למרות האופטימיות, הצרכן מצמצם את קניותיו? באוגוסט נמשכת הירידה בהוצאות על מזון
61% ממשקי הבית הקטינו באוגוסט 2009 את ההוצאות על מזון וההוצאה החודשית הממוצעת על מוצרי מזון וסופרמרקט ירידה ריאלית ב-3.2% ועומדת על 2,028 שקל, כך עולה מסקר שנערך על ידי חברת 'מזון'.
מהסקר עולה כי נמשכת מגמת התחזקות בכוח הקנייה, ונרשמה בסופרים הענקיים, 33% מכוח הקנייה באוגוסט 2009, לעומת 29% במרץ השנה כאשר בסופרים השכונתיים נעמדה על 15.4% באוגוסט 2009 לעומת 13% במרץ השנה.
לעומת זאת, נרשמה ירידה בכוח הקנייה המופנה לסופרים מקומיים זולים. 15.4% באוגוסט 2009 לעומת 19% במרץ השנה ו-16% בספטמבר 2008. מהסקר עולה עוד כי ניכרת עלייה משמעותית (90%) בקרב הקונים בחנויות הנוחות בתחנות דלק: כ- 17% ממשקי הבית רכשו בהן פריטי מזון באוגוסט 2009 לעומת כ- 9% במרץ השנה. כמו כן, כ- 17% רכשו, באוגוסט 2009, מזון בפיצוציות ובקיוסקים לעומת 15% במרץ 2009.
"לראשונה, נרשמה ירידה בכוח הקנייה המופנה לסופרים מקומיים זולים", כך מסר דודי מנביץ, יו"ר ועדת השיווק באיגוד המזון בהתאחדות התעשיינים וסמנכ"ל אסם, בהסתמכו על סקר שערך לאחרונה איגוד המזון בהתאחדות התעשיינים.
אחד הנתונים המעניינים הם, שלמרות הצימצום בהוצאות מפנה הצרכן את הוצאותיו אל חנויות הנוחות בתחנות הדלק והן רושמות עלייה ניכרת, מהסקר עולה כי 17% ממשקי הבית רכשו בהן מוצרים באוגוסט 2009 לעומת 9% במרץ השנה וזאת למרות המחירים שאינם נחשבים לזולים.
עוד עולה מהסקר, כי המכולות והמינימרקטים שומרים על כוחם ומושכים 13% מכוח קניית מזון בדומה להם הסופרים החרדיים של הרשתות שומרים אף הם על כוחם ומושכים כיום 8% מכוח קניית המזון. הצרכניות הרוסיות שומרות אף הן על כוחן ומושכות כיום 2.8% מכוח קניית המזון.
הסקר נערך טלפונית בקרב 600 מרואיינים, המהווים מדגם ארצי ומייצג של האוכלוסייה היהודית הבוגרת בישראל, הנוהגת לערוך קניות עבור משק הבית.