכסי שלה מוערך בסכום שלילי. זה אומר שהנכסים שווים פחות מההתחייבויות. גירעון בהון הכלכלי, זו בעצם פשיטת רגל. אבל פשיטת רגל מתרחשת רק כשיש טריגר. כלומר, אם יש גירעון בהון, אבל החוב הוא לתשלום בעוד 3 שנים, אז לכאורה החברה יכולה לתפקד. יש לה עוד זמן להציל את עצמה. 

זו סוגיה מורכבת והיא תלויה בחוקים בכל מדינה, אבל המצב הזה של גירעון בהון הכלכלי ויכולת לתפקד בזכות חובות לרוב מהציבור הוא כשל שוק שאנשי עסקים יכולים לנצל אותו לטובתם - הם נשארים בעמדת מפתח, הם גם מוכרים סיפור שאם הם לא יהיו החברה תקרוס כי הם מחזיקים בידע. במקרים רבים זה נכון והם באמ מנסים להציל את המצב במקביל לסוג של הסדר חוב. במקרים רבים אחרים הם מגיעים להסכמות עם קרנות גידור שמחזיקות בחוב שנסחר נמוך במטרה להשביח את הפעילות. יש מקרים שזה מצליח, יש מקרים שזה כישלון טוטאלי. אין הרבה מקרים שבתקופת "החסד" הזו, הבעלים זורק כסף.

הרי זה לא הכסף שלהם, זה הכסף של מחזיקי החוב, הם הנושים הראשונים של החברה. פטריק דרהי החזיק צעצוע בשם i24news - חברת חדשות שבשנתיים האחרונות גם הרחיבה מאוד את הפעילות בארץ בהשקעה של מאות מיליונים וכל זה על חשבון המשקיעים הצרפתים. דרהי רצה להיות טייקון תקשורת בארץ, אבל הוא פושט רגל בצרפת. זה לא מסתדר. אם אתה רוצה להשקיע כספים שסיכוי מאוד גבוה שהולכים לפח, תעשה את זה בכסף שלך, לא בכסף של מחזיקי אג"ח צרפתים. אם אתה רוצה תדמית נקייה בישראל כי אתה יהודי אוהב המדינה, תעשה זאת בכסף שלך - הצרפתים לא צריכים לשלם על זה. 

אבל דרהי הצליח למשוך כמה שנים טובות, עד שהשבוע באופן פתאומי אלטיס החליטה לסגור-להעביר את הפעילות ההפסדית של  i24news ולהישאר רק עם הפעילות באנגלית. דרהי אמר שהוא ייקח על עצמו את הפעילות בארץ, כשהפעילות תעבור תוכנית הבראה. 

איזו חוסר הגינות. כשזה לא הכסף שלך, אתה מתפרע בבזבוזים, העיקר שתהיה טייקון תקשורת. כאשר זה הכסף שלך, אתה עושה תוכנית הבראה ורה ארגון. אבל יש פה עוד שאלה - למה בכלל להעביר את הפעילות לדרהי. למה אלטיס לא עושה מכרז ומוכרת לכל המרבה במחיר, אפילו כמה מיליונים בודדים? דרהי בעצם לוקח את הערוץ אחרי השקעה של מאות מיליונים בחינם. זה תרגיל בריבוע - גם גרמת לחברה פושטת רגל בבעלותך שיש לה כסף של אחרים (חובות ואג"ח) להשקיע כספים במקום שטוב לך ולא לחברה, וגם אחר כך קיבלת את זה כנראה באפס. כך לפחות על פי הידוע מהדיווחים.