הראל רושמת גידול של 61.8% ברווחי הרבעון הראשון
קבוצת הראל ביטוח ופיננסים ( הראל השקעות ) דיווחה היום (ד') את תוצאותיה לרבעון הראשון של שנת 2007. מדוחות עולה, כי הרווח, בנטרול ההשפעה החד פעמית של העתודה לסיכונים יוצאים מן הכלל בביטוח חיים בסך של 207 מיליון שקל, הסתכם בכ- 174 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 108.9 מיליון שקל ברבעון הראשון של שנת 2006, גידול של כ-60%. גם בנטרול הרווח החד פעמי דלעיל, רווח הרבעון הוא הגבוה ביותר מאז הוקמה קבוצת הראל. רווחי הרבעון בסך של 381.2 מליון שקל מבטאים תשואה שנתית על ההון בשיעור 61.8%.
הרווח מעסקי ביטוח ברבעון הסתכם לסך של כ- 197 מיליון שקל, לעומת כ- 166 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, גידול של כ- 19%. היקף הפרמיות הכולל ברבעון הסתכם לסך של כ-1,838 מיליון שקל לעומת 1,677 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, גידול של כ-10%.
הרווח מעסקי ביטוח חיים הסתכם בכ- 111 מיליון שקל, לעומת רווח של כ- 83 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח מעסקי בריאות הסתכם ברבעון בכ- 40 מיליון שקל למול כ- 33 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח בתחום רכב רכוש הסתכם ב- 9.4 מיליון שקל ביחס ל- 8.9 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.
קופות הגמל שנרכשו מבל"ל החלו להניב את התוצאות המקוות. ההכנסות נטו, לפני מס, מפעילות קופות גמל אלו הסתכמו לסך של 23 מיליון שקל.
הקבוצה המשיכה להציג צמיחה מרשימה בתחום קרנות הפנסיה. היקף הצבירה בקרנות הפנסיה הגיע לכ- 3 מיליארד שקל ומספר העמיתים הגיע לכ- 104,000 עמיתים.
הרווח מפעולות רגילות, לפני מס ולפני השפעת המעילה, בתחום השירותים הפיננסיים ושוק ההון מסתכם בתקופת הדוח לסך של 15.3 מיליון שקל, לעומת 2.1 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. קרנות הנאמנות שנרכשו מבל"ל (הראל-פיא) הניבו את הפירות המצופים. מגמת הגידול בהיקף הנכסים המנוהלים נמשכת וליום 31.3.2007 נצבר בקרנות סך של 15 מיליארד שקל(וכיום מעל 16 מיליארד שקל).
המעילה בהראל בית השקעות הקטינה את הרווח הנקי של בית ההשקעות בכ- 4.5 מיליון שקל. השפעת המעילה על הרווח הנקי של הקבוצה כולה הסתכמה לכ- 8 מיליון שקל בלבד.
היקף הנכסים המנוהלים על-ידי הקבוצה הסתכם לסך של כ- 61.4 מיליארד שקל ההון העצמי של הקבוצה הגיע ל-2.85 מיליארד שקל. מאזן החברה הסתכם בכ- 31.4 מיליארד שקל. סך השקעות הקבוצה הסתכם בכ- 23.7 מיליארד ש"ח. סכום עתודות ביטוח החיים הסתכם בכ- 18.6 מיליארד שקל.
יאיר המבורגר יו"ר הראל ביטוח ופיננסים מסר, כי התוצאות הרבעוניות המצוינות של הקבוצה מבצרות את מעמדה של הקבוצה בצמרת קבוצות הביטוח והפיננסים בישראל. על רקע התוצאות המרשימות, הקבוצה תמשיך לעשות כל שיידרש כדי להמשיך בצמיחה ובמיצוי המירב ממהלך המפנה בזרוע הפיננסים. לצד המשך ההתמקדות בצמיחה בהיקף הפעילות ותוצאותיה בתחום הביטוח והחסכון ארוך הטווח, החברה תמשיך במאמצים להפיכת זרוע הפיננסים למנוע צמיחה משמעותי, וזאת לאחר הרה ארגון שבוצע בהראל בית השקעות.
פסגות אופק: דוחות טובים מהצפוי; עדכון המלצה כלפי מעלה
במחלקת המחקר של פסגות אופק, אומרים בהמשך לדוחות הראל לרבעון הראשון, כי בסה"כ הדוחות טובים מהצפוי. הרווח מעסקי ביטוח תאם את תחזית פסגות ועל כן הסטיה נבעה מעסקי הפיננסים, הגמל וההשקעות מעסקי ביטוח שהיו גבוהים מהחזוי. בסיכום, הרווח ברבעון עמד על 380 מליון שקל לעומת תחזית של 330 מליון שקל.
לסיכום, אומרים בפסגות, כי כאשר הם בוחנים את שיקולי הבעד והנגד להשקעה בהראל נתקלים בדילמה הבאה:
בעד - ראשית, תמחור נוח (כיום מגלמת את הדיסקאונט הגבוה בענף מבין החברות שאנו מסקרים). שנית, רווחיות נאה ותוצאות טובות. שלישית, החבילה שהיתה בידי דיסקונט לא נמכרה לסמפורנה אך מאידך נראה גם שאין בכוונת דיסקונט למכור אותה בטווח הקצר. ההשקעה בהראל הפכה מבחינת דיסקונט להיות פיננסית ונראה שכמו בהפצה של דלק את מנורה, לא תהיה בעיה למצוא לה קונים. רביעית, נראה שפרשיית הראל שוקי שוק מאחורינו - לכל הפחות מבחינה כספית וכנראה גם ארגונית.
נגד - ראשית, המניה צפויה לצאת מרשימת ת"א 25 במועד העדכון הקרוב (ב- 1.7.07), מה שיגרום ליציאת כסף טכנית של כ- 20-30 מלש"ח מהמניה. שנית, אי ודאות באשר לתהליכים בענף הבריאות, ענף בו החברה מובילה ועל כן יש לה מה להפסיד אם התחרות תגיע לפסים לא רווחיים בעסק חדש. שלישית, להערכתנו מניית הראל הינה המניה המובילה באחזקות של מוסדיים בענף הביטוח. מכאן מסחרית כמות הכסף החדש שיכולה להיכנס אליה עשויה להיות נמוכה יותר ממניות כמו למשל מגדל שנמצאת לרוב באחזקות חסר.

תן וקח - שחיתות מובנית בקשר בין בנק ישראל לבנקים
בצלאל סמוטריץ דורש מס יתר של 15% על רווחי הבנקים העודפים. זה לא פתרון טוב, אבל קודם צריך להבין את הבעיה - הבנקים עושקים אותנו כי הבכירים בבנק ישראל חברים של מנהלי הבנקים ומוצאים אצלם עבודה בהמשך - תראו את חדוה בר שמרוויחה היום מיליונים בבנק מזרחי טפחות ואיטורו והיתה המפקחת על הבנקים
לפני כחודש דיברנו עם פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. שאלנו אותו על רווחי הבנקים הגבוהים. הוא הסביר שהוא והבנק המרכזי פועלים כדי לייצר תחרות. אמרנו שאם 7 שנים זה לא צלח, אז אולי סמוטריץ' צודק וצריך להעלות את המס. הוא אמר שבשום פנים ואופן כי זו התערבות פוליטית בבנקים וזה יפגע באמון המשקיעים והציבור. אז אמרנו לו שהוא יכול בקלות לדאוג ובצורה יעילה יותר לשינוי צודק ונכון דרך הקטנת הרווחים המופרזים של הבנקים ושיפור הרווחה של הציבור. מספיק להעלות במעט את הריבית בעו"ש. שהבנקים ישלמו ריבית על העו"ש בדיוק כפי שהם גובים על חובה בעו"ש.
"לא, זה לא קיים במדינות מערביות, זה גם התערבות בבנקים". אגב, זה קיים לתקופות מסוימות במקומות שונים בעולם, אם כי זה נדיר, אבל גם מערכת כל כך ריכוזית ומוגנת כמו הבנקים המקומיים לא קיימת בשום מקום. היא מוגנת על יד בנק ישראל, לוביסטים, משקיעים, מומחים מטעם, אנשים שחושבים שרווחים של בנק חוזרים לציבור כי הציבור מחזיק בבנקים (ממתי הבנקים הפכו למדינה שמקבל מסים מהעם ודואגת לרווחתו, בריאותו, ביטחונו, ומה הקשר בין גב כהן מחדשרה שעושקים אותה בעו"ש ואין לה פנסיה שמחזיקה במניות בנקים). וחייבים להוסיף - גם התקשורת מגנה על הבנקים, מסיבות כלכליות, מסיבות של פחד מהוראות מלמעלה ומסיבות של קשרים עסקיים וקשרי בעלות.
וכך יצא שגופים שחייבים את כל הרווחים שלהם למודל העסקי הפשוט של עולם הבנקאות - קבל כסף, תן ריבית נמוכה למלווים ותגבה ריבית גבוהה מהלווים, והאם עושים את זה במינוף של 1 ל-10 כי המדינה מאפשרת ומגבה - מרוויחים תשואה של 17% על ההון ו-15% על ההון. אף אחד לא מרוויח ככה, וכל זה כשהציבור מקבל אפס על העו"ש.
פרופ' ירון אמר בסוף השיחה שהנה מגיעה תחרות עם הרפורמה של המיני בנקים. אחרי שניתקנו הבנו שאולי הוא באמת מאמין בזה, או שהוא מערבב אותנו או שהוא תמים. אבל תמים ככל שיהיה הוא יודע טוב מאוד שלו עצמו ובעיקר לכפופים לו יש סיכוי טוב מאוד להיכנס למערכת הבנקאית. זה לא סתם להיכנס למערכת הבנקאית, זה להרוויח מיליונים. חדוה בר היתה מפקחת 5 שנים עד 2020. לפני שבוע היא נכנסה להיות דירקטורית בבנק מזרחי טפחות. היא מרוויחה מיליון שקל, יש לה סיכוי טוב להיות גם היו"רית בהמשך. לפני זה ובעצם במקביל היא גם יועצת, משנה למנכ"ל איטורו ועוד תפקידים. מיליונים זרמו לחשבון הבנק שלה, וזה בסדר, אבל אם היא היתה סליחה על הביטוי - "ביצ'ית" שעושה את העבודה למען הציבור ונכנסת בבנקים לטובת הציבור, האם היא היתה מוצאת עבודה?
- המפקח על הבנקים: “השוק השתנה מאז רפורמת בכר - נדרש עדכון רגולטורי”
- בקרוב: מוקד הונאות טלפוני 24/7 בכל הבנקים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם בר היתה דואגת לתחרות, מסתכסכת עם הנהלות הבנקים, אבל מייצרת תחרות, מספקת ריבית טובה לציבור ועדיין שומרת על יציבות הבנקים (בנקים יכולים להיות יציבים גם ב-9% תשואה, לא רק ב-15%), האם היא היתה הופכת לחלק מהמערכת הבנקאית? יציבות הבנקים אבל זה לא אומר שהם צריכים להרוויח רווחים עודפים וזה לא אומר שזה צריך לבוא על חשבון הציבור, אבל בפיקוח על הבנקים נמצאים אנשים שרוצים להרוויח בהמשך. במקום לקבל 2 מיליון שקל בשנה בעבודה מפנקת, היא היתה מרצה בשני קורסים במכללה או באוניברסיטה (בלי לזלזל כמובן).

הממשלה הכריעה: גלי צה״ל תיסגר
גלי צה״ל תיסגר עד מרץ 2026: הצעת שר הביטחון ישראל כ״ץ אושרה פה אחד, בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה; המיונים לתחנה נעצרו מיידית, חיילי היחידה ישובצו מחדש, וגלגלצ תיבחן בנפרד
אחרי דיונים ארוכים, המלצות ועתירות, הממשלה קיבלה הבוקר החלטה דרמטית בנוגע לאחת התחנות המזוהות ביותר עם המרחב הציבורי בישראל. שרי הממשלה אישרו פה אחד את הצעת שר הביטחון ישראל כ"ץ לסגור את תחנת הרדיו הצבאית גלי צה״ל, במהלך שצפוי להסתיים עד 1 במרץ 2026. ההחלטה כוללת צעדים מיידיים בשטח, ובראשם עצירת המיונים לתחנה ושיבוץ מחדש של החיילים המשרתים בה, והיא מתקבלת בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, שהזהירה מפני פגיעה בשידור הציבורי ובחופש הביטוי.
"תחנה צבאית עם פוליטיקה אינה מודל דמוקרטי"
בדבריו בישיבת הממשלה הציג שר הביטחון את הקו שלו. לשיטתו, עצם קיומה של תחנה צבאית המשדרת תכני אקטואליה ופוליטיקה הוא חריג ואינו מקובל בדמוקרטיות מערביות. כ״ץ טען כי גלי צה״ל חרגה לאורך השנים מהמנדט שניתן לה, והפכה מגוף שנועד לשרת את חיילי צה״ל ומשפחותיהם לבמה לדעות פוליטיות, שחלקן כוללות ביקורת ישירה ולעיתים חריפה על הצבא עצמו, מפקדיו ופעילותו.
לדבריו, העיסוק הפוליטי פוגע באחדות הצבא ובמורל הלוחמים, בעיקר בתקופה של מלחמה מתמשכת, ואף יוצר בלבול מסוכן בזירה החיצונית. כ״ץ ציין כי אויבי ישראל עלולים לפרש מסרים המשודרים בתחנה כעמדה רשמית של צה״ל, בשל היותה יחידה צבאית. ראש הממשלה בנימין נתניהו הצטרף לעמדה הזו וחיזק אותה, כשהדגיש כי המצב הקיים אינו סביר ואינו מתאים למדינה דמוקרטית, ואף השווה אותו למודלים הנהוגים במשטרים שאינם רלוונטיים לישראל.
שרים נוספים בדיון העלו טענות משלימות, ובהן היעדר תשתית חוקית מוצקה להפעלת התחנה. לטענתם, האישור המקורי שניתן לגלי צה"ל בשנת 1950 היה זמני ומוגבל, ומאז לא עוגן בהחלטת ממשלה מסודרת או בחקיקה. כ״ץ הסתמך גם על עמדות של בכירי צבא בעבר ובהווה, כפי שהוצגו בפני ועדות מקצועיות, שלפיהן יש קושי מובנה בכך שיחידה צבאית פועלת כגוף תקשורת עצמאי עם חופש עריכה מלא.
- תיסגר או לא תיסגר: מה יקרה לגלי צה"ל וכמה היא מפסידה בשנה?
- גנץ לאחר סערת ברדוגו: "אין מקום לתחנה צבאית בישראל"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התנגדות משפטית ועתירות לבג"ץ
לצד ההכרעה העקרונית, הממשלה אישרה שורה של צעדים אופרטיביים שנכנסים לתוקף באופן מיידי. שר הביטחון הנחה לעצור לאלתר את כלל המיונים לגלי צה״ל, הן לשירות סדיר והן לשירות מילואים, ולהפסיק שיבוץ של חיילים חדשים בתחנה. החיילים המשרתים כיום בגלי צה״ל צפויים לעבור תהליך הדרגתי של שיבוץ מחדש ביחידות צה״ל השונות, תוך מתן עדיפות לתפקידי לוחמה ותפקידי תומכי לחימה.
