השווקים באירופה רשמו את הירידות החדות מזה חודשיים

רצף של דיווחים מאכזבים מצד הפירמות האירופאיות, לצד קריאות נמוכות במדד ביטחון הצרכנים בגמרמניה שנפל לשפל של 15 שנה, שלח את המניות האירופאיות לנפילות חדות
שהם לוי |

המניות האירופאיות ביצעו היום את מהלך הירידות החד ביותר מזה שמונה שבועות לאחר ש- Tesco הבריטית דיווחה על מכירות שהיו נמוכות מתחזיות האנליסטים. רווחיה של Hypo Real Estate Holding איכזבו את המשקיעים. כל זאת לצד נתוני מאקרו שהגיעו מארה"ב והצביעו על המשך החולשה בכלכלה האמריקנית.

הקמעונאיות הגדולה בבריטניה, Tesco, ירדה לשפל של ארבעה חודשים היום במסחר בלונדון, בעוד מניותיה של Burberry צנחו ב-16%, זאת לאחר שהיצרנית של ה- Knight handbags, הודיעה כי הרווחים לשנה כולה כנראה יהיו מתחת לציפיות האנליסטים. חברת Hypo, הפועלת בענף ההלוואות המסחריות בגרמניה, צנחה 35%, הירידה החדה ביותר אי-פעם, הובילה את סקטור הפיננסים מטה.

אינדקס ה- Stoxx 600 איבד 2.6% לרמה של 335.94 נקודות, הירידה החדה ביותר מאז ה-21 לנובמבר. האינדקס איבד מאז השיא שאותו קבע ב-1 ביוני בשנה שעברה כבר 16%. כל זאת ברקע לחששות כי ההפסדים שנגרמו כתוצאה ממשבר האשראי יפגעו ברווחים.

החולשה במדדים האירופאים החמירה לאחר שמרכז המחקר הכלכלי בגרמניה, ZEW, הודיע כי אינדקס ביטחון הצרכנים בגרמניה צנח לשפל של 15 שנה. דו"ח אחר הראה כי המכירות הקמעונאיות בארה"ב ירדו ב-0.4% בחודש דצמבר.

כל השווקים שנפתחו למסחר במערב אירופה נעלו בירידות חדות. הקאק הצרפתי צנח 2.8%, הפוטסי בלונדון איבד 3.1%, הירידה החדה ביותר מאז אוגוסט. הדקס הגרמני השיל 2.1%, הירידה החדה ביותר מאז ה-7 לספטמבר.

מניות במרכז

מניות Debenhams נסוגו ב-17% למחיר של 63.75 פני. רשת החנויות עם מגוון המחלקות השנייה בגודלה בבריטניה הצהירה היום כי צמיחת המכירות הואטה, בעוד הצרכנים צרכו פחות בתקופת החגים. פדיון המכירות בחנויות הפתוחות לפחות שנה היה ללא שינוי לתקופה של 18 השבועות שהסתיימו ב-5 ביוני, כך הודיעה הקמעונאית.

חברת ההלוואות Hypo Real Estate, צנחה 11.74 אירו למחיר של 21.64 אירו. הפירמה שרכשה את Depfa Bank, הודיעה כי הרווח צנח ב-27% בשנת 2007, וכעת עליה לחתוך את הדיבידנד שהיא מחלקת. החברה הודיעה כי היא רשמה מחיקות של 295 מיליון אירו ברבעון הרביעי כתוצאה מהשקעה בנכסי ה-CDO.

האנליסטים במורגן סטנלי הורידו את המלצותיהם לחברות התרופות האירופאיות ל"על-הקו" ממשקל "אטרקטיבי", כאשר הם מציינים את המכשולים והאיומים כתוצאה מהתחרות בשוק הגנריקה. כמו כן הדגישו עוד את הצורך בבחינת העלות מול התועלת השוק התרופות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מגדל one world trade tower קרדיט: גרוקמגדל one world trade tower קרדיט: גרוק

10 המגדלים הגבוהים בעולם

בין חלקם יש תחרות, רובם שברו שיא כלשהו וכולם מהווים הישג הנדסי, היכנסו לראות מיהם המגדלים הגבוהים בעולם: איפה תוכלו לעלות לקומה ה-96 ב-40 שניות ואיפה תוכלו לעמוד על רצפת זכוכית בקומה ה-120

הדס ברטל |
נושאים בכתבה מגדלים

כל אחד מהמגדלים הגבוהים בעולם הוא הישג הנדסי וטכנולוגי, אך נראה כי מתקיימת מאין תחרות בין המתכננים שלהם על שיאים שונים: בין אם מעליות מהירות, השעון הכי גדול, קומת התצפית עם הנוף הכי רחוק ומה לא. מעבר ליוקרה ולחדשנות יש לכל אחד מהם גם אלמנטים תרבותיים שמדברים על זהות ולאומיות. ריכזנו עבורכם רשימה שכולה שבירת שיאים בלתי ייאמנים של הנדסה, טכנולוגיה וחדשנות, יחד עם עוד 10 מגדלים ישראליים שמביאים לנו גם קצת כבוד.

1 # Burj Khalifa, דובאי, איחוד האמירויות

הגובה של המבנה מגיע לכ-828 מטרים. הוא הושלם ונפתח בשנת 2010. המבנה כולל כ-154 קומות + 9 קומות תחזוקה. העלות הכוללת לבנייתו הוערכה בכ-1.5 מיליארד דולר . בשעתו, המגדל    שבר שיאים רבים והפך לסמל של פריצת גבולות האדריכלות והנדסה. המבנה משמש בעיקר למגורים, מלון, משרדים ותצפית לתיירים.

המגדל נבנה כחלק מהשאיפה של דובאי להפוך למרכז גלובלי של עסקים ותיירות,

תצפית "at the top" שנמצאת בקומה 124, מושכת מיליוני מבקרים מדי שנה ומאפשרת ראייה של עד 80 קילומטר בימים בהירים. האדריכל אדריאן סמית שאב השראה מצמח ההימנוקליס המדברי בעיצוב הצורה המדורגת של המגדל, שמטרתה להפחית את עומסי הרוח בגובה רב כל כך. המעליות במגדל נוסעות במהירות של עד 10 מטר לשנייה ומחזיקות בשיא עולמי למהירות למעליות בודדות.

 

מגדל בורג' חליפה באיחוד האמירויות, קרדיט: גרוק
מגדל בורג' חליפה באיחוד האמירויות - קרדיט: גרוק


אנבידיהאנבידיה

קריית טבעון - למה אנבידיה בחרה בה ו-10 עובדות על האזור

מה צפוי לקרות למחירי הדירות בקריית טבעון, ואיך ישפיע הקמפוס של אנבידיה על האזור? אפשר לחלום, אבל צריך להיות מציאותיים
אדיר בן עמי |

רשות מקרקעי ישראל אישרה הקצאת קרקע בפטור ממכרז לחברת אנבידיה בקריית טבעון, כחלק מתוכנית להקמת קמפוס טכנולוגי ענק - קריית טבעון על המפה של אנבידיה: הקמפוס החדש צפוי לשנות את פני הצפון.  הפרויקט, שממתין לאישור סופי מהנהלת החברה העולמית, צפוי להעסיק קרוב ל-10,000 עובדים ולהשפיע על לפחות 10,000 נוספים. קריית טבעון שמתגוררים בה כ-20,000 תושבים, עומדת לכאורה בפני שינוי גדול. האם הציפיות מוגזמות?

הקמפוס החדש יעסיק כאמור עובדים חדשים רבים, אבל לא חייבים לגור בקריית טבעון כדי לעבוד באנבידיה. יש ישובים רבים בסמוך, חיפה במרחק של 18 דקות. גם תל אביב במרחק של שעה, נתניה בפחות מ-50 דקות. ויש תחבורה יחסית נוחה - זה היה התנאי הגדול של אנבידיה. כלומר, זה בהחלט אירוע חשוב לקריית טבעון ולאזור כולו, אבל צריך לקחת אותו בפרופורציות. חלק גדול מהעובדים יגיע לאזור בבוקר ויעזוב אחרי הצהריים.  יהיו כאלו שיעדיפו לגור בסביבה, אבל צריך לזכור שמדובר על הקמה שתיקח שנים ושהמעבר לאזור על פני שנים, כנראה לא יהיה בהיקפים ענקיים - כן, האזור יגדל באוכלוסייה, יתחזק כנראה כלכלית, אבל האם קריית טבעון תגדל ל-30 אלף איש תוך 3 שנים? - מה פתאום. ועדיין זה כמובן יכול להיות משמעותי, במיוחד, אגב התקופה שהיא "החלום". ההבנה שהולך לקום דבר גדול מאוד בקריית טבעון של המובילה העולמית בתחום הטכנולוגיה, מוסיפה כבר ביום הראשון כמה אחוזים טובים למחירי הדירות.    

מחירי הדירות בקריית טבעון

מחירי הדירות יעלו. גם ככה אין היצע גדול של דירות והמחירים בעלייה, והציפיה לאנבידיה תוביל לעלייה מדורגת במחירי הדירות באזור. יהיו עסקים רבים בקמפוס והתעסוקה באזור תגדל - גם של יהודים וגם של ערבים (שמהווים כ-25%-30% מאוכלוסיית האזור). האם זה יוביל לפריחה אדירה? אולי זה יקרה במרחק של 10 שנים מהיום, אם הקמפוס יילך ויתרחב. אלו תהליכים ארוכים. תהיה פריחה, אבל לא בום כלכלי אדיר באזור.  

בינתיים, הדיווחים על כך שאנבידיה תקים את הקמפוס כמובן מעודדים את האזור. השיח על כך כבר משפיע על שוק הנדל"ן המקומי כי אלו שרצו למכור חושבים פעמיים או מעלים מחיר והקונים כנראה יסכימו להוסיף סכום מסוים כי תהיה השבחה עתידית. ביישוב כבר יש תחושת ציפייה, בעלי בתים מקווים לעליית ערך הנכסים, תושבים מדברים על האפשרות לשדרוג תשתיות וחיזוק השירותים העירוניים. על פניו, מדובר בהזדמנות נדירה ליישוב קטן להפוך לחלק משמעותי ממפת ההייטק הצפונית. 

לא כולם בטוחים שזה יביא רק בשורות. אין עדיין תחנת רכבת, דרכי הגישה עמוסות, והרחוב הראשי כבר פקוק ברוב שעות היום. גם ההשפעה על מחירי הדיור אינה חד-משמעית, מצד אחד צפוי ביקוש מצד עובדים פוטנציאליים, מצד שני ההיצע מוגבל מאוד ואין תוכניות בנייה משמעותיות באופק.