ביטול עסקה: אושר חוק ביטול עסקה מתמשכת - בתיירות האפשרות לבטל צומצמה

עדין לא הוחלט מתי יתקיים דיון נוסף בהצעת החוק, הנוגע לזכות הביטול הכללי, בכל סוג עסקה - כאשר הייתה הטעיה או ניצול מצוקה
מאיה זיסר |

ועדת הכלכלה של הכנסת אשרה הצעת חוק לתיקון חוק הגנת הצרכן שמאפשר לבטל עסקה מתמשכת שנעשתה במכר מרחוק ועסקאות ברוכלות, זאת גם כאשר הצרכן התחיל לקבל שירות. תיקון נוסף מגביל את המועד לביטול של עסקאות לרכישת שירותי בילוי, נופש ונסיעה.

אתמול (ג') אשרה ועדת הכלכלה של הכנסת בהכנה לקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק לתיקון חוק הגנת הצרכן, שיש בה כדי לשפר באופן משמעותי את מעמד הצרכן בעסקאות שנעשות ברוכלות ( בבית הלקוח או בכל מקום שאינו מקום בית העסק ) ובמכר מרחוק ( באינטרנט או בטלפון ). הדיון בהצעת החוק עדיין לא הסתיים, שכן נותר סעיף נוסף שיאפשר לבטל גם עסקאות לרכישת שירות שנעשו עקב הטעיה או ניצול מצוקה.

המצב לפני התיקון לחוק

בנוסחו הנוכחי חוק הגנת הצרכן אינו מאפשר ביטול עסקאות ברוכלות או במכר מרחוק שבהן הוחל במתן השירות. לדוגמה, אם רכשתם מכשיר נייד ותוכנית תעריפים , העסקה נעשתה בבית, ואחרי שקראתם את החוזה מתברר שאין בו את כל ההבטחות שנתנו בעל פה.

היות ומייד ניתן השירות וחוברתם לחברת הסלולאר, לא ניתן לבטל את העסקה. הדרך היחידה היא להגיש תביעה בבית המשפט לתביעות קטנות, שם יהיה קשה מאד להוכיח כי הובטחו הטבות שונות בגלל שחתמתם על החוזה ולא ממש הייתה לכם אפשרות לקרוא אותו בנחת.

בדומה לכך, עסקאות מכר מרחוק. התקשרתם לחברת הכבלים ושיניתם את חבילת הערוצים, קיבלתם הטבות שונות, אולם בדיעבד התברר שלא הכל ממש חינם ושיש התחייבות וקנס יציאה שלא גולו לכם בעת ביצוע העסקה. גם כאן אין זכות ביטול בגלל שהשירות ניתן מיידית, אלא צריך להוכיח בבית המשפט כי הייתה הטעיה.

אז מה חדש?

על פי התיקון, ניתן יהיה לבטל עסקה מתמשכת ( מסוג זה, אבל יש גם דוגמאות נוספות - שירותי אינטרנט, מנוי לעיתון, שירותי רפואה דחופה) גם לאחר שהתחלתם לקבל שירות, זאת תוך המועד של 14 יום מיום ביצוע העסקה או מיום קבלת הסכם בכתב . המטרה היא לעודד עסקים לשלוח את ההסכם בכתב בסמוך לכריתת החוזה כי כל עוד לא קיבל את ההסכם בכתב המועד של 14 יום עוד לא התחיל.

עם זאת, יש לציין כי החברה רשאית לדרוש דמי ביטול, דמי התקנה על פי התיקון. רק דמי הביטול במכר מרחוק הם 5% או 100 שקל לפי הנמוך מביניהם

דמי התקנה הוגבלו ל-100 שקל, למרות נציגי הוט ויס טענו שעלות ההתקנה היא 200 עד 400 שקל.

מה שחברת yes לא ספרה לוועדה (על כך עודכנו חברי הועדה על ידי נציגת המועצה) הוא שבחוזה האחיד של yes, קיים סעיף שמאפשר לבטל כל עסקה שנעשתה במכר מרחוק, גם אם לפי החוק הקיים אי אפשר לבטל, זאת תוך 7 ימים מיום קבלת ההסכם בכתב, וללא דמי ביטול או דמי התקנה.

חשוב להזכיר שהעיקרון שבבסיס זכות הביטול בעסקאות רוכלות ומכר מרחוק הוא שמעמד הצרכן הוא נחות בשל כושר המיקוח פחות ( ברוכלות הצרכן לא מוכן לעסקה, לא ביצע סקר שוק ונתון ללחץ סוכני המכירות שפשוט קשה ל'גרש' אותם מהבית) או בשל פערי המידע בין הספק לצרכן (במכר מרחוק הצרכן לא רואה את הסחורה, וגם לא קורא את ההסכם וכל תנאי העסקה) לכן קיים פוטנציאל גבוה של הטעיה או לחץ בלתי הוגן. מכאן כי אין להטיל על הצרכן דמי ביטול גבוהים, כשהסיכון לביטול העסקה צריך להיות מוטל על העסק.

בתחום התיירות - אפשרות הביטול צומצמה

בתחום התיירות, חברי הועדה ובראשם יו"ר הועדה הביעו רצון לשנות את החוק כדי לאזן בין הגנת הצרכן והזכות לבטל עסקאות מכר מרחוק, לבין אינטרס הספק לשווק את חבילות הנופש או הטיסות שבוטלו לצרכן אחר.

בעקבות כך, נקבע כי אפשרות הביטול צומצמה, כך שניתן לבטל תוך 14 יום מיום ביצוע העסקה (או מיום קבלת טופס הגילוי) ועד 7 ימי עבודה קודם למועד תחילת מתן השירות (במקום יומיים כעת).

עם כל זאת, עדין לא הוחלט מתי יתקיים דיון נוסף בהצעת החוק, הנוגע לזכות הביטול הכללי, בכל סוג עסקה - כאשר הייתה הטעיה או ניצול מצוקה. החוק הקיים מאפשר ביטול עסקה לרכישת נכס אולם לא מאפשר ביטול כאשר מדובר ברכישת שירות. (חשוב לציין שדיני החוזים הכלליים כן מאפשרים ביטול). התיקון המוצע ירחיב את זכות הביטול לרכישת שירות, והמועד לא יוגבל ל-14 יום אלא לזמן סביר מהיום שבו נודע לו על ההטעיה או פסק ניצול המצוקה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.