שוק האופציות: חושבים שעליות בפתח - שנו מעט הפוזציה

דרור גילאון חושב שהשווקים בעולם יכוונו את המעו"ף צפונה ומציע לבחון עדכון קל בפוזיציה של החלפת אופציית המכר 910 באופציית מכר 900
דרור גילאון |

בואו נתחיל את הסקירה השבועית שלנו החזרה לפוזיציה הנוכחית:

put 910 ,-put 890 ,-put 860 ,-call 1010 בעלות של 4 שקל והשווי למימוש מיידי הוא כ-880 שקל.

הפעילות אותה אנו מנהלים בטור זה מורכבת ממניות ומביטוח על המניות, ומכיוון שתוחלת הרווח מביטוח הינה שלילית (לא מרווחים כסף, אלא זוכים לשיפוי במקרה הטוב - ותמיד משלמים פרמיה), היינו מעדיפים שהשוק יעלה ונשאיר את הביטוח ללא שימוש.

ואולם, בפועל מדד המעו"ף איבד השבוע 2.8% מערכו ובכך לצערנו, האסטרטגיה שפתחנו לפני כשלושה שבועות מתקרבת לכסף ועל פי נתוני סוף השבוע, אנו יכולים להחזיר לכיסנו חלק מההפסדים שנצברו על מניות המעו"ף שאיבדו מערכן. כפי שניתן לראות בתרשים, החל מרמה של 910 נקודות ועד לרמה של 890 נקודות ההגנה תהיה מלאה והחל מ-860 נקודות נתחיל לאבד כסף על ההגנה.

בשבוע שעבר דיברנו על ריבוי כתיבת אופציות סביב הכסף וציינו שלדעתנו, הפרמיה המתקבלת עבור כתיבות אלו נמוכה ואינה מצדיקה את פוטנציאל ההפסד הגדול הטמון בה (במידה והשוק יבחר כיוון באופן חד יחסית).

השבוע אנו רואים שקיימות פחות פוזיציות פתוחות סביב הכסף ורוב הפוזיציות פתוחות סביב אופציות הרכש על 940 ו-950. מה שמעיד על סגירת פוזיציות באופציות המכר אשר נכנסו לכסף במהלך השבוע שחלף, ועל חשש של המשקיעים מהמשך ירידות בשוק.

כעת ישנן שתי חלופות עיקריות: האחת - להישאר בפוזיציה המקורית וליהנות מההגנה עליה החלטנו עם פתיחת האסטרטגיה. השנייה היא לנסות להכניס כסף לכיס באמצעות ניוד קל של האסטרטגיה.

לפני שנחליט, ננסה לעשות קצת סדר בנתונים שנוספו לנו לאחרונה - על מנת שנוכל לנסות להעריך את כיוון השוק.

השבוע חווינו ירידות בארץ ובעולם ללא סיבות כלכליות ברורות, שכן הנתונים שפורסמו בארה"ב היו חיוביים מהצפוי ומחיר הנפט נמצא סביב 53 דולר, שפל של 19 חודשים. יותר ויותר אנליסטים מעריכים לאחרונה, כי קיים סיכוי שהאטה בארה"ב נמצאת מאחורינו, או לפחות לקראת סיום וייתכן שכבר לקראת סוף השנה נראה את המשק האמריקני מעלה הילוך וחוזר לצמוח בקירוב לפוטנציאל שלו.

נראה, כי היחלשות הדולר כנגד המטבעות המרכזיים עוזרת ליצואנים האמריקנים. שיעור האבטלה הנמוך שעומד בארה"ב על 4.5% הביא לגידול נומינלי של 4.2% בשכר העבודה שם בשנה האחרונה. גם סיום הריסון המוניטארי והעליות בבורסות שהעלו את שווי נכסי הציבור, לעיתים כנגד ירידה בשווי נכסי הנדל"ן, תורמים לאופטימיות הזהירה שמגיעה מחוקרי המאקרו.

נדמה, שלמעט ענף הנדל"ן (אשר גם בו ישנם מספר סימנים המעידים על התמתנות בהאטה), הסביבה הכלכלית תומכת בצורה טובה למדי בחזרה לצמיחה סבירה. באופן פרדוקסאלי, הנתונים החיוביים האחרונים מארה"ב מרחיקים את מועד הורדת הריבית, ובכך משפיעים בטווח הקצר לרעה על השווקים.

בישראל אנו ממשיכים לקבל תמונה אמביוולנטית של נתונים כלכליים חיוביים מחד, ושחיתות מאוסה מנגד. השבוע פורסם, כי החוב של ישראל ירד לרמה נמוכה מאי פעם – 86% מהתוצר ב-2006, ושהגירעון השנתי הסתכם ב-0.88% תוצר. זרם ההשקעות הריאליות על ידי זרים הסתכם ב-350 מיליון דולר בדצמבר ו-13.2 מיליארד דולר בכל שנת 2006, והעודף בחשבון השוטף הסתכם ב-5.2% תוצר. הנתונים הכלכליים הטובים מקרבים בהחלט את המועד בו נזכה להעלאת דירוג האשראי מצד סוכנויות הדירוג הבינלאומיות.

לזירת השחיתות המאוסה הצטרפו השבוע לא פחות משר האוצר ורה"מ. להערכתנו, המתאם הגבוה בין השוק המקומי לשווקים בעולם - שרובם עלו בסוף השבוע, יחד עם המשך פרסום נתונים כלכליים חיוביים, עשוי להחזיר את השוק לטריטוריה החיובית. לפיכך, ניתן לעדכן מעט את הפוזיציה ולהחליף את אופציית המכר 910 באופציית מכר 900. שינוי מעין זה יכול להפגיש אותנו עם מזומנים בשווי של כ-800 שקל ליחידת אסטרטגיה, ועדין לשמור על הגנה מסוימת למקרה שהערכתנו תתבדה והשוק ימשיך לרדת.

*מאת: דרור גילאון - מנכ"ל ניהול תיקי השקעות מאור-לוסקי בית השקעות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?

למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית 

משה כדר |
נושאים בכתבה גילוי מרצון

לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.

ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.

כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת  בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:

תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?

הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.

מונית
צילום: ביזפורטל

עם פתיחת שנת הלימודים: מוניות רגילות יוכלו להסיע תלמידי חינוך מיוחד

התקנות החדשות מבטלות דרישות טכניות שהותאמו לאוטובוסים, ומאפשרות לרשויות המקומיות להפעיל הסעות מותאמות וגמישות יותר במיוחד במסלולים קטנים ומרוחקים של תלמידי החינוך המיוחד

מנדי הניג |

תקנות תעבורה חדשות שחתמה עליהן שרת התחבורה, מירי רגב, יאפשרו לראשונה שימוש במוניות רגילות להסעת תלמידים, בפרט תלמידים עם צרכים מיוחדים. התקנות צפויות להיכנס לתוקף כבר בימים הקרובים, אחרי עבודת מטה שנערכה במשרד התחבורה בשיתוף משרד החינוך לקראת פתיחת שנת הלימודים.

מאות רשויות מקומיות ברחבי הארץ מפעילות מדי יום מערך הסעות מורכב עבור תלמידי החינוך המיוחד. לא מדובר באוטובוסים עמוסים, אלא לרוב במסלולים נקודתיים עם שניים או שלושה תלמידים בלבד לפעמים מיישובים שונים, לפעמים בנסיעה ארוכה, לעיתים תוך צורך בהתאמות מיוחדות. במציאות הזו, מונית רגילה היא פתרון הגיוני וזמין, אלא שעד כה חלו עליה כללים שהיו מותאמים בכלל עבור כלי רכב גדולים כמו אוטובוסים או מיניבוסים.

כך למשל, התקנות דרשו התקנת פנסי איתות מיוחדים מאחור, או הורדת תלמידים אך ורק מצד ימין כללים שקשה או בלתי אפשרי ליישם במונית סטנדרטית. בפועל, נהג המונית יושב קרוב לתלמידים, יכול להשגיח עליהם מקרוב, ולעיתים אפילו עוזר באופן אישי. לכן, ההיגיון שהנחה את משרד התחבורה היה לעדכן את ההגדרה בחוק של "הסעת תלמידים" כך שלא תחול על מוניות רגילות, ובכך לאפשר גמישות תפעולית לצד שמירה על בטיחות.

שרת התחבורה רגב מסבירה: "עם כניסתי לתפקיד הנחיתי את אנשי משרדי לבחון את מערך תקנות התעבורה, ובכל מקום שבו ניתן להפחית חסמים בירוקרטיים ותקינה מיותרת, בלי להתפשר על הבטיחות - לפעול לטובת האזרח. בוודאי כאשר מדובר באלה שהכי זקוקים לעזרתנו - תלמידי החינוך המיוחד. מערכת הסעות התלמידים, ושל תלמידי החינוך המיוחד בפרט, היא אתגר יומיומי לרשויות המקומיות ולמשפחות. התקנות החדשות יאפשרו להסיע ילדים גם במוניות רגילות, בצורה שתיתן מענה יעיל, בטוח ונגיש יותר. משרד התחבורה רואה חשיבות עליונה בשוויון ההזדמנויות ובנגישות לכל ילד, בכל מקום״.

גם מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן, מתייחס לשינוי: "התקנות החדשות נועדו לתת מענה מותאם למציאות של החינוך המיוחד – להסיע פחות תלמידים, לעיתים למרחקים גדולים, בצורה יעילה ובטוחה. זהו מהלך שיקל על הרשויות, יוזיל עלויות ויביא גמישות שדרושה בשטח."