השווקים באירופה רשמו את הירידות החדות מזה חודשיים

רצף של דיווחים מאכזבים מצד הפירמות האירופאיות, לצד קריאות נמוכות במדד ביטחון הצרכנים בגמרמניה שנפל לשפל של 15 שנה, שלח את המניות האירופאיות לנפילות חדות
שהם לוי |

המניות האירופאיות ביצעו היום את מהלך הירידות החד ביותר מזה שמונה שבועות לאחר ש- Tesco הבריטית דיווחה על מכירות שהיו נמוכות מתחזיות האנליסטים. רווחיה של Hypo Real Estate Holding איכזבו את המשקיעים. כל זאת לצד נתוני מאקרו שהגיעו מארה"ב והצביעו על המשך החולשה בכלכלה האמריקנית.

הקמעונאיות הגדולה בבריטניה, Tesco, ירדה לשפל של ארבעה חודשים היום במסחר בלונדון, בעוד מניותיה של Burberry צנחו ב-16%, זאת לאחר שהיצרנית של ה- Knight handbags, הודיעה כי הרווחים לשנה כולה כנראה יהיו מתחת לציפיות האנליסטים. חברת Hypo, הפועלת בענף ההלוואות המסחריות בגרמניה, צנחה 35%, הירידה החדה ביותר אי-פעם, הובילה את סקטור הפיננסים מטה.

אינדקס ה- Stoxx 600 איבד 2.6% לרמה של 335.94 נקודות, הירידה החדה ביותר מאז ה-21 לנובמבר. האינדקס איבד מאז השיא שאותו קבע ב-1 ביוני בשנה שעברה כבר 16%. כל זאת ברקע לחששות כי ההפסדים שנגרמו כתוצאה ממשבר האשראי יפגעו ברווחים.

החולשה במדדים האירופאים החמירה לאחר שמרכז המחקר הכלכלי בגרמניה, ZEW, הודיע כי אינדקס ביטחון הצרכנים בגרמניה צנח לשפל של 15 שנה. דו"ח אחר הראה כי המכירות הקמעונאיות בארה"ב ירדו ב-0.4% בחודש דצמבר.

כל השווקים שנפתחו למסחר במערב אירופה נעלו בירידות חדות. הקאק הצרפתי צנח 2.8%, הפוטסי בלונדון איבד 3.1%, הירידה החדה ביותר מאז אוגוסט. הדקס הגרמני השיל 2.1%, הירידה החדה ביותר מאז ה-7 לספטמבר.

מניות במרכז

מניות Debenhams נסוגו ב-17% למחיר של 63.75 פני. רשת החנויות עם מגוון המחלקות השנייה בגודלה בבריטניה הצהירה היום כי צמיחת המכירות הואטה, בעוד הצרכנים צרכו פחות בתקופת החגים. פדיון המכירות בחנויות הפתוחות לפחות שנה היה ללא שינוי לתקופה של 18 השבועות שהסתיימו ב-5 ביוני, כך הודיעה הקמעונאית.

חברת ההלוואות Hypo Real Estate, צנחה 11.74 אירו למחיר של 21.64 אירו. הפירמה שרכשה את Depfa Bank, הודיעה כי הרווח צנח ב-27% בשנת 2007, וכעת עליה לחתוך את הדיבידנד שהיא מחלקת. החברה הודיעה כי היא רשמה מחיקות של 295 מיליון אירו ברבעון הרביעי כתוצאה מהשקעה בנכסי ה-CDO.

האנליסטים במורגן סטנלי הורידו את המלצותיהם לחברות התרופות האירופאיות ל"על-הקו" ממשקל "אטרקטיבי", כאשר הם מציינים את המכשולים והאיומים כתוצאה מהתחרות בשוק הגנריקה. כמו כן הדגישו עוד את הצורך בבחינת העלות מול התועלת השוק התרופות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

וויז אייר
צילום: רשתות חברתיות

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026

בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות

מנדי הניג |

התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.

בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.

בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.

על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.

שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.