איגרות חוב ממשלתיות בעולם

שבוע חמישי ברציפות של ירידת תשואות לאורך כל העקום. המשך המחיקות וההפסדים הכספים של מוסדות פיננסים כתוצאה מהשקעה באג"ח מגובות נכסים, גורמים להסטת השקעות לאפיק אג"ח הממשלתיות הנחשב סולידי יחסית

בסיכום שבועי ירדה התשואה של האיגרות בעלות שנתיים לפדיון ב- 9 נקודות בסיס לרמה של 3.34% ואילו האיגרות בעלות 10 שנים לפדיון איבדו 5 נקודות בסיס מתשואתן וסגרו את השבוע ברמה של 4.16%. המשך הודעות של חברות מהסקטור הפיננסי על מחיקות ועל הרעה בתוצאותיהן התפעוליות מגבירות את המגמה שהאמריקאים מכנים "flight to safety". מדובר בהסטת כספים מאפיקי השקעה ספקולטיביים כדוגמת מניות ואג"ח קונצרניות בלתי מדורגות, לעבר שוק אג"ח הממשלתיות הנחשב אפיק השקעה סולידי. מגמה זו גורמת להמשך הירידה בתשואות של אג"ח הממשלתיות ובמקביל לעליית מחירן.

מוסדות פיננסים בכל רחבי העולם המשיכו לספק השבוע, תחזיות פסימיות בנוגע לעתידה של הכלכלה האמריקאית. כך, טען הבנק האמריקאי Wells Fargo כי שוק הנדל"ן נמצא במצב הגרוע ביותר שלו מאז השפל הכלכלי הגדול בארה"ב בשנות ה- 30 של המאה שעברה. הבנק הגרמני Deutsche Bank טען כי המחיקות של החברות הפיננסיות ברחבי העולם כתוצאה מהשקעות בנכסים מגובי משכנתאות עתידות להגיע ל- 400 מיליארד $ (עד כה ידוע על מחיקות רשמיות בשווי כ- 50 מיליארד $). בנק ההשקעות האמריקאי Goldman Sachs, צופה כי המשבר בשוק האשראי יאלץ בנקים אמריקאיים לצמצם הלוואות בשווי 2 טריליון $, השווים ל- 7% מכלל החוב במדינה ומשמעות הדבר עצירת גלגלי המשק וסיכוי למיתון משמעותי.

המשקיעים המאזינים לתחזיות הפסימיות מעריכים כי לבנק המרכזי לא יהיה מנוס מהורדת ריבית נוספת במהלך ישיבתו ב- 11 בדצמבר השנה, זאת כדי לסייע למשק האמריקאי לצלוח את התקופה הקשה. הערכה זו באה לידי ביטוי הן בחוזים העתידים על ריבית הבנק המרכזי שמצביעים על 84% סיכוי להורדת ריבית בישיבה הקרובה והן מהתרחבות פער התשואות בין הטווח הארוך לקצר בעקום הממשלתי העומד על 84 נקודות בסיס, הפער הגבוה ביותר מאז חודש מארס 2005.

יחד עם זאת הפעם קיימים סימני שאלה בנוגע לאפשרות שהבנק המרכזי אכן ייענה לציפיות המשקיעים. חבר הבנק המרכזי Randall Kroszner אמר לאחרונה כי העובדה שכלכלת ארה"ב עומדת בפני תקופה קשה, אין בה די בכדי להבטיח הורדת ריבית נוספת וחבר בנק נוסף William Poole טען כי הוא אופטימי בנוגע לקצב התבהרות הדברים בשוק האשראי. נראה כי חברי הבנק המרכזי מודאגים מקצב האינפלציה ואינם ששים למהר ולהוריד את הריבית, שכן מדד המחירים לצרכן בחודש אוקטובר עלה ב- 0.3% והקצב השנתי של האינפלציה זינק ל- 3.5%. אומנם קצב העלייה השנתית במדד הליבה הוא נמוך יותר בשיעור של 2.2% ואולם קיים חשש כי עליית מחירי האנרגיה המתורגמת לגידול שנתי של 6.1% במדד המחירים ליצרן, תגולגל בסופו של דבר אל הצרכנים.

למרות שהשוק מתמחר הורדת ריבית קרובה, אנו סבורים שיש להמשיך ולעקוב אחר התבטאויות בכירי הבנק המרכזי כדי לדעת האם גם הפעם ילכו יד ביד עם המשקיעים. ההחלטה של הבנק המרכזי תהיה קשה שכן למרות האצת קצב האינפלציה ניכרים סימני האטה במשק האמריקאי. כך עלו המכירות הקמעונאיות בשיעור צנוע יחסית של 0.2% בחודש אוקטובר והייצור התעשייתי קטן ב- 0.5% במהלך אותה התקופה. לאור העובדה שהשוק כבר מגלם הורדת ריבית, אנו סבורים כי הפוטנציאל לירידת תשואות נוספות קרוב למיצוי וכי אין לצפות לרווחי הון כתוצאה מהשקעה באג"ח ממשלתיות. השקעה באפיק זה מתאימה כיום למי שמחפש אפיק השקעה סולידי תוך קיצור המח"מ, במיוחד על רקע אי היציבות והעצבנות בשווקי המניות.

ציפיות האינפלציה המגולמות באג"ח הצמודות למדד (TIPS), עומדות על כ- 2.27% בטווחים הקצרים (לעומת 2.36% לפני שבוע) ו- 2.36% בארוכים (לעומת 2.42% לפני שבוע). שיעור השינוי השנתי של מדד כלל המוצרים לצרכן העירוני, עמד בחודש אוקטובר על 3.5%. למרות מגמה צפויה של האטה כלכלית, אנו סבורים שהשקעה ב- TIPS הקצרים עשויה להיות מעניינת.

*אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף* לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
סמוטריץ ממשלהסמוטריץ ממשלה

מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה

המדינה מטילה מס ייעודי על בעלי קרקעות ש״זכו״ לגור ליד תחנות המטרו העתידיות; הטענה: זה המנגנון שיבטיח את המימון לאחד מפרויקטי התשתית השאפתניים בישראל; בפועל, מי שהכי סובל מהחפירות, הרעש והאבק של השנים הקרובות, יצטרך לקחת על הגב שלו חלק מהעלות של פרויקט שנכפה עליו מההתחלה
מנדי הניג |

צעד נוסף בדרך להקמת פרויקט המטרו בגוש דן, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' חתם על התקנות המסדירות את אופן הגבייה של "מס השבחת המטרו". מס שיוטל על בעלי מקרקעין בתחומים שהוגדרו בתמ"א 70, אשר צפויים ליהנות מההשבחה בערך הנכסים שלהם בעקבות מיזם הרכבת התחתית. הכנסות המס מיועדות למימון בניית הרכבת התחתית והתשתיות מסביב.

בהתאם לחוק המטרו, בעל קרקעות ונכסים בתחומים אלו יידרשו לשלם את המס כתנאי למימוש זכויות עתידיות, בין אם מדובר בקבלת היתר בנייה, שינוי ברישום בטאבו או כל פעולה אחרת שמחייבת אישור תכנוני. גובה המס נקבע בהתאם לשומת ההשבחה שמבצעת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, והוא מחויב בהעברה לקופת המדינה. בעצם המס הזה נועל במקום את מצב הנכסים והקרקעות של התושבים. עכשיו כל אחד יחשוב פעמיים לפני שהוא ימכור או יבנה כי לעלויות הבסיסיות של בניה ואישורים יצטרפו גם מיסים כבדים לקופת המדינה. 

הרכבת התחתית אמורה לשנות מן היסוד את מפת התחבורה בישראל, להפוך את גוש דן לנגיש יותר ולחבר בין ערים ושכונות בקצב שלא הכרנו. אבל לצד ההבטחה הגדולה הזו, יש גם מחיר יומיומי כבד שמוטל על התושבים. אלפי אנשים מוצאים את עצמם חיים בתוך אתר בנייה מתמשך: חפירות מתחת לבתים, מדרכות חסומות, פקקי ענק ורעש בלתי פוסק של מכונות קידוח. עבור רבים זו כבר שגרה מתישה שנמשכת שנים, ולפני כולם עוד לפחות חמש שנות עבודות נוספות. כעת, כשהמדינה מוסיפה גם תו מחיר בדמות מס ההשבחה, התחושה מתחדדת – אותם אנשים שנאלצים לסבול את החפירות, האבק והעיכובים בחיי היומיום, מתבקשים גם לממן מכיסם את המיזם. השילוב הזה יוצר תחושת כעס ותסכול עמוק בקרב תושבים ובעלי נכסים, שנקלעו בעל כורחם למרכזו של פרויקט לאומי שמהווה עבורם לא רק חזון עתידי אלא גם פגיעה ממשית בהווה.

התקנות החדשות מגדירות כי רשות המסים תהיה הגוף המוסמך לאשר תשלום המס. ללא אישור רשמי מהרשות, בעל הנכס לא יוכל לבצע פעולות מהותיות בנכס, לרבות שינוי בעלות או קבלת היתר. בנוסף, השר חתם על נוסח ההודעה הרשמית שתישלח מטעם הרשויות המקומיות אל בעלי הנכסים החייבים. במסגרת יישום המהלך, רשות המסים צפויה להפעיל מערכת דיגיטלית ייעודית באתר האינטרנט שלה, שתאפשר תשלום ישיר של המס והפקת אישורי תשלום. הודעה רשמית על פתיחת המערכת תפורסם בתקופה הקרובה.

השבחנו לך את הנכס - אתה חייב לשלם

מס ההשבחה הפך לאחת הסוגיות השנויות במחלוקת סביב פרויקט המטרו. בעלי נכסים באזורים המוגדרים טוענים כי מדובר בנטל כבד שנכפה עליהם, גם אם אינם מתכוונים למכור את הנכס או ליהנות ישירות מההשבחה. לטענתם, המס פוגע בעיקר באוכלוסיות ותיקות שגרות שנים בסמוך לתוואי המיועד, ושאין להן את היכולת הכלכלית לשלם את החיוב הגבוה.

רובוט לוחם (גרוק)רובוט לוחם (גרוק)

עתיד בלי חללים בקרב - ישראל חותרת לטכנולוגיות שיחליפו לוחמים

איך יראה שדה הקרב העתידי, ואיפה נמצא איום גדול על ישראל?

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה רובוט שדה קרב


הטכנולוגיה המתקדמת עוזרת בשדה הקרב וישראל חייבת לחתור לבניית רובוטים, רחפנים ואמל"ח משוכלל בהרבה מהקיים היום, באופן שיחליף לוחמים אנושיים בלחימה פיזית ממש ובכך נחסוך בדם חיילינו ונצמצם את הצרכים הקשורים בימי מילואים רבים. ההייטק הישראלי מצוי בעמדה מצוינת להשתלב ומשרד הביטחון חייב לראות בכך מטרה עתידית עליונה.

זוכרים את הסרטון בו נראה יחיא סינוואר הפצוע מנסה ברגעיו האחרונים להכות עם מקל, רחפן צה"לי שחג סביבו? הפער העצום בין מה שהיה לו ומה שיש לעזתים מול הטכנולוגיה הצה"לית - את הפער הזה צריך לטפח ולהעצים מול כל אויבינו ולחתור לתוצאה עתידית בה טכנולוגיות שלנו תייתרנה לוחמים אנושיים ותחסוכנה לנו בדם. הרבה דם. ותחסוכנה גם ים של ימי מילואים.

חלק מהעמים סביבנו מקדשים את המוות בעוד אנו מקדשים את החיים. ראוי שכל צד יקבל את אשר הוא מבקש. אלו מביניהם שירצו בכך יקבלו מאיתנו מוות בעוד אנו נשמור על עצמנו בחיים.

 

ה-AI מביא להאצה בעולם הרובוטיקה

יש לנו כבר כעת דחפורים אוטונומיים מסוג D9 לפילוס מרחבים ממולכדים, כלי סיור אוטונומיים המסוגלים גם לירות, מערכת "רואה יורה" (שהייתה עושה את עבודתה ב-7 לאוקטובר אם היו מגינים עליה מפני רחפנים – ראשו של מישהו צריך לעוף על זה), רחפני נפץ ועוד.