לפי הפסיקה: מי חייב בתשלום מע"מ המערערת או המשיבה
תקציר ע"א 9922/02 רשות השידור נ' שפ"מ - שידורי פרסומות מאוחדים
תקציר ע"א 9922/02 (טרם פורסם)
רשות השידור נ' שפ"מ - שידורי פרסומות מאוחדים
העובדות
שני הצדדים נתקשרו בחוזה מתמשך, החל משנת 1993. בעת כריתת החוזה, שני הצדדים חשבו, שהעסקה אינה חייבת במע"מ. החוזה "שתק" בעניין זה, ולא קבע מי אמור לשאת חבות במע"מ, אם היא תחול.
ההתנהלות העסקית הייתה כזו, ששפ"מ [להלן - "המשיבה"] גובה תשלום מן המפרסמים, ומעבירה את העמלה לרשות השידור [להלן - "המערערת"].
המערערת היא מלכ"ר (תאגיד סטטוטורי שהוקם מכוח החוק). בגין העמלה שקיבלה המערערת, המשיבה לא הוציאה חשבונית. המשיבה גבתה עמלה מן הסכומים שגבתה ועל העמלה הזאת שילמה מע"מ.
רשות מע"מ [להלן - "הרשות"] בדקה והודיעה, שהמשיבה נותנת שירותים שחייבים במע"מ, ולכן היא אמורה להוציא חשבונית בגין שירותים אלה (להוציא חשבונית למערערת על סכום העמלה שלה, ולא להוציא חשבונית למפרסם בגין העמלה שגבה).
בעבר, לחברה אחרת (לא המשיבה), הרשות התייחסה כזרוע ארוכה לעניין גביית העמלה מן המפרסמים ולכן, לא חייבה אותה במע"מ. לאחר תקופה, הרשות פנתה לחברה האחרת ואמרה לה שהעסקה חייבת במע"מ.
נשאלת השאלה: האם נותן השירות (המשיבה) רשאי להוסיף את סכום המע"מ כדי שמקבל השירות (המערערת) ישלמה? או שמא נותן השירות (המשיבה) סופג את המע"מ ?
בעבר, המפרסמים הם ששילמו את המע"מ למשיבה ואילו כיום, הרשות רוצה שבעסקה שבין המשיבה למערערת, המע"מ ישולם. מדובר יותר בשאלה חוזית, כי בכל מקרה, המע"מ שולם על העמלה.
נקודות המחלוקת
כאמור, בעבר, על העמלה המפרסמים שילמו מע"מ. כעת רשות מע"מ טוענת, שבעסקה שבין המערערת למשיבה אמור להיות מוטל מע"מ.
בדיון הראשון, בבית המשפט המחוזי, נקבע שלאור סעיף 6 לחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975 [להלן - "חוק מע"מ"], מוטלת חובה על המערערת להוסיף את סכום המע"מ.
להלן לשון הסעיף:
6. "הוטל מס על עסקה...לאחר שהוסכם על העסקה רשאי העוסק לדרוש מהקונה שישלם לו את סכום המס או סכום המס הנוסף שנתחייב בו העוסק, זולת אם נקבע אחרת בהסכם או בכל דין הדן בפיקוח על המחירים."
בית המשפט המחוזי נטה לראות בחיוב המע"מ, כנסיבות המתוארות בסעיף 6 לחוק, ולכן חייב את המערערת בתשלום המע"מ. המערערת טענה, שבהסכם נקבע שהסכום שהמערערת תשלם למשיבה הוא סופי. כמו כן סעיף 6 נועד למצב של שינוי חוק, ולא למצב של שינוי עמדה של רשות מע"מ.
דיון ומסקנות
הכלל המנחה בפסיקה הוא, כי בהיעדר הוראה אחרת בחוזה, במפורש או במשתמע, המע"מ נכלל במחיר העסקה.
הסיבות לכך הן כדלהלן:
לעוסק (המוכר) יש צורך לברר: האם העסקה חבה מע"מ, אם לאו, ולכן חזקה עליו שהוא בירר, אם העסקה חבה במע"מ. מתוך הנחה זו, אם העוסק קבע את המחיר, אזי הוא עשה זאת, כנראה, לאחר שהביא בחשבון את שיקולי המע"מ.
מסתמך על דיני חוזים ונותן ודאות לקביעת מחיר.
לפיכך, ניתן היה לחשוב שהתשובה תהיה שונה. שני הצדדים טעו וחשבו, שהעסקה אינה חבה במע"מ, אזי האם יהיה ניתן להפעיל את הוראות סעיף 6 לחוק ?
אולם, כבר נקבע בנסיבות דומות, שגם במקרה כזה, החובה היא על המוכר (נותן השירות). לפיכך נשאר לדון, האם תחולת סעיף 6 לחוק מע"מ יכולה לגרום שהמערערת, ולא המשיבה, תהיה חבה במע"מ ?
לדעת בית המשפט העליון, סעיף 6 לחוק מע"מ נועד למקרה של שינוי חוק, ולא לשינוי עמדה ללא שינוי חוק.
הערעור התקבל.
בבית המשפט העליון בשבתו כבית משפט לערעורים אזרחיים
לפני כב' השופטות: מ' נאור, א' חיות, ד' ברלינר
ניתן ב-22.8.2007

המהפך הטורקי: ארדואן נוטש את פוטין לטובת טראמפ? עסקאות ענק בין המדינות
פגישת פסגה בניו יורק, הסכמי אנרגיה חסרי תקדים, ומשחק כפול מסוכן בין וושינגטון למוסקבה
טורקיה מתכננת לחתום כבר בשבוע הבא על שורת עסקאות אנרגיה חדשות עם ארצות הברית, גם על מנת לחזק את יחסיה עם וושינגטון בזירה הביטחונית והגיאו-פוליטית. ההסכמים, על פי התקשורת האמריקאית צפויים לכלול התחייבויות לרכישת כמויות נוספות של גז טבעי נוזלי (LNG) אמריקאי, כחלק ממהלך רחב יותר של גיוון מקורות האנרגיה של אנקרה, שמטרתו להפחית את התלות במקורות מסורתיים ולחזק את הביטחון האנרגטי של המדינה. עסקאות אלה, שייחתמו על רקע המתיחות הגלובלית בשוקי האנרגיה, עשויות להגיע להיקף של 15 מיליארד מטר מעוקב בשנה עד 2028, ויכללו שותפויות עם ענקיות אמריקאיות כמו צ'נייר אנרג'י (Cheniere Energy).
במקביל, נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן צפוי להיפגש עם מקבילו האמריקאי דונלד טראמפ בשולי עצרת האו"ם בניו יורק בסוף ספטמבר, פגישה שעשויה לסמן עידן חדש ביחסים הדו-צדדיים. לאחר שנים של מתיחות סביב רכישת מערכות נשק רוסיות כמו S-400 והדעות המנוגדות על סוריה. ההתקרבות הזו היא מהלך אסטרטגי מצד ארדואן, שמנסה לנווט בין כוחות גלובליים מתחרים. הפגישה, שצפויה להתמקד בנושאי אנרגיה וביטחון אזורי, מגיעה על רקע לחץ אמריקאי להפחתת התלות הרוסית באנרגיה, כפי שטראמפ דוחף מאז תחילת כהונתו השנייה. ארודאן מספק לו כאן מתנה גדולה, וזה יחזק את כוחה של טורקיה מול ארה"ב. לא הכי טוב לישראל, במילים עינות.
בין רוסיה לארה"ב - מאזן עדין
טורקיה מוצאת עצמה בעמדה מורכבת, כשחקנית מרכזית בשוק האנרגיה הגלובלי, המנסה לשמור על איזון דיפלומטי-כלכלי בין שתי מעצמות יריבות. מצד אחד, רוסיה נותרה ספקית מרכזית: לפי נתוני הרגולטור הטורקי, היא סיפקה כ-41% מיבוא הגז של טורקיה בשנת 2024, עם עלייה מתחילת השנה. צינור הטורקסטרים (TurkStream), שמספק גז רוסי ישירות לאנקרה, ממשיך לשחק תפקיד קריטי, במיוחד על רקע הסנקציות המערביות על מוסקבה. מצד שני, ארה"ב הפכה לספקית LNG מובילה, עם עלייה כמעט כפולה במשלוחים בין 2020 ל-2024, ועלייה נוספת ל-44% מנתח היבוא ברבעון הראשון של 2025. ההסכם החדש מגדיל עוד יותר את היקף משלוחי הגז ויוצר תלות וקשר כלכלי חזק בין המדינות.
המדיניות הכפולה הזו משקפת את האסטרטגיה של ארדואן: שמירה על יחסים יציבים עם רוסיה, שממשיכה לבנות את תחנת הכוח הגרעינית Akkuyu, פרויקט ענק בשווי 20 מיליארד דולר שצפוי לספק 10% מצריכת החשמל הטורקית עד 2030 ובמקביל התקרבות לוושינגטון. טראמפ, שדורש ממדינות נאט"ו לצמצם רכישות אנרגיה רוסיות, רואה בטורקיה שותפה פוטנציאלית במאמץ זה, במיוחד לאור תפקידה כגשר אנרגטי לאירופה. עם זאת, טורקיה אינה מתכננת לנתק את הקשרים עם מוסקבה; להיפך, היא בוחנת אפשרויות להפוך למרכז עיבוד ואחסון LNG מרוסיה, מה שיאפשר לה להרוויח מהסנקציות המערביות.
- סערה פוליטית חדשה בטורקיה: מעצר ראש עיריית בייראמפשה באיסטנבול
- "הבייבי" של ארדואן - Togg מתכננת לכבוש את אירופה עם רכבים חשמליים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שיתופי פעולה גרעיניים
בנוסף לגז, טורקיה בוחנת אפשרויות חדשות בתחום הגרעין, שם היא משלבת בין שותפויות קיימות לבין הזדמנויות חדשות. לצד הפרויקט הרוסי באקויו, אנקרה מעוניינת לשלב חברות אמריקאיות בהשקעות בתחנות גרעיניות קטנות מודולריות (SMR - Small Modular Reactors). טכנולוגיה זו, שנחשבת זולה, מהירה להקמה ובטוחה יותר מתחנות גרעיניות מסורתיות, תואמת את תוכנית טורקיה להגיע ל-20 ג'יגה-וואט קיבולת גרעינית עד 2050, כולל 5 ג'יגה-וואט מסוג SMR.