ניתוח טכני במעו"ף: משבר או הזדמנות?

ירידות המחירים סביב בורסות העולם עדיין אינן בחזקת משבר אמיתי.
אייל גורביץ |

ירידות המחירים החדות שפקדו את הבורסות המובילות בעולם, חדות, חריפות ומזעזעות עד כמה שהן, אינן חריגות בנוף העולמי בשנים האחרונות ואינן אינדיקטור ברור ומובהק למשבר העומד בפתח. יום בודד או אף יומיים ושלושה של ירידות, מעולם לא עמדו כשווי כוחות מול מגמת עלייה ארוכת טווח, וכמעט אף פעם לא היו הסימן המוחלט למשבר. רק כדי לרענן את זכרוננו, המשבר בבורסות המזרח שהתרחש באמצע 2006 התברר עד מהרה כאפיזודה חולפת. בנוסף, בין ה-8 לדצמבר ל-12 לדצמבר, רשמה בורסת הודו שלושה ימי ירידות חדים בשיעורים של כ-3%. מישהו עוד זוכר את זה? גם מדד ניקיי וכמוהו גם מדד נאסד"ק וכמובן גם שוק המניות המקומי אינו חף מהדברים הללו. ימים בודדים או רציפים של ירידות אינם אינדיקציה מספקת לסיומה של מגמת עלייה רבת שנים.

ההיסטוריה הוכיחה לנו לא פעם, שמשברים אינם מתחילים בין לילה. ברוב המקרים קודמת להן תקופת הכנה לא קצרה בדמות דשדוש, או מספר ניסיונות כושלים לתקוף את רמת השיא האחרונה. רק לאחר מכן, יוצא לדרך גל ירידות משמעותי. לכן, כדי לקבל מושג טוב יותר על העתיד לבוא, יש לבחון את השוק לאו דווקא בעת זו כאשר הוא נסוג, אלא לבחון אותו כאשר ינסה להתאושש ולעלות. שם נוכל להביט על מחזורי המסחר, על יכולתו להתמודד עם רמת השיא האחרונה ועל פרמטרים נוספים שיסיעו לקבל החלטה נכונה.

לא אחת כתבתי בעיתות משבר בשנים האחרונים שהשאלה המרכזית אינה מה השוק עושה. זאת שאלה משנית. השאלה המרכזית היא מה אתה עושה וכיצה אתה מגיב להתנהלות השוק. מענה לשאלה זו אינו פשוט תמיד אך זו הנקודה המרכזית שעליה יש לתת את הדעת. עבור ציבור המשקיעים הפרטי הדבר הנכון ביותר לעשות כרגע הוא לבחון את מיקום ההוראות לקטיעת הפסד ולעצירת הרווח ולהמשיך להיצמד לתוכנית המסחר המקורית. לאורך ההיסטוריה למדנו שתגובות רגשיות, לפחות בהשקעות בורסאיות, מעולם לא שירתו שום מטרה נעלה. ורק אם נעלה גרף ונביט כמה ימים מסוג זה או כמה תיקונים כאלה חווינו בארבע השנים האחרונות וכיצד הסתיימו, נוכל לתכנן את התגובה הנכונה.

המרכיבים המרכזיים

1. הנקודה החשובה ביותר היא המגמה הראשית. ארוכת הטווח. זו שהחלה בפברואר 2003. המגמה הזו עודנה מגמת עלייה ברורה והיא נתמכת על ידי מחזורי מסחר מתרחבים. די להביט על גרף מדד המעו"ף או על כל גרף אחר של מניה או מדד בארץ או בחו"ל ולהיווכח שכאשר המגמה הראשית היא עלייה, מרבית הסיכויים הם שכל ירידה תתברר כירידה לצורך עלייה.

2. גם המגמה המשנית היא מגמת עלייה. זו החלה ביולי 2006 ומנקודה זו מסודרות נקודות השיא והשפל במבנה עולה. עד לכתיבת שורות אין די סימנים כדי להורות על סיומה של המגמה המשנית. כך שלפי שעה, ירידות המחירים נופלות בקטגוריה מינורית וחסרת חשיבות ממשית.

למה כדאי לשים לב בתקופה הקרובה

1. יש לשים לב למחזורי המסחר, אם כי הם אינם האינדיקטור החשוב ביותר כעת. התרחבות משמעותית שלהם כלפי מטה, דבר שסביר להניח שיתרחש עקב הירידות הצפויות, תעיד על חולשה ותעלה את הסבירות כי התיקון ימשך על פני זמן. חשוב מכך, יש לשים אליהם לב כאשר מדד המעו"ף ינסה להתאושש. עליות בליווי מחזורים נמוכים יתנו את האות לגל ירידות נוסף העומד בפתח.

2. יש לשים לב היטב לרמות התמיכה שבדרך ולאתר את המשמעותיות שבהן. רצועה בעלת חשיבות ממשית משתרעת בין 1,078 – 1,105 הנקודות. איזור זה מתאפיין בריכוז גבוה של קונים וסביר להניח, שאם אכן תימשכנה הירידות גם בתקופה הקרובה, יהיה ביכולתה של רמת תמיכה זו לספק לשוק תמיכה משמעותית. רמות תמיכה אלו שואבות את כוחן לא רק מעצם קיומן של הגרף אלא משורה של כלים טכניים נוספים.

סיכום

בשלב הנוכחי לא מדובר במשבר. לפחות מוקדם מדי לקבוע. לעניות דעתי יש לתת לגל ירידות זה להסתיים ולבחון באופן מעשי את דרך ההתאוששות של השוק, את המחזורים ואת רמות התמיכה וההתנגדות איתן ינסה להתמודד. יש לזכור שמגמות עלייה ארוכות טווח אינן מסתיימות בין לילה, וכדי לסיים מהלך עליות שנמשך ארבע שנים דרושים, בדרך כלל, מספר ניסיונות עלייה כושלים לכיוון רמת השיא האחרונה. כל המשברים האחרונים הוכיחו את עצמם כהזדמנות. ומי ששמר על קור רוח ובחן את אופי הירידה, עשה תשואה יפה, מי שהגיב מהבטן או ממקום נמוך יותר – אכל קש. כמו תמיד. ולכן, לפני שאנחנו מספידים את מגמת העלייה אולי כדאי לשקול עוד אפשרות, סבירה לחלוטין ולנסות, לפחות הפעם, לתכנן את הדברים מעט אחרת.

דרך הפעולה הנכונה לתקופה הקרובה היא להמשיך ולבחון את הדברים באופן קר ורציונלי, לבחון מחדש את כדאיות ההחזקה של המניות בתיק, לבחון את מיקום הסטופים ולנסות להימנע מתגובות רגשיות שמובילות ברוב המקרים להפסדים ועוגמת נפש.

* הכותב משמש כמנהל המקצועי של "המרכז להשכלה פיננסית" מקבוצת מטריקס ומלמד ניתוח טכני

* אין בסקירה זו משום המלצה לקנות את הנייר או למוכרו והעושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

מטוס אתיחאד (אתיחאד)מטוס אתיחאד (אתיחאד)

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה

אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן

רן קידר |

אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים. 

השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.

מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול

טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.

גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.

יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.