איגרות חוב ממשלתיות בעולם
בסיכום שבועי ירדה התשואה של האיגרות בעלות שנתיים לפדיון ב- 9 נקודות בסיס לרמה של 3.34% ואילו האיגרות בעלות 10 שנים לפדיון איבדו 5 נקודות בסיס מתשואתן וסגרו את השבוע ברמה של 4.16%. המשך הודעות של חברות מהסקטור הפיננסי על מחיקות ועל הרעה בתוצאותיהן התפעוליות מגבירות את המגמה שהאמריקאים מכנים "flight to safety". מדובר בהסטת כספים מאפיקי השקעה ספקולטיביים כדוגמת מניות ואג"ח קונצרניות בלתי מדורגות, לעבר שוק אג"ח הממשלתיות הנחשב אפיק השקעה סולידי. מגמה זו גורמת להמשך הירידה בתשואות של אג"ח הממשלתיות ובמקביל לעליית מחירן.
מוסדות פיננסים בכל רחבי העולם המשיכו לספק השבוע, תחזיות פסימיות בנוגע לעתידה של הכלכלה האמריקאית. כך, טען הבנק האמריקאי Wells Fargo כי שוק הנדל"ן נמצא במצב הגרוע ביותר שלו מאז השפל הכלכלי הגדול בארה"ב בשנות ה- 30 של המאה שעברה. הבנק הגרמני Deutsche Bank טען כי המחיקות של החברות הפיננסיות ברחבי העולם כתוצאה מהשקעות בנכסים מגובי משכנתאות עתידות להגיע ל- 400 מיליארד $ (עד כה ידוע על מחיקות רשמיות בשווי כ- 50 מיליארד $). בנק ההשקעות האמריקאי Goldman Sachs, צופה כי המשבר בשוק האשראי יאלץ בנקים אמריקאיים לצמצם הלוואות בשווי 2 טריליון $, השווים ל- 7% מכלל החוב במדינה ומשמעות הדבר עצירת גלגלי המשק וסיכוי למיתון משמעותי.
המשקיעים המאזינים לתחזיות הפסימיות מעריכים כי לבנק המרכזי לא יהיה מנוס מהורדת ריבית נוספת במהלך ישיבתו ב- 11 בדצמבר השנה, זאת כדי לסייע למשק האמריקאי לצלוח את התקופה הקשה. הערכה זו באה לידי ביטוי הן בחוזים העתידים על ריבית הבנק המרכזי שמצביעים על 84% סיכוי להורדת ריבית בישיבה הקרובה והן מהתרחבות פער התשואות בין הטווח הארוך לקצר בעקום הממשלתי העומד על 84 נקודות בסיס, הפער הגבוה ביותר מאז חודש מארס 2005.
יחד עם זאת הפעם קיימים סימני שאלה בנוגע לאפשרות שהבנק המרכזי אכן ייענה לציפיות המשקיעים. חבר הבנק המרכזי Randall Kroszner אמר לאחרונה כי העובדה שכלכלת ארה"ב עומדת בפני תקופה קשה, אין בה די בכדי להבטיח הורדת ריבית נוספת וחבר בנק נוסף William Poole טען כי הוא אופטימי בנוגע לקצב התבהרות הדברים בשוק האשראי. נראה כי חברי הבנק המרכזי מודאגים מקצב האינפלציה ואינם ששים למהר ולהוריד את הריבית, שכן מדד המחירים לצרכן בחודש אוקטובר עלה ב- 0.3% והקצב השנתי של האינפלציה זינק ל- 3.5%. אומנם קצב העלייה השנתית במדד הליבה הוא נמוך יותר בשיעור של 2.2% ואולם קיים חשש כי עליית מחירי האנרגיה המתורגמת לגידול שנתי של 6.1% במדד המחירים ליצרן, תגולגל בסופו של דבר אל הצרכנים.
למרות שהשוק מתמחר הורדת ריבית קרובה, אנו סבורים שיש להמשיך ולעקוב אחר התבטאויות בכירי הבנק המרכזי כדי לדעת האם גם הפעם ילכו יד ביד עם המשקיעים. ההחלטה של הבנק המרכזי תהיה קשה שכן למרות האצת קצב האינפלציה ניכרים סימני האטה במשק האמריקאי. כך עלו המכירות הקמעונאיות בשיעור צנוע יחסית של 0.2% בחודש אוקטובר והייצור התעשייתי קטן ב- 0.5% במהלך אותה התקופה. לאור העובדה שהשוק כבר מגלם הורדת ריבית, אנו סבורים כי הפוטנציאל לירידת תשואות נוספות קרוב למיצוי וכי אין לצפות לרווחי הון כתוצאה מהשקעה באג"ח ממשלתיות. השקעה באפיק זה מתאימה כיום למי שמחפש אפיק השקעה סולידי תוך קיצור המח"מ, במיוחד על רקע אי היציבות והעצבנות בשווקי המניות.
ציפיות האינפלציה המגולמות באג"ח הצמודות למדד (TIPS), עומדות על כ- 2.27% בטווחים הקצרים (לעומת 2.36% לפני שבוע) ו- 2.36% בארוכים (לעומת 2.42% לפני שבוע). שיעור השינוי השנתי של מדד כלל המוצרים לצרכן העירוני, עמד בחודש אוקטובר על 3.5%. למרות מגמה צפויה של האטה כלכלית, אנו סבורים שהשקעה ב- TIPS הקצרים עשויה להיות מעניינת.
*אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף* לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות
חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים
במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.
ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.
מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף" בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.
בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.
- רשות המסים הצליחה - 10 מיליארד שקל ממיסוי רווחים כלואים זורמים לקופה
- עתירה נגד החוק על רווחים כלואים - האם יש סיכוי למנוע את החוק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025 והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.
.jpg)
ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים
המוסד לביטוח לאומי - "העומסים חריגים, הוועדות מטפלות ב-600 אלף תיקים בשנה"
הצעה שמופיעה בטיוטות חוק ההסדרים לשנת 2026 מבקשת לבצע שינוי דרמטי בתהליך הנפקת תגי חניה לנכים: ביטול הבדיקות הרפואיות הישירות ברשות הרישוי של משרד התחבורה, והעברת הסמכות להחליט על הזכאות לגופים אחרים, בעיקר הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ומשרד העבודה והרווחה. במקום בדיקה חדשה בכל בקשה, המערכת תסתמך על אישורים רפואיים קיימים שכבר ניתנו לאותם אנשים במסגרת קצבאות נכות או שיקום.
הביטוח הלאומי מתנגד נחרצות. המוסד טוען שהוועדות הרפואיות שלו מטפלות כיום בכ-600 אלף תיקים בשנה, מספר שיא שנובע בעיקר מהשלכות מלחמת “חרבות ברזל”, תביעות מילואימניקים, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חטופים ונעדרים. הוספת מאות אלפי בקשות לתגי חניה תגרום לעיכובים של חודשים ארוכים, ודווקא האנשים שהתג נועד לסייע להם, נכים קשים, חולים כרוניים וילדים עם מוגבלות – יישארו ללא פתרון ניידות מיידי.
תגים מזוייפים
בישראל חל זינוק חסר תקדים במספר תגי הנכה. ב-2020 עמד המספר על כ-90 אלף תגים פעילים; כעת הוא הגיע כ-660 אלף גידול של פי 7.5 בחמש שנים בלבד. חקירות משטרה ודוחות מבקר המדינה חשפו כי עשרות עד מאות אלפי תגים הונפקו במרמה, באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים או “רופאים מומחים” שחתמו בתשלום. התוצאה בשטח: חניות נכים תפוסות על ידי מי שאינם זכאים, ונכים אמיתיים נאלצים לחפש חניה רחוק או לוותר על יציאה מהבית.
במהלך השנה פרסם משרד התחבורה נוהל חדש וקשוח יותר להנפקת תגים, שכלל דרישה למסמכים עדכניים וביטול חידושים אוטומטיים. אולם יישום הנוהל נדחה שוב ושוב, וההצעה הנוכחית בחוק ההסדרים נתפסת כניסיון לעקוף את הבעיה הבירוקרטית על ידי העברת האחריות לגוף אחר.
- בנקאי נורה מחוץ לביתו - והוכר כנפגע בתאונת עבודה
- קיבלתם חוב מהביטוח הלאומי? ייתכן שהוא בכלל לא שלכם - כך תיפטרו ממנו בקלות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הביטוח הלאומי מדגיש שוב ושוב כי “תגי חניה לנכים אינם בסמכותנו ואינם חלק מהמשימות שלנו”. נציגי המוסד אמרו בדיונים בכנסת שהעומסים כבר כיום חריגים, וקליטת הנושא תפגע קודם כל באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מנגד, משרד האוצר ומש משרד התחבורה טוענים שהשינוי יחסוך כסף ציבורי, יקטין משמעותית את הזיופים ויאפשר בדיקה מחודשת שיטתית של כל התגים שהונפקו בעשור האחרון. לפי הערכות פנימיות, שלילת התגים הלא-כשרים עשויה להחזיר לשוק מאות אלפי מקומות חניה ייעודיים. בחלק מגרסאות ההצעה נקבע גם שתושבי חוץ ומי שאינם זכאי קצבה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון ימשיכו להיבדק במשרד התחבורה – כדי למנוע ניצול נוסף של הפרצה.
