כיל מאשרת את הדיווחים: נחתמו 4 חוזים לאספקת אשלג מול יבואנים סיניים

סיטיגרופ בהמלצת 'החזק' על כיל: "ספקות לגבי יכולתם של יצואנים נוספים לעלות את המחירים"

פורסם לראשונה: 10:35

חברת הדשנים הישראלית, כימיקלים לישראל, אישרה היום אחר הצהריים את הדיווחים המוקדמים לפיהם חתמה על 4 חוזים למכירת אשלג בסין. נציין כי טרם הדיווח, בשוק האשלג כבר התחילו להתייחס לכך כעובדה מוגמרת.

בקבוצת FMB, מכון מחקר אשר עוקב אחר המסחר בדשנים ומספק מידע עכשווי על המחירים, הצטרפו היום לדיווחים לפיהם כיל חתמה על חוזה למכירת אשלג לסינים וסיפקו נתונים חדשים.

לפי הדיווחים בתקשורת שקדמו להודעתה של החברה, במסגרת ההסכם כיל תמכור לסינים כ-300 אלף טון אשלג במחיר של 350-360 דולר לטון, קרי שווי עסקה של 106.5 מיליון דולר. עם זאת, ב-FMB טוענים היום כי החוזה נחתם במחיר דומה לזה שהסינים חתמו עם BPC, המאגד את פעילותן של ענקיות האשלג הרוסיות אורלקלי (uralkali) ובלארוסקאלי (belaruskali).

במחלקת המחקר של סיטיגרופ התייחסו לממצאים החדשים וטענו כי "למרות השיפור שנרשם מתחילת 2010 בביקושים בשוק הדשנים, כיל לא הצליחה לחתום על מחירים גבוהים יותר, דבר הצפוי להעלות ספקות לגבי יכולתם של יצואנים נוספים לעלות את המחירים".

ע"פ המידע שפרסמה החברה היום, החוזים החדשים של כיל נחתמו מול 4 יבואנים שונים ולא רק מול יבואן מרכזי אחד, כפי שנטען בעבר, דבר שמעיד על כך שהמשא ומתן עם היבואנים הגדולים ממשיך להיות קשה.

כמו כן, ב-FMB טוענים כי כיל חתמה על חוזים למכירה של 520 אלף טון פלוס אופציה להזמנה של עוד 100 אלף טון (כמעט פי שתיים ממה שדווח בסוף השבוע האחרון). "מדובר בכמות מכובדת ביחס להזמנות ההיסטוריות שכיל מקבלת מסין (600-700 קילו טון)", אומרים בסיטי ובאותה נשימה מוסיפים אזהרה, כי בשנים האחרונות סין לא עמדה בהתחייבויותיה.

כרגע ממתינים בשווקים שחדשות מ-Canpotex, שותפות של יצרניות הדשנים פוטאש, מוזאיק ואגריום. Canpotex סיפקה בעבר כשליש מסך הייבוא של סין ועד כה, בארגון נמנעו מלחתום על חוזה חדש עם הסינים בטענה, כי המחיר עליו חתמה BPC הינו נמוך מידי. בתגובה אומרים בסיטי, כי הם מאמינים שהחוזה החדש של כיל מול הסינים, שנחתם במחיר דומה לזה של BPC מנמיך את הסבירות שב-Canpotex יצליחו להשיג מחירים גבוהים יותר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

מטוס אתיחאד (אתיחאד)מטוס אתיחאד (אתיחאד)

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה

אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן

רן קידר |

אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים. 

השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.

מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול

טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.

גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.

יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.